[WN] Niet-Quarters/Paints/Appa's die in de Western(sport) lopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ChefsSpecial

Re: Niet-Quarters/Paints/Appa's die in de Western(sport) lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:42

Mijn topic staat bij uitgelicht!!!! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:47

Ik zag het :D Cool *\o/*

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:07

:D
Is ook wel Uitgelicht waard :j

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:21

Amanda schreef:
:D
Is ook wel Uitgelicht waard :j

Dat vind ik ook, maar ik ben natuurlijk wel enorm bevooroordeeld ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:31

@denise: gefeliciteerd!

Voeren... daar kan ik ondertussen echt een boek over vol schrijven geloof ik. Omdat mijn paard nogal heet kon worden van teveel brok (dan heb ik het over een schep per dag) heb ik jaren subli zonder gevoerd. Dat ging prima :j Dacht ik. In die tijd is hij wel een keer spierbevangen geweest en liep hij in de winter soms onregelmatig.
Vorig jaar zijn we van stal verhuisd, daar voerden ze geen subli, maar wel havens natural base (?). Ook goed. Toch werd hij in het najaar weer onregelmatig. Omdat ik het zat was, heb ik de da gevraagd om een heel uitgebreid bloedonderzoek. Daar kwam eigenlijk alleen een selenium tekort uit, de andere waarden waren volgens de da nog binnen de norm.
Daarop ben ik een selenium supplement gaan bijvoeren, wat al heel snel voor enorme verbetering zorgde bij mijn paard. Hij liep echt ruimer dan ooit.
Mijn stalgenote was ook bezig met het voer van haar paard, die viel te veel af in de winter, en heeft eigenlijk al jaren hetzelfde gegeten als die van mij. Zij werd door de osteopate getipt over equilin. Dat is ze gaan bijvoeren, met als gevolg dat haar paard al snel weer mooier in de vacht zat en spieren opbouwde waar hij ze voorheen dus nooit echt had.
Vervolgens hebben we het hooi laten analyseren (komt van eigen land). Daarin lag de oorzaak voor het selenium tekort van mijn paard (de mijne is daar blijkbaar gevoeliger voor dan de rest) maar er zaten ook andere tekorten in. Daarop ben ik mijn paard dus ook equilin gaan bijvoeren, met verbazingwekkende resultaten (er zit overigens geen selenium in, dus kans op overdosering daarvan is er niet). Paard is rustiger, geconcentreerder, zit beter in de vacht en loopt bizar goed. Spieropbouw is ook goed. Hij is te rijden zoals elk ander paard en dat was dus nooit zo.
Voeding is vele malen gecompliceerder dan alleen zorgen dat er geen suiker in zit. Een hooianalyse is een echte aanrader als startpunt om te kijken waar eventueel aanvullingen nodig zijn. Zeker gecombineerd met bloedonderzoek.
Als de calcium-fosfor verhouding niet goed is bijvoorbeeld, dan kun je magnesium voeren tot je er bij neervalt, maar het wordt niet goed opgenomen (paard plast het gewoon weer uit). En zo zijn er nog heel veel meer dingen. Van belang is om je op dat gebied goed te laten adviseren, als er problemen zijn....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 12:35

Bloedonderzoek is zeker een aanrader. Ik heb dat vorig jaar gedaan :j
En toen bleek dat hij geen tekorten had :D
Dus dat was mooi!
Ik merk alleen nu met werken dat hij wat langer over herstel doet. Daarom geef ik hem iets muesli bij en Marstall Vito werd me daarvoor aangeraden. Ook in combinatie met geen suiker, heetheid op brok.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 16:31

Hier ook uitgebreid bloedonderzoek laten doen. Zelf mooi voer verkocht, maar gestopt en op ander merk overgestapt. OOk van stal veranderd 2x. Helaas is ruwvoeranalyse geen doen, teveel verschillende pakken ruwvoer. Wel nette kwaliteit, maar niet hetzelfde, dus meet de hoeveelheid af naar kwaliteit en geef een beetje compact gras bij naast de vito. Het is soms het 1 of het ander.
Maar als je bloedonderzoek kan doen, wat overigens ook maar een momentopname is en ruwvoeranalyse als je een partij van hetzelfde hebt is dat heel mooi.

Toch voer ik niet snel meer lucerne bij, tenzij een paard echt die eiwitten kan gebruiken.

Ik vind zelf niet dat een paard per se altijd hetzelfde moet hebben. Die van mij was geblesseerd, is nu in opbouw en straks misschien in vorm, dus dat kijk ik steeds weer aan. Tot nu toe vind ik de vito nog prima en veilig.

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:37

Mijn paardje moet vanaf nu weer binnen staan van mij... Hij krijgt allemaal wondjes in de paddock... Gelukkig gaan ze wel over 2 weekjes weer naar buiten :D

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:41

Mijn paard staat s'middags in de losgooibak met onze shetlander, rond 7 uur worden ze weer naar binnen gehaald. 's Zomers staat hij dag en nacht buiten :)

Ik heb straks sollicitatiegesprek voor vakantiewerk *\o/* word de 3e keer dat ik daar weer kom :P

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 20:48

Halloo allemaal!
Leven jullie nog? Het is hier zo stil :+

Ik had trouwens nog een vraagje, ik zie vaak fototopics voorbij komen waarbij ze hun paard losgooien in de duinen (bijvoorbeeld) met alleen een hoofdstel om. Maar hebben ze dan niet een soort omheining ofzo? Want ik zou zeggen dat paarden zoiets hebben van "Jeeej vrijheid!" en zich niet meer laten vangen... Hoe doen ze dit?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 20:53

Ja, we leven nog... maar paard is ziek dus weinig puf (bij hem) om te rijden.

Die "vrijheid"foto's in de duinen enzo is met een omheininkje met prikpaaltjes of het paard loopt aan een longeerlijn. Die dan later wordt weggewerkt ;)

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 23:04

Ohzo, ik dacht al; hoe doen ze dat? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 10:51

26 mei wedstrijd met mn hafje :D
Eerste x voor haar officieel dus stelt niet veel voor (L5) maar toch :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 10:58

superpony schreef:
VivaLaVida schreef:
Nou ik heb gister weer in het bos gereden, nu met mijn andere paard erbij en nu kon ze wel normaal doen gelukkig.. Super relaxed gereden.. Gelukkig!
Straks mn haffie weer eens rijden, die is stijf de laatste tijd..
Zijn er hier meer mensen die suikerloos proberen te voeren?
Ze had zo'n jeuk en liep wat spierbevangen.. Ander voer gehaald en het gaat nu beter..

Hey, Mijn NF ( 15jr )is geblesseerd geweest en door de blessure en onze verhuizing stond ie stil, was ie licht hoefbevangen geworden vorige zomer.
Was wel aan het opbouwen, maar was ook stijf en dat voelde heel naar.
Ik voer al een tijd Vito naast verder veel ruwvoer. Hij had een magnesium tekort in het bloed, dus dat kreeg hij een tijd, maar at ie moeilijk tot vrijwel niet op. Gemengd met lijnzaad olie at ie het ook niet geweldig, maar er kwam iets in.

Ik sta op de Forest Mountain ranch en omdat ik echt moeite had met het gevoel van zijn stijfheid, heb ik hem nu uit handen gegeven aan Roy Willemse die hem weer opbouwt. In overleg geef ik nu pavo eplus bij. Dat is vit E en zit magnesium in. Tot nu toe gaat het behoorlijk goed. We zijn 1,5 maand bezig en doen het rustig aan, maar hij gaat wel elke dag vooruit.
Hij staat op de zandpaddock en ( nog ) niet op gras. Bijna elke dag proberen we nog extra te wandelen einde van de middag of in de avond.
Met dekens wisselen, was hij toch 1 dag iets stijf, maar goed......je kan geen 500 gram ophouden. Van 200 naar 0 gram nu was het ook een dagje minder, maar verder goed te doen.
Ik merk dat lang losstappen, uitstappen en de extra wandeling van minimaal 15/20min wel erg fijn is. Hij komt af en toe moeizaam uit stal, maar dat verbeterd snel.

Hij is wel weer iets aan het jeuken bij de staart, maar goed, in ruwvoer zit ook wat. Daar wil ik toch niet teveel op korten.

Hij krijgt nu meer vito en ik geef er een klein beetje extra compact gras doorheen. ( + die eplus dus en lijnzaadolie )Puur om lekker lang te kauwen. Daar moet je ook niet teveel van geven, maar de meeste lucernes hebben melasse, zitten hoog in eiwitten en bij teveel krijg je snel calcium/fosfor scheef. Dan moet je weer een graan gaan bijvoeren wat ik echt niet wil. Heb de ervaring dat bij matige arbeid zemelen spieren verzuren.

Heb het nu al tig keer vergeleken en ik kan goed aan marstall komen en kom qua samenstelling en verhouding toch steeds op de vito uit. Er zijn enkele voermerken die ook mooi voer hebben, maar als er slecht aan te komen is, begin ik er niet aan.

Omdat ik deze pony al bijna 11 jr rijdt en de stijfheid zo naar voelde, is het voor ons goed dat iemand anders hem rijdt. Ik zeg natuurlijk niet dat je dat moet doen, maar wel als hij verder oke is, moet proberen weer op te bouwen. Roy is er blanco opgestapt en stap voor stap gewerkt. Het mooie is, dat hij tevreden is met een kleine stap en met sprongen vooruit gaat.

Bij blessure is natuurlijk een traject geweest van veearts en uiteindelijk kliniek. Hij is van alle kanten bekeken en behandeld etc. Hij is natuurlijk 15 en heeft wel tijd nodig, maar hem in vorm houden is wel erg belangrijk.

Fijn dat t zo goed met m gaat Shirley!
Moet echt snel weer eens naar Roy toe.. Met mn hafje deze x..
Heb al 2 jaar ofzo geen les met haar gehad vanwege die blessure toen!

Vief (haf) krijgt nu pavo care 4life, aangevuld met magnesium.
En sierra krijgt basisbrok met magnesium en kreeg creatine maar daar ben ik net mee gestopt. Resultaten zijn dr wel! Ze is veel bespierder geworden in combi met trainen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 13:23

Ik vind de Vito ook heel fijn spul :j
En Jim eet het graag. Ondanks dat het een haflinger is, is hij heel kieskeurig :roll:

Ik heb gister gespind *\o/*
We hebben al een paar weken wat voorbereidende oefeningetjes gedaan en gister met les doorgezet. En na een paar keer kleine stukjes hadden we ineens 1 rondje super goed :D
Echt heel gaaf!
Verder was hij overigens strontvervelend, want zijn maatje stond nog op de wei en in galop is hij er een paar keer vandoor geknald... Dus vandaar maar even bezigheidstherapie vanuit stap. Werkte goed.

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 14:29

Ik heb mooie fotootjes gemaakt van Vigo <3 Heb tuigloos gereden <3 <3 <3 Zooo gaaf :)

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 16:31

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 16:56

Mooie plaatjes!! Heerlijk dier, echt een knapperd <3

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 19:53

Mooi paard Vigo! :D

Iemand tips in hoe ik mijn moeder kan overhalen om mij het zadel te laten halen? Ik heb een zadel gekocht (moet hem nog betalen) maar nu kwam mijn moeke er laatst achter en ik kreeg me toch een uitbrander.. Ze wil absoluut niet dat ik het zadel ga halen en blablabla. Ze denkt dat ik het niet kan betalen omdat ik voor volgend jaar nog een paar maand school moet betalen (verlenging) en ik ook nog een auto te onderhouden heb. Maar ik heb hier voor gespaard en ik vraag nooit om geld of iets! Daarbij ga ik ook nog maar weinig op stap en koop ik nooit wat. Dus ik vind het dom dat ze zich ermee bemoeit, ook omdat ik 20 ben. Ben geen kind meer :+

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 20:20

mag ik me ook melden?

ben net aan het overstappen naar westen dus kan nog wel wat tips enzo gebruiken :P

veder heb ik een hele lieve pony, heb geen idee welk ras hij is (niet eens met welke rassen hij gekruist is..), weet alleen dat die bont is :Y)

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 20:30

Welkom!! ik ben ook nog maar een groentje :)

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:46

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:57

Ja wij hebben vanochtend ook lekker een ritje gemaakt. Heerlijk!

Welkom hiphorse. Hier ook nog een groentje :D

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 21:07

Vandaag maar eens heel fanatiek mijn kast opgeruimd!
2 dozen vol rommel weg gegooid!
Afbeelding

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 21:12

Zo'n kast wil ik ook! Heb je die zelf gemaakt Latruda?

Ik heb vandaag mijn westernzadel verkocht! Zodra ik het geld binnen heb verstuur ik het. En dan woensdag haal ik mijn nieuwe westernzadel op! :D Barefoot Missoula nut, here I come! :D