[WN] Waar moet het met de WRAN naar toe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sorro

Re: Waar moet het met de WRAN naar toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:31

Citaat:
De KNHS laat bv in een beleidsnota aan de plaatselijke Nederlandse overheden weten dat alle niet door de KNHS erkende hippische wedstrijden gezien moeten worden als wilde wedstrijden waaraan medewerking wordt ontraden. (Denk bv aan het NK waarvoor bij de gemeente Raalte vergunning moet worden aangevraagd).

Dus eigenlijk probeert de KNHS gewoon te boycotten en daardoor een samenwerking af te dwingen?

Citaat:
Niet gedekt is de aansprakelijkheid voor schade:
-die is ontstaan door of (mede) heeft kunnen ontstaan door c.q. ten tijde van het geven van les(sen), indien en voor zover bij en/of tijdens de les(sen) geen gediplomeerde instructeur c.q. instructrice aanwezig is geweest-
-die is ontstaan of (mede) heeft kunnen ontstaan tijdens wedstrijden/parcoursen die niet zijn aangevraagd bij en goedgekeurd zijn door de KNHS, dan wel niet aan de door de KNHS gestelde eisen voldoen-
-die is ontstaan of (mede) heeft kunnen ontstaan tijdens de les(sen) en/of tijdens de wedstrijden, indien voor zover door de gelaedeerde geen veiligheidscap is/werd gedragen. De verplichting tot het dragen van een veiligheidscap komt te vervallen, indien en voor zover de KNHS het dragen van een veiligheidscap tijdens wedstrijden niet toestaat, of anders bepaald-
Dit betekend dus dat van iedere accommodatie (en dus niet alleen de accommodaties met veiligheidscertificaat) waarop wedstrijden gehouden worden de eigenaar niet verzekerd is voor aansprakelijkheid als de ruiters geen cap dragen

Hoe zit dit met de persoonlijke verzekering?

Citaat:
Om het voor ruiters die hoog in de dressuur rijden mogelijk te maken om met een hoed in plaats cap met een cap te rijden heeft de KNHS met de verzekeringsmaatschappijen afgesproken dat ruiters die Z rijden of hoger een hoed mogen dragen ipv een cap, omdat er van uitgegaan mag worden dat deze ruiters in staat zijn om in alle omstandigheden hun paard onder controle te houden.

Gut wat zal dat schattig staan, "onze proffesionele" westernruiters met een dressuurhoedje op Tong uitsteken

Citaat:
Deze maatregel moet bekrachtigd worden door de ALV van 2 maart a.s

En eerder werd er geroepen in dit topic dat dit niet op de ALV besproken zou worden.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:37

Ik heb niet die hele lap tekst gelezen, halverwege was voor mij al lang genoeg, maar dit stukje wil ik toch even quoten:
Citaat:
De KNHS laat bv in een beleidsnota aan de plaatselijke Nederlandse overheden weten dat alle niet door de KNHS erkende hippische wedstrijden gezien moeten worden als wilde wedstrijden waaraan medewerking wordt ontraden.

Dat heeft voor mij net zo veel waarde als een warme bakker die zegt dat alleen brood bij een warme bakker gekocht mag worden want brood van de supermarkt is slecht voor je. Clown Kortom, het is heel makkelijk dit soort uitspraken te doen die leuk klinken voor je eigen toko, maar verder totaal geen waarde hebben. Dit is puur eigenbelang imo en het zou triest zijn als de overheid dit voor waar aanneemt. Maar ik ben geen lid dus nu hou ik me er verder weer buiten, ben dit topic alleen aan het volgen en sluit me eigenlijk bij Ikke aan.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:40

Hoe de uitleg ook gedraaid of geschreven wordt, doet het er eigelijk nog toe dat het uit gelegd wordt? Geef mijn is een rede waarom ik jullie dit wil voorhouden dan? Kijk dat er nu een aantal zijn die vinden dat ik mijn werk verkeerd doe, is geen rede dat het werk niet gedaan moet worden. Ik heb er veel tijd en energie ingestoken, en als er een ander voorzitter moet komen om uitvoering te geven aan deze gegeven feiten waar je niet omheen zal komen, ook prima. Kan ik eindelijk ook weer gaan schrijven wat ik echt wil, het is mijn om het even.

Peter

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:46

Mijn opmerking is niet tegen jou bedoeld Peter, die gequote tekst is eigenlijk door de KNHS gedaan neem ik aan en door jou ter info hier neergezet. Ik vind het vrij arrogant van de KNHS om zulke uitspraken te doen. Ik ga ervanuit dat jij probeerd alles zo goed mogelijk te regelen binnen jou gebied en jou mening en je ideeen over hoe het er in jou ogen uit moet komen te zien. Of mensen het daar mee eens zijn is een tweede, maar meningen zijn nou eenmaal verdeeld, dat hou je toch Haha! .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:47

PeterV schreef:
Hier een samenvatting voor het hoe en waarom, die toch echt wel door vele begrepen wordt.

<knip>

Een landelijke vereniging als de WRAN dient binnen de mogelijkheden en binnen de kaders van de wet, een situatie te scheppen die het mogelijk maakt om op verantwoorde wijze de westernsport te beoefenen. Daarbij rekening houdend met zowel de belangen van de beginnende en de amateur ruiter alswel met de belangen van de professionele ruiter.

-die is ontstaan door of (mede) heeft kunnen ontstaan door c.q. ten tijde van het geven van les(sen), indien en voor zover bij en/of tijdens de les(sen) geen gediplomeerde instructeur c.q. instructrice aanwezig is geweest-
-die is ontstaan of (mede) heeft kunnen ontstaan tijdens wedstrijden/parcoursen die niet zijn aangevraagd bij en goedgekeurd zijn door de KNHS, dan wel niet aan de door de KNHS gestelde eisen voldoen-
-die is ontstaan of (mede) heeft kunnen ontstaan tijdens de les(sen) en/of tijdens de wedstrijden, indien voor zover door de gelaedeerde geen veiligheidscap is/werd gedragen. De verplichting tot het dragen van een veiligheidscap komt te vervallen, indien en voor zover de KNHS het dragen van een veiligheidscap tijdens wedstrijden niet toestaat, of anders bepaald-
-Indien en voor zover de verzekerde aannemelijk maakt dat het niet nakomen van een van de hiervoor genoemde verplichte preventiemaatregelen niet heeft c.q. hebben bijgedragen tot deze zaak, dan wel tot de grootte van de schade, zal de maatschappij de schade in behandeling nemen overeenkomstig de polisvoorwaarde en overige bepalingen de dergelijke-
Dit betekend dus dat van iedere accommodatie (en dus niet alleen de accommodaties met veiligheidscertificaat) waarop wedstrijden gehouden worden de eigenaar niet verzekerd is voor aansprakelijkheid als de ruiters geen cap dragen.

<knip>

Het bestuur van de WRAN wil de toekomst van het westernrijden in Nederland veiligstellen.
Zij is dat als bestuur van de basisvereniging in Nederland ook aan haar stand verplicht. Door dit beleid kan zij de rasverenigingen, binnen de federatie, een steun in de rug zijn wanneer deze in de problemen geraken in bovengenoemde materie.

Daarmee kun je dus straffeloos om de NHS heen. Een verzekeraar kan je nooit verplichten tot samenwerking; hooguit tot het opvolgen van bepaalde regels en zelfs dat nog maar beperkt, de wet staat er ALTIJD boven!
Aansprakelijkheid is een relatief begrip. Wie eist bewijst en zelfs als er omgekeerde bewijslast wordt toegepast, dan nog zal moeten worden aangetoond dat het de organisatie te verwijten is. Stoere taal, maar in de praktijk een stuk minder indrukwekkend.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 12:50

Hoe dan ook, de KNHS is in ieder geval ver van zijn oorspronkelijke doel geraakt (en dit was geen opgelegde verplichting door de overheid, dat mag de overheid helemaal niet).

Citaat:
Voor het eerst in september 1998 vergaderde de Commissie Voortgang Herstructurering. Daarmee werden de voorbereidingen, om tot de grote fusie te kunnen komen, al in gang gezet. Een volgende fase was het vele werk door de Bestuurscommissie Herstructurering NHS (afgekort: BHN). Deze Bestuurscommissie wordt gevormd door J. Berendsen (directeur KNF/NBVR), H. Fennema (penningmeester NHS), G.L. de Jong (secretaris/directeur NHS), J. van Roovert (directeur NKB) en mr H.Th.E.M. Rottinghuis (vice-voorzitter NHS, tevens voorzitter van de commissie BHN.Tussen-eindrapportageDe BHN presenteert vanavond aan de NHS Ledenraad een lijvig concept-eindrapport met heldere structuren. Alle 16 lidorganisaties kunnen, met dit rapport in de hand, snel meewerken aan het definitieve eindrapport. Henk Rottinghuis: "Wij als NHB hopen dat wij dan medio maart, begin april, weer alle op- en/of aanmerkingen terug hebben, waarna wij direct aan de slag kunnen om tot een definitieve rapportage te kunnen komen."Nieuwe, maar nu wel een échte sportbondHet doel van de fusie is om een ieder die de paardensport bedrijft lid te kunnen willen laten worden van de nieuwe sportbond. "Maar wel op zo'n manier dat men ook lid wil worden, omat de nieuwe (K)NPB álle facetten van de paardensport wil gaan behartigen", benadrukt niet alleen het rapport, maar ook Rottinghuis in zijn voorinformatie aan de hippische journalisten. Henk Rottinghuis (zie PaardenCourant van 23 en 25 augustus 1999): "De meerwaarde voor álle paardensporters komt in ons concept-eindrapport, zéker aan bod. Wij hebben zelfs voorzien in een vertikale doorstroming. Tot nu toe kom je als sporter mogelijk aan de top, en dan blijf je daar altijd wel hangen. Het nieuwe voornemen biedt een veel bredere kans om in- aan de top te komen. Zelfs in een degradatiesysteem, zoals in vrijwel alle sporten gebruikelijk, wordt voorzien."Geen machtige sportbond, maar decentraal functioneren!De beoogde nieuwe Paardensportbond, een uniekum voor Hippisch-Nederland, zal niet alle aktiviteiten naar zichzelf toetrekken om daarmee één grote centrale Bond te worden. Er wordt in het concept-eindrapport ook nadrukkelijk afstand genomen van de "naam" welk de NHS binnen "Paardenland" blijkt te hebben opgebouwd. (Niettegenstaande een enkele "predik" in de Mailcourier, van G.L. de Jong, "dat men zo graag open" wil zijn", waar de NHS-medewerkers in de dagelijkse praktijk -tot aan de dag van vandaag- evenwel geen boodschap aan blijken te hebben, Red.)Nieuwe naam, betere toekomstDe (Koninklijke) Nederlandse Paardensport Bond wordt volgens het concept-eindrapport de nieuwe naam. Het huidige NHS-bestuur heeft hiermee erkent dat er beslist afstand moet worden genomen van de "naam" die de NHS "in de volks-paardenmond" blijkt te hebben "opgebouwd". Kenmerkend is dat het slechts énkelingen blijken te zijn die het voor elkaar hebben gekregen, om in een relatief korte periode, tegenover méér dan 130.000 aangesloten paardensporters zo'n naam op de NHS te stempelen. Zelfs binnen de nieuw beoogde (Koninklijke) Nederlandse Paardensport Bond kent de huidige NHS slechts 75 personen in vaste dienst.Het betere voornemenDit fenomeen van "log apparaat", "bolwerken", "stugge kontakten" en zelfs in de hal van het oude NHS-gebouw niet eens goedenochtend of -middag zeggen tegen bezoekers, zal via de nieuwe (Koninklijke) Nederlandse Paardensport Bond, als het aan de NHB-commissie ligt, voorbij zijn.Rottinghuis: "Dit wilde ik niet, maar ik ben wel héél tevreden!"Mr H.Th.E.M. Rottinghuis werd op 24 augustus jl. tot vice-voorzitter van de NHS gekozen. Het was, zo vertelt hij, beslist niet zijn bedoeling om zo nauw betrokken aktief te zijn in dit gigantische fusieplan. "Het is er tóch van gekomen, maar ik ben gelukkig niet de enige", met een kwinkslag naar zijn mede-verse bestuursleden.Redactionele Noot:De lezers van PaardenCourant weten (zie Colofon) dat de redactie ópen is, probeert volledig te zijn, maar gewoon werkt als elk nieuwsblad. Indien er een kritische noot wordt geplaatst, dan behoort deze toe aan de vele geluiden die vanuit "Paardenland" richting de redactie zijn en worden verstuurd. Er zal ongetwijfeld veel aandacht richting op het NHS-fusiegebeuren afkomen. PaardenCourant verslaat het nieuws op een wijze zoals dit de journalistiek betaamt.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:50

ikke schreef:
Waarom zou de westernsport wel serieus genomen worden, waar ze dat met de endurance en feitelijk met de basisdressuursport ook niet doen?
Wat kan de federatie en de WRAN (en alle andere clubs) hun leden bieden, wat ze nu niet kunnen?
Tijd is een belangrijke factor en praten is nooit verkeerd, dat ben ik helemaal met je eens, maar met welke verwachting voor je leden voer jij deze gesprekken? Wat wil je bereiken voor de leden?

Lees even het lange epistel wat ik in dit topic geplaatst heb.

ikke schreef:
In principe heb je gelijk, maar toch niet helemaal. De NHS wil er immers óók zijn voor de recreatieruiter die geen wedstrijden ambieert. Dat zeggen ze althans, ik zie er in de praktijk niks van terug, maar dat terzijde.

Binnen de structuur van de KNHS heb je aan de éne zijde het recreatie gebeuren en aan de andere zijde de sport. Wat de KNHS voor het recreatie kan of betekend, heb ik geen idee van, is mijn tak van sport niet zullen wij maar zeggen.

ikke schreef:
Natuurlijk moet je je stem laten horen. Daar is echter geen samenwerking voor nodig.
Waarom worden er op voorhand regels gewijzigd, die duidelijk niet gewenst zijn bij de leden? Enkel om je onderhandelingspositie te behouden? Dat is een zwaktebod. Je doet je wedstrijden op die manier, omdat dat een verleden heeft, net zo goed als de apepakkies in de dressuur, dat is ook historisch gegroeid. Waarom zou je je eigen historie opgeven?
Je moet er gaan zitten om je eigen historie veilig te stellen en je ding te doen, zoals JOUW LEDEN dat willen; DAT is je taak!! Als de leden het bestuur terugfluiten op deze vrijerij met de NHS, gooi je dan echt de handdoek in de ring?

Is het bestuur dan al terug gefloten of zo, ik heb daar nog niks van gemerkt, dit kan en mag op de ALV. Maar ook voor dit, lees het lange epistel even, daarin kan je lezen dat wij inspringen op de toekomst.

Peter

billykid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:51

Hoi Peter,
Ik vang af en toe wat op en heb het te druk om alles na te lezen en uit te pluizen.
Nou had je het laatst over horizontale samenwerking bij de knhs,wat ik mij afvraag is,zijn er meer takken van paardensport die horizontaal zijn aangesloten,of vallen die allemaal vertikaal onder de knhs???

groetjes, Jan

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:51

PeterV schreef:
Skuye schreef:
Als de cap verplichting niets met dat/dit alles te maken had/heeft, waarom dan die cap verplichting ?????

Een suf antwoord,..........kom naar de ALV

Zo'n suf antwoord is het niet wat Skuye geeft

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 12:53

En verder zou ik zeggen: zoek het maar lekker uit.
Het had een stuk handiger geweest als de laatste maanden beter en eenduider was gecommuniceerd. Als niet de capregel was ingevoerd met argumenten die direct terugsloegen om manegejurisprudentie.

Als niet eerst was geschreven dat de KNHS in februari ging stemmen over aansluiting van de westernsport, en dat later is teruggetrokken. Als vanaf het begin iets was geschreven over samenwerken en samenpraten. Als vanaf het moment dat de caponrust ontstond een commissie van leden in het leven was geroepen.

Maar ach.. waar gewerkt wordt, vallen spaanders zullen we maar denken.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 12:54

DubbelDun schreef:
PeterV schreef:
Juist omdat je zo klein bent, en juist omdat er allerlei regels verzonnen worden die niet passend zijn voor onze sport is het zaak te praten met elkaar, en niet de kop ervoor in het zand te steken.....
Peter

*gaat verder met lezen*

Ja, verzin ik dan dat wij allemaal regels opgelegd krijgen, of aan moeten voldoen?
Juist daarom kan je dan toch maar beter om de tafel zitten waar regels verzonnen worden voor de hippische sport, of zie ik dat verkeerd.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:02

Sorro schreef:
Dus eigenlijk probeert de KNHS gewoon te boycotten en daardoor een samenwerking af te dwingen?

Zo zou je het ook kunnen lezen, maar is dus niks ondernemen dan de goede oplossing?

Sorro schreef:
Hoe zit dit met de persoonlijke verzekering?

Daar zit het vaak wel goed mee, of eigelijk altijd wel goed mee, het gaat hier om aansprakelijkheid stelling van de éne partij naar de ander, en helaas kan je daarvoor nooit je handen in het vuur steken.

Citaat:
Om het voor ruiters die hoog in de dressuur rijden mogelijk te maken om met een hoed in plaats cap met een cap te rijden heeft de KNHS met de verzekeringsmaatschappijen afgesproken dat ruiters die Z rijden of hoger een hoed mogen dragen ipv een cap, omdat er van uitgegaan mag worden dat deze ruiters in staat zijn om in alle omstandigheden hun paard onder controle te houden.

Sorro schreef:
Gut wat zal dat schattig staan, "onze proffesionele" westernruiters met een dressuurhoedje op Tong uitsteken

Sssst niks zeggen hoor, ze weten dit nog niet Tong uitsteken

Sorro schreef:
En eerder werd er geroepen in dit topic dat dit niet op de ALV besproken zou worden.

Ohw, door wie dan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:04

Qua verzekering en gecertificeerde maneges klinkt het mij een beetje als 'de kip en het ei'-verhaal.
Is het nu zo dat verzekeringen eisen stelden en er dus een certificering is gekomen óf (en dat lijkt mij logischer) konden de verzekeringen zulke hoge eisen gaan stellen ómdat er gecertificeerd was.
Met andere woorden omdat er een certificering was zijn de eisen door de verzekering opgeschroefd. Immers hogere eisen is minder ongevallen (op zich niet verkeerd), maar wellicht ook een lagere premie.
En door die lagere premie is het voor een manege/hal misschien weer interessant om gecertificeerd te zijn.

Neemt nog steeds niet weg dat een certificering wettelijk gezien nog steeds niet verplicht is (en mij is ook niet bekend dat dit verplicht gaat worden), dus de KNHS verkoopt een hoop lucht als men meent te mogen zeggen dat zij hier dan ook maar meteen de konklusie aan hangt dat dan ook 'wilde wedstrijden' verboden zijn.
Ik zou hier graag eens een proefproces over gevoerd willen zien worden Haha!

Verder zijn er nog steeds de 'gewone' standaard verzekeringen die elk bedrijf kan afsluiten en daarin kun je als bedrijf zelf laten opnemen wat je erbij wilthebben. Het is zeker NIET zo dat een verzekeringnemer alleen maar dié verzekeringen wil verkopen die aan een certificering hangen.
Shoppen heeft dus wel degelijk zin.

@peter: noem eens enkele van die regels die 'wij' binnenkort wettelijk opgelegd zouden krijgen. Het beestje bij de naam noemen geeft meer duidelijkheid als wat je nu doet.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:06

Jolande schreef:
Ik heb niet die hele lap tekst gelezen, halverwege was voor mij al lang genoeg, maar dit stukje wil ik toch even quoten:
Citaat:
De KNHS laat bv in een beleidsnota aan de plaatselijke Nederlandse overheden weten dat alle niet door de KNHS erkende hippische wedstrijden gezien moeten worden als wilde wedstrijden waaraan medewerking wordt ontraden.

Dat heeft voor mij net zo veel waarde als een warme bakker die zegt dat alleen brood bij een warme bakker gekocht mag worden want brood van de supermarkt is slecht voor je. Clown Kortom, het is heel makkelijk dit soort uitspraken te doen die leuk klinken voor je eigen toko, maar verder totaal geen waarde hebben. Dit is puur eigenbelang imo en het zou triest zijn als de overheid dit voor waar aanneemt. Maar ik ben geen lid dus nu hou ik me er verder weer buiten, ben dit topic alleen aan het volgen en sluit me eigenlijk bij Ikke aan.

Okay, maar met een antennaar in discussie gaan bij aanvraag voor een vergunning, lijkt mijn ook de weg niet.

rosanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:06

Nog even over de beleidsnota van de KNHS uit het stuk van Peter.
Citaat:
De KNHS laat bv in een beleidsnota aan de plaatselijke Nederlandse overheden weten dat alle niet door de KNHS erkende hippische wedstrijden gezien moeten worden als wilde wedstrijden waaraan medewerking wordt ontraden. (Denk bv aan het NK waarvoor bij de gemeente Raalte vergunning moet worden aangevraagd).

Ik kan me best voorstellen dat voor grote evenementen, in dit geval dus wedstrijden op een manege, waarvoor een evenementenvergunning van de gemeente nodig is, een gemeente een beleidsnota (van de KNHS) zou kunnen gebruiken als richtlijn voor het wel of niet verlenen van een evenementenvergunning.

Maar iedere gemeente is volgens mij op dit moment vrij om dit wel of niet te doen, de beleidsnotitie heeft geen 'wettelijke' status. Ik betwijfel dan ook of het argument van het moeilijk of niet kunnen krijgen van een vergunning voor een wedstrijd van een gemeente wel helemaal klopt.Volgens mij zijn er niet veel gemeenten die 'iets' doen met de beleidsnotitie van de KNHS, tenminste ik ken ze niet (werk zelf namelijk ook bij een gemeentelijke organisatie...)

Voor de rest wil ik even zeggen dat ik het lange stuk tekst hierboven van Peter verder wel duidelijk vind.... Bloos

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:07

Jolande schreef:
Mijn opmerking is niet tegen jou bedoeld Peter, die gequote tekst is eigenlijk door de KNHS gedaan neem ik aan en door jou ter info hier neergezet. Ik vind het vrij arrogant van de KNHS om zulke uitspraken te doen. Ik ga ervanuit dat jij probeerd alles zo goed mogelijk te regelen binnen jou gebied en jou mening en je ideeen over hoe het er in jou ogen uit moet komen te zien. Of mensen het daar mee eens zijn is een tweede, maar meningen zijn nou eenmaal verdeeld, dat hou je toch Haha! .

Weet ik, maar ik geef steeds antwoord vanaf het punt waar ik stopte, dus slaat dit ook niet op jou quote.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:09

ikke schreef:
PeterV schreef:
Hier een samenvatting voor het hoe en waarom, die toch echt wel door vele begrepen wordt.

<knip>

Een landelijke vereniging als de WRAN dient binnen de mogelijkheden en binnen de kaders van de wet, een situatie te scheppen die het mogelijk maakt om op verantwoorde wijze de westernsport te beoefenen. Daarbij rekening houdend met zowel de belangen van de beginnende en de amateur ruiter alswel met de belangen van de professionele ruiter.

-Indien en voor zover de verzekerde aannemelijk maakt dat het niet nakomen van een van de hiervoor genoemde verplichte preventiemaatregelen niet heeft c.q. hebben bijgedragen tot deze zaak, dan wel tot de grootte van de schade, zal de maatschappij de schade in behandeling nemen overeenkomstig de polisvoorwaarde en overige bepalingen de dergelijke-
Dit betekend dus dat van iedere accommodatie (en dus niet alleen de accommodaties met veiligheidscertificaat) waarop wedstrijden gehouden worden de eigenaar niet verzekerd is voor aansprakelijkheid als de ruiters geen cap dragen.

<knip>

Het bestuur van de WRAN wil de toekomst van het westernrijden in Nederland veiligstellen.
Zij is dat als bestuur van de basisvereniging in Nederland ook aan haar stand verplicht. Door dit beleid kan zij de rasverenigingen, binnen de federatie, een steun in de rug zijn wanneer deze in de problemen geraken in bovengenoemde materie.

Daarmee kun je dus straffeloos om de NHS heen. Een verzekeraar kan je nooit verplichten tot samenwerking; hooguit tot het opvolgen van bepaalde regels en zelfs dat nog maar beperkt, de wet staat er ALTIJD boven!
Aansprakelijkheid is een relatief begrip. Wie eist bewijst en zelfs als er omgekeerde bewijslast wordt toegepast, dan nog zal moeten worden aangetoond dat het de organisatie te verwijten is. Stoere taal, maar in de praktijk een stuk minder indrukwekkend.

Oeps weet wat je zegt hoor. De nieuwe uitsluitingen van een AVB polis liegen er niet om.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:11

@rosanja : ik weet niet wie nu een dergelijke vergunning gaat aanvragen;
-de manege/hal waar het plaatsvinden
-de organisatie die het organiseert
Ik kan me indenken dat een simpele manege/hal-eigenaar niet zit te wachten op een stevige discussie over al dan niet richtlijnen van de KNHS met een ambtenaar en dus al snel overtuigd is van het feit 'dat het dus niet mag', terwijl een organiserende instantie als de SWRN zich niet de kaas van het brood laat eten door een ambtenaar en zich hard maakt voor zijn leden en zorgt dat de juiste wettelijke/feitelijke informatie verstrekt wordt.

Dus:
Op tijd aanvragen.. dan bezwaarschrift indienen.. vervolgens binnen zes weken verplicht antwoord, dan naar de raad van state en een voorlopige voorziening aanvragen. Dat is de weg.

Daarnaast klacht indienen bij de mededingingsautoriteit: subiet. Wie is de kNHS dat andere verenigingen wilde wedstrijden zouden organiseren.. mogen ze helemaal niet vinden.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:14

billykid schreef:
Hoi Peter,
Ik vang af en toe wat op en heb het te druk om alles na te lezen en uit te pluizen.
Nou had je het laatst over horizontale samenwerking bij de knhs,wat ik mij afvraag is,zijn er meer takken van paardensport die horizontaal zijn aangesloten,of vallen die allemaal vertikaal onder de knhs???

groetjes, Jan

Poe Jan, ik weet dat er zo’n 2000 tot 2500 verenigingen aangesloten zijn bij de KNHS, en het grootse deel daarvan is verticaal.

kimmylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:19

Beste Sorinja,

Ik heb je aanmelding ontvangen en ook per post een bevestiging en factuur verzonden. Ja

Uit dit topic begrijp ik dat je deze niet hebt ontvangen. Bloos Zou je mij nogmaals je adres gegevens willen sturen per email. Dan kan ik controleren of dit klopt met mijn gegevens. Dan zal ik nogmaals de bevestiging en factuur versturen.

Voor alle Wran leden en eventueel toekomstige leden, wil ik aangeven dat alle administratieve handelingen gewoon door gaan. Dus ook het aannemen van nieuwe leden. Voor al jullie vragen kunnen jullie mij per email of telefoon benaderen. Ik zal deze vragen dan zo goed mogelijk beantwoorden. Haha!

Wran ledenadministratie
Kim van der Putten
Tel: 06-19430699 (na 17:00 uur of in het weekend)
ledenadministratie@wransite.nl

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:19

rosanja schreef:
Voor de rest wil ik even zeggen dat ik het lange stuk tekst hierboven van Peter verder wel duidelijk vind.... Bloos

Dank je dank je, maar deze eer komt de heer Trel toe Tong uitsteken maargoed, ik heb weer andere kwaliteiten Clown

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:30

PeterV schreef:
Ja, verzin ik dan dat wij allemaal regels opgelegd krijgen, of aan moeten voldoen?
Juist daarom kan je dan toch maar beter om de tafel zitten waar regels verzonnen worden voor de hippische sport, of zie ik dat verkeerd.

Dat is maar hoe je het bekijkt. Als je je niet associeerd met deze club heb je ook niets met hun regels te maken.

Zo als Ikke in principe al tig keer duidelijk aan je vraagt (waarschijnlijk met als doel dat je wakker te schudden) is: "wat levert het je leden op om je aan te willen sluiten?" "wat is het wat je wil bereiken!"

Nou kun je proberen terug te komen met dat nog niks zeker is. Maar ik, als onafhankelijke lezer en alle jaren geen WRAN lid meer, zie toch erg duidelijk dat er een zekere trend is in alle antwoorden die gegeven worden door bv jou Peter. De beslissing is dus imo al lang genomen en dat fase die nu in is gegaan is het overtuigen van de leden dat ze dit hebben te slikken!

Laat ik je uit de droom helpen "je doel ga je op deze manier niet echt bereiken"
Je leden waren al niet gecharmeerd van een een aansluiting, waren al niet gecharmeerd van de regel veranderingen en waren ook al niet gecharmeerd van de manier waarop dingen gebracht worden.

Misschien wordt het eens tijd dat jij en de rest van het bestuur je hoofd uit het zand trekt en naar je leden gaat luisteren! Ze willen dit duidelijk niet! Ze zien de voordelen niet, als er die al zouden zijn.

Ik zou de argumenten die Ikke aandraagt maar eens goed in je op gaan nemen. Ik ken Ikke namelijk al veel langer dan vandaag en wat hij hier aangeeft is iets wat niet uit zijn brein is ontsprongen maar gebaseerd op ervaring met deze NHS toko!

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:31

Hé, toch wel weer gezellig om op bokt te schrijven Tong uitsteken Cool Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 13:34

PeterV schreef:
Hé, toch wel weer gezellig om op bokt te schrijven Tong uitsteken Cool Haha!

je zou ook antwoord kunnen geven op bovenstaande vraag van adrienne. Want zo gezellig is het niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 13:37

@Peter: Ook nog na de post van Adrienne Haha!