[WN] welke voeding voor je Q/P/A ????

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: welke voeding voor je Q/P/A ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 20:57

Ik heb marstall een mailtje gestuurd met de vraag voor dealers in NB, krijg geen antwoord, weet iemand die??

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:06

Marstall is lastig, als ik het wil hebben komt er een vent uit Renswoude het thuis afleveren.
Erg vreemd....
Ik heb het al 2x door Kiwiko mee laten nemen van Tender op bokt, als ze samen ergens stonden met de winkels....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:07

Jammer is dat, want als ik hun webpagina bekijk, weten ze wel wat ze voeren. Wil het graag eens proberen. Ik heb hier subli in de buurt, maar op een of andere manier heb ik toch steeds het idee, mmmmm, mist iets.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:15

Het is heel fijn voer, mijn paarden zijn er dol op.
Odin, mijn jaarling komt al aanlopen als ik de auto stilzet Knipoog
Waar zit jij Russell?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:19

Rietveld schreef:
Ja dat maakt granen nog iets goedkoper. Maar het verschil blijft kleiner dan ik in eerste instantie dacht. Marstall blijkt ook goedkoper te zijn dan de €15,- per 25KG. Als ik me goed heb laten informeren. Dan ga ik dus toch eerst de Marstall uitproberen en kijken hoe ze het daarop doet.

Ik betaalde voor 3 zakken Marstall 38,nogwat op't laatst... dus idd wel iets goedkoper dan die 15 euro. Wat dan je hoofdcriterium is om voor 't één of 't ander te kiezen is voor ieder persoonlijk.
Ik ga op de eerste plaats voor zuiver.. dat 't iets goedkoper is is voor mij meegenomen maar dat was niet m'n opzet om't te gaan voeren.
Als je voor 'gemak' gaat, ja, dan is Marstall E een goede keus. Zo zuiver als kant en klaar voer zijn kan en als Dot niet zo 'suikergevoelig' was, was ik er waarschijnlijk ook niet van afgestapt. Maar nu ze helemaal geen suikers meer krijgt (niet toegevoegd in ieder geval) merk ik toch wel verschil in hoe ze is.. toch cooler en evenwichtiger dan ze was.
Maar Marstall (en Equisanum ook) is voer wat ik iedereen zo zou aanraden.. goeie keus en je paardje zal het ook zéker lekker vinden.. zelfs die miep van mij at het vanaf dag 1 goed... dat kan ik zeker niet van alles zeggen wat ik 'r voor d'r neus zet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:27

Billy schreef:
Het is heel fijn voer, mijn paarden zijn er dol op.
Odin, mijn jaarling komt al aanlopen als ik de auto stilzet Knipoog
Waar zit jij Russell?

Vlak bij Den Bosch

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:32

Hmm, da's uit de richtng, ik ben morgen in Tilburg, anders had je ff een zak kunnen halen, heb er toevallig 2 deze keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:43

O jammer. Idd ben jij Rotterdam en dat is best een eindje voor een zak voer.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 22:03

Den Bosch-Tilburg is ook niet echt een optie helaas....

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 22:50

Om nog even terug te komen op dat voeren van granen... als je puur granen gaat voeren is't raadzaam om óók alfalfa of bijv. bietenpulp bij te voeren. Dit zorgt er nl. voor dat de Ca/Ph verhouding in je rantsoen goed blijft. Door alleen graan te voeren wordt dat nl. scheef getrokken (wordt ook niet met vit. preparaat recht rechtgetrokken) omdat dat rijk is aan fosfor maar arm aan calcium. Alfalfa maar ook bietenpulp is rijker aan Calcium en daarmee breng je de boel weer in balans. Of je dan voor't één of ander kiest kan weer te maken hebben met de eiwitlevels die je wilt voeren.. alfalfa is rijk aan eiwit, bietenpulp minder. (wel heeft alfalfa een hoger calcium gehalte dan bietenpulp). Daarom wil ik ook zo graag dat Dot die lucerne gaat eten.. ik vind bietenpulp zelf niet echt paardenvoer (hoewel de professionele meningen daar ook over verdeeld zijn en hele volksstammer er bij zweren)

Een goed artikel hier over (voornl. over bietenpulp, maar 't princiepe wordt wel goed uitgelegd) vind je hier: A final word on providing beet pulp to horses-it comes as no surprise that horses are creatures of habit and will often eye a new addition to their feed tub as Poison Until Proven Otherwise. The Myths and Reality of Beet Pulp
Een zinnetje uit dit artikel was wel héél toepasselijk vond ik, in ieder geval in mijn geval: ...it comes as no surprise that horses are creatures of habit and will often eye a new addition to their feed tub as Poison Until Proven Otherwise. Haha!

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 11:30

Misschien goede hoop voor je Francis: Orchid vond lucerne eerst ook niet te vreten, en nu eet ze dr bakje schoon leeg Haha!

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 13:30

Ik zou er inderdaad lucerne bij gevoerd hebben. Aangezien ik op een pensiontstal sta met mijn paard en ik niet aanneem dat mijn stalkosten omlaag als ik minder hooi gebruik, wordt het toch een kostbaar zaakje. ALs het echt verschil was geweest van slecht versus goed voer dan was de beslissing absoluut richting granen gegaan, maar dat is hier niet de keuze.

Ik ga daarbij ook een beetje voor het gemak eerlijkheidshalve.
Voor iedereen die Marstall wil bestellen...op de site staat een telefoonnummer, die bellen en zij geven je een telefoonnummer van degeen die in jouw regio zit....Et Voila

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 14:25

Francis schreef:
Om nog even terug te komen op dat voeren van granen... als je puur granen gaat voeren is't raadzaam om óók alfalfa of bijv. bietenpulp bij te voeren. Dit zorgt er nl. voor dat de Ca/Ph verhouding in je rantsoen goed blijft. Door alleen graan te voeren wordt dat nl. scheef getrokken (wordt ook niet met vit. preparaat recht rechtgetrokken) omdat dat rijk is aan fosfor maar arm aan calcium. Alfalfa maar ook bietenpulp is rijker aan Calcium en daarmee breng je de boel weer in balans. Of je dan voor't één of ander kiest kan weer te maken hebben met de eiwitlevels die je wilt voeren.. alfalfa is rijk aan eiwit, bietenpulp minder. (wel heeft alfalfa een hoger calcium gehalte dan bietenpulp). Daarom wil ik ook zo graag dat Dot die lucerne gaat eten.. ik vind bietenpulp zelf niet echt paardenvoer (hoewel de professionele meningen daar ook over verdeeld zijn en hele volksstammer er bij zweren)

Een goed artikel hier over (voornl. over bietenpulp, maar 't princiepe wordt wel goed uitgelegd) vind je hier: A final word on providing beet pulp to horses-it comes as no surprise that horses are creatures of habit and will often eye a new addition to their feed tub as Poison Until Proven Otherwise. The Myths and Reality of Beet Pulp
Een zinnetje uit dit artikel was wel héél toepasselijk vond ik, in ieder geval in mijn geval: ...it comes as no surprise that horses are creatures of habit and will often eye a new addition to their feed tub as Poison Until Proven Otherwise. Haha!

Toevallig net weer een zak bietenpulp gekocht, dus je artikel komt nu even goed van pas. Een tijdje getwijfeld maar omdat ik in de Paint Horse Journal er ook weer positieve dingen erover las besloten het weer te voeren, o.a. omdat het ruwe vezel gehalte heel hoog ligt. Ik voer het altijd geweekt, minstens een half uur. De paarden eten het graag, gemengd met zemelen/ olie en vitaminen. Per paard ca. 1 handje droog, na het weken is dat ruim een halve emmer. Mijn arabier voer ik er minder van dan de andere 2, die wordt er snel vet van. De 2 hengsten kunnen wel wat massa gebruiken en vooral voor die 2 vind ik het ideaal voer. Overigens vond Spot het meteen lekker, in Amerika kreeg hij alleen haver en alfalfa, terwijl hij appels maar rare dingen vond. Die eet hij nu trouwens ook Knipoog
Er zijn inderdaad veel mensen die er bij zweren, een fokker die ik recentelijk sprak voert de verse variant aan zijn friezen en in de endurance wereld wordt het ook veel gevoerd.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 23:18

Voor degene die zelf hun voer willen mengen; ik vind dit wel een handige site, hier staan van de meeste produkten de belangrijkste voedingswaarden gegeven.
http://www.voedingswaardetabel.nl/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 11:37

Zou ik nou een beetje goed zitten met mijn paint?
Ze krijgt ongeveer 1 schep muesli per dag (havens zonder haver), de hele dag weidegang, en voor de nacht een halve baal hooi (gedeeld met 2 andere e pony's)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 11:54

Als ze er goed uit ziet, zich happy voelt, gezond is en energie heeft om d'r werk te doen.. ja, dan zit je goed Niels. Voeren doe je vooral op't oog.. er is geen standaard handleiding en wat 't ene paard heerlijk vind, of het super op doet, kan voor 't andere paard wel totaal ongeschikt zijn. Voeren is dus vooral uitproberen en ook 'don't fix what isn't broke'... als ze't goed doet en jij bent tevreden over wat je voert, dan moet je dat fijn zo laten...

Roxannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 13:31

nielsd schreef:
Zou ik nou een beetje goed zitten met mijn paint?
Ze krijgt ongeveer 1 schep muesli per dag (havens zonder haver), de hele dag weidegang, en voor de nacht een halve baal hooi (gedeeld met 2 andere e pony's)

Ik vind dat je moet voeren op het oog, zien ze er goed uit is het prima!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 16:29

Ja vergeten erbij te zetten het is een j/naarling. Dus die werkt nog niet.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 08:43

wat zou een goede muesli zijn voor een quarter die gevoelig is voor hoefbevangen en spierbevangen? wordt recreatief bereden.

en een quarter van 4 die geen problemen heeft maar wel zo'n 4 a 5 keer per week werkt.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 09:12

@uriah: de Optimal van Marstall. Daar zitten geen toevoegingen in (geen melasse bijvoorbeeld) en je hoeft er maar heel weinig van te voeren om het paard te voorzien in zijn dagelijkse behoeftes van vitaminen/mineralen. Daarnaast onbeperkt hooi en misschien dus ook lucerne (zonder melasse voor het bevangenheidsgevoelige paard).

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:41

Bevat Lucerne niet te veel eiwitten voor een quarter? Wij geven het wel aan de jaarling en het veulen, maar niet aan de volwassen paarden ivm de eiwitten (die krijgen ze al via de mix).

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:45

Er zitten eiwitten in ja, maar eiwitten die voor paarden veel makkelijker te verwerken zijn dan die in 'gewoon' voer.
Daarnaast hoef je helemaal niet zo bang te zijn voor eiwitten. Een paard wat in training is heeft ook eiwitten nodig om z'n spiermassa op peil te houden. Voor spieraanmaak heb je nou eenmaal eiwitten nodig...

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 17:16

Oké, beter te verwerken snap ik. Maar 'men' zegt dat je quarters (en andere sobere rassen) niet te veel eiwitten moet voeren. Weet je dan waar dat vandaan komt?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 17:34

'Men' was altijd in de veronderstelling dat te veel eiwit de oorzaak was van hoefbevangenheid. Maar dat is dus niet zo.
Hoefbevangenheid kan ontstaan door te veel jong gras eten, maar dan is niet het eiwitgehalte de veroorzaker, maar het fructaan gehalte.
Ook als de oorzaak te veel voer is, komt het niet door het eiwit, maar door de 'snelle' koolhydraten, zoals suiker (melasse) of de koolhydraten uit granen.
Waarom 'men' dus zo fanatiek is in het laag houden van dat eiwit gehalte is mij een raadsel. Als ik zie hoe enorm laag het in sommige sportvoeders is, lijkt me dat zelfs ongezond. Juist een zwaar getrained sportpaard heeft nl. eiwitten nodig om z'n spiermassa op peil te houden. Zou je zo'n paard te weinig eiwitten geven, dan breekt'ie op een gegeven moment z'n eigen spieren af.
Vergelijk het maar met sporters.. die moeten ook regelmatig eiwitten in de vorm van vlees, eieren, melkproducten tot zich nemen om hun spiermassa op peil te kunnen houden (body builders léven zowat op eiwitten).
Nu zit in goed hooi over het algemeen ook wel eiwit, maar een paard zal daar dus over het algemeen niet zo heel snel te veel van krijgen... hoe kan het ook.. dan zouden al die amerikaanse paarden toch doodziek zijn... daar wordt bijna standaard alfalfa gevoerd.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 17:39

Kijk, dat is tenminste duidelijk! Thanx!