superpony schreef:Nadeel is dat de prijzen dan hoger liggen voor velen en dat wil men ook niet. Als een paard wat mankeert of er is iets fout gegaan, wordt ie goedkoper, maar dan moet je niet het ras afkraken of de bloedlijn als lastig bestempelen als je zelf niet ervaren genoeg bent.
Het is een groot ras, dus veel problemen. Maar niet alle problemen komen door het ras.
helemaal mee eens! ik vind het zowieso onzin dat hele gedoe over rassen.. ik ken iemand die rijd met een kruising engels volbloed versatility bij europese kampioenschappen.. ik probeerde dat dus ook te zeggen! dat is hetzelfde als bij kwpn'ers bijvoorbeeld: 'ohjee het is een jazz bloed' dat is echt onzin.. er zijn ook genoeg 'rustige' jazz bloedjes. daarom ik rijd dus ook met een fjord werstern en dat gaat prima en dan word mij wel eens verteld 'je staat zacht gezegd voor schut' maar hij kan het mooi wel! het kost alleen meer training en tijd. maar ik neem die tijd en training/ geduld voor het paard, het maakt niet uit wat voor ras het is, elk paard kan het! alleen wat ik duidelijk wilde maken is, bijvoorbeeld:
een paard rent in het land en stopt voor het stroomdraad, hij doet dat uit zichzelf op zijn voorbenen en zijn kont zakt niet.. dan kan ik het wel forceren om hem een slide stop te laten maken en het met hem oefenen, maar dan belemmer je de natuurlijke beweging van het paard. deze krijgen dan vaak op latere leeftijd blessures.
als je kijkt naar een ander paard die crost en stil staat voor het stroomdraad in het land en zakt zijn kont wel, dan kun je met dit paard door gaan trainen om die kont meer te laten zakken. dan is het nog de vraag op welke manier, hoe vaak, welke leeftijd heeft het paard.
verder heeft het niks te maken met ras.