[WN] Met een fries western

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 22:14

Kan met een quarter ook hoor... In de draaimolen. :+ Al wel een poosje terug zelfs.
(voor de gelegenheid een echte quarter van mijn vriendin Jip geleend).

Afbeelding

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 22:38

Niels schreef:
Je word als je niet goed kan zitten snel uit het zadel 'gelanceerd'. En ookal kan je goed zitten dan zal het nog steeds een onrustiger beeld geven dan een paard met vlakke gangen.

Ik denk Niels dat je nog een wat eenzijdig beeld hebt van de fries,er zijn al zat friesen die niet een hoge knieactie meer hebben maar meer dressuur gefokt zijn en daardoor vlakkere gangen hebben.(ze willen in een dressuurproef ook geen opgetrokken been zien in de uitgestrekte draf maar een naar "voren gestrekt" been) ;)
En als ze lager worden in gesteld en meer over de rug gereden, worden ook hun gangen wat vlakker.
Het grootste probleem van de fries ligt, denk ik :o , het meest bij de achterhand, omdat de fries van oorsprong een tuigpaard is en daardoor een stuwende achterhand heeft in plaats van bijv het dressuur gefokt paard en de quarter een dragende achterhand.
En om de achterhand er goed onder te kunnen rijden moet je heel wat werk verrichten, 8-) en toch ook wat geluk hebben met de bouw van je paard.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 22:42

:D

een paard gaat vanzelf minder opgooien als hij beter verzameld
kontje er onder en het doorzitten gaat vanzelf een stuk beter

Anya

Re: Met een fries western

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 22:44

@Sliding, ja dat klopt, maar dat voel je vooral in de galop. Die is wat meer 'rollend'. Kan het niet beter uitleggen. In de draf zitten ze doorgaans eigelijk wel prima na wat werken.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 22:52

Even ter info voor Pien en er rijden geen andere rassen in de top mee.
Volgens jou is Duitsland kwa niveau toch veel beter dan Nederland he?? En wat daar rondrijd rijd ook allemaal mee in de top (op een QH)??

Verrassing :D even doorscrollen naar 25 augustus 2008 De huidige EWU kampioen Western Riding, Trail en Versatile is een haflinger. En zo heb ik in het lijstje van de EWU uitslagen nog een paar namen gezien van nietQH die kampioen zijn. Zover de info over nietQH en niet kunnen presteren. Ik zou mijn tunnelvisie toch even bijstellen als ik jou was.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 22:52

EWU = WRAN.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 22:55

Dat ben ik niet met je eens Spicegirl. Qua 'all breeds' wel, maar het niveau ligt bij de EWU toch echt wel een stukkie hoger en er is heeeeel veel meer deelname en dus 'concurrentie'... ;)

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 22:59

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 23:02

Die moet alleen nog wel even leren om onderstandig te staan. ;)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 23:03

Whoehahaha Spicegirl dat zou ik eens roepen in Duitsland, ik denk dat je dan keihard uitgelachen wordt. Het niveau in Duitsland is vele malen hoger dan in NL. Dat is zelfs geen vergelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 23:04

Iets te strak in de schouder naar mijn zin, maar leuk type om te zien. Hadden we best wat uit gekregen.

Zou toch wel een stunt zijn om mee op een NK aan te komen zetten en gewoon ijskoud een westernridingproef mee neer te leggen :=

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 23:04

Je wisselt hooguit wat omhoog..

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 23:05

Trail zou ik ook wel zien zitten hoor; en horsemanship.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 23:09

Anya schreef:
Je wisselt hooguit wat omhoog..

En toch denk ik dat een Fries vlak(ker) aan het wisselen te krijgen moet zijn omdat je je basisgalop vrij klein terug kunt rijden, omdat ze goed te verzamelen zijn. Ik denk dat als je daar een tijdje aan sleutelt en continue éven die schouder iets omtikt om 'm vlakker aan de grond te houden, je 'm echt wel minder opwaarts krijgt.
Ik ben alleen benieuwd in hoeverre je 'm vanuit de schoft gelift krijgt ipv uit de hals zodat je 'm kan laten zakken zonder dat 'ie finaal op de voorhand kiepert. Schouder van het paard in de advertentie gaat het daarin niet redden ben ik bang.
Heb te weinig met Friezen gedaan om daar echt een idee bij te hebben.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 23:14

Dat zou kunnen, maar dat veronderstelt heel precies rijden. Want als Friezen ergens heel snel in zijn is het achter de teugel lekker opgekropt gaan lopen. En de ruiter maar denken dat ze zo lekker licht in de hand zijn. :D

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 23:15

Anya schreef:
Die moet alleen nog wel even leren om onderstandig te staan. ;)
hahaha! Ik dacht nog: het lijkt wel alsof ie moet pissen! :+ Als Quince zo gaat staan, ga ik al omhoog :D

Een Fries in de Trail? Zou moeten lukken, score je hooguit wat minder op "stijl" :P Maar als je daarentegen minder balkjes aanraakt dan een Quarter, heb je toch nog gewonnen! :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 23:17

Kwestie van die sokken zo ver laten groeien dat de jury die 'tok' niet meer hoort :=

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 23:19

hahaha, ja dat doen die Tinkers ook altijd...spelen vals :P

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 23:21

Sonja schreef:
Kwestie van die sokken zo ver laten groeien dat de jury die 'tok' niet meer hoort :=

Gewoon klei op die sokken ook nog... dat hoort bij een buitenpaard en het dempt zo mooi ;) 8-) *D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 23:29

wissel krijg je wel vlak hoor
rakker sprong in het begin een gat in de lucht met 4 benen :roll: maar uiteindelijk kon hij het vaak zo vlak dat ik het nauwlijks voelde

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 17:29

Ehm... Silvester en Sonja: Ik heb nog wel een look-a-like fries in de aanbieding. M'n dravermerrie zit nog in haar wintervacht en ik heb haar sokken sinds verleden jaar juni niet meer geknipt. Haar wintervacht is tegen zwart aan én als je haar niet goed verzameld gooit ze lekker hoog op met doorzitten.

Voordeeltje, ze kan al spinnen, stoppen en changeren! :D

Geef maar een seintje, maar je moet wel snel zijn, de eerste dwarrelharen heb ik er al uit geborsteld... :P

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 00:36

Niveau in duitsland had ik het met name ook op aqha (dqha vs nqha) niveau.

En ja rom, hier kunnen andere rassen niet aan meedoen dat weet ik maar kan ik ook niet helpen :-+

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 09:28

Dat kun jij idd niet helpen, maar dan kun je dus ook niet met 100% zekerheid zeggen dan een Haflinger niet mee zou kunnen komen ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 09:38

op bepaalde onderdelen wel, daar kunnen ze gewoon echt niet meedraaien op topniveau omdat hun bouw/gangen daar niet naar is (pleasure, reining, cutting, roping, HUS, HH, halter :-), green working hunter, jumping, ook de extreme trails, (dan bedoel ik die mikado trails van o.a. de worldshow ed)).
maar sommigen onderdelen wel zoals showmanship, horsemanship (wordt wel flink wat manen en voeten clippen haha) HSE en een niet-zo-extreme trail (maar dan is het weer niet topniveau:-))

dus, ja, je hebt gelijk in sommigen onderdelen kan het op alle niveau's net zo goed met een niet-qpa, dit zijn dan de onderdelen waar het niet om het paard maar alleen om de ruiter gaat.
(hoewel ik dan nog betwijfel of je een eerlijke kans zou maken gezien de qpa cultuur maar dat terzijde).

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 11:40

Pienb schreef:
(hoewel ik dan nog betwijfel of je een eerlijke kans zou maken gezien de qpa cultuur maar dat terzijde).

die jij erg graag wil onderhouden
maar ik nodig je uit om eens een paar ewu shows te rijden ben beneiuwd wara je blijft met je grote bek ;)