[WN] Moet er regelgeving komen voor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:18

Eens, maar niet zo eenvoudig gedaan als gezegd.
Want net zoals sommige westernruiters vol met vooroordelen zitten t.o.v. de engelse sport, is dat andersom ook het geval.

Immers westernruiters trekken aan het bit, rijden met te scherpe bitten, rijden de benen kapot etcetera. Die vooroordelen de wereld uit krijgen en terugbrengen naar dat wat het is: "je hebt rotzakken in iedere tak van paardensport", kost tijd.

In het dorp wordt langzaamaan gesproken over de mogelijkheid een westerntak aan de rijvereniging toe te voegen. Maar dan moet je wel weer genoeg ruiters hebben om een les min of meer rendabel te krijgen. En dat is weer de kip en het ei. Zolang je niet start met dit soort lessen, gaan mensen het niet overwegen. En zolang er maar pakweg 4 mensen zijn, wordt er niet gestart met lessen.

Los daarvan blijven de tarieven van westerninstructie een stukje hoger te liggen dan de tarieven van Orun-gediplomeerde instructeurs dressuur, springen of mennen.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 15:41

het is inderdaad een kip/ei verhaal... Je start niet, want er zijn niet genoeg wedstrijden. Er zijn niet genoeg starters dus er zijn geen wedstrijden.
Er zijn niet genoeg maneges (!) dus geen plekken om het te leren, dus gaat je kind naar een engelse stal (een paard is een paard tenslotte), dus heb je minder starts etc.

De tarieven liggen idd hoger, een Orun voor western is er niet. En een westerninstructie mag niets bijverdienen want dan verliest deze de amateurstatus. Dus de gedreven amateur gaat niet lesgeven, scheelt weer in beginnersaanwas. De beginner gaat niet voor 40 euro per uur naar een westerntrainer (wat zijn de tarieven eigenlijk?). De westerntrainer vind beginners niet leuk (hoe komt ie dan aan zn klanten?).
De instructeur die dan maar op pro basis gaat lesgeven moet er wel wat aan verdienen, anders is het niet rendabel (neem cursusgeld en/of verzekeringen die betaald moeten worden), zijn vervolgens weer te duur...

Wat een toestanden zeg.....

het lijkt mij een zeer lastige zaak om het geheel op de rails te krijgen. Ooit is er wel es iets met sponsoring gedaan, en integratie met engelse evenementen, als ik het me goed herinner.. maar waarom dat misgegaan is? En wat hebben beide partijen daarvan onthouden?

10y

Re: Moet er regelgeving komen voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 16:03

Dan, om toch maar naar het buitenland te gaan, omdat het toch ook al is aangehaald vanwege de zogenaamde hogere kosten zou dat in Nederland niet mogelijk zijn engels en western samen in een manege, als dat hier op veel maneges ondertussen de gewoonste zaak van de wereld is. Ook de wedstrijden samen organiseren kan best. Kijk naar Bremen en kijk naar Dortmund.

Ik bedoelde met instructeursopleiding volgen van westerninstructeurs niet zo zeer het leren van de kneepjes van het westernrijden, want dat zullen ze dus meestal (hopelijk en zeker niet altijd waar) wel onder de knie hebben als ze aan lesgeven beginnen.

Er zijn namelijk nog meer zaken die je onder de knie moet hebben om goed les te kunnen geven.

Waarom ik persoonlijk vind dat groepslessen eigenlijk een must zijn?

De paarden en ruiters wennen er aan dat er ook nog andere paarden en ruiters in dezelfde bak rondrijden. Dat leert ze tevens de broodnodige beheersing op te brengen om die andere paarden en ruiters te respecteren, de discipline op te brengen deze niet omver te rijden en afstand te bewaren en niet te denken ik maak maar even een paar slidingstops of diegene die met z'n halterjaarlingetje daar nu toevallig loopt of niet, maakt niet uit die rijden we maar even om, moeten ze maar weg gaan, want ik ben de topruiter en de rest, nou ja, die doet er niet toe.

De gemiddelde ruiter bij western (die dus nooit engels heeft gereden) heeft nog nooit een enkele zitles of balansles genoten. Heeft nooit ergens geleerd hoe je achter elkaar rijdt of hoe je in moet halen. Waar je bij verschillende gangen je eigenlijk zou moeten gaan rijden, waar je kunt gaan stilstaan of juist niet.

Daarom ziet een pleasure er vaak zo verschrikkelijk losgeslagen uit.
Tja misschien toch allemaal eerst op groepsles op een engelse manege zoals door Halloway voorgesteld.

Nog meer zaken die voor een instructeur not done zijn en waarom hij/zij niet op meerdere lessers kan letten, zelfs niet eens op een privé klant. Het voortdurende telefoneren met het mobieltje, kleppen met lui die staan kijken. Ergens in een hoek van de bak gaan hangen en van afstand maar wat roepen, koffie drinkend en met wat te eten in de hand en mond. En het daadwerkelijk laten blijken van erg frisse tegenzin als het zich om een beginnend westernruiter handelt, zelfs dan als dat een ook een privé lesser is, die 25 euro of meer voor een halfuurtje van boven beschreven ellende over zich heen moet laten gaan. Waar tegen gezegd wordt dat hij/zij dat hartstikke fout doet, maar geen enkele uitleg krijgt hoe het dan wel goed gedaan wordt.
Het resultaat is een gefrustreerde ruiter op een nog meer gefrustreerd paard, die dan de opdracht krijgt van de instructeur m/v er maar een correctional bit of een paar heftige shanks in te hangen. De regeltjes moeten er niet voor die bitten komen maar voor diegenen die de ruiter deze bitten laat gebruiken. Zo zijn we dan weer bij het begin.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 17:30

Misschien moeten aspirant ruiters eerst een examen mondigheid afleggen, zodat ze de instructeur a la Dance er aan kunnen herinneren dat het hun tijd(=geld) is wat hij daar staat te verbellen

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:21

Cer schreef:
het is inderdaad een kip/ei verhaal... Je start niet, want er zijn niet genoeg wedstrijden. Er zijn niet genoeg starters dus er zijn geen wedstrijden.
Er zijn niet genoeg maneges (!) dus geen plekken om het te leren, dus gaat je kind naar een engelse stal (een paard is een paard tenslotte), dus heb je minder starts etc.

De tarieven liggen idd hoger, een Orun voor western is er niet. En een westerninstructie mag niets bijverdienen want dan verliest deze de amateurstatus. Dus de gedreven amateur gaat niet lesgeven, scheelt weer in beginnersaanwas. De beginner gaat niet voor 40 euro per uur naar een westerntrainer (wat zijn de tarieven eigenlijk?). De westerntrainer vind beginners niet leuk (hoe komt ie dan aan zn klanten?).
De instructeur die dan maar op pro basis gaat lesgeven moet er wel wat aan verdienen, anders is het niet rendabel (neem cursusgeld en/of verzekeringen die betaald moeten worden), zijn vervolgens weer te duur...

Wat een toestanden zeg.....

het lijkt mij een zeer lastige zaak om het geheel op de rails te krijgen. Ooit is er wel es iets met sponsoring gedaan, en integratie met engelse evenementen, als ik het me goed herinner.. maar waarom dat misgegaan is? En wat hebben beide partijen daarvan onthouden?

Klinkt als een heldere analyse van dit probleem. Conclusie is dan wel dat we als Westernsport dus klein blijven. Wat op zich weer iets anders is dan de kwaliteit. Groei is niet uitsluitend een zaak van afmetingen.

En dus zou Western Riding alsnog als Elitair gezien kunnen worden waarbij Elitair niet het equivalent is van duur/onbetaalbaar maar als exclusief....en daar heb ik dan weer geen bezwaar tegen..

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 18:30

for the record, de namen van stallen die ik noemde werden gevolgd door "e.a." wat wil zeggen : en anderen. Ik wilde hiermee niemand voortrekken of achterstellen.

Toch moet mij van het hart dat in Belgie voor wat betreft BQHA, NSBA Belgium en NRHA Belgium 90 % van de kampioens- en year-end titels naar de Rawhide Ranch (zowel de trainers als alle lagen van jeugd en amateurs) gingen (en nee, ik les daar zelf niet en heb daar zelf geen paarden). Verder zie ik leerlingen van de door mij genoemde stallen wel presteren.

Bij elke naam die genoemd wordt zal best wel iemand zich gevleid vinden of op de pik getrapt.

PV haalt terecht aan dat er geen enkele trainer is die de volledige waarheid in pacht heeft. Nu heb ik zijn dochter Ilona al meerdere malen in de showpen mogen bewonderen en zij lijkt mij het levende bewijs te zijn dat je eerst een beetje rijniveau moet halen om daarna pas de horizonten te verbreden en bij andere trainers een kijkje gaan te nemen. Doet men dit te vroeg gaat dit toch meestal voor verwarring zorgen.

Het getuigt ook van maturiteit dat zij, ondanks de meningsverschillen of wat dan ook, haar eerste trainer dankbaar blijven.

Verder zet ik nog een boompje op over de te dure western sport. Aan diegenen die het te duur vinden : wat let jullie om het zelf beter (lees goedkoper en toch kwalitatief hoogstaander) te doen? Organiseer zelf eens een evenement als de TR show, ik ben ervan overtuigd er dan op een heel ander toontje gezongen zal worden.

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 19:58

dofuzz schreef:
Verder zet ik nog een boompje op over de te dure western sport. Aan diegenen die het te duur vinden : wat let jullie om het zelf beter (lees goedkoper en toch kwalitatief hoogstaander) te doen? Organiseer zelf eens een evenement als de TR show, ik ben ervan overtuigd er dan op een heel ander toontje gezongen zal worden.

En wat heet 'te duur'. Als ik zie hoeveel geld er uitgegeven wordt aan zadels met veel zilver, dito hoofdstellen en aanverwante tuigage terwijl dat geld ook uitgegeven kan worden aan training coaching of anderzins ontwikkeling van de vaardigheden van ruiter en paard vraag ik me soms (en laat niet iedereen gelijk over me heen vallen) af waar de prioriteit ligt...bij het alom geroemde en veelbenoemde ego of bij datgene waar het in de sport m.i. werkelijk om zou moeten gaan.

Het is mogelijk dus een kwestie van prioriteit en vrije keuze.

En ook al voelt de individuele lezer zich niet aangesproken omdat hij/zij zich hierin niet herkend, eenieder die in het wedstrijd/showcircuit rondloopt zal dit herkennen: een paard opgetuigd met € 5.000 aan tuigage met een ruiter die het gemiddelde niveau nooit zal ontstijgen.

Let wel, dit is geen pleidooi voor het sober en betaalbaar houden van je paard en je hobby maar een 'tegengeluid' tegen de stelling dat onze sport (te)duur zou zijn en mede daardoor er geen geld is voor een goede (en daardoor soms dus gerechtvaardigd duurdere) trainer.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 20:39

nagel op de kop iski !! (alhoewel ik zelf ook wel een beetje aan mooi zilver verslaafd ben)

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:30

dofuzz schreef:
nagel op de kop iski !! (alhoewel ik zelf ook wel een beetje aan mooi zilver verslaafd ben)

Mag....maar dan nooit klagen dat het allemaal zo duur is en er geen geld is voor goede training/coaching....

En intussen lekker genieten van jouw manier van hobby bedrijven, want daar is helemaal niks mis mee.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 08:06

dofuzz schreef:

Dat wordt ook een beetje standaard he... "Als het niet goed is, doe het dan lekker zelf!". Je kan allicht ergens over nadenken, of niet?

Vwb te dure westernsport, paarden houden is zowieso duur, western of niet. Er zullen behoorlijk wat mensen zijn die op t randje hangen vwb paarden houden... en dan moeten er idd keuzes gemaakt worden.
De mensen die een paard van 20.000 euries kunnen kopen, showtack van 8000 (ik vind 5000 nog goedkoop hoor ), een dure trailer/auto combi zijn misschien niet de mensen die denken een coach nodig te hebben? Plus dat ze waarschijnlijk ook op een goeie stal staan?

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 08:06

Ik klaag ook niet Iski en genieten doe ik met volle teugen.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 08:40

Cer schreef:

De mensen die een paard van 20.000 euries kunnen kopen, showtack van 8000 (ik vind 5000 nog goedkoop hoor ), een dure trailer/auto combi zijn
misschien niet de mensen die denken een coach nodig te hebben?
Plus dat ze waarschijnlijk ook op een goeie stal staan?

?????
Soms pfffffffffffffff

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 08:42

@dofuzz
Alles is relatief.
Het gaat hier nog niet eens om de mensen die al western rijden. Die hebben al een stap gemaakt.

Maar voor groei, of op termijn dezelfde omvang houden, heb je nieuwe westernruiters nodig. En die ruiter wegen in de huidige economische staat der dingen de kosten van de ene ruitersport hobby af tegen de andere. En dan is het ontegenzeggelijk een feit dat dressuur of springen (qua instructie, wedstrijden, bereikbaarheid e.d.) een stuk goedkoper is.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 08:42

PeterV schreef:
Met respect neem ik waar, terwijl ik weet dat hij de tweede wedstrijd ook niet goed uit de kosten gekomen is, dat hij door gaat met het organiseren van deze mooie show die daar gereden kan worden.

Petje af voor deze organisator, ik kan er niks anders van maken.

Dit ben ik met je eens, maar het houdt - ook bij Ton - een keer op denk ik. Ik bedoel als je steeds maar met verlies draait dan moet je wel een heel groot hart voor de sport hebben (en een dikke portemonee) of je bent gewoon niet wijs. Het is toch ook enorm veel werk.

Cras organiseert zijn grote wedstrijd niet meer, en Piet Mestdagh ook niet meer. Dit heeft natuurlijk ook zijn redenen.

Ook in Duitsland is het aantal AQHA wedstrijden èn inschrijvingen met resp 18 en 13 % teruggenomen.
Ik was eerder altijd een actief starter maar ik ben ook een beetje pas op de plaats gaan maken, want 500 - 600 euro voor een weekendje vind IK veel geld.

Ik denk ook dat het meer en meer een 'elitesport' gaat worden en dat er meer en meer gaan afhaken i.p.v. bijkomen.

Ik heb het niet over de kleinere (vaak veel leukere) wedstrijden want die zijn veel betaalbaarder en die zullen dan waarschijnlijk ook beter bezocht worden. Alleen dat is altijd één dag, en als je dan 2 uur moet rijden.....

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 08:48

@Blaze: Ik doe niks anders dan een eerder gemaakte opmerking nog es maken... dus waarom ik dan t blondje ben??

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 08:56

Maar waar hebben we het dan eigenlijk over ?

Op heel wat, zelfs grotere wedstrijden betalen Youth(AQHA,NSBA,NRHA), Novice Amateur(AQHA), Beginners(NSBA) of Rookie(NRHA) ruiters 10€, 5€, of helemaal niets. Heel wat show managers beginnen met een maximum van 3 proeven betalen, ongeacht hoeveel proeven youth en amateur ruiters starten in AQHA. Is dat dan zo duur?

De NRHA regelementen zeggen dat de entry fee niet hoger mag zijn dan 10% van het added money, dus in de open mag TR 750€ (10% van 7500€ added money) entry fee vragen en toch blijft hij daar +/-30% onder.

Dus nogmaals, zij die met de grote honden willen lopen moeten hun poot hoog kunnen heffen, de anderen krijgen de kans om vrij democratisch te komen proeven en groeien.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:33

dofuzz schreef:
Maar waar hebben we het dan eigenlijk over ?

Op heel wat, zelfs grotere wedstrijden betalen Youth(AQHA,NSBA,NRHA), Novice Amateur(AQHA), Beginners(NSBA) of Rookie(NRHA) ruiters 10€, 5€, of helemaal niets. Heel wat show managers beginnen met een maximum van 3 proeven betalen, ongeacht hoeveel proeven youth en amateur ruiters starten in AQHA. Is dat dan zo duur?

Ik start amateur en idd van de ruiters die jij hier aanhaalt is het aantal starters in duitsland min of meer gelijk gebleven, vooral het aantal amateur en open ruiters is gedaald.
En dat maximum van 3 proeven heb ik nog niet gezien in NL of Belgie. Wél in Duitsland.

dofuzz schreef:
Dus nogmaals, zij die met de grote honden willen lopen moeten hun poot hoog kunnen heffen, de anderen krijgen de kans om vrij democratisch te komen proeven en groeien.

Ik heb absoluut niet de ambitie om met de 'grote jongens' lees: NRHA mee te rijden, dus gewoon, simpele AQHA proeven. Nu heeft de NSBA bedacht om ook trail en westernriding op te nemen in hun proeven, horsemanship hadden ze al, dus als ik nog wat wil terugverdienen en ik vind mezelf goed genoeg dan moet ik dat eigenlijk ook starten. Dus worden de kosten nóg hoger.

(Ik heb overigens nooit begrepen waarom de startgelden van de Youth, Novice Amateur etc. zo laag moeten zijn.
Als ik zie met wat voor paarden, vrachtwagens (al dan niet met hun eigen naam erop), en idd 5000 euro zadels sommigen op de wedstrijden verschijnen...... )

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:38

@storrum

met de "big dogs" bedoel ik helemaal niet NRHA in het algemeen, enkel de Open klasse waar men ondertussen 73+ moet kunnen rijden om in de prijzen te zitten.