Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Rietveld schreef:Ja dat maakt granen nog iets goedkoper. Maar het verschil blijft kleiner dan ik in eerste instantie dacht. Marstall blijkt ook goedkoper te zijn dan de €15,- per 25KG. Als ik me goed heb laten informeren. Dan ga ik dus toch eerst de Marstall uitproberen en kijken hoe ze het daarop doet.
Billy schreef:Het is heel fijn voer, mijn paarden zijn er dol op.
Odin, mijn jaarling komt al aanlopen als ik de auto stilzet
Waar zit jij Russell?
Francis schreef:Om nog even terug te komen op dat voeren van granen... als je puur granen gaat voeren is't raadzaam om óók alfalfa of bijv. bietenpulp bij te voeren. Dit zorgt er nl. voor dat de Ca/Ph verhouding in je rantsoen goed blijft. Door alleen graan te voeren wordt dat nl. scheef getrokken (wordt ook niet met vit. preparaat recht rechtgetrokken) omdat dat rijk is aan fosfor maar arm aan calcium. Alfalfa maar ook bietenpulp is rijker aan Calcium en daarmee breng je de boel weer in balans. Of je dan voor't één of ander kiest kan weer te maken hebben met de eiwitlevels die je wilt voeren.. alfalfa is rijk aan eiwit, bietenpulp minder. (wel heeft alfalfa een hoger calcium gehalte dan bietenpulp). Daarom wil ik ook zo graag dat Dot die lucerne gaat eten.. ik vind bietenpulp zelf niet echt paardenvoer (hoewel de professionele meningen daar ook over verdeeld zijn en hele volksstammer er bij zweren)
Een goed artikel hier over (voornl. over bietenpulp, maar 't princiepe wordt wel goed uitgelegd) vind je hier: A final word on providing beet pulp to horses-it comes as no surprise that horses are creatures of habit and will often eye a new addition to their feed tub as Poison Until Proven Otherwise. The Myths and Reality of Beet Pulp
Een zinnetje uit dit artikel was wel héél toepasselijk vond ik, in ieder geval in mijn geval: ...it comes as no surprise that horses are creatures of habit and will often eye a new addition to their feed tub as Poison Until Proven Otherwise.
nielsd schreef:Zou ik nou een beetje goed zitten met mijn paint?
Ze krijgt ongeveer 1 schep muesli per dag (havens zonder haver), de hele dag weidegang, en voor de nacht een halve baal hooi (gedeeld met 2 andere e pony's)