[WN] Western met een fries?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:23

cowboyberend schreef:
XxNadiehxX schreef:
Zijn we het toch nog eens! De rijbroek is inderdaad zowat het enige dat hetzelfde is bij dressuur en hunter :D
nou ja het zadeltje ook toch?? heb verder geen idee meestal hal ik met dat onderdeel net koffie :9k

nee zelfs t zadel niet.
Hunter = spring of veelzijdigheid
Dressuur= dressuurzadel

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:31

beide hebben ze geen knop :7

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:31

een toilet wel, dat maakt het net geen westernzadel :=

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:27

De quarters die ik in de dressuur heb gezien in de VS kunnen prima mee komen met de warmbloeden.
De quarter die ik in Nederland rij, is tot voor kort dressuurmarig gereden en ook uitgebracht op wedstrijden.
Ik vind dat hunter wel degelijk overeenkomsten heeft met dressuur. Je wilt meer ruimte in de gangen, veel beweging vanuit de achterhand. En je rijdt met (lichte) druk op de teugels.

Mayflower, ja die worden voor big bucks verkocht naar de VS ja!

Mijn vorige quarter reed er menig dressuurpaard uit op mijn pensionstal. Was technisch beter en zoals Storrum zegt, het meest veelzijdige ras ter wereld.

Een goed getrainde fries, zal hoger geplaatst worden dan een slecht getrainde quarter op een Wran L2 niveau.
Een fries met een vlakke knie, zal hoger geplaatst worden dan een quarter met veel knie aktie als ze beide even constant worden geshowd.
Uiteraard praat ik hier niet over europees niveau.

Ik zie zelf liever ook een quarter, anders had ik wel een fries gehad, maar ik kan een goed getrainde fries die licht aan de hulpen is en met plezier zijn taak uitvoert heel erg waarderen. Meer dan een quarter die hard in de mond is en met duidelijke tegen zin zijn werk uitvoert.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:37

wgirl schreef:
Ik zie zelf liever ook een quarter, anders had ik wel een fries gehad,

Vast niet :D
Alleen het karakter is al dag en nacht verschil !

Doorsnee he, anders komen er weer allerlei reacties van "ik ken een ingewikkelde quarter zus en een simpele fries zo..."

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:39

Inderdaad Storrum ;)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 00:01

ik heb nog nooit een quarter gezien met kniegang :roll:
en een goed getrainde quarter, word hoger gewaardeerd als een slecht getrainde fries.ik loop al wat jaartjes mee, en kom best wel ergens, maar ik heb nog nooit ergens een fries in training zien staan, of een serieuse showruiter ermee zien starten.de meeste trainers willen nog geen appaloosa serieus nemen.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 05:07

storrum schreef:
sporter schreef:
Ja dat heel leuk. Maar waarom denk je dat dat onder de vlag van AQHA gaat? Er zijn toch genoeg gewone dressuur wedstrijden ook in de USA.
Je blijft gewoon nergens met je quarter als je tegen een warmbloed moet.

Dat gaat niet onder de vlag van de AQHA, dat zijn USEF dressuurwedstrijden, dus je rijdt gewoon tegen warmbloeden (en friezen...)

Maar jurylid moet wel lid zijn van AQHA, en ben ze nog niet tegengekomen... Dat de mogelijkheid er is, is 1 ding. Of het ook echt gebeurt... da's ee 2de. Maar goed, ik ben dressuurruiter. Vriendin van me heeft 2 Quarters waar ze het best aardig mee doet in de amateur divisie, ze start 1st level met de ene en 3rd level met de andere...
Eentje heeft ze zelf opgeleid, de ander is een omgeschoold reiningpaard.

Bij QH ligt het er ook maar net aan hoe ze gefokt zijn, of en hoe goed ze het doen in de dressuur.

Yviertje

Re: Western met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 09:02

Karakter is niet iets rasspecifiek, al vind ik het wel belangrijk dat je paard 'karakter uitstraalt'. En sommige paarden hebben dat gewoonweg niet. Dat is ook de reden dat ik juist deze fries heb, want voor de rest is vind ik de friezen niet allemaal bijzonder.
Ik denk dat het show element van een fries in dressuur idd een meer waarde kan zijn, terwijl je dat grootse van een fries wat uit moet halen wil je pleasure oid rijden. Gigantische knie-actie is niet wenselijk in de western, want volgens mij verstoord dat idd wel een beetje het ontspannen beeld. Zeker als dat met een hoop gestamp gepaard gaat.
Om eerlijk te zijn heb ik nog nooit een QH in de dressuur gezien, maar ik denk dat ze dat show element missen voor de dressuur. En ik weet je kan er een hoop 'in' trainen, maar alles heeft een grens.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:24

Yviertje schreef:
maar ik denk dat ze dat show element missen voor de dressuur. En ik weet je kan er een hoop 'in' trainen, maar alles heeft een grens.

En dit is ook exact waarom je beter een amerikaans ras voor de pleasure kan gebruiken. Die hebben voor dat werk wél het showelement, wat een Fries voor die onderdelen nou juist níet heeft. Die hebben een heel ander soort showelement, voor andere disciplines.

Maar als je het wil en je daar over heen kan zetten, dan kan het tot op zeker niveau wel vind ik.

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:14

[quote="spicegirl"]ik heb nog nooit een quarter gezien met kniegang :roll:
en een goed getrainde quarter, word hoger gewaardeerd als een slecht getrainde fries.ik loop al wat jaartjes mee, en kom best wel ergens, maar ik heb nog nooit ergens een fries in training zien staan, of een serieuse showruiter ermee zien starten.de meeste trainers willen nog geen appaloosa serieus nemen.[/quote

Nou dan heb ik denk ik pech gehad dat ik wel quarters zie met veel knie aktie :D Als de ruiter bv alleen maar met aanleuning rijdt en daarbij niet genoeg been gebruikt waardoor je meer knie aktie krijgt.

Als je weleens ergens komt zoals je zegt en best wel veel ervaring hebt dan zou je dit toch wel moeten hebben gezien.

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:15

Romkabouter schreef:
Yviertje schreef:
maar ik denk dat ze dat show element missen voor de dressuur. En ik weet je kan er een hoop 'in' trainen, maar alles heeft een grens.

En dit is ook exact waarom je beter een amerikaans ras voor de pleasure kan gebruiken. Die hebben voor dat werk wél het showelement, wat een Fries voor die onderdelen nou juist níet heeft. Die hebben een heel ander soort showelement, voor andere disciplines.

Maar als je het wil en je daar over heen kan zetten, dan kan het tot op zeker niveau wel vind ik.

Hier ben ik het trouwens ook mee eens 8-)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:16

mss heb jij een andere definitie van knie-actie als ik.ik heb het echt nog nooit gezien.en omdat ze van nature met vlakke gangen gefokt worden, waar een fries zo hoog mogelijk moet komen..
ruime beenzetting kan wel, maar dat is wat anders als knie-actie.

Royal92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:19

spicegirl schreef:
de meeste trainers willen nog geen appaloosa serieus nemen.

Leg eens uit waarom niet dan ? :?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:08

omdat ze meer op vlekken gefokt zijn, als op sport. voor mn quarters had ik 20 jaar appaloosas.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:26

hoveel appaloosas zie je dan bij grote trainers staan? hoeveel zie je er in bv nrha of nsba wedstrijden (goed)scoren?
dat is een enkeling vergeleken bij de quarters. (en nu is je argument 'ja maar er zijn hier ook in verhouding minder apps' en dat klopt, maar deze verhouding zie je ook in usa waar er toch echt een stuk meer zijn)

je ziet maar een enkele app en dat komt deels door hun karakter (ze staan bekend als niet de meest meewerkernde dieren) plus dat er gewoon zeker hier weinig goed gefokte apps zijn omdat er teveel op kleur en te weinig op performance is gefokt.

en nee, nu ajb niet aangevallen voelen als app rijden maar dit is nu eenmaal zo...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:42

en dat is een hele andere discussie.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:43

spicegirl schreef:
omdat ze meer op vlekken gefokt zijn, als op sport. voor mn quarters had ik 20 jaar appaloosas.

Vanaf je 3de jaar al :oo , dat is knap.
En hoeveel quarters heb je ook al weer gehad? :?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:45

hoezo ?

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:51

sliding schreef:
spicegirl schreef:

Vanaf je 3de jaar al :oo , dat is knap.
En hoeveel quarters heb je ook al weer gehad? :?

:=

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:03

quarterH schreef:
hoveel appaloosas zie je dan bij grote trainers staan? hoeveel zie je er in bv nrha of nsba wedstrijden (goed)scoren?
dat is een enkeling vergeleken bij de quarters. (en nu is je argument 'ja maar er zijn hier ook in verhouding minder apps' en dat klopt, maar deze verhouding zie je ook in usa waar er toch echt een stuk meer zijn)

je ziet maar een enkele app en dat komt deels door hun karakter (ze staan bekend als niet de meest meewerkernde dieren) plus dat er gewoon zeker hier weinig goed gefokte apps zijn omdat er teveel op kleur en te weinig op performance is gefokt.

en nee, nu ajb niet aangevallen voelen als app rijden maar dit is nu eenmaal zo...

Appies doen het in verhouding ook minder goed in de reining dan in de langzame classes...

Luister, de appaloosa in Nederland is niet veel... die in Europa is als iets meer maar nogsteeds niet veel. Maar in Amerika hebben ze de Appaloosa al naar een veel hoger niveau weten te tillen. Op dat niveau verschilt een appaloosa maar weinig van een quarter. Daarnaast is de appaloosa groter dan de paint in de USA...

En sinds er veel quarter in het bloed van een appaloosa zit is er van een lastig karakter ook weinig over, zo ook het op kleur fokken.

Zo zijn er in Europa en in de USA veel trainers die zowel appaloosa als quarter doen. Mark Shaffer bijvoorbeeld? Fransesco Bassi? Marita Estival?

Maargoed, terug naar de fries.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:04

Ik begrijp niet waarom altijd topsport erbij moet komen? Natuurlijk zijn dat voorbeelden en heb je een idee waar je evt naartoe zou willen werken. het is ook vele malen mooier om een goede trainer met een goede quarter te zien rijden, absoluut.

maar niet iedereen wil zo ver komen. dan is het toch heel knap dat je met je eigen paard, welk ras dan ook zoveel mogelijk leert en zo goed mogelijk rijdt???
Ik heb diverse rassen in de les, maar kijk daar wel een beetje doorheen. Natuurlijk weet ik de beperkingen, maar als je bezig bent probeer je het beste eruit te halen.
is het niet voor elk ras belangrijk dat het goed gereden wordt? Of mag je een Fries, Tinker, Fjord, haf etc maar de benen en rug verkl*ten??? Ik vind het knap dat mensen doorzetten en door trainen groeien en vooruit komen. Dat geeft ook veel voldoening en is fijn voor elk paard. zat mensen die niet zomaar een (slecht ) westernzadel op de rug gooien en wat bosritjes maken. Ook mensen met koudbloeden kopen goede zadels en nemen serieu les etc. Niet om de top te bereiken, maar wel om te leren en vooruit te gaan. Je kan toch niet allemaal het beste paard kopen en aan de top staan.

Onderling respect zou ik wel wat prettiger vinden. Ik heb respect voor iemand die goed presteerd met een goede quarter en kan er van genieten. maar je mag ook respect hebben voor iemand anders die met zijn of haar paard keihard werkt om het beste eruit te halen, wat dat ook is. En helemaal als dat op een goede manier gebeurt.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:12

Ik ben het helemaal met superpony eens!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:59

we bedoelen ook geen topsport, zoals in pro's, maar de hoogste klasse, haalbaar voor amateurs. oftewel mensen die het uitsluitend als hobby doen.en als je serieus wedstrijden doet, wil je toch zo hoog mogelijk komen.
10 jaar eens een keertje winnen in de L5, maar niet in de L4 mee kunnen komen, zet dan ook geen zoden aan de dijk.(voorbeeld-er zijn er genoeg die de WRAN al nix vinden ;) )

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:03

na 10 jaar nog niet in de L4 vind ik zonde van m'n tijd, dan moet ik toch is na gaan denken waar ik al die trainingnen voor doe. Dus of stoppen met wedstrijden rijden of ander paard kopen waar ik wel vooruit kan.