[WN] quarters of paints met pssm?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Arie

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 19:35

ja mac ik denk ook dat je idd niet meer kan doen dan je nu doet. gelukkig dat ze dit gedrag niet de hele dag vertoond, dat zou erg vervelend zijn!

tja Mister was een paardje met een hele grote mond en een vervelend verleden. daar heb ik heel lang veel problemen mee gehad omdat hij uit het niks opeens kon flippen zonder dat ik enig idee had waar het van kwam. met veel geduld en veel samen ondernemen is er een goede vertrouwensband ontstaan die tot de dag van vandaag geweldig is! ik kan lezen en schrijven met hem, en het is gewoon een gouden paard voor mij. <3 <3 <3

judith: ik geef normaal in de winter Mister luzernebrok met vit E en selenium, magnesium supplement en olie. olie kan je gaan opvoeren als energiebron, en welke soort olie je gebruikt maakt niet uit. de DA adviseerde mij gewoon de goedkoopste te nemen. ik heb dit tot nu nog nooit geprobeerd, hij heeft nog genoeg energie. maar dan heb je wel een dieet wat nagenoeg suiker en zetmeel vrij is.
echt lekker vind Mister het niet, want er zit geen suiker in :Y)

judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 19:50

Ik heb vanmiddag een handje van de Fiber Force aangeboden en die ging er met smaak in!

Ik vind het echt een zoektocht hoor wat wel en niet te gaan voeren als ze straks niet meer 24/7 op het land staat en/of hooi en krachtvoer bij moet krijgen...

Weet iemand wat ze aan hoeveelheden vitamines etc binnen moeten krijgen minimaal? Wat voor hoeveelheden voeren jullie van welk voer?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 20:12

vitamine E en selenium is van groot belang, ik geef deze van PAVO omdat dit in kleine hagelslagjes vorm is, hij eet heel lastig poeders.

de magnesium heb ik in een grote zak gekocht bij de Boerenbond, een zak van 20 kg voor nog geen 15 euro, het is magnesiumoxide 52% dus je moet een dubbele hoeveelheid geven om het om te rekenen naar puur. hij moet volgens de richtlijnen een gram of 8 per dag krijgen.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 21:29

weet iemand of het volgende waar is :

toen hutch tja spier verzuurd was heeft de dierenarts verteld dat hij altijd vitamine e en selenium bij moet krijgen in de winter periode.
maar ook dat vitamine e in poeder vorm geen zin heeft omdat dit werking verliest door dat er lucht en licht bij kom. Daardoor zou alleen vloeibare vorm en dat dan in een donkere fles met pomp systeem geschikt is.

nu ben ik al dingen aan het inslaan voor de winter en de poedervorm is toch stukken goedkoper dan de vloeibare die ik had maar om nu werking mis te lopen vind ik ook zonde

kan het nergens vinden of dit waar kan zijn of niet

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:19

Hutch: ik weet ook niet precies hoe dat werkt, maar niet elke vorm van selenium, vitamine E of andere middelen worden op dezelfde manier opgenomen door het lichaam. Dit is wel interessante informatie over VitE/selenium: http://www.paardnatuurlijk.nl/webwinkel/index.htm
Ik geef dus ook de Chevivit, op aanraden van mijn arts(en).
Waar je met poeders nogal eens tegenaan loopt is dat er vaak toevoegingen inzitten (dextrose bv) om het lekkerder te maken voor een paard.

Mister: weet niet of het bij jouw paard ook zo is, maar mijn merrie wordt ook heel erg schrikachtig als ze last heeft. Zij heeft het dan alleen met rijden, maar de PSSM positieve merrie van een vriendin is gewoon in de paddock/wei al heel schrikachtig als ze last heeft.

Wortels of appelresten kunnen in kleine hoeveelheden al een reactie geven, daarom voer je ze beter helemaal niet. Zelfde geldt voor granen en graanproducten. Het argument "maar er zit maar een beetje in" gaat niet op. Ze kunnen er nl. niet "een beetje niet tegen" ;-) .

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 18:33

mac bedankt die chevivit gaf ik dus ook ik moest alleen iedere dag geven en kan nu de aanbevolen hoeveelheid gaan geven van 3 keer per week

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:21

Mac ik heb nog maar 1x echt een aanval meegemaakt waarvan ik dan vlak daarna wist dat het pssm was. Hij heeft compleet spierbevangen gestaan.
zeer waarschijnlijk heeft hij 2 jaar geleden wel tegen een aanval aangezeten maar had ik geen idee waar ik mee te maken had en alle da ook niet. Ook niet op de kliniek.

Mister had ik in de roundpenn gezet om even lekker te rollen en gek te doen. Hij deed niet veel anders als normaal. En toen hij een eind uitgevlogen was ben ik even weg gegaan om uit te mesten. Toen ik na een kwartier ofzo terug kwam kon hij niet meer lopen.
of hij is dat ik weg was compleet doir het lint gegaan of er is iers gebeurd. Ik weet het niet.
hij is altijd wat paniekerig in die roundpenn dus ik weet niet of dat zoveel met de aanval te maken had. Ik had nu in ieder geval niks in de dagen ervoor gemerkt aan hem.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:54

hutch84 schreef:
weet iemand of het volgende waar is :

toen hutch tja spier verzuurd was heeft de dierenarts verteld dat hij altijd vitamine e en selenium bij moet krijgen in de winter periode.
maar ook dat vitamine e in poeder vorm geen zin heeft omdat dit werking verliest door dat er lucht en licht bij kom. Daardoor zou alleen vloeibare vorm en dat dan in een donkere fles met pomp systeem geschikt is.

nu ben ik al dingen aan het inslaan voor de winter en de poedervorm is toch stukken goedkoper dan de vloeibare die ik had maar om nu werking mis te lopen vind ik ook zonde

kan het nergens vinden of dit waar kan zijn of niet

Vit E voer ik het hele jaar bij, Senelium begin ik in de herfst mee als het kouder en natter wordt, en stop ik mee zodra het gras groeit.Vit E kun je niet echt overvoeren, selenium wel, daar kunnen ze ernstig ziek van worden, maar in de koude periodes is het zeker goed.
De vorm van vitamine E is onbelangrijk,vloeibaar of poeder, wat wel belangrijk is, is dat het natuurlijke vitamine E moet zijn, geen synthetisch, die nemen paarden maar max 50% op nl. en daarvan zou je het dubbele moeten geven.Natuurlijke vitamine E wordt weergegeven met 1 letter, de D als ik me niet vergis, de synthetische met DL, of LD. goed zoeken op je pot:)

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 16:21

freeride ik ga even kijken of ik dat terug kan vinden op de pot dus eigenlijk zou je vitamine 3 pillen zo bij de kruidvat / natuur winkel en kunnen halen en deze geven?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 13:04

Ja hutch, paarden hebben ongeveer 2000 U nodig, dus als je vitamine E 500 kunt vinden geef je 4 pillen en klaar :) de HEMA verkoopt ook vrij grote potten.

edit: paarden met pssm heben dat aan extra vitamine E nodig, zij hebben een veel grotere behoefte an vit. E en magnesium dan gezonde paarden.
ook al komt er uit een bloedonderzoek dat vit E en magnesium en selenium goed is, dan nog zul je een pssm-er bij moeten geven.

Kurkuma en vet samen heeft blijkbaar ook een goede werking voor ze, ik ga dat binnenkort een tijd testen, mijn jonge hengst heeft zijn eerste pssm-symptomen gehad nu, en ik wil iets proberen om hem toch gemanaged te krijgen.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 13:26

judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 13:57

@Susan, met welke reden geef jij de glucobalance erbij? En wat krijgt ze verder op een dag?

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 15:21

Op advies en behandeling van hol da amber koppen. Zonder de ms houdt ze vocht vast
Ze krijgt 2x een 1/5 schep pavo natures best met die supplementen en lijnzaadolie. Daarnaast 4x daags overjarig natuurhooi ( van onbemest vogeltjesland rond de Friese meren) en loopt zolang het licht is in de bak. That's it en nog aanleg om snel te dik te zijn
Afgelopen winter heeft ze er ook strezz druppels bij gehad, weggaan kijken of dat deze winter weer nodig is. Dit ter voorkoming van spanning op bouwen die in het lijf blijft hangen

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 15:50

Glucobalance geef ik ook en daarvan weet ik zeker dat het iets doet. Ik ben er vorig jaar mee begonnen omdat ik niet meer wist wat ik moest met een chronische trilling bij het oog van mijn merrie. Ik reed haar toen nog gewoon en dat ging eigenlijk best goed. Ik wist toen nog niet dat ze PSSM had. Na een dag of 5 was de trilling weg en hij blijft weg zolang ik haar de GlucoBalance blijf geven :-) .

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 14:35

ik hoor er ook wel goede verhalen over!
op stal zijn er een aantal mensen die dit ook aan hun paard geven voor verschillende aandoeningen. en met hele positieve ervaringen.

dus ik zit erover te denken om het ook aan te schaffen.

ik had eigenlijk begrepen dat er behoorlijk veel suiker in zit, en heb het een tijdje geleden daarom besloten het niet aan te schaffen.
maar jullie pssmers worden er dus alleen maar beter van?
ook qua soepelheid in de spieren?

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 14:45

Denk dat je in de war bent met iets anders gb bevat geen suiker

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 14:49

ja dan denk ik idd dat ik toen een ander supplement helemaal heb uitgeplozen :o maar dat ik het bij deze naam heb onthouden, en dan vanwege de glucosamine gelijk dacht: aaah SUIKER!!!! :Y)

hmmm dat maakt het een stuk aantrekkelijker! :D

maar jij merkt ook verschil in de spieren hiermee? of geef je daarvoor speciaal dat andere wat je een paar posts eerder heb vermeld?

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 15:04

Ik geef beide voor het maximale effect maar het helpt zeker tegen spierspanning.
Afgelopen vrijdag check gehad bij de holistisch da en die was net als wij verrast over hoe goed ze het momenteel doet terwijl ze weer rustig getraind wordt. As dinsdag en bloedcheck om te kijken wat dat aa geeft, de vorige keer was die erg goed dus heb er nu wel voorzichtig vertrouwen in dat dit nog zo is, maar je weet nooit natuurlijk. Vandaar dat ik ben van het check, check. Dubbel check

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 15:27

Top dat het zo goed gaat met Buzzs hobbelheks!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 15:28

heel begrijpelijk HH, je hebt het waarschijnlijk al te vaak mis zien gaan.

Mister loopt nu, na een hele tijd stil staan vanwege een overbelaste kogel (stom lopen doen op de wei) weer erg goed, en zeker nu hij sinds een week of 4 zonder ijzers loopt gaat het alleen maar beter eigenlijk.
maar..... ik heb ook te maken met artrose.
en het opbouwen is dan wel echt erg lastig. want de pssm "stem"' zegt: nee niet langer dan 3 minuten, anders kan zijn bespiering het helemaal niet aan en staat hij straks weer spierbevangen.
en de artrose "stem"' zegt: laat dat paard maar lekker een tijdje draven en lekker opwarmen, dan kan je pas gaan kijken hoe hij loopt als de artrose plek warm en soepel is.

dus best lastig.

ik wil hem niet overvragen, maar wil hem wel graag actief door die artrose begin stijfheid heen krijgen.

sorry als ik het een beetje vreemd heb opgeschreven :o

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:39

Ik heb datzelfde met Buzzy, de heeft behalve pssm ook HKO en artrose, dus moet dus ook bewegen.

Ik los dat op door haar wel (verplichte) beweging te geven, maar in principe alleen in stap. Draven heel soms onder het zadel, als ze dat zelf aangeeft. Galoperen mag ze zelf doen als ze daar in de paddock of wei zin in heeft.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:16

Ik weet niet of het hier al staat, maar kan interessant zijn voor mensen die een paard hebben met symptomen, er werd onderzoek verricht waarbij toch een aantal pssm positieve paarden uit het verleden werden geïdentificeerd.
EC= Eddie Cinco
PI = waarschijnlijk Pretty Impressive
SDB = Sonny Dee Bar
GF = Gold Fingers
LBE = Lil Blue Eddie
EBR = Eddie Blue Rose

"OBJECTIVES--To trace pedigrees from affected horses, identify likely contributing founder horses, and determine the conditional probability of founder genotypes. DESIGN--Muscle biopsy records from the Neuromuscular Disease Laboratory at the University of California-Davis and the University of Minnesota were searched to identify horses with a polysaccharide storage myopathy and exercise intolerance/rhabdomyolysis. Pedigrees containing 5 to 6 generations were obtained where possible. ANIMALS--13 Quarter Horses, 4 American Paint Horses, 3 Appaloosas, and 3 Quarter Horse crossbreds (16 mares, 4 geldings, and 3 stallions) were identified with polysaccharide storage myopathy. Pedigrees were available for 18 horses. PROCEDURE--Inbreeding coefficients, founder contributions, and conditional probability of founder genotypes were calculated. RESULTS--Three stallions (A, B, and C) were featured prominently in the pedigrees. Stallions A and B descended from a common sire. On average, A contributed 8.8% (range, 0 to 23%) of the genes in affected horses, B contributed 4.2% (range, 0 to 14%), and C contributed 3.0% (range, 0 to 14%). The sire and dam of 4 horses were descendants of stallion A, the sire and dam of 1 horse were descendants of stallion B, and the sire and dam of 11 horses were descendants of a combination of stallions A and B. The pattern of inheritance resembled an autosomal recessive disorder. Assuming this pattern of inheritance, the conditional probability that these founders were carriers or recessive for the trait was > 99.29% for stallions A and B and 92% for stallion C. CONCLUSIONS--Results support a familial basis for polysaccharide storage myopathy and associated exertional rhabdomyolysis in Quarter Horse-related breeds. The strong contribution of particular founder stallions to the gene pool in some lines of Quarter Horses may explain the high incidence of exertional rhabdomyolysis in these horses.

Extended PSSM pedigrees. Extended pedigrees from the three PSSM families used for the related case cohort in the whole genome association. Square symbols denote males, circles denote females, filled symbols denote PSSM affected based on histopathology, X through the symbol indicates not tested, N indicates phenotyped normal based on histopathology, arrows at top right of symbol indicate horses that demonstrated signs consistent with PSSM based on owner/breeder interview (not phenotyped by biopsy). Figures S4a, S4b, S4c, and S4d represent a single large extended family. Individuals circled in 2a represent founders of the subsequent pedigrees, S4b, S4c and S4d. Figures S4e and S4f represent 2 additional extended families from which individuals were selected for inclusion in the case cohort.

Figure S4a: 8 phenotyped individuals, 7 with PSSM originating from EC. Individuals circled represent founders of the subsequent pedigrees, 2b, 2c and 2d.

Figure S4b: 37 phenotyped individuals, 22 with PSSM originating from GF a grandson of EC.

Figure S4c: 8 phenotyped individuals, 8 with PSSM originating from GE a grandson of EC.

Figure S4d: 15 phenotyped individuals, 10 with PSSM originating from LBE or EBR, full siblings who are grandsons of EC.

Figure S4e: 17 phenotyped individuals, 15 with PSSM originating from SDB.

Figure S4f: 18 phenotyped individuals, 12 with PSSM originating from PI."

"In the Quarter Horse breed as a whole, researchers found the highest incidence of PSSM and GBED, with about 11 percent of individuals testing positive for those genes, but there was a lower incidence of HERDA (3.5 percent) and HYPP (1.5 percent).
However, disease-causing genes were distinctly distributed within the seven subgroups of performance Quarter Horses competing at the highest level of their discipline.
Of the halter subgroup, 56 percent of the individuals carried the genes for HYPP and 28 percent carried the genes for PSSM.
The cutting, reining and working cow horse subgroups all contained the genes causing HERDA, PSSM and GBED. In the cutting subgroup, 28 percent of the individuals carried the gene for HERDA.
In the western pleasure subgroup, genes for GBED had the highest incidence at 26 percent, although HYPP, PSSM and HERDA were also present.
The barrel racing and racing subgroups had the lowest frequencies of the diseases tested for, with only PSSM appearing in the racing subgroup.
LWFS did not appear in any of the groups, although researchers believe it could appear in a larger sample population due to the number of registered Quarter Horse mares that have produced foals with the recessive disease when bred to Paint stallions."

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 14:43

Ook de Pitzer Ranch heeft PSSM positieve paarden, zoals Two Eyed Red Buck, Two Eyed Red Baron, ...
Ondanks PSSM positief te zijn, worden deze hengsten lustig gebruikt om te fokken.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:59

ik was wel heel blij te lezen in de America's Horse dat ze een nieuwe regel hebben ingevoerd aangaande dat hengsten waar vrij veel mee gefokt wordt dat deze verplicht worden om de 5 panel test te doen en deze wordt dan ook vermeld op de papieren van de hengst.

hopelijk gaan we hiermee weer een klein stapje vooruit in het uitroeien van deze hele vervelende ziektes die het ras kapot maken.

ik wordt er ook nog steeds zo droevig van als ik dan lees dat er fokkers zijn die gewoon beweren dat pssm een klein dna foutje is en het een questie is van goed managen en je hebt totaal geen problemen met deze paarden.
en waarom zouden ze vanwege dit kleine foutje een hele lijn eruit gooien?

en dan zie ik mijn eigen paardje nog staan een paar maanden geleden, totaal tyed-up, kon geen pas meer lopen van de pijn..... tja een klein dna foutje.... jammer hoor!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:38

Two Eyed Jack staat ook op de "verdachte" lijst, evenals Yellow Jacket.

Het AQHA gaat iig "iets" doen. Ik heb er een hard hoofd in dat het APHA er werk van gaat maken. Zij hebben niet eens regels mbt HYPP ...

Sommige fokkers zijn ronduit onbeschoft in hun beweringen over PSSM positieve paarden. In de trant van: als je problemen hebt met een dergelijk paard is het je eigen schuld omdat je dan je management niet op orde hebt. Hoe beledigend en kortzichtig wil je het hebben? Ik denk zelf dat veel symptomatische positieve PSSM paarden bij particulieren belanden aangezien ze het in een profesioneel programma niet trekken. Die zitten dan met de gebakken peren.