[WN] kwaliteit van de quarterhorse is erg bedroevend ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:38

quarterh het lastige is natuurlijk wel bij de beoordeling of Quarters nu zo beroerd in elkaar steken of niet, of dat komt door het té vroege gebruik van de dieren of omdat ze bij geboorte al slecht waren.

Dan heb ik het nog niet eens over opfok maar dat krijgen in ieder geval reining Quarters nauwlijks want ze staan na een goed jaar al op stal om ingereden te worden.

Ik heb eigenlijk geen idee of bij andere diciplines er ook zo vroeg al wordt ingereden al weet ik dat het bij de pleasure paarden ook gebeurd.

Verder heb ik het idee dat het in Belgie sowieso redelijk standaard is om vroeg op een paard te klimmen, niet alleen in de westernsport maar ook bij andere diciplines.

Wil je dus weten of de Quarter echt zo slecht is, zou je eigenlijk onderzoek moeten doen naar jong spul wat nog niet in gebruik is.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:56

quarterH schreef:
volgens mij is er een centrale discussie over de leeftijd van inrijden en was het niet de bedoeling dat deze in ieder topic weer terug zou komen..

Kan niet vaak genoeg

quarterH

Re: kwaliteit van de quarterhorse is erg bedroevend ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:07

dan moet je veel meer meenemen in zo'n onderzoek. idd bloedlijnen, opfok, onderhoud enz enz. daar ligt namelijk imo meer dan in de leeftijd waarop er een zadel op de rug komt.
(vooral het 'he ik heb een hengst, jij een merrie, kom laten we fokken!' verhaal).

myjody

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 11:18

ElCid, dit is ook wat ik denk. Mensen zijn blijkbaar evenwel kuddedieren als paarden...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:28

Dat ze slecht zijn of niet hangt niet zo zeer van de leeftijd af denk ik, maar paarden zijn met 2 gewoon nog babies. Er is zat bewijs dat het nogal ongezond is om ze vroeg te beginnen met een paard.
Maar mensen in de paardenwereld (niet alleen western) hebben gewoon geen geduld en denken dat het allemaal wel kan, en als we maar rustig aan doen dan is het niet zo erg.
Dat is het naar mijn mening dus wel, deze tendens is helaas overal te zien in onze prestatie maatschappij en niet alleen bij paarden.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:42

Tja en met rustig aan bedoelen ze dan wel dat er gewoon gespint en gestopt wordt en het paard wordt voor het gemak op stal ook maar even met de kop omhoog vast gezet, loopt hij onder het rijden lekker laag ingesteld :(:)
Een paard moet wel een heeeeel degelijk gestel hebben om aan al die flauwekul geen schade over te houden.

Maar alles begint natuurlijk met de juiste hengst op de juiste merrie, niet te vroeg van de merrie af(tendens is tegenwoordig al met 3 maanden terwijl vroeger eerder 6 maanden normaal was), goed opfok, goede smid vanaf het begin, juiste voer en dan het fatsoen hebben om er pas op te kruipen als het dier werkelijk 3 jaar is(dus niet in januari maar de datum van geboorte).
Als de basis al niet goed verloopt wordt het al gissen waar de steken zijn blijven hangen natuurlijk, tenzij aantoonbaar is dat er echt lichamelijke gebreken zijn die aangeboren zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:05

spatter schreef:
Tja en met rustig aan bedoelen ze dan wel dat er gewoon gespint en gestopt wordt en het paard wordt voor het gemak op stal ook maar even met de kop omhoog vast gezet, loopt hij onder het rijden lekker laag ingesteld :(:)
Een paard moet wel een heeeeel degelijk gestel hebben om aan al die flauwekul geen schade over te houden.

Gelukkig gaat het bij sommige trainers wel op een vriendelijkere manier en houden zij hun paarden wel degelijk heel door alle aandacht aan hun welzijn te besteden!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:19

En dan heb je mensen die wel wachten en hun paard zelf of met enige begeleiding rustig gaan inrijden. Daar komen ook genoeg problemen vandaan. Misschien niet allemaal fysiek, maar zat paarden die geen respect hebben etc etc. Dan is een paard 5, kan niet normaal meelopen, er kan op gezeten worden, maar dat is het. Mensen hebben problemen, want het was allemaal zo goed bedoelt en paard komt alsnog bij een trainer terecht of in de verkoop. Dan moet een paard soms ook even wennen aan de nieuwe aanpak van luisteren en we gaan wel rijden.
Nog erger is dat mensen die het niet is gelukt het allemaal zo netjes te doen, een paard uiteindelijk naar een trainer brengen die OF alleen amar dichtbij zit, OF goedkoopste is, Of hij mag maar 1 maand trainen en in die ene maand moet er dus wat gebeuren.
Het nadeel hiervan is dat he paard (en vaak ook bepaalde bloedlijnen) de schuld krijgt.

Ook zat mensen die hun paard thuis houden. Het paard mag dan wel veel buiten lopen en tot z'n 3e, 4e jaar. Maar paard groeit op met vaak maar 1 ander paard, krijgt al veel teveel rotzooi gevoerd etc etc.

Ik vind 2/2,5 soms wel jong, maar heel veel ligt eraan hoe dingen aangepakt worden. Inderdaad, hoelang mag ie bij de moeder blijven, hoe wordt er gevoerd, hoe is de opfok qua kudde, wie begint met basis training, hoelang, hoevaak, welke manier etc etc etc.

Ik ga er iig niet vanuit dat het paard dat later is ingereden, ook de beste basis heeft qua opgroeien. Je zou ze op de foto moeten zetten voor je hem/haar koopt.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:44

eens!

niet al het vroege beginnen is slecht. is afhankelijk van het paard maar vooral de manier waarop.
ik heb 10x liever een paard dat op een goede stal is opgegroeid, en door een goede training is gestart met 2 jaar (dus op de juiste rustige manier) dan eentje die 4 jarig door iemand zelf is gestart.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:53

Nadeel van het (te) jong inrijden en showen en vervolgens met pensioen doen en/of er mee fokken is ook dat je fokt met materiaal waarvan je genetisch niet weet of het lang mee gaat of zou kunnen gaan.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:57

het is wel een feit dat in nederland quarters te ver zijn doorgefokt. Dit probleem zie je ook terug bij ons op stal.. te kleine hoeven, overbouwd enz.

Misschien als je echt opzoek bent naar een quarter, zou ik kijken of je er 1 uit amerika kunt halen. Meer kans dat daar een goede bij zit.

verder vraag ik mij af, waarom wil je per see een quarter? en uit jouw tekst haal ik op dat je reining rijd? waarom geen andere tak van de westernsport wat goed bij het paard past?

ikzelf rijd bijvoorbeeld reining op een quarter, plesure op een paint en versatility op een fjord (lekker compact gebouwd, wendbaar en sterk)

en verder sluit ik mij zeker aan bij wat eerder gezegd is, dat het ook erg ligt aan HOE een quarter getraind is. op de verkeerde manier beleren van een paard (maakt niet uit welk ras) geeft vaak de meest voorkomende problemen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:58

Denk niet dat de populatie in Amerika veel gezonder is hoor lissie ;-)
Sterker nog: er worden nogal wat problemen geimporteerd met de paarden die we hierheen halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:09

Ja, de Amerikanen lachen zich rot, tig onnozele Europeanen die denken dat ze wel even zonder contacten daar op afstand voor een appel en een ei een goede quarter kopen :D Ik denk dat zelfstandig importeren zonder een betrouwbaar netwerk daar vele malen meer risico geeft als een paard hier kopen.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:12

oh neehoor de quarter hengsten bij ons op stal zijn prima en komen allemaal uit amerika. misschien kan dat inderdaad komen omdat wij daar een netwerk hebben..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:13

Waarom een andere tak zoeken als je reining leuk vindt? Pleasure is echt niet heiliger qua problemen en aanpak.

Uit Amerika halen bied ook geen zekerheden en is voor velen gewoon niet te doen. Er waren in het begin misschien te weinig quarters waar dan ook mee gedekt is etc, maar het groeit hier ook.
Mensen die bewust fokken en opfokken kunnen het verschil maken en dat gebeurt ook steeds meer. Nadeel is dat de prijzen dan hoger liggen voor velen en dat wil men ook niet. Als een paard wat mankeert of er is iets fout gegaan, wordt ie goedkoper, maar dan moet je niet het ras afkraken of de bloedlijn als lastig bestempelen als je zelf niet ervaren genoeg bent.
Het is een groot ras, dus veel problemen. Maar niet alle problemen komen door het ras.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:23

superpony de meeste Quarters zijn maar verdraaid moeilijk over de zeik te krijgen, op een paar bloedlijnen na
als ik zie hoe sommige trainers /particulieren met hun paarden omgaan :n
dat zou je echt niet moeten doen bij een welsh of KWPNer, die lanceerde je er gelijk weer vanaf

Tja, als we het naast de lichamelijke gesteldheid van het ras ook nog gaan hebben over de geestelijke gesteldheid, kun je in ieder geval stellen dat Quarters heel veel acepteren en eerder zich steeds meer sluiten als in protest gaan.

Reining is gewoon een leuk onderdeel en ik denk dat er ook zat paarden zijn die er lol in hebben om het te doen.
Zolang je je paard eerlijk blijft bekijken, de juiste trainer uitzoekt en netjes traint, is er ook niks mis mee.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:45

superpony schreef:
Nadeel is dat de prijzen dan hoger liggen voor velen en dat wil men ook niet. Als een paard wat mankeert of er is iets fout gegaan, wordt ie goedkoper, maar dan moet je niet het ras afkraken of de bloedlijn als lastig bestempelen als je zelf niet ervaren genoeg bent.
Het is een groot ras, dus veel problemen. Maar niet alle problemen komen door het ras.

helemaal mee eens! ik vind het zowieso onzin dat hele gedoe over rassen.. ik ken iemand die rijd met een kruising engels volbloed versatility bij europese kampioenschappen.. ik probeerde dat dus ook te zeggen! dat is hetzelfde als bij kwpn'ers bijvoorbeeld: 'ohjee het is een jazz bloed' dat is echt onzin.. er zijn ook genoeg 'rustige' jazz bloedjes. daarom ik rijd dus ook met een fjord werstern en dat gaat prima en dan word mij wel eens verteld 'je staat zacht gezegd voor schut' maar hij kan het mooi wel! het kost alleen meer training en tijd. maar ik neem die tijd en training/ geduld voor het paard, het maakt niet uit wat voor ras het is, elk paard kan het! alleen wat ik duidelijk wilde maken is, bijvoorbeeld:
een paard rent in het land en stopt voor het stroomdraad, hij doet dat uit zichzelf op zijn voorbenen en zijn kont zakt niet.. dan kan ik het wel forceren om hem een slide stop te laten maken en het met hem oefenen, maar dan belemmer je de natuurlijke beweging van het paard. deze krijgen dan vaak op latere leeftijd blessures.
als je kijkt naar een ander paard die crost en stil staat voor het stroomdraad in het land en zakt zijn kont wel, dan kun je met dit paard door gaan trainen om die kont meer te laten zakken. dan is het nog de vraag op welke manier, hoe vaak, welke leeftijd heeft het paard.

verder heeft het niks te maken met ras.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:47

Ik zelf heb altijd met welshjes, nrps, connemara's en NF's gesprongen. Ook die accepteren genoeg als ze weten wie de baas is even kort gezegd.

Heb zelf een NF en die accepteert enorm veel. Die zal uit protest wel een bokje doen, amar lig je er niet meteen naast. Hij weet ook dat hij daar niet mee wegkomt.

Onze shet is super braaf. Net als onze quarter merrie.

Maar ik weet van alle 3 zeker dat ze ''minder braaf'' zouden zijn als je er verkeerd mee omgaat. Mijn NF heeft het meteen door als je geen ''baas'' bent. De shet moet je niet mee knoeien en de quarter wordt juist wat onzeker van onzekere mensen.

maw, die vlieger gaat niet op. Ken zoveel andere rassen die niet snel over de zeik gaan en quarters die gewoon niet luisteren, geen respect hebben. Etc. Gaat ook niet alleen om niet over de zeik gaan, gaat ook om geen respect, niet opgevoed.
En ik heb het over een groter geheel. Natuurlijk zijn heeeeeeeeel veel quarters super braaf en super cool, maar een groot deel is en blijft opvoeding en omgang.

Ik gaf kes en hebben mensen brave quarters zien kopen, die veranderde door angst van de mens. Na enkele weken kun je er dan ook niks meer mee en is een quarter net zo schrikkerig en kijkerig etc etc Ken ik toch heel wat rijpaarden die gewoon luisteren.

Reining is prima en moet niet zo zwartgemaakt worden. Paardrijden is gewoon altijd moeilijk, wat je ook doet. Ik vind het net zo erg dat mensen zomaar wat gaan draaien of rijden met een los teugeltje, als mensen die onbenullig gaan springen zonder enige kennis of ervaring. Ook levensgevaarlijk.

Les is altijd belangrijk, voor iedereen. Maar grotendeels is de mens het probleem, niet het dier of een bepaald ras. Wij bepalen hoe er gefokt wordt, hoe er gevoerd wordt, hoe paarden gehouden worden en gereden etc etc.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 14:51

@Lissie-zigor, Weet je dat je bij veel paarden terug ziet wat je traint? Als je een gewone pony leert stoppen, roll backs maken etc, zie je hem dat gebruiken in de losgooibak, wei etc.

Onze shet maakt beste roll backs en die gebruikt hij ook zelf veel als we met hem ''spelen''. Mijn NF stopt al tijden niet meer, heeft geen plates, maar doet het los nog wel op de bakrand bijv. Onze quarter merrie is lang niks mee gedaan. Zij stopt wel iets, maar ondanks dat het weinig is gebruikt ze wel de goede techniek.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 16:30

Én....rotte Quarters worden ook wel verkocht door rotte trainers!
ga eens kijken op een beetje show welke er lopen te raggen en welke niet dan weet je al snel waar je een leuk paard vandaan kan halen en waar beter van niet!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 16:32

maar sommigen bewaren het raggen voor thuis. ;)
als er geen vreemde ogen zijn..

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 16:41

@Lissie : ik wil een quarter omdat ik reining rijd. Ik ga niet iets anders gaan doen, want ik vind reining leuk. Pleasure e.d. Interesseert mij niet.
@QH : ben sinds vorige week trotse eigenares van Gump Sneaky Peeky BB !

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 16:51

Absoluut rapido, maar als mensen nieuw komen kijken in de westernwereld komen ze bij een eerste trainer terecht. Alles wat die meneer of mevrouw zegt nemen ze vaak voor lief. Er zijn maar enkele mensen die zich verdiepen in de sport en eerst verder om zich heen kijken. Vooral door afstand is het voor veel mensen moeilijk een fijne trainer te vinden in de omgeving. Sommigen vinden 20km al te ver, laat staan 50km bijv.
Ook daar is het de verantwoordelijkheid van de mens om zelf goed te kijken. Als zulke trainers geen klanten meer hebben, verliezen ze inkomen en moeten ze of a) veranderen of b) bij de mac gaan werken. Er zijn er ook wel die met de tijd zijn mee gegaan en hun methodes hebben aangepast.

Wat ik zie is dat met name mensen die beginnen en een leuke quarter kopen, snel willen. Gaat het bij trainer A niet snel genoeg, gaan ze naar B. En ook rustig weer naar C en D om maar snel te gaan. Of de trainer is niet goed, of het ligt aan het paard. Het ligt niet vaak aan de ruiter.

Trainers die geen toekomst zien in een ruiter of paard staan les te geven om hun rekeningen te betalen en niet om een combi hogerop te helpen. Is ook schuld van de ruiter zelf.

Zoals ik het zie, zijn er steeds meer mensen die serieus investeren in goede paarden en training. Want ook goede trainers zijn afhankelijk van klanten met goede paarden. Het is alleen niet voor iedereen weggelegd om een goede trainer het paard langdurig te laten trainen. Mensen gaan wel naar de DRHA kijken en willen wel hetzelfde kunnen rijden. Je moet daarin gewoon realistisch zijn en dat zijn de meesten niet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 16:55

de eerlijke trainers die ik ken weet ik wel zeker van ze thuis geen rare fratsen uit halen met de paarden. Deze trainers zien wanneer een paard geschikt is voor een bepaald niveau van sport of niet. Gaan niet van een Fiat een Ferrari maken!

Dodgejr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:06

spicegirl schreef:
maar sommigen bewaren het raggen voor thuis. ;)
als er geen vreemde ogen zijn..

Precies SG, je kunt je ook nog wel 's dusdanig vergissen in de 'nette' wedstrijdruiter/trainer.....