[WN] Western met een fries?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:08

dat snap ik. maar ik bedoel dat het doel van wedstrijden rijden, is naar een hoger niveau te gaan.dus als amateur/hobbyist, heb je dan toch een paard nodig van goed niveau. juist als je zelf geen topruiter bent.we hebben het niet over de topsport hier, zoals in rieky, of bernard fonck.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:09

Misschien zie ik het een beetje verkeerd, maar ik krijg als ik dit topic doorlees, toch een beetje een gevoel alsof je zonder een quarter of paint niet echt serieus word genomen. Maar hoeveel mensen die wel een quarter of paint hebben rijden nou daadwerkelijk de sterren van de hemel?
Ik had altijd gedacht dat de "western mensen" wat minder denegrerend zouden zijn over andere rassen als dressuur mensen. Wat maakt het uit als iemand met zijn fries western wilt rijden? Als het paard en de ruiter er plezier aan beleven is het toch goed?

Wesco

Re: Western met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:10

Spicegirl, daar heb je gelijk, maar wie rijd hier nou echt paard alleen voor de wedstrijden? Ik denk dat het grootste gedeelte paardrijd omdat ze het leuk vinden en dat ze daardoor soms mee doen aan wedstrijden.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:11

dat is ook een standaard reactie....
ik heb een quarter. hoe serieus denk je dat ik word genoemen, als ik haar voor een sulky span,en naar duindigt gaat ?
ze kan toch draven ?
en wedstrijd rijden, en iets leuk vinden, zijn niet perse 2 verschillende dingen. je kan het ook gewoon leuk vinden om wedstrijd te rijden :D

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:14

:+

Waarschijnlijk kan je je eigen kansen wel inschatten 8-)
Ik vind het een beetje een rare vergelijking.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:18

wederom is het niet zo dat men denigrerend is tov andere rassen. ik denk alleen dat je een dier moet gebruiken waar hij voor bedoeld is. dus een reiner voor reining, pleasure paard voor pleasure, draver om te draven enz.
dat wil niet zeggen dat het anders niet KAN. het is er alleen niet voor 'bedoeld' en daardoor niet de meest logische keuze.
wat iedereen wil doen moet ie zelf weten. maar verwacht niet hoog mee te komen met een fries in western (dat is waar de discussie voer begon). ik verwacht ook niet met mijn reiner goed mee te komen in de pleasure in bv.
maakt dat mijn reiner midnerwaardig aan een pleasurepaard?
ja. in de dicipline pleasure wel ja.
nee, als paard niet, want hij heeft zijn eigen kwaliteiten (in dit geval reining).

zo zie ik het. dus nee, freizen zijn niet minderwaardig aan een quarter per definitie.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:20

Nou ik snap spicegirl haar punt wel. Je moet idd goed kijken waar de kwaliteiten van je paard liggen. Ik kan met m'n fires meedoen aan een harddraverij voor fries, maar ik weet dat ze dan aan zal springen in galop gewoon omdat ze dat makkelijker vind. Terwijl haar buurfries er op dat moment nog tandje harder bij zou zetten in de draf. Die vind de galop gewoon rete moeilijk.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:20

dat mag... maar er zijn nu eenmaal takken van hippische sporten, waar rassen speciaal voor gefokt zijn.en die sport- typische paarden doen het nu eenmaal beter , als paarden, die voor heel andere doeleinden gefokt zijn.
maar als je wilt western rijden met wat dan ook (waren er hier ook niet ezels op bokt, die western reden ?) dan moet je dat vooral doen.hoever je komt zal de tijd leren.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:22

Ik vind dat je netjes verwoord. Maar dat zou dan betekenen dat ik geen western moet rijden met mijn haflinger maar dat ik dan moet verhuizen naar Limburg om daar met paard en wagen "de bergen" van Limburg moet trotseren?! :+

Spicegirl, mijn intentie is ook helemaal niet om ooit een wedstrijd te starten, ik wil gewoon lekker met een westernzadel rijden en lessen zodat ik wat kan leren.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:24

jezus nu overdrijf niet meteen weer zo!
een quarter is van oorspronge gefokt voor de 1/4 mile race daar heb ik het toch ook niet over?
huidige haflingers zijn toch gefokt op rijbaarheid ed? nou dan.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:25

dat zeg ik nergens, en dat impliceer ik ook niet.ik zeg alleen dat per definitie een amerikaan beter geschikt is voor western, als een nader ras. uitzonderingen daargelaten..

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:26

Oke als jij dat vind dat haflingers gefokt zijn op rijbaarheid, mag jij mij uitleggen waarom je er dan geen western mee moet rijden? (En dat is een serieuze vraag)

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:27

wie heeft gezegd dat je er geen western mee moet rijden?

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:28

spicegirl daar heb je gelijk in. Maar zie mijn voorbeeld over het verschil tussen mijn fries en m'n buurfries. Op buitenritten zit ik in een lekker ontspannen handgalopje en zij in een gigantische draf, maar wel naaste elkaar blijvend.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:29

In het algemeen bedoel ik dat, omdat ik de indruk krijg dat je alleen serieus word genomen als je een quarter, of paint onder je kont hebt.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:29

andersom dan :wat geeft jou de indruk dat je haf net zo goed kan reinen als een quarter ??

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:30

[quote="spicegirl"]omdat ze meer op vlekken gefokt zijn, als op sport.

En dan zijn ze lastiger dan een gemiddeld ander paard :D ? Eens, maar daar zit nou juist de uitdaging in :+.

Maar ik zie net zo lief een Fries lopen, dat is trouwens al meerdere malen geweest halverwege de '90's, als een Haflinger, Fjord etc.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:30

Wie zegt dat ik het over reinen heb? Ik gok dat er namelijk ook een groot gedeelte van de quarters er niet geschikt voor is.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:31

Volgens mij hebben we hier eentje die herrie wilt schoppen.....

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:31

meissielief schreef:
Ik vind dat je netjes verwoord. Maar dat zou dan betekenen dat ik geen western moet rijden met mijn haflinger maar dat ik dan moet verhuizen naar Limburg om daar met paard en wagen "de bergen" van Limburg moet trotseren?! :+

Spicegirl, mijn intentie is ook helemaal niet om ooit een wedstrijd te starten, ik wil gewoon lekker met een westernzadel rijden en lessen zodat ik wat kan leren.

Er rijden toch wel wat haflingers mee in de wetsern wat ik begrijp.
Ik ben me nu een beetje aan het orienteren voor mij en mijn haf.
Waarom zou je met een fries niet kunnen kijken tot hoever je komt?
Wel vind ik het niet zo'n mooi gezicht om met een fries western te gaan rijden, maar wie ben ik. Smaken verschillen. Er rijdt er op het moment 1 mee die het leuk doet in de wedstrijden? Zoals ik eerder heb gelezen hier? Ik zenk wel dat een fries met zijn hoofd hals houding het moeilijker vind om laag te lopen als een ander paard. Met zijn hoofd onder de schoft te lopen of hoe je het ook zegt.
Maar het gaat er natuurlijk om: waarom zou je het niet proberen? Zou het wel knap vinden als iemand het ver zou schoppen met een fries.
Laatst bijgewerkt door eridinges op 31-12-10 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:32

als ik met mn reiner naast een pleasure paard rijd, zie je 2 heel verschillende paarden galopperen. maar ik krijg er niet meteen een minderwaardigheidscomplex van, noch voel ik me beledigt, als er gezegd word dat mijn paard niet loopt, zoals de ander.je moet tevreden zijn, met wat je hebt.en niet gelijk het slachtoffer spelen..of denken dat mijn paard niet goed is. elk paard heeft zn eigen talenten.en je moet het paard zoeken, wat bij je ambities past. daarom is mijn paard te koop. niet omdat ze niet goed is, maar omdat ik wat anders wil, als waar zij voor gfokt is...

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:34

spicegirl schreef:
als ik met mn reiner naast een pleasure paard rijd, zie je 2 heel verschillende paarden galopperen. maar ik krijg er niet meteen een minderwaardigheidscomplex van, noch voel ik me beledigt, als er gezegd word dat mijn paard niet loopt, zoals de ander.je moet tevreden zijn, met wat je hebt.en niet gelijk het slachtoffer spelen..of denken dat mijn paard niet goed is. elk paard heeft zn eigen talenten.en je moet het paard zoeken, wat bij je ambities past. daarom is mijn paard te koop. niet omdat ze niet goed is, maar omdat ik wat anders wil, als waar zij voor gfokt is...

Complimenten hoe je dit uitlegt :Y)

marjoleins01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:35

Tuurlijk joh! Mijn zus heeft jarenlang western gereden met onze oude fjord.. Geweldig om te zien!! :)
Dus waarom niet met een Fries? Als jij en je paard maar plezier hebben :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:36

@meissielief- voor een deel heb je daar gelijk in. een pleasure quarter heeft weinig talent voor reining. zijn te groot ook.maar er zijn meer quarters geschikt voor reining, als welk ander ras dan ook.een snelle shet heeft ook geen toekomst als draver..
en je kan een fries, met zn fiere houding wel mooi vinden als westernpaard, maar dat is je persoonlijke smaak. de jury denkt daar heel anders over, die zoekt een heel andere confirmatie.als alle andere paarden(wat voor dan ook)
netjes laag en langzaam lopen, en jij komt daar aan met een fries, briesend met de kop erop, heb je weinig aan dat" mooie" plaatje.
Laatst bijgewerkt door spicegirl op 31-12-10 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:36

@ meissielief
ik snap het niet, waarom denk jij dat je niet serieus genomen zou worden als je een ander ras rijdt?
iedereen die zijn paard op een goede manier rijdt wordt serieus genomen, of dat nou een shetlander, een quarter, een kwpn'er of een haflinger is.
maar als hier de vraag gesteld wordt of een fries geschikt is voor western rijden dan is het antwoord dat ze tot een zekere hoogte mee kunnen komen wss, maar dat ze niet net zo geschikt zijn als bijvoorbeeld een quarter of een paint omdat ze er simpelweg niet voor zijn gefokt/gebouwd.
wil niet zeggen dat je met een fries niet serieus genomen wordt. als jij met een fries een nette trail proef kunt afleggen tegen iemand met een quarter die er een zooi van maakt, wordt jij met je fries serieuzer genomen dan die persoon met een quarter.
niemand heeft het hier over haflingers, de vraag ging over een fries. ik zie best wat haflingers die het redelijk goed doen in de western en waarom zouden we die niet serieus nemen?