[WN] De leeftijd van het zadelmak maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DJQuarter

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 17:06

Nou dit klinkt allemaal wel goed. Ik was er wat bang voor maar nu heb ik er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen.

Ik ga het niet zelf doen dat laat ik wel aan een prof over volgend voorjaar. Ik heb er echt helemaal zin in, kan haast niet wachten om eindelijk op Day te rijden. Ik heb lang moeten wachten.

Groot voordeel is idd dat ze uitgegroeid is en volwassen. En ze blijft komende zomer nog lekker in het wild met d'r baby. En dan is het time to slide!

Groet Debbie

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 22:14

Laat je dan door die prof iig niet wijsmaken dat je paard te oud zou zijn Knipoog

Overigens, als er negatieve verhalen zouden staan, had je het er toch mee moeten doen, toch?
Dus gewoon proberen, en dan ben je zelf ervaringsdeskundige Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 22:52

Je kunt het ook als je je zeker voelt zelf doen maar onder begeleiding van een prof. Ik ben blij dat ik het zelf heb gedaan. die eerste pasjes onder het zadel waren van mij en Wiz. En het voordeel is dat je paard jou kent, dus veel meer vertrouwen in jou heeft dan in een (meestal onbekendere trainer).

Hermes16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 13:44

Ik vind dat je naar het paard moeten want ieder paard is anders. Dus wanneer een paard al goed gebouwd is en al spieren heeft ontwikkeld kan je beginnen, maar er zijn ook paarden waar je beter tot hun 4de kan wachten omdat ze er gewoon nog niet klaar voor zijn

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 14:33

Oh leuk hermes16. Maar volgens mij heb je niet de moeite genomen om het hele topic te lezen. Ik luister heel goed naar mijn paard maar hij heeft me nog nooit op zijn 3 jarige leeftijd ingefluisterd van joh ik zie er goed uit en ik heb geen 6 jaar nodig om volledig doortegroeien. Ga nu alvast maar op me zitten dat houden mijn niet volgroeide botten wel uit Bloos Maar ik zal in het vervolg beter luisteren

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 02:03

DJQuarter schreef:
Hoi!

Ik heb niet alles gelezen, het is wel erg veel. Maar wat ik wil vragen aan de kenners...

Zijn er ook nadelen verbonden aan het laat inrijden van je paard. Zeg maar de leeftijd van 5...?
Krijg je dan problemen met flexibiliteit en karakter? Omdat het paard in de leeftijd van 5 volwassen is accepteerd het misschien wat moeilijker...? En de spieren, conditieopbouw...

Hier ben ik benieuwd naar omdat het mijn paard betrefd. Ze staat op het land met een veulen in Frankrijk en medio oktober komt ze naar NL. Ze is nu 4 en wordt dan waarschijnlijk echt opgepakt als ze 5 is. Het is altijd maar afwachten natuurlijk maar misschien zijn er hier mensen die ervaring hebben met het juist laat aanrijden van paarden.

M. vr. gr. Debbie

Hoi, beetje late reactie. Ik denk het niet. Mijn puber is in april vier jaar geworden en ik rij er echt nog niet op. We zijn wel grondwerk aan het doen en beleren met lange lijnen. Ook veel wandelen langs de weg. Hij is verkeersmak, weet wat een zadel op zijn rug is en dat gaat allemaal goed.
Voor de rest is het opvoeden, netjes stilstaan, voetjes geven, dat soort dingen. Je kunt ook veel spelletjes doen om hem aan jou te laten wennen en omgekeerd. Mijn ruin zal binnen korte tijd wel onder het zadel gaan, maar ik ga er echt niet voluit mee rijden. Zo af en toe een 15 min. stappen langs de weg... kort blokje om. En dan voorzichtig uitbreiden naar b.v. een uurtje. Langer niet. Pas volgend voorjaar gaat hij lekker meedraaien.
Ik heb ook een luxe positie denk ik... want ik heb ook nog een 17-jarige die lekker verkeersmak is en een goed buitenpaard.
5 jaar is veel beter als jonger! Dan zijn pas alle groeischijven gesloten. Het laatste sluit trouwens de rug... precies waar je haar zou gaan belasten.

Groetjes!

Bender_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:17

is denk je een fjord als hij 2,5 jaar oud is te vroeg is om
in te rijden of niet? graag een prive bericht...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:41

Jep! Weet ik wel zeker! Paardje moet nog een levenlang mee, heb toch wat geduld. Lachen

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:23

Mijn vriend kan zich ook bijna niet bedwingen zijn tinker x shire is 2 jaar en 3 maanden.
Eind van de zomer wordt hij tuigmak gemaakt (tja het blijft zijn keuze).
Mijn haf x paint is bijna 2,5jaar....ik wacht nog zeker een jaar voordat ik er een keertje op ga zitten.
En dan nog zal de training in slow motion gaan.
Als alles goed gaat zal ik deze jongen nog zo'n 20 jaar kunnen hebben...tijd zat lijkt me!

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 15:29

DubbelDun schreef:
sunnygirl schreef:
iedereen kan zelf goed bepalen wat goed is voor zijn of haar paard. .
En dat is dus juist NIET het geval, zolang er nog geen mensen met röntgenogen rondlopen iig Clown

Dat is inderdaad waar ! Tong uitsteken

vaughane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 02:28

shana schreef:
mijn 3 jarig paard is momenteel zwak in de knieen , hij wordt behandeld door een acupuncturist en ik wacht op de toestemming van hem om met mijn paard te beginnen

als je dit paard nu al zou inrijden is hij snel versleten , maar veel mensen zeggen ach hij is 3 hij moet dat maar kunnen

mijn gewone dierenarts ziet geen probleem met zijn knieen maar de acupuncturist zegt van wel
daarom wacht ik op zijn toestemming

wat ik eigenlijk wil bedoelen is dat veel mensen der vanuit gaan dat een paard op 3 klaar is om ingereden te worden
aan mijn paard is enkel te zien dat zijn achterhand nog wat slap is en je zou dan denken dat train ik wel sterker maar het zijn zijn knieen waar ik voor moet oppassen
ik zou mijn paard nog graag heel lang hebben en ik wil dat hij oud wordt bij mij en gezond blijft

waarom willen mensen toch altijd alles zo snel doen , neem toch je tijd !!!

Neem vooral de tijd! Niet elk paard is op 3-jarige leeftijd uit-ontwikkeld. Die van mij is nu ook net 3 jaar geweest en heeft ineens een groeispurt in de achterhand. het duurt nog wel een maand voordat de voorhand bijgetrokken is. Basisoefingen aan de longe kan bijna altijd vanaf 2½ jaar: stappen, draven, stoppen en een voorzichtige gallop. Je kent je eigen paard het best. Wat is er trouwens met de knie? Slaat die op slot of zo?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 22:36

Ik had laatst (2 maand geleden) een gesprek met een 'prof' (niet nader te benoemen)..
Die vond het maar belachelijk dat ik mijn paard nog niet beleerd had, bij hem liepen ze met 2,5 jaar hun eerste wedstrijd al...

Ik ben maar niet in discussie gegaan

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:32

Ik kan het je nog mooier vertellen: wij hebben iemand bij ons in de vereniging die rijdt haar quarter met 1,5 in....ze is zelf ongeveer 120 kilo....met 2 jaar wordt er geoefend: stopp, spinn, galopp, stopp, spinn.... Ziek Op de vraag of ze mij kon vertellen wat het verschil tussen een 'gewoon' paard en haar paard was kreeg ik als antwoord: bemoei je er niet mee.
Dat was voor mij genoeg. Ik geloof dat deze mensen niet onder de noemer 'western', maar onder de noemer 'mishandeling' vallen....
Op de vraag hoe lang haar paard dit vol zou houden gaf ze me overigens wel antwoord: ik zie wel, als hij af is, koop ik gewoon een andere... Misselijk

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 20:38

zo één ken ik ook ja...1,5 jaar....triest...

luna_venus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:06

vaak word er zo ontzettend gezeurd en gemopperd dat de western rijders hun paarden zo vroeg inreid nu hebben we eindelijk eens een voorbeeld van hoe het ook kan en wat in mijn ogen echt n stuk verstandiger is.

over het aldaniet in laten rijden door een prof zou ik wel nog echt 3 keer nadenken want mijn nicht heeft nu een half blind paardje omdat de prof het voor elkaar kreeg een teugel in t arme beest haar oog te swaaien, wat ik duidelijk probeer te maken als je met zoveel gedult bezig bent je paardje netjes te beleren zou je dit met hulp ook netjes zelf kunnen doen in mijn ogen.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 21:52

Zelf zou ik zeggen 3/4 jaar, laat maar lekker genieten van ze jeugd, en dan bouwen we het langzaam op.
Dat 2.5 jaar inrijden, tja.. ik weet niet precies wat ik ervan moet vinden. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 21:57

Ik zat net bij een ranch te kijken waar mijn paard vandaan komt in Amerika. (voor vele dus wel bekend) en tot mijn grote verbazing waren er daar zelfs jaarlingen al onder het zadel (en ook bereden!).

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 15:45

frisiangirl schreef:
Ik kan het je nog mooier vertellen: wij hebben iemand bij ons in de vereniging die rijdt haar quarter met 1,5 in....ze is zelf ongeveer 120 kilo....met 2 jaar wordt er geoefend: stopp, spinn, galopp, stopp, spinn.... Ziek Op de vraag of ze mij kon vertellen wat het verschil tussen een 'gewoon' paard en haar paard was kreeg ik als antwoord: bemoei je er niet mee.
Dat was voor mij genoeg. Ik geloof dat deze mensen niet onder de noemer 'western', maar onder de noemer 'mishandeling' vallen....
Op de vraag hoe lang haar paard dit vol zou houden gaf ze me overigens wel antwoord: ik zie wel, als hij af is, koop ik gewoon een andere... Misselijk

Frisiangirl: Ik heb hier maar een woord voor: (neenee, ik blijf netjes Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Boos! Misselijk Misselijk Misselijk Gestoord Gestoord Gestoord Zeg 't met smilies

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:09

allebei mijn paardjes waren 4 voordat ze wat gingen doen wel met 3,5 zadelmak gemaakt maar later verder beleerd. Gigger is nu 5 en vanwege mijn zwangerschap verhuizing enz. pas vanaf oktober echt verder gaan trainen. ]was daarvoor wel beleerd en liep soms een lesje mee}
Afgelopen zondag eerste wedstrijd gestart en ik heb er niks van gemerkt dat ie mis. al wat ouder is dan andere op een eerste wedstrijd en ik was heel trots op mijn paardje. Nu weer een stapje verder.

Laat ze dus lekker eerst paard zijn

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 10:26

frisiangirl schreef:

Waaaaaaat??? Boos! Dat soort praktijken mogen van mij dus echt strafbaar zijn... dan heb je imo zelfs geen steekjes meer als je dat doet en het nog normaal vind ook. Lijkt me heel akelig om met zo iemand geconfronteerd te worden, ik ben normaal gesproken heel rustig van aard, maar daar zou mijn bloed echt van gaan koken. Dat heeft idd niets met western te maken, maar alles met dierenmishandeling. Jammer dat Nederland een veel te soft beleid heeft wat dat soort dingen betreft.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 10:54

Dit is in Duitsland.... En zij rijdt ook nog bij een zeer goede trainer. Mijn vriend heeft haar destijds gezegd dat dat paard kapot gaat bij haar en nu is hij haar hoefsmid niet meer...is hij rouwig om...NOT!! Ik heb haar meerdere malen zien rijden en ik kan het echt niet aanzien.....ik snap zulke mensen niet en vind het nog veel erger dat ze het niet inzien...

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 10:55

Oja, ze start volgens mij ook komende zondag op het westernturnier in nordhorn....

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:22

frisiangirl schreef:
Oja, ze start volgens mij ook komende zondag op het westernturnier in nordhorn....

Met dat paard? Verdrietig

Heb hier geen regelboek liggen en ben niet zo heel erg thuis in wedstrijden, maar hoe zit dat met een jong paard op wedstrijden? Snap dat in de halter en in hand trail je met jongere paarden mag starten, maar het lijkt mij dat je jury je meteen voor een jaar of 5 mag diskwalificeren als je met een (te) jong paard start? Zal vast wel niet, maar lijkt mij op zich een goede regel...?

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 11:35

Ja, dat is hier gelukkig nu ook zo!! Maar ondertussen is hij volgens mij 4 geworden en mag ze volgens mij starten....en leeft nog steeds...En anders heeft ze nog een paard waar ze op hobbelen kan...

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 09:08

Ik vindt persoonlijk dat mensen die snel willen inrijden een paard wat er klaar voor is moeten kopen
Ik vindt 4 a 5 een mooie leeftijd eerst een band op bouewen en het paardje fijn laaten opgroeien