[WN] als ik voorzitter van de Wran was dan zou ik....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Re: als ik voorzitter van de Wran was dan zou ik....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 10:33

ik vind dat ook moeilijk!
ik neem haar mee naar een walk en jog omdat ik haar toch tussen andere ruitertjes lol wil laten maken
anders ziet ze nooit andere kinderen rijden zoals zij en wordt de lol natuurlijk ook minder
alleen maar jaren thuis oefenen is natuurlijk ook niet leuk
ik begon met rijden toen ik 5 jaar was,zij toen ze 8 jaar was en natuurlijk wil ze inmiddels ook eens proeven en zien waar ze het allemaal voor doet

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 18:42

Als mijn kinderen willen leren paardrijden, sturen wij ze naar een manege die er op ingericht is kinderen te begeleiden.
Dit is dan wel een engelse manege, maar dat vind ik helemaal niet erg, het gaat erom dat ze basis van het rijden leren.

Voorbeeld: De gebroeders Hansma geboren in Canada nu twee van de beste cuttinghorse trainers van de US.
Toen zij hun vader vertelden dat ze wilden paardrijden en dan vooral in de cutting vond vader dit prima, maar op een voorwaarde ze moesten eerst minstens een jaar naar een ruiterinternaat in Engeland.
Ze hebben het er nu nog over!!

Kinderen meteen westernlessen laten volgen is bijna niet te doen, de meeste trainers hebben hun handen vol aan hun trainingspaarden, en de non-pro's die begeleiding nodig hebben.
Waar haalt een westernstal genoeg ponies vandaan om aan deze vraag te voldoen??
Zo heb ik nog wel meer vragen en opmerkingen.
Zoals de kosten van de lessen op de ponymanege,de manege bij ons in het dorp met zeer goede en geschoolde begeleiding, vraagt all inclusieve 3.40 euro per rijles.

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 18:44

Ik heb trouwens mijn account terug, YEAH!!
Rom als je dit leest, marepower en Hallohey kunnen verwijderd worden.

Dank je
Ron

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 19:01

halloway ik ben wezen kijken bij de manege hier vlakbij, maar ik werd niet vrolijk van de manier van rijden daar
verder heb ik zelf vroeger ook op de manege gereden en je wilt niet weten hoeveel ik eerst voor engels en later weer in de western heb moeten af en aan leren
het enige wat ik wel geleerd heb is "wat er ook gebeurd, zitten blijven!"
voor de rest werd je echt niet vrolijk van mijn rijvermogen
nu misschien nog niet

zelfs de plaatselijke ponyclub waar ze terecht kan, heeft zo'n beroerde begeleiding dat ze daar van mij niet eens heen mag

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 22:42

Tja... je kunt je kinderen op les doen bij de plaatselijke manege. Die zijn wisselend van kwaliteit. Bij sommigen leren ze rijden. Bij anderen leren ze schoppen en rondsturen op de binnenteugel.

Je kunt ook een engelse instructie aan huis halen voor je kind. Daar zijn er voldoende van, die over het geheel genomen heel behoorlijk in staat zijn de basis bij te brengen.

In een later stadium kan je kind dan altijd over gaan naar western rijden. Voordeel is dat ze mee kunnen doen aan de bixie-proefjes (specifieke proefjes voor jonge Engelse ruitertjes).

Dan is er ook de methodiek die Dofuzz voorstelt. Nadeel van die methode is mijns inziens dat je alleen de kinderen bereikt met ouders die voldoende middelen, tijd en wil hebben een kind naar dat soort clinics te rijden. En die zijn doorgaans niet om de hoek.

Het argument dat profs te druk zijn met trainen van paarden en het lesgeven van de amateurs vind ik persoonlijk een zwaktebod. Mijn vraag is dan altijd of ze echt zo druk zijn, of dat ze gewoon liever niet willen. Het betreft die eeuwige discussie rond wel of geen instructie aan huis. Wel of niet bereid zijn 80 km heen en terug te rijden (minimaal) voor je wekelijkse les.

De discussie ook of amateurs wel of geen les mogen geven aan beginnende ruiters. Immers dat zou leiden tot oneigenlijke concurrentie met de bestaande profs.

Vast allemaal heel valide argumenten. Maar ik zou het graag eens van de andere kant willen benaderen. Met een beetje beeldspraak om het duidelijk te maken.

Als je een grote vis wilt vangen, dan ga je neem ik aan niet zitten vissen in de vijver van de buurman (een soort pan met soep met goudvissen erin). Dan vraag je een visvergunning en zoekt een stekkie waarvan je denkt dat er in potentie grote vissen in de vijver zitten. Je hebt vele vissen in een vijver nodig om één of meer grotere vissen te vangen.

In mijn optiek is die grote vijver het enorme potentieel aan beginnende ruiters die op dit moment kilometers aan het maken is op die haf, pony, shet, of het paard van zijn vader of moeder. Ruiters die allemaal de wil hebben te leren rijden en in sommige gevallen ook nog het talent om echt goed te worden.

Deze groep verdwijnt op dit moment vrijwel automatisch naar de Engelse sport. Is dichterbij huis, beter faciliteiten, wedstrijdjes om de hoek en iedereen in het dorp rijdt daar.

Als we als westernsport in staat zijn een klein percentage van deze groep voor de westernsport te winnen en ze ook nog eens faciliteiten bieden die western rijden aantrekkelijk maakt (bijvoorbeeld voldoende wedstrijdjes in de buurt en voldoende opleidingsmogelijkheden in de buurt), dan ben je al een heel eind.

Dat kan op verschillende manieren.
1. Er kan een westernmanege in de buurt zitten (gebeurt niet zoveel).
2. Er kan een deal worden gesloten met de plaatselijke rijvereniging om ook westernles te gaan geven (dat gebeurt al wel, maar het tarief van de westernprofs ligt hoger dan dat van de engelse instructie, dus daar ligt een bottleneckje. Dan zijn er daarnaast nog steeds relatief weinig profs die ook buiten de eigen lokatie willen lesgeven, al worden het er gelukkig steeds meer).
3. Het nieuwe raamwerk WRAN-regels biedt mogelijkheden voor de hogere levels om te mogen lesgeven. Daardoor wordt wellicht beter gebruik gemaakt van de speiding van de betere westernruiters in Nederland en kunnen die in potentie worden ingezet om de jeugd te ondersteunen.

Maar daar ben je er nog niet mee denk ik...
Want wat doe je met de talenten? Daarvoor zou je iets van clinics kunnen organiseren. Op termijn. Een soort Federatie-talentenplan of zo.

Daarnaast is lesgeven aan kinderen een vak apart. Kids hebben een beperkte spanningsboog, leren liefst spelenderwijs en je kunt niet zomaar roepen dat de schouder eruit loopt o.i.d. Dat moet beeldend. Zodat een kind dat ook snapt. Een specifiek opleidingsdeel waarbij aandacht wordt geschonken aan de pedagogische aspecten van lesgeven aan kinderen zou dus wellicht ook helpen.

Zomaar een paar gedachten....

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 06:53

klein voorbeeld uit de paktijk.

in de herfst vakantie een westernkennismakings dag gehouden voor kinderen.

de week erna begonnen met een groepje van 3 kinderen en een groepje van 2 kinderen
nu rijden rijden er per week 20 kinderen waarvan 15 met een leeftijd van 6 t/m 12 jaar.
allemaal op een manege paard/pony.
kosten per les 10 euro. dat is 1 of 2 euro duurder dan de maneges hier in de buurt.
niet meer dan 5 kinderen per groepje
dit aantal is nog steeds groeiende

sommige kinderen komen trots met hun nieuw gekregen roze paardrijbroekje aan, ander met echte westernlaarzen.
het maakt mij niets uit.
ik leer ze de basis, maar dan met de western hulpen.
ik heb er 3 pony's voor bij moeten kopen.
calamity jane , roel zijn oude westernpony
en later nog 2 kleine pony's

een aantal kinderen heeft inmiddels met een lespaardje een wedstrijd gereden.

ik vind het leuk om kinderen les te geven
dat heb ik 20 jaar gedaan en sommige daarvan zien we nu nog terug in de sport
Tanja en soms Brenda, karin, en Myra. en natuurlijk Roel

ik hoop dat er binnen de nieuwe regels van de WRAN meer mogelijkheden komen voor deze jeugd ruiters.
en tot die tijd houd ik ze lekker bezig, en gaan we naar onderlinge wedstrijdjes , of organiseren zelf een onderlinge wedstrijd.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 07:06

Citaat:

Het argument dat profs te druk zijn met trainen van paarden en het lesgeven van de amateurs vind ik persoonlijk een zwaktebod. Mijn vraag is dan altijd of ze echt zo druk zijn, of dat ze gewoon liever niet willen. Het betreft die eeuwige discussie rond wel of geen instructie aan huis. Wel of niet bereid zijn 80 km heen en terug te rijden (minimaal) voor je wekelijkse les.

Ik vraag me af of voor een westerninstructeur wel genoeg werk is om je te richten op bijv. alleen lesgeven aan huis.
Als engelse instructeur kan je op veel plekken terecht, bij je in de buurt (handig als je het deeltijd doet bijv.). Als westerninstructeur moet je van hot naar her rijden, en het mag allemaal niet te duur van de klant.
In de tijd dat je in de auto zit, had je ook les kunnen geven.. of je reiskosten vergoeding dat dekt, weet ik niet..

Plus dat je dan nog tegen het probleem aanloopt dat er veel stallen niet blij zijn met instructie van buiten. Hier in de regio zijn er zeker een aantal stallen die dat niet willen. Maar daar staan wel westernruiters (bij gebrek aan westernstalling). Dus is het rendabel om instructeur te worden? Zeker gezien de opleiding en de investering die je moet doen?

Er zijn weinig stallen die kinderen lesgeven, maar er zijn zowieso misschien wat weinig stallen die echt lespaarden hebben, als je het afzet tegen de engelse stallen die er zijn (en blijven bestaan). Maar dat is ook niet zo gek. Een stal beginnen doe je niet zomaar. Dat kost een hoop geld. Dus dat is misschien makkelijker gezegd dan gedaan? Nu moet ik zeggen dat ik totaal geen commercieel talent ben, dus ik heb er niet veel verstand van... maar als ik zie hoe vaak stallen wisselen van eigenaar, of trainers verhuizen van stal, denk ik dat het allemaal zo eenvoudig niet is?

Citaat:
Daarnaast is lesgeven aan kinderen een vak apart. Kids hebben een beperkte spanningsboog, leren liefst spelenderwijs en je kunt niet zomaar roepen dat de schouder eruit loopt o.i.d. Dat moet beeldend. Zodat een kind dat ook snapt.

T zijn ook net paarden.....

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 07:23

@ anya

naar wat ik hoor is dat de BQHA jeugddagen ofwel gratis ofwel voor maximaal 40 € per dag kosten. dus het is helemaal niet alleen voor rijkere ouders weggelegd.

natuurlijk zal er van de ouders verwacht worden dat zij hun kinderen naar de lokaties brengen. en dat zal best opofferingen vragen maar dat geld net hetzelfde voetbal, ballet,enz.

ik hoor wel dat kinderen die in de jeugdwerking willen komen al in het wedstrijd circuit moeten aanwezig zijn. het is dus geen instapgebeuren maar eerder een verbreding van de horizonten.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:14

@ Anya;
Uiteraard kijk ik even vanuit mij eigen perspectief, dat betekent dat ik een paard heb waar mijn kinderen les op zouden kunnen krijgen.
Tuurlijk kan ik iemand thuis laten komen die hen les geeft, daar gaat het niet om.

Waar het mij om gaat is dat er een heel stuk "fun" verloren gaat die om het paardrijden heen zit; samen met andere kinderen paarden verzorgen, les krijgen, op stap gaan, naar wedstrijden gaan, naar clinics gaan, etc.
Alleen maar droge basis leren in je eigen bak met je prive instructeur is maar voor weinig kinderen echt leuk en houden dit ook vol.
Deze fun is bij mij om de hoek bij de plaatselijke rijvereniging te realiseren maar dan moet ik wel een ander zadel gaan kopen en mijn paard weer in de mond laten hangen.

Dit alles is zo voor handen en ik blijf mij afvragen waarom er geen western afdeling mogelijk is binnen dit concept. Het enige wat een rijvereniging zou moeten krijgen is een western instructeur/trice, een brug en een hek.
Nu de FWN onder de KNHS valt moet hier toch iets voor te realiseren zijn?

@ Jos; heerlijk om te lezen dat er bij jou veel animo is en dat het allemaal lekker loopt.......misschien moet ik dan toch maar in de auto stappen en de tijd vinden om de meiden bij jou te laten lessen.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:16

vera schreef:

Heb ik groot nieuws gemist????

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:17

@Cer: Ook al heb je geen verstand van zaken doen, dit heb je goed heel gezien.

@Jos: Je weet dat ik vierkant achter je sta, wijvies van jou kaliber moesten we kunnen klonen.

Verder denk ik dat het bij Peter op stal ook wel gaat gebeuren in de nabije toekomst, want peter heeft de know-how en middelen in huis.

Citaat:
De discussie ook of amateurs wel of geen les mogen geven aan beginnende ruiters. Immers dat zou leiden tot oneigenlijke concurrentie met de bestaande profs.

Ik zie dit niet als concurrentie, de echte profs hebben het al veel te druk,de enkele profs waar ik regelmatig contact mee heb, hebben ieder over de 10 trainingpaarden staan + lessen. Dit is zonder hulp al niet meer te doen.
Dus lijkt het me een goede zaak als amateurs andere mensen les mogen geven. Want er zijn al te veel amateurs op dit moment die zichzelf prof noemen omdat ze hun amateurstatus zijn kwijtgeraakt.

Verder is het niet nodig om in de vijver van de buurman te gaan vissen, als je gewoon zorgt dat je vijver er netjes uitziet komen de vissen vanzelf.
Misschien niet massaal, maar ze komen.

Maar moet er niet ook wat gedaan worden aan de wedstrijdmentaliteit van de WRAN leden die er al zijn.
Ik vind de opkomst bij een WRAN wedstrijd erg zwak als ik dit afzet tegen het aantal leden.
Weet iemand waar dat aan ligt??

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:21

@Vera:
En gewoon laten lessen op een pony van de manege om de hoek??
Als je er altijd bij bent is er toch niks mis mee.
Als de basis er dan eenmaal is kan je ze zelf toch weer die paar kleine verschillen bij/af leren.
Wie weet willen ze straks alleen nog maar dressuur rijden.

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:23

Blaze schreef:
vera schreef:

Heb ik groot nieuws gemist????

Als dit gebeurd zeg ik al mijn lidmaatschappen bij de Nederlandse verenigingen op en word ik Belg!!!!!!!!

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:26

dofuzz schreef:
@ anya

naar wat ik hoor is dat de BQHA jeugddagen ofwel gratis ofwel voor maximaal 40 € per dag kosten. dus het is helemaal niet alleen voor rijkere ouders weggelegd.

natuurlijk zal er van de ouders verwacht worden dat zij hun kinderen naar de lokaties brengen. en dat zal best opofferingen vragen maar dat geld net hetzelfde voetbal, ballet,enz.

ik hoor wel dat kinderen die in de jeugdwerking willen komen al in het wedstrijd circuit moeten aanwezig zijn. het is dus geen instapgebeuren maar eerder een verbreding van de horizonten.

Als semi-nederlander moet jij toch weten dat er een groot mentaliteitsveschil is tussen de Belgen en de Nederlanders.

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:31

@ Blaze.....ben ik iets te voorbarig????? Whishfull thinking

@ Halloway: mijn kinderen hebben eerst les gehad op een gewone manege maar vinden dit niet leuk (en terecht ) Ze willen western leren rijden en geen engels.
Daarnaast weet ik wat het betekent om je Engelse basis te moeten afleren, dat kost je je jaren en dan nog schakel ik regelmatig uit automatisme over. Dat wil ik mijn kinderen besparen.
Ook vindt ik dat er op een of andere manier veel kinderen met angst rijden op engelse maneges, de vanzelfsprekendheid en het gemak dat kinderen hebben om met dieren om te gaan en op een paardenrug te stappen schijn niet te stroken met de engelse rijmethode.
De "losheid" en vele leuke onderdelen binnen de westernsport sluit veel beter aan bij het natuurlijk ingegeven vermogen van kinderen.

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:45

@ Vera:
Dan toch maar op en neer pendelen naar Jos, want zover ik weet is zij de enige die dit doet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:52

vera schreef:
Dit alles is zo voor handen en ik blijf mij afvragen waarom er geen western afdeling mogelijk is binnen dit concept. Het enige wat een rijvereniging zou moeten krijgen is een western instructeur/trice, een brug en een hek.

Maar voor die westerninstructeur moet het wel rendabel zijn? Als die het moet doen voor die 4 kindertjes 1x per week?
Krijgt ie nooit zn cursusgeld van die westernopleiding eruit denk ik.
Voor de tijd die dat kost, kan het natuurlijk wel weer in deeltijd gedaan worden, dus naast een reguliere baan. Dat is wel gunstig.

Misschien is die westernafdeling wel mogelijk, maar wil de rijvereniging geen instructie van buiten? Plus dat ze het goed moeten vinden dat er 1x per week een paar ponys voor 'koiboi-les' gebruikt worden. En daar is ook nogal wat voorlichting nodig, want niet overal staat men hierom te springen..

Citaat:

Dit heeft iemand mij laatst geprobeert uit te leggen, maar ik vind t een beetje lastige materie... ben even de link FWN/WRAN/KNHS een beetje kwijt...

Citaat:
heerlijk om te lezen dat er bij jou veel animo is en dat het allemaal lekker loopt.......misschien moet ik dan toch maar in de auto stappen en de tijd vinden om de meiden bij jou te laten lessen.

Ja, je moet er wel wat voor over hebben natuurlijk

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:54

@hallohey : dank voor je compliment

maar dat klonen lijkt me geen goed idee.
dan heb je straks een heleboel josjes die kinderen met shankjes op ponies laat rijden.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:15

Kan niet veel reageren vandaag, heb het wat druk, maar wil even op het gegeven feit van kinderlessen reageren naar Vera.
Vlak bij jou om de hoek is een stal waar mijn dochter de basis geleerd heeft.
Drie tot vier jaren langen heeft mijn dochter daar de adviezen opgevolgd, om nette cirkels te leren rijden, slange voltes, rechtzitten, en weet ik veel wat, terwijl ik graag wilde dat zij spinnen leerde en natuurlijk yes gaaaaaaaaaf sliding stoppen.
Mening discussie heb ik met deze trainer uitgevochten, omdat ik vond dat zij maar weinig aandacht besteden aan de voor mijn gave onderdelen.

Zij is nog jong, dus de basis en niks anders dan de basis moet zij leren, was haar oordeel als ik weer eens aan het door drammen was.

Mijn dochter was zo rond de 12 jaar toen zij op de stal bij jou om de hoek terecht kwam, met onze pipilangkouspaard Shari, en het gaat mijn iets te ver nu zij 18 jaar is om alles te benoemen wat bereikt is in deze zes jaar, maar voor mijn is het wel duidelijk geworden dat wat er bereikt is, 80% te danken is aan de basis die mijn dochter daar heeft geleerd.

Nu geeft mijn dochter zins kort ook zelf les, en worden wij, althans ik herken mijn zelf daarin, geconfronteerd met ouders die willen dat hun kinderen gaan spinnen en stoppen, terwijl deze niet eens goed kunnen zitten of cirkels rijden, recht rijden, slangen volte enz, enz.

Noord Holland, ik weet het zeker is een provincie in Nederland die rijk bedeeld is, waar je kind al vanuit de basis in een westernzadel kan leren paard rijden.

Peter

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:20

Ik dacht gelezen te hebben dat die stal om de hoek een leeftijdsgrens heeft voor western, die hoger ligt dan voor de engelse kinderen...
8 voor engels en 12 voor western ofzo? Klopt dat Vera?

Dus van vallen haar kids buiten die boot...

Ikzelf ben begonnen met western toen ik 9 was (waaaaaar blijft de tijd.... *zucht* ) en idd, niks stoppen of spinnen (dat konden de westernpaardjes toen ook nog niet, dat scheelt )

De hele tendens is nu dat men "snel" wil... je gaat toch geen jaar besteden aan leren zitten en sturen??? Je moet runs maken! Stops! Spins!! Maakt niet uit hoe je erop hangt...

Als instructeur moet je maar vol blijven houden dat het niet sneller gaat dan het gaat... en sja, als de westernstal op de hoek dan wel de lessers in de eerste les rollbacks laat maken, en bij les vijf de eerste stop laat uitvoeren..sta je daar een beetje met je goeie gedrag....

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:25

dofuzz schreef:

Ach, wat maakt dat uit dofuzz, die kinderen kunnen met hun haf, wels, fjord ponny gewoon bij de Wran terecht, en wachten tot papa en mama gespaard hebben voor een mooie Quarter die wel in het pulletje valt bij de door jou aangehaalde vereniging.

Peter

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:30

@ Cer, nee Peter bedoelt weer een andere stal Er is inderdaad veel hier om de hoek

@ Peter; Ik spreek alleen maar over basis western. Mijn kinderen hoeven nog lang niet te spinnen, sliden of lead changes te maken. Maar die basis moet wel westernbasis zijn en geen Engelse basis.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:31

Is die andere stal waar Peter over spreekt, geen optie dan? Die zit blijkbaar ook op de hoek, en geeft kinderen les...

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:33

Halloway schreef:

Ik vind de opkomst bij een WRAN wedstrijd erg zwak als ik dit afzet tegen het aantal leden.
Weet iemand waar dat aan ligt??

Heel simpel Halloway, vraag en aanbod, weg zetten tegenover het aantal leden leden.
Kijk is hoeveel wedstrijden onder de vlag van de Wran gehouden worden in het Nederlandse?

Peter

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 09:35

Weinig opkomst? hm, is dat zo?
De meeste wedstrijden zijn toch wel goed gevuld? Als er echt veel meer mensen komen moet t al snel meerdaags worden..

En misschien ligt t aan de verspreidheid van de leden? Maximale reistijden ofzo?