Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
superpony schreef:VivaLaVida schreef:Nou ik heb gister weer in het bos gereden, nu met mijn andere paard erbij en nu kon ze wel normaal doen gelukkig.. Super relaxed gereden.. Gelukkig!
Straks mn haffie weer eens rijden, die is stijf de laatste tijd..
Zijn er hier meer mensen die suikerloos proberen te voeren?
Ze had zo'n jeuk en liep wat spierbevangen.. Ander voer gehaald en het gaat nu beter..
Hey, Mijn NF ( 15jr )is geblesseerd geweest en door de blessure en onze verhuizing stond ie stil, was ie licht hoefbevangen geworden vorige zomer.
Was wel aan het opbouwen, maar was ook stijf en dat voelde heel naar.
Ik voer al een tijd Vito naast verder veel ruwvoer. Hij had een magnesium tekort in het bloed, dus dat kreeg hij een tijd, maar at ie moeilijk tot vrijwel niet op. Gemengd met lijnzaad olie at ie het ook niet geweldig, maar er kwam iets in.
Ik sta op de Forest Mountain ranch en omdat ik echt moeite had met het gevoel van zijn stijfheid, heb ik hem nu uit handen gegeven aan Roy Willemse die hem weer opbouwt. In overleg geef ik nu pavo eplus bij. Dat is vit E en zit magnesium in. Tot nu toe gaat het behoorlijk goed. We zijn 1,5 maand bezig en doen het rustig aan, maar hij gaat wel elke dag vooruit.
Hij staat op de zandpaddock en ( nog ) niet op gras. Bijna elke dag proberen we nog extra te wandelen einde van de middag of in de avond.
Met dekens wisselen, was hij toch 1 dag iets stijf, maar goed......je kan geen 500 gram ophouden. Van 200 naar 0 gram nu was het ook een dagje minder, maar verder goed te doen.
Ik merk dat lang losstappen, uitstappen en de extra wandeling van minimaal 15/20min wel erg fijn is. Hij komt af en toe moeizaam uit stal, maar dat verbeterd snel.
Hij is wel weer iets aan het jeuken bij de staart, maar goed, in ruwvoer zit ook wat. Daar wil ik toch niet teveel op korten.
Hij krijgt nu meer vito en ik geef er een klein beetje extra compact gras doorheen. ( + die eplus dus en lijnzaadolie )Puur om lekker lang te kauwen. Daar moet je ook niet teveel van geven, maar de meeste lucernes hebben melasse, zitten hoog in eiwitten en bij teveel krijg je snel calcium/fosfor scheef. Dan moet je weer een graan gaan bijvoeren wat ik echt niet wil. Heb de ervaring dat bij matige arbeid zemelen spieren verzuren.
Heb het nu al tig keer vergeleken en ik kan goed aan marstall komen en kom qua samenstelling en verhouding toch steeds op de vito uit. Er zijn enkele voermerken die ook mooi voer hebben, maar als er slecht aan te komen is, begin ik er niet aan.
Omdat ik deze pony al bijna 11 jr rijdt en de stijfheid zo naar voelde, is het voor ons goed dat iemand anders hem rijdt. Ik zeg natuurlijk niet dat je dat moet doen, maar wel als hij verder oke is, moet proberen weer op te bouwen. Roy is er blanco opgestapt en stap voor stap gewerkt. Het mooie is, dat hij tevreden is met een kleine stap en met sprongen vooruit gaat.
Bij blessure is natuurlijk een traject geweest van veearts en uiteindelijk kliniek. Hij is van alle kanten bekeken en behandeld etc. Hij is natuurlijk 15 en heeft wel tijd nodig, maar hem in vorm houden is wel erg belangrijk.