Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mister01 schreef:ik ben zelf altijd heel zwart -wit in mijn overtuiging van wanneer je wel of niet fokt met een dier.
ik hou niet van rassen mengingen, dus gewoon een qh met qh en dat met alle rassen.
Mac schreef:Dat is ook de vrijheid die de QPA stamboeken bieden ... het staat een ieder vrij te fokken met een merrie en een hengst zolang die geregistreerd staan bij het stamboek. Verdere eisen zijn er niet. De paneltest zou eigenlijk verplicht gesteld moeten worden voor alle fokdieren vind ik persoonlijk. Dus ook merries! Op een gegeven moment kom je dan vanzelf op een punt dat alle genetische gegevens bekend zijn (die we nu kunnen testen dan; er komen vast wel weer afwijkingen bij) en dan is testen niet eens meer nodig.
Of denk ik nu te simpel?
Mac schreef:Dat je met je persoonlijke verhaal de fok kapot maakt is natuurlijk BS. Ik snap wel dat het financieel een enorme domper is voor een fokker als de hoeksteen van je fokkerij wegvalt met het bekend worden van een PSSM positieve status. Zo'n paard is in 1 klap niks meer waard en je kunt er ook niks meer aan verdienen als je de verantwoordelijke keus maakt om er niet meer mee te fokken. Pure kapitaalvernietiging.
Mister01 schreef:callisto je foto kan ik niet openen.
het is in en in triest dat mensen gewoon door fokken zeker wanneer er gewoon bekend is dat een paard ziek is!
wanneer je niet hebt getest dan weet je het niet, maar gewoon moed willig doorgaan is ..... ik heb er gewoon geen woorden voor.
Mister01 schreef:ja daar doelde ik op met het verhaal uit de America's Horse.
wat ik me alleen wel afvraag is hoe zit dat met klonen???
er is nu toegestaan om klonen op te nemen in het stamboek van de AQHA, maar worden die klonen ook getest of wordt er niet gekloont wanneer er een DNA ziekte aanwezig is?
Mac schreef:Callisto: nou, precies DAT dus! Omdat er zoveel met bepaalde hengsten wordt gefokt is het financieel een enorme klap om ze uit de fok te halen. En DUS doen fokkers dat niet. Het is ook 1 van de redenen waarom de stamboeken zo terughoudend zijn met het aanpassen van hun regels. Dan kun je heel simpel zeggen "zie, het draait alleen om het geld", maar het is wel de hele fundering van zo'n ranch die wegvalt met het wegvallen van hun hengsten. Logisch dus dat ze er alles aan doen om hun hengsten in de markt te houden. Ik keur het dus niet goed en als eigenaar van een PSSM positief paard gaan mijn tenen krullen bij het lezen van dit soort dingen, maar het is wel heel logisch dat fokkers het zo presenteren. Daarom vind ik dus ook dat het stamboek meer moet doen. Kennelijk doet het AQHA dat en dat is mooi. Ik hoop dat de Paints hun voorbeeld gaan volgen. Hoe is de situatie bij de ApHC eigenlijk?
sonita schreef:Klonen worden door de AQHA niet opgenomen in het stamboek, ondanks rechtzaken.
SLL was carrier van het herda gen.
En met een carrier kun je wel fokken, mits je zorgt dat de andere ouder hier weer vrij van is.
De AQHA gaat er dus voor zorgen dat er in de toekomst alleen met geteste paarden gefokt kan worden.
Callisto04 schreef:Maar naar mijn mening zouden PSSM en HYPP positieve paarden moeten worden uitgesloten van de dekdienst.
Mac schreef:Callisto04 schreef:Maar naar mijn mening zouden PSSM en HYPP positieve paarden moeten worden uitgesloten van de dekdienst.
Ik denk dat iedereen die in dit topic actief is het daar mee eens zal zijn.
Vraag is: hoe komt je daartoe. Met zachte of minder zachte dwang, denk ik. Vanuit het stamboek dus. Van ethische beslissingen kun je het iig niet laten afhangen.