[WN] quarters of paints met pssm?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hobbelheks

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 21:44

belachelijke uitspraken zijn dat mac!
die particulier is gehecht aan zijn paard en gaat er vervolgens mee 'dokteren' de prof doet hem gewoon weg onder het mom van ongeschikt

ver geet ook nooit dat nav de start van dit topic ik aangesproken werd door een "fokker" dat je dit soort dingen niet naar buiten moest brengen want daarmee maakte ik de fokkerij kapot........
Pardon??? dat IS al gebeurd door met defecte genen te fokken

klein positief puntje dan, hier al meer dan een half jaar een paard met perfecte bloedwaardes ondanks dat ze weer voorzichtig getraind wordt * blij*

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:01

Die betreffende fokker is trouwens niet meer fokker, thank god for that.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:02

Dat je met je persoonlijke verhaal de fok kapot maakt is natuurlijk BS. Ik snap wel dat het financieel een enorme domper is voor een fokker als de hoeksteen van je fokkerij wegvalt met het bekend worden van een PSSM positieve status. Zo'n paard is in 1 klap niks meer waard en je kunt er ook niks meer aan verdienen als je de verantwoordelijke keus maakt om er niet meer mee te fokken. Pure kapitaalvernietiging. Ik snap ook dat paarden die het om wat voor reden dan ook niet trekken in een trainingsprogramma worden verkocht - dat is ook wel zo eerlijk naar het paard toe. Maar als de status eenmaal bekend is ... vind ik dat je geen Russisch roulette moet gaan spelen met de toch al beperkte genenpool waar (laten we eerlijk wezen) al zoveel defecten in zitten. Dit is wat dat betreft een l*llige overgangsperiode; een paar jaar geleden was PSSM immers nog nauwelijks bekend. Nu wordt er -terecht- steeds meer getest. Zo komt de waarheid uiteindelijk toch wel boven water als nakomelingen uit een bepaalde lijn of een bepaald programma positief blijken te zijn.

Ik denk dat fokkers er goed aan doen de status van hun fokdieren openbaar te maken. Uiteindelijk snijden ze zichzelf in de vingers als klanten er achter gaan komen dat zij moedwillig met positieve paarden fokken. Denk dus dat dat probleem zichzelf oplost zolang ook de particulier zich bewust is van het probleem bij aankoop van het paard. Altijd testen bij de aankoop van een QPA! Het stamboek mag hier best een actievere rol in spelen, vind ik persoonlijk.

Voor de fok bestaat overigens wel de mogelijkheid om embryo's te testen, zodat je toch PSSM positieve dieren met interessante bloedlijnen kunt gebruiken in je programma zonder het risico te lopen een PSSM positief veulen te fokken :-)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:12

ik vind het heel goed dat het stamboek zich er nu eens mee bemoeit!! en op deze manier wordt het fokkers steeds meer duidelijk dat de kopers gewoon geen zieke dieren willen!
op een gegeven moment zullen ook de fokkers die moedwillig hun kop in het zand steken hiervoor moeten buigen en laten testen.

ik ben zelf altijd heel zwart -wit in mijn overtuiging van wanneer je wel of niet fokt met een dier.
ik hou niet van rassen mengingen, dus gewoon een qh met qh en dat met alle rassen.
ook vind ik dat er NOOIT gefokt moet worden met een paard met een aandoening, en of dit nu artrose, spat, hko of pssm of gbed of wat dan ook is. het paard is gewoon niet goed, dus daar fok je niet mee.

maar helaas zijn heel veel mensen daar totaal niet over nadenken of de moeite nemen hierover na te denken.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:18

Dat is ook de vrijheid die de QPA stamboeken bieden ... het staat een ieder vrij te fokken met een merrie en een hengst zolang die geregistreerd staan bij het stamboek. Verdere eisen zijn er niet. De paneltest zou eigenlijk verplicht gesteld moeten worden voor alle fokdieren vind ik persoonlijk. Dus ook merries! Op een gegeven moment kom je dan vanzelf op een punt dat alle genetische gegevens bekend zijn (die we nu kunnen testen dan; er komen vast wel weer afwijkingen bij := ) en dan is testen niet eens meer nodig.

Of denk ik nu te simpel :P ?
Laatst bijgewerkt door Mac op 28-08-13 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:19

Mister01 schreef:
ik ben zelf altijd heel zwart -wit in mijn overtuiging van wanneer je wel of niet fokt met een dier.
ik hou niet van rassen mengingen, dus gewoon een qh met qh en dat met alle rassen.

De QH is geen ras, maar een stamboek ;)
Bovendien zit er veel volbloed in, dus zo zwart-wit als jij stelt kan wbt de QH al niet ;)
En ook bij de Paint gaat dat niet op.
Een paard met artrose zou je wel mee kunnen fokken, tenzij dit genetisch een zwak punt bij die bloedlijn is.
Artrose is gewoon slijtage wat op termijn bij bijna alle paarden voor gaat komen, puur omdat ze oud worden :D
Zelfde voor spat, dus op zich is je standpunt goed maar je zult wel goed moeten kijken wat de oorzaak is van de aandoening.
Genetisch erfelijk is daar de belangrijkste factor

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:25

nee dat lijkt mij ook de meest handige en makkelijkste methode!
maar ja, daar krijg je die ouderwetse fokkers gewoon niet mee om.

zolang er nog zoooooveeeeeel mensen rondlopen die eigenlijk al die genetische ziektes niet als ziekte zien maar een klein dna foutje...... dan gebeurt er echt niet zo snel veel!

Romkabouter: de qh die wij nu hebben is wel degelijk een ras. maar blijkbaar zijn daar dus al de overtuigingen anders van.

artrose is wel degelijk een aangeboren aandoening, dat dit bij niet ieder paard naar boven komt is niet alleen een questie van slijtage, ik heb het in dit voorbeeld niet over de paarden van 20 jaar die altijd sport hebben gelopen, ik heb het over de 5 jarige die opeens artrose blijkt te hebben.
sorry, ik had blijkbaar duidelijker moeten zijn.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:43

Laat ik het dan zo zeggen: een QH is al een kruising tussen verschillende rassen. Hieruit is de QH ontstaan wat sommige een nieuw ras zijn gaan noemen ;)
De QH werd pas een QH toen deze kruisingen gebruikt gingen worden voor de kwart-mijl races, waarna de Quarter Horses genoemd werden.
Daarna is er voor de registratie voor deze paarden een stamboek voor opgericht.

Het is maar hoe je "ras" definieert, waarmee ik bedoel te zeggen dat je niet zo zwart-wit kunt stellen wat jij zegt.
Een QH en een Paint zou dan voor jou niet kunnen, maar ze kunnen in sommige gevallen zelfs in beide stamboeken ingeschreven staan :)
Ik snap je punt wel, maar je stelt het wel heel erg zwart-wit en dat is het dus niet ;)

Verder totaal onbelangrijk :D

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 23:27

Mac schreef:
Dat is ook de vrijheid die de QPA stamboeken bieden ... het staat een ieder vrij te fokken met een merrie en een hengst zolang die geregistreerd staan bij het stamboek. Verdere eisen zijn er niet. De paneltest zou eigenlijk verplicht gesteld moeten worden voor alle fokdieren vind ik persoonlijk. Dus ook merries! Op een gegeven moment kom je dan vanzelf op een punt dat alle genetische gegevens bekend zijn (die we nu kunnen testen dan; er komen vast wel weer afwijkingen bij := ) en dan is testen niet eens meer nodig.

Of denk ik nu te simpel :P ?

Beginning with the 2007 foals, all Impressive progeny are required to be parentage verified and HYPP tested subject to the conditions listed in rule 205. Any that test H/H will not be eligible for registration.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 23:46

Mac schreef:
Dat je met je persoonlijke verhaal de fok kapot maakt is natuurlijk BS. Ik snap wel dat het financieel een enorme domper is voor een fokker als de hoeksteen van je fokkerij wegvalt met het bekend worden van een PSSM positieve status. Zo'n paard is in 1 klap niks meer waard en je kunt er ook niks meer aan verdienen als je de verantwoordelijke keus maakt om er niet meer mee te fokken. Pure kapitaalvernietiging.

De Pitzer ranch fokt wel rustig verder met hun Pssm positieve hengsten, ze staan ook publiek ter dekking. Two Eyed Red Buck heeft 1525 nakomelingen.
Poco Dot Lena N/G voor GBED, staat ter dekking. En PSSM can easily be managed...
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Callisto04 op 28-08-13 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 23:49

callisto je foto kan ik niet openen.

het is in en in triest dat mensen gewoon door fokken zeker wanneer er gewoon bekend is dat een paard ziek is!
wanneer je niet hebt getest dan weet je het niet, maar gewoon moed willig doorgaan is ..... ik heb er gewoon geen woorden voor.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 23:50

Mister01 schreef:
callisto je foto kan ik niet openen.

het is in en in triest dat mensen gewoon door fokken zeker wanneer er gewoon bekend is dat een paard ziek is!
wanneer je niet hebt getest dan weet je het niet, maar gewoon moed willig doorgaan is ..... ik heb er gewoon geen woorden voor.

Effe gesukkeld voor het uploaden, maar staat er nu wel denk ik :)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 00:02

dankjewel callisto!

ja het is heel makkelijk te managen en zeker omdat het dan al zo lang voorkomt is er toch geen reden om het eruit te fokken?? :? 8)7 :x _-:(

het is zo makkelijk te managen dat wij hier allemaal ons hoofd breken over hoe we ons paard goed kunnen houden, qua voeding, qua beweging, en wat bij de een werkt hoeft niet te werken bij de ander.

nee heel simpel!

tja en dat tying-up ach dat hebben we dan allemaal toch wel eens??? dan loopt je paard toch even niet van de pijn?? of dan valt hij zelfs op de grond van de pijn?? of moet je hem af maken omdat hij er niet meer doorheen komt????
ja dat zijn dan blijkbaar miner details.....

|( |( |( |( |(

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 00:16

Er beweegt wel wat binnen de AQHA blijkbaar:
All stallions exposed to 25 or more mares during the 2014 breeding season will be required to have a genetic disease panel test on file with AQHA prior to the registration of their foals resulting from breedings occurring after January 1, 2014. This rule was approved by the AQHA Stud Book and Registration Committee at the 2013 AQHA Convention in March.

Additionally, the Stud Book and Registration Committee recommended that all stallions will be required to have a genetic disease panel test on file with AQHA prior to the registration of their foals resulting from breedings occurring after January 1, 2015.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 00:29

ja daar doelde ik op met het verhaal uit de America's Horse.

wat ik me alleen wel afvraag is hoe zit dat met klonen???
er is nu toegestaan om klonen op te nemen in het stamboek van de AQHA, maar worden die klonen ook getest of wordt er niet gekloont wanneer er een DNA ziekte aanwezig is?

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 00:39

Mister01 schreef:
ja daar doelde ik op met het verhaal uit de America's Horse.

wat ik me alleen wel afvraag is hoe zit dat met klonen???
er is nu toegestaan om klonen op te nemen in het stamboek van de AQHA, maar worden die klonen ook getest of wordt er niet gekloont wanneer er een DNA ziekte aanwezig is?

Ik heb niet alles kunnen lezen wat hier al gepost werd, excuses, maar ze stellen toch ook voor dat tegen 2015 elke hengst te testen die gebruikt wordt, ook al is het maar 1 keer.

Klonen zijn genetisch identiek aan het origineel. En de regels zullen ook daar gevolgd worden vermoed ik, maar als het origineel al getest is hoeft dit voorde kloon eigenlijk niet meer.
Genetische ziekte is geen bezwaar, Smart Little Lena is ook gekloond ondanks Herda.
Laatst bijgewerkt door Callisto04 op 29-08-13 00:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 00:45

Romkabouter schreef:
Die betreffende fokker is trouwens niet meer fokker, thank god for that.

Welke fokker?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 00:58

ik bedoel eigenlijk wanneer het orgineel niet is getest.
want klonen is natuurlijk iets anders als fokken, of zou dat onder dezelfde noemer vallen in het stamboek???

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 07:45

Klonen worden door de AQHA niet opgenomen in het stamboek, ondanks rechtzaken.
SLL was carrier van het herda gen.
En met een carrier kun je wel fokken, mits je zorgt dat de andere ouder hier weer vrij van is.
De AQHA gaat er dus voor zorgen dat er in de toekomst alleen met geteste paarden gefokt kan worden.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 08:29

Callisto: nou, precies DAT dus! Omdat er zoveel met bepaalde hengsten wordt gefokt is het financieel een enorme klap om ze uit de fok te halen. En DUS doen fokkers dat niet. Het is ook 1 van de redenen waarom de stamboeken zo terughoudend zijn met het aanpassen van hun regels. Dan kun je heel simpel zeggen "zie, het draait alleen om het geld", maar het is wel de hele fundering van zo'n ranch die wegvalt met het wegvallen van hun hengsten. Logisch dus dat ze er alles aan doen om hun hengsten in de markt te houden. Ik keur het dus niet goed en als eigenaar van een PSSM positief paard gaan mijn tenen krullen bij het lezen van dit soort dingen, maar het is wel heel logisch dat fokkers het zo presenteren. Daarom vind ik dus ook dat het stamboek meer moet doen. Kennelijk doet het AQHA dat en dat is mooi. Ik hoop dat de Paints hun voorbeeld gaan volgen. Hoe is de situatie bij de ApHC eigenlijk?

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 09:06

Mac schreef:
Callisto: nou, precies DAT dus! Omdat er zoveel met bepaalde hengsten wordt gefokt is het financieel een enorme klap om ze uit de fok te halen. En DUS doen fokkers dat niet. Het is ook 1 van de redenen waarom de stamboeken zo terughoudend zijn met het aanpassen van hun regels. Dan kun je heel simpel zeggen "zie, het draait alleen om het geld", maar het is wel de hele fundering van zo'n ranch die wegvalt met het wegvallen van hun hengsten. Logisch dus dat ze er alles aan doen om hun hengsten in de markt te houden. Ik keur het dus niet goed en als eigenaar van een PSSM positief paard gaan mijn tenen krullen bij het lezen van dit soort dingen, maar het is wel heel logisch dat fokkers het zo presenteren. Daarom vind ik dus ook dat het stamboek meer moet doen. Kennelijk doet het AQHA dat en dat is mooi. Ik hoop dat de Paints hun voorbeeld gaan volgen. Hoe is de situatie bij de ApHC eigenlijk?

Als de hele fundering van zo'n ranch draait om een hengst met een genetisch defect en men blijft die gebruiken, dan draait alles idd om geld. Dat is zoals de Eternit fabrieken die bleven doorgaan met asbestvezels in hun producten nadat ze wisten dat dit schadelijk was. Ethisch onaanvaardbaar dus. En absoluut niet logisch om het zo te presenteren. Ik las zelfs ergens dat ze bij de Pitzer Ranch merries die PSSM P/P zijn gebruiken in combinatie met die P/N hengsten. Waar ben je dan mee bezig? Enkel met het in stand houden van een genetische ziekte om toch maar linebred Two Eyed Jacks te produceren die een mooie afstamming hebben.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 09:18

sonita schreef:
Klonen worden door de AQHA niet opgenomen in het stamboek, ondanks rechtzaken.
SLL was carrier van het herda gen.
En met een carrier kun je wel fokken, mits je zorgt dat de andere ouder hier weer vrij van is.
De AQHA gaat er dus voor zorgen dat er in de toekomst alleen met geteste paarden gefokt kan worden.

Hopelijk wordt dan ook gevraagd dat de merries getest worden.
Er stond op de website van bv de BQHA een pagina over erfelijke aandoeningen. Deze is verdwenen, net als de hengstenkeuring. Nieuwe bazen, nieuwe wetten waarschijnlijk, maar dat de informatieve pagina over de belangrijkste erfelijke aandoeningen weg is gehaald vind ik vreemd.
Ik denk dat rond die klonen het laatste woord nog niet gezegd is.
Herda carriers zijn nog anders omdat Herda recessief is (toch voor zover we nu weten) idd. GBED idem. Maar naar mijn mening zouden PSSM en HYPP positieve paarden moeten worden uitgesloten van de dekdienst.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 14:37

Callisto04 schreef:
Maar naar mijn mening zouden PSSM en HYPP positieve paarden moeten worden uitgesloten van de dekdienst.

Ik denk dat iedereen die in dit topic actief is het daar mee eens zal zijn.
Vraag is: hoe komt je daartoe. Met zachte of minder zachte dwang, denk ik. Vanuit het stamboek dus. Van ethische beslissingen kun je het iig niet laten afhangen.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 15:09

Mac schreef:
Callisto04 schreef:
Maar naar mijn mening zouden PSSM en HYPP positieve paarden moeten worden uitgesloten van de dekdienst.

Ik denk dat iedereen die in dit topic actief is het daar mee eens zal zijn.
Vraag is: hoe komt je daartoe. Met zachte of minder zachte dwang, denk ik. Vanuit het stamboek dus. Van ethische beslissingen kun je het iig niet laten afhangen.

Ik vraag mij af wanneer er rond PSSM iets wordt gedaan. Sommige mensen zeggen dat als ze de keuze hebben tussen PSSM positief of HYPP positief, ze altijd de HYPP verkiezen omdat het beter en makkelijker te managen is. Toch wordt HYPP aangepakt in de regelgeving, PSSM niet. Zal wel zijn omdat het "recenter" is (niet het defect, maar als genetisch defect "binnen de aqha").

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 16:38

Het is allemaal nieuw ja en PSSM is denk ik ook ongrijpbaarder. Misschien kan men ook nog niet goed overzien hoe groot het probleem daadwerkelijk is omdat het niet te herleiden is naar 1 paard of lijn zoals bij HYPP?

Persoonlijk vind ik HYPP positief dan wel weer enger omdat daar ook hartfalen bij kan komen kijken. Maar ik heb geen ervaring met een HYPP positief paard, dus weet niet hoe ze in de dagelijkse doen zijn zeg maar. Het managen van een PSSM positief paard is idd nogal een uitdaging als ze eenmaal symptomatisch zijn. Misschien is PSSM iets dat altijd wel op een bepaalde niveau aanwezig is en HYPP alleen echt in aanvallen?