[WN] Kwam dit filmpje tegen ben benieuwd wat jullie ervan vinden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:46

Rumpleteaser schreef:
Doel van de Pleasure = het showen van de kwaliteiten van het western paard.
Dus een snelle reactie op een (zoveel mogelijk) onzichtbare hulp en vlakke, rustige (over)gangen en gedrag.
Als ruiter heb je dus de taak om deze kwaliteiten van het paard zo goed mogelijk te showen.
Misschien leuk om te noemen dat bij de discipline Horsemanship het weer juist om de kwaliteiten van de ruiter gaat.

Met deze uitleg en de uitleg van van wiki kan ik idd meer plaatsen waarom het wenselijk is dat het paard zo loopt , dank je
Blijf er toch een beetje raar tegen aankijken maar zoals ik al zei komt dat door mijn engelse referentie kader (en toch een beetje persoonlijke voorkeur)
Toch vind ik het wel iets uitstralen dit , kan me voorstellen dat als je een paard zo gecontroleerd heb lopen dat geweldig voelt , ik zie toch wel een leuke samenwerking tussen ruiter en paard

Ik heb ooit eens een geweldige jog mogen voelen en dat was ook zoiets aparts haha
Heeft deze galop ook nog een naam of lees ik daar over heen

Todorien

Re: Kwam dit filmpje tegen ben benieuwd wat jullie ervan vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:48

de galop word een lope genoemd

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:49

Gek aansteken kan ik ook wel.

Kap er maar mee hier.
Heb wel wat beters te doen. :wave:

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:52

loriene schreef:
Uren gestapt wel. kreeg oplaatst wel een zere kont.
Gejogd niet.
Leg eens uit waarom dat beter zit dan de stap?

Galop(3 takt) is ronder dan stap(4 takt), en een handgalop zit toch echt fijner dan stap.

@Romkabouter: Stap, 4 takt, ieder benenpaar aan de zelfde kant volgt (linksachter, linksvoor, rechtsachter, rechtsvoor) Draf, 2 takt, diagonale beenzetting. Galop, 3 takt, links achter, rechtsachter diagonaal met links voor, en dan rechts voor. (en voor de andere galop verwissel je overal even links en rechts) Mij lijkt het absoluut sterk dat er iemand in dit topic is die dit niet kent, dus aub hou op met die onterechte minachting, is nergens voor nodig. Iedere normale ruiter heeft wel eens een paard zien bewegen, en weet dus hoe de gangen uitzien. Wil je de exacte beenzetting weten google je even net als ik op stap, draf en galop en voila. Dan kijk je goed en dan is het een eitje. De takt zou iedereen echt van buiten moeten kennen.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 11-03-10 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:56

Ik twijfel er serieus aan dat die kennis er is bij velen hier in het topic Lara.
Dat heeft niks met minachting te maken.

Als iedere ruiter wist hoe het eruit zou moeten zien, zouden ze gewoon kunnen zien dat de gangen van dit paard correct zijn.
Echter hoor ik termen als "kreupel", "ik zou mijn DA bellen", "hij valt zo dood neer"
Laatst bijgewerkt door Romkabouter op 11-03-10 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:57

@Lara, helaas is het zo dat er weinig ruiters bekend zijn met de takt van een paard omdat ze zich daar niet in verdiepen.

Aangezien het paardje van het filmpje de juiste takt heeft en er dan nog mensen zijn die het niet zien, zegt al genoeg ;)

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:58

Laatste reactie hier!!!

MENSEN ROMKABOUTER WEET ALLES> :D

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:00

loriene schreef:
Laatste reactie hier!!!

MENSEN ROMKABOUTER WEET ALLES> :D

tjonge tjonge.. :roll:

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:00

@loriene: ik kan wel zeggen waarom een jog beter is dan een stap.
Maar ik kan beter proberen je zelf te laten nadenken waarom het zo is :)

Je kan iemand 100 keer uitleggen hoe iets moet voelen, maar zelf voelen is nog altijd beter ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:03

Romkabouter schreef:
Ik twijfel er serieus aan dat die kennis er is bij velen hier in het topic Lara.

Ik lees weinig dat op werkelijk gebrek van die kennis duid, het is gewoon commentaar over de takt bij pleasure paarden. De takt bij pleasurepaarden is er, maar hij is door het langzame echt 'anders'. Kijk naar de galop, dit is op sommige momenten zelfs (bijna) 4 takt, denk dat veel mensen doelen op dingen zoals dat. Twijfel mag je hebben uiteraard, maar vind van velen de misvormde manier van antwoorden jammer, evenals de nood aan smileys en het woord penny. Maakt de discussie er ook niet beter op.

Overigens heeft iemand dat filmpje al voor me gevonden? Zie pagina 10 voor voorwaarden.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:06

Ik denk dat je wel heel positief denkt over de mensen in dit topic mbt hun kennis van correcte takt :D
Maar goed, het zou kunnen ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:07

Romkabouter schreef:
Ik denk dat je wel heel positief denkt over de mensen in dit topic mbt hun kennis van correcte takt :D
Maar goed, het zou kunnen ;)

Laten we dan maar van het positieve uitgaan. :)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:10

@ Su_Cr_Cheese

Graag gedaan :D

Galop is in 'westerntaal' een lope.
Niet te verwarren met bijvoorbeeld een 'rundown' in de Reining. Ik weet eerlijk gezegd niet of er nog een specifieke aanduiding is voor het snelheidverschil in de galop.
Zoals wel het verschil bestaat tussen de aanduidingen in draf: 'jog' en 'trot'

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:11

Rumpleteaser schreef:
@ Su_Cr_Cheese

Graag gedaan :D

Galop is in 'westerntaal' een lope.
Niet te verwarren met bijvoorbeeld een 'rundown' in de Reining. Ik weet eerlijk gezegd niet of er nog een specifieke aanduiding is voor het snelheidverschil in de galop.
Zoals wel het verschil bestaat tussen de aanduidingen in draf: 'jog' en 'trot'

Lope en canter

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:12

Canter! Oh ja, dat was het!

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:20

Lara_Silver schreef:
Romkabouter schreef:

Ik lees weinig dat op werkelijk gebrek van die kennis duid, het is gewoon commentaar over de takt bij pleasure paarden. De takt bij pleasurepaarden is er, maar hij is door het langzame echt 'anders'. Kijk naar de galop, dit is op sommige momenten zelfs (bijna) 4 takt, denk dat veel mensen doelen op dingen zoals dat. Twijfel mag je hebben uiteraard, maar vind van velen de misvormde manier van antwoorden jammer, evenals de nood aan smileys en het woord penny. Maakt de discussie er ook niet beter op.

Overigens heeft iemand dat filmpje al voor me gevonden? Zie pagina 10 voor voorwaarden.

Inclusief uitleg.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:24

Lara_Silver schreef:
Zoek mij een filmpje met een pleasurepaard dat: er niet zo afgemat uit ziet maar met een actieve blik in de ogen (er wakker uit ziet in de hele houding), voor pleasurematen vlot én actief loopt (dus niet dit typische extreme uit amerika) dus niet zo stroef loopt in de bewegingen. Mischien kunnen jullie zelfs mijn mening bijschaven, of mijn beeld wat positiever maken. Ik ben benieuwd!

HumbleTalent, deze voldoet echt aan alles wat ik opgeschreven heb. Dit vind ik er nu prettig uitzien, hier zie je het ranchwerk imo nog in terug. Dankje voor het zoeken! Nu mijn vraag aan alle pleasureruiters die het filmpje in de beginpost zo verdedigen, wat is jullie waardering voor dit pleasurepaard?

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:28

ik ben geen westernruiter, heb er ook geen verstand van maar ben altijd nieuwsgierig, vandaar mijn vraag: is een pleasure horse wat anders dan een quarter? :)
moet ik denken aan het kwpn? daar heb je bv tuigpaard en rijpaard.
omdat er wordt gezegt dat pleasure gefokte paarden erg kalm zijn in bewegingen, enz

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:30

mooi filmpje HT, is leuk uitgelegd :)

een pleasure horse is een pleasure getraind paard. quarter is een ras

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:34

Lara_Silver schreef:
Nu mijn vraag aan alle pleasureruiters die het filmpje in de beginpost zo verdedigen, wat is jullie waardering voor dit pleasurepaard?

Ik vind het oorspronkelijke filmpje niks.

Paard loopt naar mijn smaak veel te kort, heeft in de jog verder wel een goede houding
In de lope heeft het teveel hoofdbeweging naar mijn smaak.
Laatst bijgewerkt door Romkabouter op 11-03-10 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

mirella75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:35

Ik kijk liever naar dit filmpje dan naar de eerste.
Dit ziet er veel rustiger uit, niet zo geforceerd!

jetla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:42

:n niet normaal.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:45

ben geen pleasureruiter ;), ik vind het paard erg mooi alleen..te korte pasjes en vooral de galop vind ik niet mooi. vind wel dat de ruiter er erg netjes op zit..

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:45

Jee, toch wel boeiend om eens te volgen hier...

In eerste instantie had ik ook zo mijn weerzin bij het filmpje in de TS post. Maar na de uitleg hier in het topic snap ik wat men graag wilt zien.

Toch heb ik een fijner gevoel bij de manier van gaan van de paarden in het laatste filmpje hier.. Het oogt minder mechanisch, soepeler, en iets meer voorwaarts. Welke van deze twee filmpjes scoort in de pleasure wereld hoger? of is correcter?

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:50

Ik denk dat het eerste filmpje vooral door amerikaanse jurys hoger scoort.
Ik zie ook liever de eerste, vind ook dat het paard op het tweede filmpje veel onrustiger is in zijn hals en hoofd, meer op de voorhand loopt en te kort en te snel.
Ik kan me voorstellen dat vooral engelse ruiters meer voorwaart willen zien omdat ze dit gewend zijn, maar in de pleasure is dat niet gewenst!