[WN] appaloosa's

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

__Suzanne__

Re: appaloosa's

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:27

Gave fot is dat, MF :))

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:33

Mooi dier Mayflower! Heb je al eens meer zitten bewonderen, mooie samenwerking!

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:36

Thnx! :D

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:04

Kun je eigenlijk bij het NAS een Appaloosa inschrijven die niet gestippeld is?
Vroeg ik me af.
Want als je een beetje van (de geschiedenis van) de échte Appaloosa kent, weet je dat 60% van de Appaloosas juist níet gestippeld waren. ;)
Lijkt me dan raar dat je die niet in zou kunnen schrijven bij een Appaloosa stamboek!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:19

@sflj geloof het wel maar dan moeten ze wel gestreepte hoeven ed. hebben. Heb op de nationale keuring wel wat solids gezien.

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:23

Ik weet niet zoveel van het NAS, maar lijkt me wel. Je kunt tenslotte ook solids bij de ApHC registreren. Misschien dat Woldhoeve het weet, die is ook wel bekend met NAS.

Royal92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:59

MF ga jij zondag ook naar de clinic in Makkinga ?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:00

Er is zelfs een eenkleurige rubriek op de keuring. Geloof dat ze alleen geen stermerrie of goedgekeurde hengst kunnen worden.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:39

Maar da's toch eigenlijk raar dan? Aangezien de meeste Appaloosa's solids waren?

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 06:21

mijn merrie is bruin en is ingeschreven bij het NAS stamboek. Ze heeft wel sestreepte hoeven en appaloosa ogen. Vader en moeder zijn allebei gestipt. Ik heb haar zelf niet ingeschreven want heb haar gewoon zo gekocht dus het kan wel. We lleuk om te zen dat er hier meer ongevlekte exemplaren rondlopen.

Royal92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:08

Je kan je nederlandse appaloosa zonder stippen inschrijven voor het stamboek.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:24

ja hoor dat kan, de moeder van spatter was een solid, een gewoon bruin exemplaar, nota bene uit twee panterbonte ouders

wel grappig dat een kruizing met een few spot gelijk weer een panterbonte opleverde en dat kwam bij die hengst maar heel zelden voor, meestal gaf hij blankets
deze merrie heeft zelfs verschillende panterbonte veulens gegeven en volgens mij nooit een solid
een half zusje van spatter staat hier ook in het dorp, heel ander type maar wel de vlekjes

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 09:34

wat leuk dat hier meerdere spikkels zijn!
onze spikkel heeft ook maar n verdwaalde spikkel, ze is een few spot, en dan met erg veel few en erg weinig spot haha :P
ze is maar klein, 118cm. maar dat is voor mijn dochter van 6,5 groot genoeg.
ze heet eigenlijk brummerhoeves few., maar aangezien mn dochter (en ik ook) dat nou niet bepaald een handige naam vond,hebben we haar omgedoopt tot snowy. de 1e foto die we van haar zagen stond ze in de sneeuw, toen we gingen kijken begon het te sneeuwen,en toen we haar gingen halen lag er een pak sneeuw! dus tja.........dan wordt t makkelijk he....lol

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:22

Ik denk dat we nu een beetje teveel gaan afdwalen van de beginpost:

westernjo schreef:
Hoi, wie heeft er een appaloosa als westernpaard? en wat vinden jullie, hebben appy's talent?
Heb zelf nog een hele jonge ap.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 18:06

spatter schreef:
ja hoor dat kan, de moeder van spatter was een solid, een gewoon bruin exemplaar, nota bene uit twee panterbonte ouders

wel grappig dat een kruizing met een few spot gelijk weer een panterbonte opleverde en dat kwam bij die hengst maar heel zelden voor, meestal gaf hij blankets
deze merrie heeft zelfs verschillende panterbonte veulens gegeven en volgens mij nooit een solid
een half zusje van spatter staat hier ook in het dorp, heel ander type maar wel de vlekjes

Zo gek is dat niet. Bij mijn weten is het namelijk onmogelijk om een solid te fokken uit een fewspot. ;)

Royal92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 18:24

Klopt een few spot fokt altijd kleur :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 18:32

lezen >;) ;) , de moeder was een solid, uit twee panterbonte ouders

uit deze solid x few spot komt inderdaad altijd een appie maar deze merrie gaf keer op keer panter bonte veulens, dat is wel apart

Royal92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 21:33

verkeerd gelezen, :o hihi jaa dat is wel apart

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 19:57

Om on-topic te blijven geloof ik idd dat de Am.Appaloosa heel veel talent voor het western heeft. Ik spreek dan vnl over reining en werken met vee. Omdat er QH lijnen inzitten hebben ze toch veel meer het karakter en aanleg voor deze onderdelen.
Verder het erg op de mens gericht zijn vind ik een hele fijne eigenschap van de Appie. Wel is het zo dat je een Appie niets op kunt leggen waardoor veel trainers niet met een Appie willen werken. Ze willen geen nummer zijn.
NAS appaloosa's kunnen in andere western onderdelen best goed meekomen. Maar, zonder nu weer te schoppen, blijft de Amerikaan wel de enige echte Appaloosa.

Bij Famous zijn die eigenschappen duidelijk aanwezig. Hij komt van Ama Rich N Famous To en die is weer van Rich and Famous.
Hij is een vreselijke kroel maar met rijden zal hij niet klakkeloos doen wat je vraagt, je moet het hem vragen. Als je daar mee om kunt gaan gaat er een wereld voor je open.

Ik heb al met al 5 spots kunnen ontdekken en hij heeft onderaan alle vier zijn benen het driehoekje omhoog in voskleur. Het teken van een true Few-spot. Hij was als hengst niet te hanteren daarom is hij jammer genoeg geruind, alhoewel jammer, het moet wel leuk blijven - een hengst.
En veel poetsen schept ook een band!! :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 23:24

dat laatste is zeker waar :D

maar niet wat betreft veel quarter in de appies
zowel de vader van spatter (stormy star) als de grootvader van moederskant (sunflower joys jewel) hebben hele lange lijnen van alleen appaloosa bloed
daar zit nauwlijks quarter in en dat zie je ook aan spatter

verder heb ik een appie gehad waar ze engels volbloed in hadden gebruikt(mag ook bij de amerikanen), prachtig pleasure paard maar het quarter gehalte was ver zoek

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 10:36

Als ik kijk naar het kleine aantal Appies wat in de topsport meedraait, want daar keek ik naar ;) , Jrs Claim Jumper, Lenas Little Luke, die van Marion (Suflowers Diamond Joy geloof ik) en die van Nadieh hier op het forum, zijn allemaal paarden met QH bloed. Daaronder kan ook de Foundation lijn x Engels volbloed vallen.
De Engels volbloed zit ook in de QH, Three Bars bv. ;)

De NAS Appaloosa is eigenlijk een kleur fokkerij en vergaarbak van allemaal verschillende rassen. Daarom ook geen bepaald type en aanleg.
De Foundation Appaloosa in Amerika stamt af van paarden die origineel van de stam van de Nez Perce Indianen gefokt waren.
Dit is vaak een wat zwaarder type en wordt voor de sport dus gekruist met QH of Engels volbloed. Het blijft dan toch een Amerikaan.
Mijn nieuwe paard Famous heeft 1 lijn die teruggaat naar een paard uit het reservaat van de Nez Perce indianen. Ik ben daar heel trots op want dat is voor mij het ultime. Daar is de oorsprong van de Appaloosa en de reden waarom ik wat met dit ras heb. Ik heb ook best wat met de Native American. :o

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 15:29

Die van mij heeft 47% Foundation bloed.
En verder (vooral van de kant van de merrie) veel quarterbloed.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 23:59

Wat versta jij onder topsport, FindingJack?

DaniellaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 00:12

spatter schreef:

Niet helemaal waar, ze heeft tenminste een solid veulen gehad. Maar die was van een quarter, dus vrij logisch dat hij dan geen kleur heeft. Alhoewel hij de laatste tijd een beetje begint te veranderen.

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 00:19

Ik heb een ap, maar rij geen western :)