[WN] Craig Schmersal en Miss Lil Addy Tude, FEI World reininigcup

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 15:44

claudiaM33 schreef:
Nou ja, wat mij vooral verbaasd is dat er toch een aantal mensen zijn hier die het gewoon goedkeuren wat die vent uithaalt met zijn paard, onbegrijpelijk...... :?

Waar hebben die mensen leren paardrijden? Men moet toch weten dat een paard supergevoelig is, zelfs een vliegje op de huid wordt gevoeld. Het rijden is toch een samenwerking tussen ruiter en paard? Toch niet afdwingen en afstraffen op zo'n excessieve manier, dat moet toch iederèèn beamen? Anders heb je van het rijden toch helemaal niks begrepen? Mijn paarden reageren èn ik kan ze sturen op mijn zitbeenknobbels, zo gevoelig zijn ze. Als zij een fout maken, ligt het aan mij!!! Ik geef niet goed aan op dat moment. Dat kun je toch niet afstraffen door maar in de monden te gaan rukken, heel vreemd......
Los maken van een paarden mond krijg je niet voorelkaar door er aan te trekken....of erger.. aan te rukken. Ik rij op het allerlaagste niveau, heb absoluut geen ambities maar heb wel een mening!

Het feit dat hij zich meer zorgen maakt om zijn reputatie/geld/carriere dan om de merrie zegt toch ook al heel veel over iemand...hij vindt dat wat er in het filmpje gebeurd dus heel normaal?? Onbegrijpelijk.... :x

als jouw paard zo licht en goed reageert op jouw hulpen, hoe komt het dan dat jij niet op het allerhoogste presteert???

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 15:45

dofuzz schreef:
hoe komt het dan dat jij niet op het allerhoogste presteert???

Jij begrijpt echt niet dat niet iedereen die ambitie heeft he?

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 15:48

skippy1 schreef:
Ik denk overigens dat dit fimpje niet gebruikt zou moeten worden tegen de heer GS, maar in het algemeen tegen deze manier van trainen. Blijkbaar is het voor het niveau wat we willen zien, nodig dit soort trainingspraktijken te hanteren. Ik denk dat we bij ons zelf te rade moeten gaan of we als dit de keerzijde is van dat niveau, dat niveau nog wel willen zien.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik vind dat we niet persoonlijk tegen Craig een hetze moeten beginnen, maar kijken of de regels niet aangescherpt moeten worden, zodat iedereen zich eraan gaat houden...

oja en tegen QuarterH, ik ben op die clinic op zaterdagmiddag geweest, heb hem van het begin tot het einde gevolgd, en nergens heeft hij verteld waarom het noodzakelijk is om zo tekeer te gaan vlak voor een wedstrijd. Wel heeft hij het over oppakken ed gehad maar wees eerlijk, dat ging er lang niet zo heftig aan toe als nu op het filmpje ;)

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:46

Romkabouter schreef:
Nee, dat ook niet, het lijkt me een losse flodder :D

Het is idd een losse flodder in die zin, dat hoeveel je ook discusieerd over abuse in training, dat het niks uitmaakt, zie de reactie van Purina EN de FEI.....ze hebben de mensen die recreatief en "liever" bezig zijn met hun paarden ook weer niet ZO hard nodig. Het is idd een grote "industry" en niet alleen de reining,maar de hele recreatie- en sportpaardenwereld wereldwijd.

Wil je iets doen tegen paardenmishandeling/misbruik? Niet alleen in de reining ,maar in alle diciplines, paardensporten, recreatie en rassenshows? Gewoon stoppen met rijden en paarden houden!
Als iedereen dit doet, dan is het een kwestie van tijd ,dat het paard een bedreigde diersoort/landbouwdier is. Geen paarden= geen lijden!
Dan zijn er nog alleen her en der wat verwilderde paarden en wat werkdieren in die landen, die nog niet geheel gemotoriseerd zijn,maar dat is verwaarloosbaar...

Dus dat hele doorzagen over of je goed of slecht met je paard omgaat,heeft helemaal geen nut.
Geniet gewoon van je tijd samen met je dier, wat je ook ermee doet, op wat voor nivo je ook bezig bent en blijf je bewust dat je het alleen voor je eigen lol/ambitie doet, want echt,...... voor geen enkel paard hoef dat gehannes op z'n rug zo nodig!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 16:59

paafke: als mijn geheugen me niet in de steek laat was het op zondag. iemand vroeg wat hij zou doen met een paard dat zich op het bit legt tijdens de stop. omdat ze verder geen stops konden oefenen ivm de bagger bodem heeft hij het alleen even zo uitgelegd en voorgedaan terwijl hij rondreed. wat hij dan doet is ze in de rundown al 'zagen' en dat blijven doen in de stop en na de stop. om ze zo niet eens de mogelijkheid te geven zich op het bit te leggen. als je dit (goed) een aantal keren doet en je laat dan gewoon los tijdens de stop zijn ze gewend dat ze er niet op kunnen hangen en stoppen los van het bit.

voor de rest wat mij opvalt:
- iedereen die beweerd dat zijn/haar paard zooo geweldig loopt en soepel is en geen druk daarvoor nodig heeft heeft 'toevallig' nooit ambities om wedstrijden ofzo te rijden.... zo zonde toch dat al deze prachtige top ritten ons allemaal onthouden worden....
- mensen zeggen 'dit hoor je niet nodig te hebben vlak voor je wedstrijd, trainen doe je thuis'. vergeet niet dat ze 1,5-2 weken op deze show waren, het is geen buurtwedstrijd waar je heen gaat 1 uurtje rijd en weer naar huis gaat. tuurlijk train je dan in die periode dat je daar bent. een topsporter kun je niet 2 weken NIET trainen voor een wedstrijd. en juist net voordat je de ring in gaat moet je paard scherp zijn en alles vers erin hebben. dat is toch logisch? of denk je dat topturnsters alleen even strekken en een rondje rennen voor ze hun ding moeten doen op de mat? die worden dan ook nog net even extra gepusht door hun trainers. (en nee dat zij dit zelf bepalen is het punt niet, het gaat om hoe topsport werkt).
- niemand hier rijd op het niveau van Craig. en niemand hier kan echt bepalen of wat hij doet wel/niet nodig was op dat moment. wij hebben zijn niveau niet en we zaten niet op dat paard. maar als je naar de FEITEN kijkt is hij wel reserve champion geworden met dit paard op deze show... dus tja...het zal toch wel effect hebben gehad he.... (en dat voor zo'n oncapabele ruiter volgens sommigen.... :+ )

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:06

_Vanes_ schreef:
Het is idd een losse flodder in die zin, dat hoeveel je ook discusieerd over abuse in training, dat het niks uitmaakt, zie de reactie van Purina EN de FEI.....

Ik denk dat dat wel eens mee zou kunnen vallen... er is nu in ieder geval toezicht en er zijn regels die er voorheen niet waren. Die regels kunnen wederom aangescherpt worden. Dan nog maak je niet iedereen tevreden maar je komt een heel eind als je deze excessen op publieke grond probeert te voorkomen.

En ik denk nogmaals dat mensen die met dieren sporten of houden of weet ik veel wat, zichzelf optijd moeten redden want als de overheid regels gaat opleggen (zie het paarden besluit) dan kan het nog wel eens veel vervelender worden!

Citaat:
iedereen die beweerd dat zijn/haar paard zooo geweldig loopt en soepel is en geen druk daarvoor nodig heeft heeft 'toevallig' nooit ambities om wedstrijden ofzo te rijden....
Had ik wel, ben ik mee gestopt juist om veel genoemde redenen.. maar blijkbaar mag ik dan geen mening meer hebben :?

Popstra

Re: Craig Schmersal en Miss Lil Addy Tude, FEI World reininigcup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:15

iedereen mag een mening hebben maar om nu te blijven doorzagen tegen mensen die wél de ambitie hebben is ook best flauw toch!?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:15

rapido schreef:
iedereen mag een mening hebben maar om nu te blijven doorzagen tegen mensen die wél de ambitie hebben is ook best flauw toch!?

Ja en nu omgekeerd...
En ik lees hier toch best regelmatig dat de mensen die geen shows rijden er geen verstand van hebben. Dus geen mening hebben die er toe doet..

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:29

Cer schreef:
rapido schreef:

Ja en nu omgekeerd...
En ik lees hier toch best regelmatig dat de mensen die geen shows rijden er geen verstand van hebben. Dus geen mening hebben die er toe doet..

een mening, al dan niet gefundeerd is alles wat hun nog rest want ambitie is een vies woord, dus laten we met z'n allen dat laatste pleziertje nog gunnen. verder zie ik enkel dat diegenen-met-een-mening-maar-verder-geen-ambitie vooral zelf roepen dat zij het recht hebben op een-mening-hebben-maar-verder-geen-ambitie.

diegenen-met-een-mening-maar-verder-geen-ambitie die ik persoonlijk ken hadden vooral niet de drive, werklust en talent om enige ambitie waar te maken, dus gingen dan maar door het leven als diegenen-met-een-mening-maar-verder-geen-ambitie, het grote gelijk, en zijn vooral zelfverklaarde experts in alles wat met paarden te maken heeft. deze uitspraak geldt enkel voor diegenen-met-een-mening-maar-verder-geen-ambitie die ik persoonlijk ken, dus niemand hoeft zich hier aangesproken te voelen.

en of die mening er dan al toe doet is inderdaad nog maar de vraag

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:33

Ik snap niet wat je bedoelt. Maar ik bedoel dat degene die commentaar hebben op het filmpje worden aangeduid als verstandsloze prutsers (maar dan anders).

Dus het kan niet zo zijn dat iemand met verstand van reining de getoonde trainingsmethode afkeurd? Dat is wat ik eruit begrijp. Als je verstand hebt van reining, dan ís de trainingsmethode okee. Een andere optie is er niet.

En verstand ergens van hebben meten we aan de behaalde wedstrijdresultaten? Zoiets?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:38

hmmm nou...ik heb wel verstand van reining maar vind deze methode niet ok!! ga wel een beetje met mee in deze cer.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:40

Cer schreef:
Ik snap niet wat je bedoelt. Maar ik bedoel dat degene die commentaar hebben op het filmpje worden aangeduid als verstandsloze prutsers (maar dan anders).

Dus het kan niet zo zijn dat iemand met verstand van reining de getoonde trainingsmethode afkeurd? Dat is wat ik eruit begrijp. Als je verstand hebt van reining, dan ís de trainingsmethode okee. Een andere optie is er niet.

En verstand ergens van hebben meten we aan de behaalde wedstrijdresultaten? Zoiets?

zo zwart/wit heeft dacht ik niemand het hier gesteld. alleen hebben een aantal mensen hier gezegd dat dit een wel erg korte compilatie is (minder dan 1% van de totale trainingstijd daar) en dat het erg moeilijk is om daaruit nu grote conclusies te trekken.

iedere reiner traint op zijn manier en de verstandigen (lees kampioenen en winners) passen die training aan aan elk individueel paard.

en nee, verstand van reining meet ik niet af aan behaalde wedstrijdresultaten. ik ken trouwens heel erg goede coaches en trainers die zelf nooit veel gepresteerd hebben om welke reden dan ook , zoals bv Charlie Smith. verstand van reining meet ik af aan inzicht en betrokkenheid, maar bovenal gezond verstand, zonder te menen de waarheid in pacht te hebben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:46

Wat jij zegt kan ik inkomen.. maar ik kan dan nog steeds evengoed van mening zijn dat ik zelfs deze korte periode van ingrijpen afkeur, en dat het mij heel onverstandig lijkt om dit soort zaken op publieke grond te vertonen. En dat heeft niks met mijn verstand of ambitie te maken.. wie meet dat?

En dan nog kan ik vinden dat de gegeven uitleg kant nog wal raakt, want wie zegt dat degene die de uitleg geven, de waarheid in pacht hebben? Wie heeft dat?

En dan kan je je zelfs de vraag stellen, en dat is tussendoor ook al een aantal keren gebeurd, of je op dit niveau moet willen rijden,als deze trainingsmethoden daar inherent aan zijn...

En daar mag iederen iets over zeggen, toch?

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:40

Cer schreef:
dofuzz schreef:

Dank je Cer, nee ik heb de ambitie/talent inderdaad niet en ook de tijd niet. Ik heb namelijk een baan, 2 kinderen, eigen stal,
fysiotherapiepraktijk en 3 paarden (die overigens ook helemaal niet geschikt zijn voor de topsport!)

Maar ik heb wel paarden die ik op een zo eerlijke mogelijke manier train, met respect voor hun welzijn en hun gevoel, die ik rij zonder mijn eigen gewin en winstbejag maar puur om het fijne gevoel en samenwerking tussen mijn paarden en mij......en dan krijg je als beloning, zoals vanmiddag na lekker gewerkt te hebben met mijn ruintje, een hele diepe dankbare ontspannings hinnik op moment dat we klaar waren....

...als je dus niet op topniveau rijdt wordt er veronderstelt dat je dus geen mening kunt/ mag hebben, niet kan rijden, geen ervaring hebt, etc. etc.

Het feit dat mijn paarden altijd in volle galop aankomen (mèt hinnik) is mij meer waard dan welk topniveau dan ook....

En wat er op het filmpje gebeurd is niet goed te praten, echt niet!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:54

quarterH schreef:
- niemand hier rijd op het niveau van Craig. en niemand hier kan echt bepalen of wat hij doet wel/niet nodig was op dat moment.

Exact, dus wie zijn jullie om te kunnen bepalen of het wel of niet nodig was?
En wie zijn jullie dan om af geven op mensen die dit gedrag afkeuren?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:55

rapido schreef:

Moah, gebeurt ook altijd bij discussies mbt de wran, dus ik zo niet weten waarom het nu plotseling wel flauw is?

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 19:39

Romkabouter schreef:
quarterH schreef:
- niemand hier rijd op het niveau van Craig. en niemand hier kan echt bepalen of wat hij doet wel/niet nodig was op dat moment.

Exact, dus wie zijn jullie om te kunnen bepalen of het wel of niet nodig was?
En wie zijn jullie dan om af geven op mensen die dit gedrag afkeuren?

Mee eens!

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 22:22

Cer schreef:
Wat jij zegt kan ik inkomen.. maar ik kan dan nog steeds evengoed van mening zijn dat ik zelfs deze korte periode van ingrijpen afkeur, en dat het mij heel onverstandig lijkt om dit soort zaken op publieke grond te vertonen. En dat heeft niks met mijn verstand of ambitie te maken.. wie meet dat?

:j

afkeur over het getoonde en het onverstandig vinden op publieke grond , heeeeeeeeeelemaaaaaaaaaaaaaal mee akkoord en met mij de overgrote meerderheid hier aanwezig denk ik.
maar dat is heel wat anders dan ongenuanceerd Craig publiek stenigen, moord en brand schreeuwen zonder enige achtergrond te kennen over een clip die misschien totaal uit verband gerukt is.

ik heb vandaag bv contact gehad met iemand die Craig heel erg goed kent (woont namelijk in Ardmoore) en die zegt dat voordien het paard geleerd was om heel laag met het hoofd te lopen door de vorige trainer(dacht destijds blijkbaar dat de judges dat wilden zien). Craig reed dit paard pas een paar weken en was als de dood dat het paard te laag zou gaan lopen over de schouder en de judges hem daarvoor zouden gaan penaliseren dat hij ze daardoor constant probeerde te laten denken aan oprichten. dit kan bv de andere kant van de medaille zijn voor de mensen die eerder zegden dat de jury's de sport kunnen bepalen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 22:58

dofuzz schreef:
Cer schreef:
Craig reed dit paard pas een paar weken en was als de dood dat het paard te laag zou gaan lopen over de schouder en de judges hem daarvoor zouden gaan penaliseren dat hij ze daardoor constant probeerde te laten denken aan oprichten. dit kan bv de andere kant van de medaille zijn voor de mensen die eerder zegden dat de jury's de sport kunnen bepalen.

Met deze uitleg wordt zijn ingrijpen voor mij niet helderder, een paard richt je rijtechnisch niet op met dr kin op dr borst. En evengoed vind ik het veel te grof. Het verklaart ook niet zijn 'stoptechniek'..

Dus zonder iemand publiek te vergruizen (aan de andere kant, why not, wie z'n billen brandt ..) blijf ik dit niks vinden. En als dit de topstandaard is voor reining ben ik gezegend er niet toe te behoren. Maakt mij niet uit of ik dan onkundig ben..liever niet zelfs.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 23:14

in duitsland is Nico Hörmann heel erg aangevallen door een dressuur tijdschrift (hij zit in het 2e filmpje).
in zijn uitleg zegt hij eigenlijk hetzelfde als de 'voorstanders' hier zeggen.
hij snapt dat engels mensen dit niet snappen omdat ze geen kenis hebben van reining en niet weten hoe een reining training eruit ziet.
dat hij ook raar zit te kijken en niet snapt wat springruiters doen met de zweep bv.
dat het allemaal te maken heeft met waar je mee bekend bent ed, voor dressur/spring ruiters is bv zweepgebruik heeeeeel normaal terwijl wij dat weer helemaal niet gebruiken en daar misschien vraagtekens bij zetten.
hij zegt dus eigenlijk ook dat je niet kunt oordelen over iets waarvan je geen verstand hebt.

hij wordt trouwens in zijn uitspraken en handelen gesteund door Kay Wienrich, bondscoach van het duitse team.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 23:39

Zweepgebruik zet ik ook vraagtekens bij en vele engelse ruiters met mij.

Je hoeft niet perse kennis te hebben om te weten of iets wel of niet paardvriendelijk is.
Tot op zekere hoogte moet je die kennis wel hebben, maar er zijn wel dingen waarvan iedereen kan zien dat ze niet paardvriendelijk of juist wel zijn.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 23:55

Cer schreef:
dofuzz schreef:

Ik wil hier graag nog wat aan toevoegen..
Wat is het allerhoogste?in ieders perceptie anders neem ik aan.De 1 streeft naar harmonie met zijn paard.
Een ander naar de top in de wedstrijdsport waar alleen de resultaten tellen.
De 1 kan al die stress van moeten presteren missen als kiespijn,voor de ander is het misschien dagelijks brood. Showen en trainen zijn ook nog twee verschillende dingen.
Er zijn verdomd goede trainers die het graag aan een ander over laten om te showen en vice versa.
Persoonlijk vind ik alles wat je af moet dwingen niet o.k. Tuurlijk mag je duidelijk zijn en je paard tot orde roepen. Straffen als trainingsmethode werkt niet.
Als jij geen spagaat kunt en ik sla je een bloedneus,kun je hem dan ineens wel?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 23:58

nee CC dat is niet voor iedereen anders wat een slap gezwam zeg.
het gaat hier op de topsport niet om de beste paardenaaier of manenkammer worden.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 00:05

Nee Kwartje, het gaat in essentie over de methodes die klaarblijkelijk gehanteerd worden en wat iemand drijft om zulke methodes te gebruiken. Ik begrijp dat dat concept voor jouw te moeilijk is.
Misschien dat een paar snokken in je mond helpen? :+ _O- _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 00:13

quarterH schreef:
nee CC dat is niet voor iedereen anders wat een slap gezwam zeg.
het gaat hier op de topsport niet om de beste paardenaaier of manenkammer worden.

Ik geloof dat sjanie het ook al ergens had gezegd, maar ik vind dat wat bij 0:35 sec. in het filmpje gebeurt niet echt op topsporttraining lijken.
Dat lijkt er meer op alsof hij bezig is de beste bittenragger te worden.