[WN] Level indeling Wran

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PeterV

Re: Level indeling Wran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:04

DubbelDun schreef:
Ik denk sowieso dat de jury's eigenlijk alleen nog maar NL kunnen zijn gezien de wijzigingen tov de rassenshow's.

@WB: zit wat in.
Wat Spatter zegt is logisch; alles jureren en dan de GP's er uit halen = wel extra oplettendheid bij de Voice Lachen

Ik ga ervan uit dat als een jury weet dat een ruiter een groenpaard komt starten in en level lager, dat deze juiste met alle respect gejureerd zal worden, omdat juist deze regel er met name op gericht is, dat er dus twijfel is aan de te verrichten onderdelen die eventueel gegolden hadden binnen de verrichtingen van het eigen Level.

Secretariaat kan op een eenvoudige manier aangegeven welke combinaties er wel in aanmerking komen voor plaatsing.

Dus een kleurtje of iets anders is niet echt nodig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:09

Ik vind ook dat het GP gewoon gejureerd moet worden, er is betaald om te starten tenslotte én de ruiter moet idd in kunnen schatten waar het paard staat qua niveau.

@Peter: het sekretariaat kan dan wel aangeven welke ruiter een GP heeft (via startlijsten neem ik aan), maar mag de jury dit wel weten/zien?? In het kader van eerlijkheid/onbevooroordeeldheid ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:12

Je zal zowiezo moeten plaatsen, anders kun je niet bijhouden wanneer een paard 10 punten heeft.
Uitsluiten van prijsje is daarna wel een mogelijkheid, dus eigenlijk krijg je dan nogmaals een plaatsing maar dan voor prijzen ipv punten.
Ik kan je nu alleen al op een briefje geven bij welke showorganisatie dat gegarandeerd fout gaat Knipoog

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:41

DubbelDun schreef:
Ik vind ook dat het GP gewoon gejureerd moet worden, er is betaald om te starten tenslotte én de ruiter moet idd in kunnen schatten waar het paard staat qua niveau.

@Peter: het sekretariaat kan dan wel aangeven welke ruiter een GP heeft (via startlijsten neem ik aan), maar mag de jury dit wel weten/zien?? In het kader van eerlijkheid/onbevooroordeeldheid ??

Vind juist dat de jury dit moet kunnen zien, omdat het doel van een groen paard te laten straten in een lager level, juist moet meegenomen worden in zijn of haar beoordeling, denkende aan de verrichtingen die het paard anders in het eigen level had moeten uitvoeren, objectief te kunnen beoordelen. Respect voor het feit dat de ruiter besluit dit te doen, ook beoordeelt kan worden, of beter bevestigd kan worden om dit voortaan nog maar is te doen, of niet want dat kan natuurlijk ook.
Denk dat onze jury’s, en niet alleen onze jury’s bekwaam genoeg zijn om te oordelen in wat zij zien, of het doel van de regel ook gebillijkt wordt. In mijn beleving zal geen jury willen dat een paard iets boven zijn macht zou moeten uitvoeren
Laatst bijgewerkt door PeterV op 05-09-07 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 12:52

Sonja schreef:
Ik kan je nu alleen al op een briefje geven bij welke showorganisatie dat gegarandeerd fout gaat Knipoog

Tja, dat is ook altijd al zo geweest en zal ook zo blijven, maar gelukkig heeft onze wedstrijd secretaris er vooral de laatste tijd goed de wind onder, en wordt alles ingeleverd conform de afspraken die gemaakt worden met de organisatoren.En zal die ook feilloos kunnen aangeven en weten te motiveren hoe de organisaties handelen moeten als BV een L2 ruiter een groen paard wil starten in de L3.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 13:24

PeterV schreef:
Vind juist dat de jury dit moet kunnen zien, omdat het doel van een groen paard te laten straten in een lager level, juist moet meegenomen worden in zijn of haar beoordeling, denkende aan de verrichtingen die het paard anders in het eigen level had moeten uitvoeren, objectief te kunnen beoordelen.
Dit ben ik niet met je eens. De jury moet alleen beoordelen DIE paarden die in DIE klasse lopen en niet hoeven/moeten nadenken wat het paard anders éigenlijk had moeten doen. JUIST DAN ben je als jury al bevooroordelend bezig.

@Sonja: ik vind er ook een behoorlijke druk op de juiste verwerking komen en natuurlijk zal het dus best wel eens fout gaan. Het blijft mensenwerk.
Hopelijk is het nieuwe computersysteem op eea voorbereid en zal er bij een juiste invoer door het systeem 'gepiept' worden zodat er tijdig voor fouten wordt gewaarschuwd.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:02

DubbelDun schreef:
Dit ben ik niet met je eens. De jury moet alleen beoordelen DIE paarden die in DIE klasse lopen en niet hoeven/moeten nadenken wat het paard anders éigenlijk had moeten doen. JUIST DAN ben je als jury al bevooroordelend bezig.

Zoals je het ziet heb je geheel gelijk DubbelDun, maar ik kan mijn niet voor stellen dat als BVRob_H en zo te lezen vele andere bekende koppen, in de L3 klasse uitkomt met een groen paard, onze jury leden dit dan niet weten dat hij daar rijd met een groen paard. Juist om dit helemaal vage gebeuren weg te nemen, kan je er beter over de hele lijn een educatief gebeuren van maken, dan de kop in het zand steken hiervoor. Uiteindelijk moet deze regel een doel billijken, en die gaat voor mijn voor. Juist zal een jury dit goed gaan beoordelen, nogmaals er is geen jury te vinden in Nederland die zal willen dat een paard te zware manoeuvres moet uitvoeren boven zijn kunnen. Uiteindelijk kan het niet zo gaan zoals jij aangeeft, want bij een jury gaat het er ook om dat het er niet om gaat wat hij weet, maar dat hij het weet, hij kan ook een zij zijn, hier lopen wij gewoon in ons kikkerlandje tegen aan. Tong uitsteken

DubbelDun schreef:
@Sonja: ik vind er ook een behoorlijke druk op de juiste verwerking komen en natuurlijk zal het dus best wel eens fout gaan. Het blijft mensenwerk.
Hopelijk is het nieuwe computersysteem op eea voorbereid en zal er bij een juiste invoer door het systeem 'gepiept' worden zodat er tijdig voor fouten wordt gewaarschuwd.

Maak jullie hierover nou maar niet te druk, inmiddels hebben wij voor hetere vuren gestaan Nors opkijken Nagelbijten / Gniffelen

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:38

Toch nog ff een herhaling van wat ik al eerder heb eengegeven wat tevens ook de oplossing zou zijn.

Eigenlijk vind ik het onzin dat een L2 of L1 ruiter met een groen paard een level lager zou mogen starten,Waarom??????????????????????????????????????
Ik vind dat een L2 of L1 ruiter in staat moet zijn de verichtingen te doen die gevraagt worden met een groen paard.
Je mag pas starten als ze 4 zijn dus heb je ruim 2 jaar om een paard *klaar* te krijgen Knipoog

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:59

Wie gaat bekijken hoe oud de paarden zijn? Is er gebitscontrole? Knipoog

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:00

PeterV schreef:
Wat dacht je van een groen startnummer?

Dast niet bij mijn showblankets Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:03

storrum schreef:
Wie gaat bekijken hoe oud de paarden zijn? Is er gebitscontrole? Knipoog

Hoeft niet joh.. je kunt aan quarters zo zien of ze volgroeid zijn Ja
En voor KWPN-ers geldt boven de 1.80: mag je inrijden als ze 1.5 jaar oud zijn Pling
Leuk: zo'n vrolijke noot Ja

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:06

Ik begrijp niet zo goed, maar zal wel wat missen, waar de laatste quote's op slaan.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:55

Rob_H schreef:
Ik vind dat een L2 of L1 ruiter in staat moet zijn de verichtingen te doen die gevraagt worden met een groen paard.

Mee eens Lachen

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:13

Zeg we gaan de paarden toch niet groen verven Haha! Tong uitsteken

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:25

zo moet het toch duidelijk genoeg zijn Tong uitsteken Haha!
Laatst bijgewerkt door Vera op 05-09-07 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: afbeelding verwijderd, voegt niets aan het topic toe

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:33

Spatter ik wilde net schrijven.. Ik weet nu zeker dat Wiz groen als kleur krijgt Ja

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:40

en dan een buitenlandse jury die niet weet wat dat betekent ROFL

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:45

The Green Garde Ja

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 18:03

@PV: je schrijft met recht 'onze jury's', maar dan heb je het over de NL-versie en niet alles wat ut het buitenland komt. Die kunnen dat dus echt niet weten en hebbe nwaarschijnlijk ook geen boodschap aan moeilijker regels hieromtrent. Die willen gewoon een groep jureren zonder uitzonderingen of op speciale manieren Haha!

Waarom L1+L2 een klasse lager zouden willen starten... ik kan me wel een reden indenken.
Deze Pro mag lesgeven/trainen, dus ook paarden van een ander uitbrengen. Die eigenaren willen graag hun paard zien presteren (waardevermeerdering) en wel direkt, daar betalen ze tenslotte hun trainer voor. Cool en trainers willen liever hun klanten houden en geen gezichtsverlies.
Op L2/L1 gaat dat nog niet lukken, dus dan maar L3.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 19:29

PeterV schreef:
Voorst zal ik gaan kijken of er door het bestuur besloten kan worden dat als je een paard in een lager klasse uit zal brengen dit buiten mededingen van de prijzen kan gaan gebeuren, daar je dit uiteindelijk doet voor niet paard niet waar, en de prijzen blijven bij de echten L3 ruiter zullen wij maar zeggen.
U hoort nader Vr Gr peter Vet

Dát vind ik nou een SUPER idee! Ja

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 21:08

Moderatoropmerking:
Graag on topic blijven en geen onnodige onliners plaatsen

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 23:40

Rob_H schreef:
Toch nog ff een herhaling van wat ik al eerder heb eengegeven wat tevens ook de oplossing zou zijn.

Eigenlijk vind ik het onzin dat een L2 of L1 ruiter met een groen paard een level lager zou mogen starten,Waarom??????????????????????????????????????
Je mag pas starten als ze 4 zijn dus heb je ruim 2 jaar om een paard *klaar* te krijgen Knipoog

Bijna mee eens Cool Ik vind dat je krap 1 jaar hebt om je paard *klaar* te krijgen Tong uitsteken
Moet ook kunnen, toch? Ja

Ikzelf mag lekker helemaal onderop in de L5 starten Go jij! Go jij!

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:02

DubbelDun schreef:
@PV: je schrijft met recht 'onze jury's', maar dan heb je het over de NL-versie en niet alles wat ut het buitenland komt. Die kunnen dat dus echt niet weten en hebbe nwaarschijnlijk ook geen boodschap aan moeilijker regels hieromtrent. Die willen gewoon een groep jureren zonder uitzonderingen of op speciale manieren Haha!

Volgens mijn is het nog steeds zo dat als wij een buitenlandse jury inhuren, of een organisatie die inhuurt deze zich aan de normen en waarde die bij de WRAN aanwezig zijn, moet houden. Een Nederlandse steward wordt ook aangeraden, zo is het altijd al geweest.
Qua jurering worden de organisatoren apart op de hoogte gesteld hoe zij daarmee moeten omgaan, dit is geen zorg voor de ruiter.

DubbelDun schreef:
Waarom L1+L2 een klasse lager zouden willen starten... ik kan me wel een reden indenken.
Deze Pro mag lesgeven/trainen, dus ook paarden van een ander uitbrengen. Die eigenaren willen graag hun paard zien presteren (waardevermeerdering) en wel direkt, daar betalen ze tenslotte hun trainer voor. Cool en trainers willen liever hun klanten houden en geen gezichtsverlies.
Op L2/L1 gaat dat nog niet lukken, dus dan maar L3.

Deze mening deel ik niet echt met je, natuurlijk zou het kunnen gebeuren wat jij schetst, maar dan zal bij een beetje klant snel gezichtsverlies optreden voor de trainer die uit dit oogpunt te werk gaat. Korte termijn denken noemen zij dit in het vakjargon.

En wat anders, wat maakt het nog uit dat iemand een paard wil uitbrengen, en of dat nou groen is, of terug komt uit een zware blessure, in een lagere klasse/level.
Je doet toch niet meer mee voor de prijzen, doet dit dus puur voor het paard, en de ondernemer niet te vergeten, die heeft er een start extra bij.
Dus uit dat oog punt maakt het niet uit of het bewuste paard nou nog net geen 10 punten behaald heeft, of er al 150 heeft, toch?

Voorts gaan wij naar aanleiding van deze goed bedoelde groenpaard regel de organisatoren stimuleren een klasse/level bij genoeg inschrijvingen te laten splitsen, in junior en senior.
Actief denken wij na om hier een vorm aan te geven.

Jan_Trel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:58

Peter, je kan wel een boek uitgeven over dit onderwerp. Clown

Ik zie niet zoveel problemen voor de jury's hoor. Waar een jury naar moet kijken of de patterns aan het level voldoen. Meer niet, qua jureren veranderd er verder niets. En als iemand buiten mededinging meerijd is dat de zorg van de betreffende showmanager/secretariaat.
Als een jury weet dat er een ruiter buiten mededinging meedoet, plaatst hij/zij er gewoon een meer, voor het geval dat de betreffende ruiter in de prijzen valt. Bij het uitreiken van de prijzen wordt de betreffende ruiter wel opgenoemd, met z'n plaatsing en daarna de ruiter die uiteindelijk het betreffende lintje heeft gekregen.
Als er meedere ruiters buiten mededinging meedoen geef je de jury een lijstje met de betreffende startnummers, dan kan hij er bij de plaatsing rekening mee houden. belangrijk is denk ik wel dat iemand die buiten mededinging meerijd wel te horen krijgt op welke plaats hij terecht gekomen zou zijn.
Lijkt me niet moeilijk. Slim

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:59

Ik vind dat een goede regel! OK dan!