[WN] Western paardenmishandeling????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 13:48

Maar waarom heeft 'men' dan te weinig in handen om wantoestanden tegen te gaan? Is er zoiets als een disciplinereglement??

NeverMind

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 13:50

Weet je bubbels ..... ik vindt het heel gevaarlijk dat jij vindt dat je het recht hebt om andere erop aan te spreken dat ze hun paard ONHEUS behandelen....want die zelfde mensen vinden dat misschien van jou.....En gemakzucht en arrogantie op de NK....tuurlijk bubbels je hebt gelijk....mensen gaan zich eerst een aantal maanden in het zweet werken en op de NK zelf denken ze fiets you .... pffffffffffffffff

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 14:12

NeverMind schreef:
Weet je bubbels ..... ik vindt het heel gevaarlijk dat jij vindt dat je het recht hebt om andere erop aan te spreken dat ze hun paard ONHEUS behandelen....want die zelfde mensen vinden dat misschien van jou.....En gemakzucht en arrogantie op de NK....tuurlijk bubbels je hebt gelijk....mensen gaan zich eerst een aantal maanden in het zweet werken en op de NK zelf denken ze fiets you .... pffffffffffffffff

Ik vraag me af waarom jouw naam Nevermind is. In ieder geval... Tja met dit antwoord schiet niemand dus iets op. Dus... Nevermind Clown

NeverMind

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 14:22

Hahaha nee jij bent een helder licht in de duisternis.....laat iedereen nu maar gewoon lekker opzich zelf letten.....daar schijnen de meeste al moeite genoeg mee te hebben....

Herbivoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 14:27

Wat is het hier weer gezellig........

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 14:28

NeverMind schreef:

Als ze zich dan misschien nog meer in het zweet werken doen die paarden het ook zonder dat geruk in hun mond en spoorstrepen op hun zij. Schijnheilig

Oh ja, als mensen dat van mij vinden hoor ik het bijzonder graag! Ik durf keihard van mezelf te zeggen dat ik mijn paard goed behandel!
Laatst bijgewerkt door PridesRanch op 22-10-03 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 14:28

NeverMind schreef:
Hahaha nee jij bent een helder licht in de duisternis.....laat iedereen nu maar gewoon lekker opzich zelf letten.....daar schijnen de meeste al moeite genoeg mee te hebben....

Ja inderdaad dat is precies de samenleving die wij nastreven! NOT. Ieder voor zich en God voor ons allen.... Das pas licht in de duisternis.

Nogmaals. Nevermind.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 14:54

Tenfold"]
Dan begrijp je het dus niet helemaal.
De Amerikaanse organisaties vallen niet onder de KNHS. Op de grotere wedstrijden worden de regels van deze organisaties gehanteerd. Met het werk van de Nederlandse organisaties ben je er dus niet. Was het maar zo 'eenvoudig'..
[/quote]
De Nederlandse wet staat nog altijd boven regels van de AQHA Schijnheilig Zelfs de FEI heeft nog meer in de melk te brokkelen dan de AQHA.

[quote="tenfold schreef:
Bovendien is er een duidelijke visie en achtergrondgedachte, inclusief behoorlijk preciese beschrijven wat verwacht wordt van de combinaties en wat er getolereerd wordt en wat niet.

Uit de AQHA-rules:
Citaat:
401. ANIMAL WELFARE
(a) Every American Quarter Horse shall, at all times, be treated
humanely and with dignity, respect and compassion. Refer to rule 441.
(b) The standard by which conduct or treatment will be measured
is that which a reasonable person, informed and experienced in
generally accepted equine training and exhibition procedures or veterinary
standards, would determine to be cruel, abusive or inhumane.

441.(e) Conduct on show grounds of AQHA Members and nonmembers,
exhibitors, trainers, owners, and their representatives,
together with all other persons being present on show grounds such
as spectators, shall be orderly, responsible, sportsmanlike, and
humane in the treatment of horses, such as to promote the implementation of the show and promote fair competition. Unsportsmanlike or irresponsible conduct or any other form of misconduct, such as illegal, indecent or profane, and the inhumane treatment of horses is prohibited and shall be grounds for the disciplinary action against offending individuals according to AQHA’s disciplinary procedures.
Further, Show Management may immediately expel offenders from
show grounds in order to preserve the decorum of the show and shall
file a written report with AQHA concerning the transaction.

Ik lees nergens dat het tot bloedens toe moet zijn voor er iets niet mag.
Natuurlijk valt er over bepaalde begrippen inhoudelijk te twisten, maar openingen voor acties naar zich niet gedragende ruiters zijn er te over volgens mij.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 14:56

NeverMind schreef:

Eventjes een tussendoortje. Wat mij opvalt dat er ineens deze week mensen verschijnen die we niet eerder hebben gezien op Bokt. Misschien onder een andere naam, schijnt vaker voor te komen!? Weinig berichtjes gepost, anoniem profiel enz.... Wel fijn om te weten dat ze er zijn toch!? als we ze nodig hebben.

Herhaaldelijk werd er opgemerkt dat je je oogkleppen maar moet opzetten als je iets ziet wat je niet aanstaat. Vreemd, voor dergelijke dingen worden hele organisaties opgericht. In de dierenwereld hebben we daar WNF, de dierenbescherming en Greenpeace voor. Bij de mensen o.a. Amnesty, Artsen zonder Grenzen. Eigenlijk gewoon allemaal onnodig dus. Gewoon enkele ladingen oogkleppen leeggooien vanuit een vliegtuig en er is niets meer aan de hand!!

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 15:01

De FEI? Wat heeft die met een wedstrijd als het Quarter NK te maken, waar dit topic uiteindelijk over begonnen is, of welke andere westrijd in NL tot nu toe? Die bemoeiden zich sowieso alleen met reining en dan alleen in combinatie met een zeer beperkte hoeveelheid NRHA wedstrijden.

De wet zegt volgens mijn bijzonder weinig over dit soort wedstrijden (alleen in heeeeel algemene termen over dierwelzijn), controle daarop is al helemaal niet aanwezig.

De stelling dat er bloed aan te pas moet komen voordat er iets gedaan kann worden, is in mijn ogen ook niet terecht. Er staat in regelementn meestal wel dat bloed foute boel is, maar waar staat dat er alleen wat gedaan kan worden bij bloed?

zaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 15:06

xxxmelody schreef:
bij westernrijden mag je gerust een beetje met de steugels spelen hoor, en ik denk die korte rukjes wat jij hebt gezien dat was idd gewoon zijn hoofd naar beneden vragen, sommige paarden doen dit nog niet vanzelf en daarom word het nog van ze gevraagd.

En dat vind IK dus een verkeerde manier, ja ja een paard geeft zijn hoofd wel, maar NIET zijn rug..................
Citaat:
En bij western is het zo we vragen hem naar beneden, en belonen hem meteen als ie dat doet door lange teugel te geven, jullie engelse ruiters blijven trekken die paarden worden niet beloond.

Wie o wie zegt dat ik "engels" rijd?????? Ik rijdt zeker al 10 jaar western............Ook dresuurruiters belonen heus wel hun paarden...........dit is ook weer over één kam heen scheren.

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 15:27

Maar ik zie nog bar weinig mensen met ideeen komen over hoe dit probleem opgelost kan worden.

Iedereen zit hier wel lekker met modder te gooien naar elkaar. Er is een nieuw forum geopend. Kom op met je ideeen.

Het is makkelijk om te miepen over van alles en elkaar. Maar probeer nou eens mee te denken. Niet bang zijn dat je idee afgekraakt gaat worden. (het is immers maar een idee)

Dus als je het voor het zeggen zou hebben wat zou je dan doen????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 15:29

Als ik het voor het zeggen zou hebben, dan zou ik mijn officials niet laten afbluffen door ruiters en hun trainingsmethode, maar dan zou ik gewoon een degelijke grens trekken waarbinnen iedereen zijn methode mag bezigen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 15:34

Maar als official moet je wel sterk in je schoenen staan en weten waar je aan begint, want geloof me de dingen die n.a.v. een 'akkefietje' in het verleden zijn gebeurd naar de personen die de regels hanteerden waren niet mis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 15:37

Sugar, daarom heb je ook een bron nodig om op terug te vallen, documenten dus waar in staat wat wel en niet geaccepteerd wordt op wedstrijden, met duidelijke grenzen.

Freckles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 15:42

Ik vind wat er in dit topic gezegt wordt spijkers op laag water zoeken.
Je kunt wel hele bakken modder blijven gooien maar het lost niets op.
Er zijn teveel meningen van hoe het wel of niet moet.
En er is op deze NK en op de WRAN NK geen bloed gevloeid
Dus waarom zoveel drukte als een ieder voor zich denkt dat hij goed met zijn paard bezig en daar gelukkig mee is laat elkaar dan ook in waarde en maak niet na elke wat grote wedstrijd zoveel ophef.
Want het is elk jaar het zelfde na de NK's veel ophef om niets later hoor je er niets meer van.
Want wanneer hoor je iets over misstanden van bijvoorbeeld Kalverhoek of Oosterwolde of Eersel nooit.
RAAR MAAR WAAR.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 15:44

Sugarmiss schreef:
Uit de AQHA-rules:
Citaat:
401. ANIMAL WELFARE

441.(e) Conduct on show grounds of AQHA Members and nonmembers,
exhibitors, trainers, owners, and their representatives,
together with all other persons being present on show grounds such
as spectators, shall be orderly, responsible, sportsmanlike, and
humane in the treatment of horses, such as to promote the implementation of the show and promote fair competition. Unsportsmanlike or irresponsible conduct or any other form of misconduct, such as illegal, indecent or profane, and the inhumane treatment of horses is prohibited and shall be grounds for the disciplinary action against offending individuals according to AQHA’s disciplinary procedures.
Further, Show Management may immediately expel offenders from
show grounds in order to preserve the decorum of the show and shall
file a written report with AQHA concerning the transaction.
.

Die zijn er, maar waarschijnlijk niet duidelijk genoeg/meerdere uitleg vatbaar, of ze worden niet nageleefd door de officials.

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 15:46

Sorry dat ik dit even hierheen haal maar Flyinghigh zei het volgende:

Dit zou dus ook goed kunnen tijdens wedstrijden; waarnemers die iets constateren en doorspelen naar officiele ingrijpers. De waarnemers en ingrijpers moet een hechte groep mensen zijn die geselecteerd zijn en daardoor op dezelfde lijn zitten. Daarbij moet deze groep mensen de regeltjes supergoed uit hun hoofd kennen. De waarnemers zouden zoveel mogelijk anoniem moeten blijven........

Dit lijkt mij een hele goeie oplossing, oke in ieder geval een begin. De organisatie van zoiets is wel lastig maar als het eenmaal draait..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 15:47

Sugarmiss"]
[quote="Sugarmiss schreef:
Uit de AQHA-rules:
Citaat:
401. ANIMAL WELFARE

.

Die zijn er, maar waarschijnlijk niet duidelijk genoeg/meerdere uitleg vatbaar, of ze worden niet nageleefd door de officials.
[/quote]
Kijk maar waar het fout gaat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 15:49

Freckles schreef:
Ik vind wat er in dit topic gezegt wordt spijkers op laag water zoeken.
Je kunt wel hele bakken modder blijven gooien maar het lost niets op.
Er zijn teveel meningen van hoe het wel of niet moet.
En er is op deze NK en op de WRAN NK geen bloed gevloeid .

Dus iedereen mag zijn paard helemaal verrot slaan, schoppen etc zolang het huidje maar heel bijft Cool .
Gelukkig zijn er ook mensen die een andere mening hebben.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 22-10-03 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 15:52

LOV: bedoel je naar Amerikaanse standaarden of de Nederlandse Cool

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 15:57

Nanouk"]
[quote="Blaze schreef:
Toch wel geinig om te lezen dat een ieder een oordeel heeft over de vooroordelen aangaande een vooroordeel van een ander Cool

Ik meen mij te herinneren dat jij degene was die altijd zei: "je kan alleen op een quarter echt western rijden"
Daar ben je nu toch ook op terug gekomen, dus wie weet leer je ook nog wel eens dat je je paard ook op een andere manier kan opvoeden.
[/quote]

klopt Cool vandaar ook dat ik schrijf *een ieder* dus ook ik Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 15:59

Sugarmiss schreef:
LOV: bedoel je naar Amerikaanse standaarden of de Nederlandse Cool

Ik heb begrepen dat daar geen verschil tussen is Verward . Omdat de Nederlandse wedstrijden volgens Amerikaanse regels verreden worden??

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 16:00

Blaze"]
[quote="Nanouk"][quote="Blaze schreef:
Toch wel geinig om te lezen dat een ieder een oordeel heeft over de vooroordelen aangaande een vooroordeel van een ander Cool

Ik meen mij te herinneren dat jij degene was die altijd zei: "je kan alleen op een quarter echt western rijden"
Daar ben je nu toch ook op terug gekomen, dus wie weet leer je ook nog wel eens dat je je paard ook op een andere manier kan opvoeden.
[/quote]

klopt Cool vandaar ook dat ik schrijf *een ieder* dus ook ik Cool
[/quote]

Maar hoe zie jij het dan? Wanneer gaan ruiters volgens jou te ver en wat mogen we daar dan volgens jou aan doen? Bedoel ik serieus. Niet aanvallend. Knipoog

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 16:10

Lovely"]
[quote="Sugarmiss"][quote="Sugarmiss"]
Uit de AQHA-rules:
[quote]
401. ANIMAL WELFARE
[size=18]generally accepted equine training [/size]and exhibition procedures or veterinary

[/quote].
[/quote]
[/quote]
Kijk maar waar het fout gaat.
[/quote]
Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Het blijft gewoon een persoonlijke mening of iets kan of niet. De rukkers en plukkers vinden het heel normaal dat ze rukken en plukken, ze leren het immers van hun trainer dus is het goed en in hun ogen 'generally accepted'.

[quote="Zaartje"]
[quote="xxxmelody schreef:
Bij westernrijden mag je gerust een beetje met de steugels spelen hoor, en ik denk die korte rukjes wat jij hebt gezien dat was idd gewoon zijn hoofd naar beneden vragen, sommige paarden doen dit nog niet vanzelf en daarom word het nog van ze gevraagd.

En dat vind IK dus een verkeerde manier, ja ja een paard geeft zijn hoofd wel, maar NIET zijn rug..................
[/quote]
Helemaal mee eens Zaartje, ik vind het ook een verkeerde manier. Maar zoals ik hierboven al schreef, zolang mensen het normaal vinden dat je je paard aan de teugel leert komen met 'rukjes', doe je er niets aan. Het begint met 'rukjes' en voor je het weet wordt het erger als het niet meer werkt met die 'rukjes'.