[WN] 'tailblock'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 08:39

Pienb schreef:
Bij dressuur hoort dat dragen inderdaad

Eh nee hoor :n
Dat maakt niet uit. Net als dat het bij western niet uitmaakt :D

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 08:51

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 08:56

Pienb schreef:
Bij dressuur hoort dat dragen inderdaad, bij western niet, das wel een verschil.

Dus jij zegt, beste Pien, dat het gebruik van een staart niet 'hoort' bij western??? We hebben het hier over paarden! En die hebben een staart, en die gebruiken het voor evenwicht en zelfs sturing van de rug zoals elk dier met een staart dit doet!

'Het kan het beeld verstoren'... Weten die juries dan ook niet dat ze paarden te maken hebben??

Gek genoeg heb ik in 'mijn' kringen in de reining (en ja, dat zijn o.a. een paar pro's in NL) nog nooit iemand erover gehoord dat er 'getraind' o.i.d. moet worden op een stil hangende staart, voorbeeld: 'zorg met spinnen dat z,n staart stil blijft hangen, dit stoort namelijk.'

Of dat je een hengstige merrie maar even niet moet showen (zijn sterren in staart dragen/slaan :D )

... Ik vindt het te debiel voor woorden om ook maar op het idee te komen om een staart te 'blokken' voor het plaatje, trouwens.
Je hebt met levende wezens te maken en áls een staart dan teveel 'stress' uiting vertoond moet er maar 's naar degene gekeken gaan worden die erop zit! (of die het paard traint).

Verder: Als er van de ruim 200 starts (op een show in NL, NRHA shows die ik bezoek) met allemaal in minder of meer mate ontspannen zwiepende, wuivende, zwaaiende staartjes er dan ééntje tussenzit met een tailblock, wordttie toch niet meteen eerste in een onderdeel omdat er een plus is op een doodhangende staart?
Volgens mij plus je meer op de goed uitgevoerde reining manouvres.

Wat rassen betreft: Quarters zijn toch nog steeds gewoon paarden? Of heb ik iets gemist...
Laatst bijgewerkt door EeCee op 09-04-09 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

quarterH

Re: 'tailblock'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:05

als het niks uit zou maken zou niemand blocken toch? schijnbaar maakt het dus wel degelijk een verschil. anders zouden ze het niet doen.
en ja, in de absolute top kan dat ene puntje het verschil maken...

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:08

Maar als die absolute topruiter een dikke overspin maakt (of een zero score), maakt het weer geen reet uit dat het staartje mooi dood hing...

Trouwens, zijn er echt zoveel die het doen? Ik zie het nl. niet...

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:13

Laatst bijgewerkt door Berdien op 09-04-09 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's ter illustratie

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:19

Grappig, beide bovenste paarden dragen imo hun staart ook gewoon. De onderste draagt hem hoger.
Maar daarbij kan ook schijn bedriegen, want zo te zien is de staart bovenaan bijgeschoren om het dragen meer te benadrukken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:21

Om een vergelijk te kunnen maken moet je eigenlijk een foto van dezelfde gang laten zien in min of meer hetzelfde tempo. Maar beiden dragen de staart (ook foto 1 zit licht tussen staart en billen). Als je een quarter lekker door laat draven en het dier loopt over de rug dan gaat de staat ook meer dragen dan in stap.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:25

deze gaat sneller maar staart is nog steeds lager.....

Afbeelding

dit is iig hoe ik het mooi vind en wat graag gezien wordt bij western (ook hunter ed)

DubbelFun

Ik zie ook een licht gedragen staart op beide Quarter plaatjes.
Overigens moet je hier dan ook even de nepstaart uithalen, want die weegt ook en laat een staart meer 'hangen'.

EeCee

Okay,

De eerste is voor mij als een geslagen hond die met de staart tussen de benen (poten) loopt.

De tweede heeft gelukkig een beetje wind die de staart wat oplicht.

Met de derde ben ik het eens, een paard dat z,n staart draagt, voor mij één van de tekenen dattie lekker door z,n lijf loopt.

Mén, ik kom er niet tussen :D

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:27

Misschien een rare vraag hoor...

Maar heeft het ook niet met de bouw te maken?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:33

Het heeft met bouw maar ook met de manier van rijden te maken. De houding van de hals bijvoorbeeld. De wervels van hoofd-via hals-via rug-naar staart is in feit 1 geheel...

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:36

ja precies, dat denk ik wel.
bij western zien ze liever een lagere staart, en een beetje dragend zoals in de voorbeelden is ok maar meer als dit zou juist eerder wijzen op problemen in de rug (compenseren met de staart) dan op relaxed lopen...
zo zie je dat er toch wel heel wat verschillen zijn tussen engels/dressuur en western.

de meesten van jullie hebben de basis in dressuur/engels en vinden daardoor die zaken normaal (dat is immers de basis) ik ben direct gestart met western en weet dus niet veel van hoe het in nederland/bij engels normaal is...
denk dat daar ook een verschil in zit (en dit is niet verkeerd bedoeld ofzo, gewoon een constatering!!)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:22

Pienb schreef:
ik ben direct gestart met western en weet dus niet veel van hoe het in nederland/bij engels normaal is...

En toch denk je te weten hoe de staartdracht bij Engels "hoort" :D

Je post trouwens drie totaal verschillende plaatjes dus dat kun je helemaal niet verglijken.

1: een paard in stap
2: een opgericht paard in een actieve draf
3: een voorwaarts-neerwaarst gereden paard

Appels met peren dus :D

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:23

ja duh...... 2. is niet gewenst bij western dus je zal het ook niet snel vinden in plaatjes
3. is niet gewenst bij dressuur (voor zover ik weet en heb gezien) dus zul je ook niet snel vinden bij dressuur foto's...

en ja op lager niveau zie je alles maar kijk nu even naar hoger niveau omdat dat is hie 'het hoort'

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:24

laat mij dan maar een plaatje zien van een dressuur paard dat loopt (op een show) met de staart zo laag als die quarters en andersom...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:25

Persoonlijk vind ik het laatste plaatje wel erg plat tegen de bibs. Ik zie liever dan de eerste 2 plaatjes.
Ik geloof niet dat ik het eens ben met dat als een quarter z'n staart meer draagt het op rugproblemen zou duiden.
Verder is er geen verschil tussen western en engels als het gaat om staartdracht imo. Want als jij met jouw quarter engels zou gaan rijden, zou ie imo niet ineens z'n staart zoveel anders gaan dragen. En andersom, als ik met die van mij western rijdt, houdt ie z'n staart net zo als tijdens engels.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:25

Deels is het ook gewoon bouw. De staart inplant is lager. Ik heb even een foto van mezelf erbij gehaald. Ik weet 100% zeker dat Lan hier een volkomen rustige staart heeft. Maar ze draagt wel iets. Kan ook niet anders. Het verschil is overigens wel dat haar staart niet is bijgeschoren. Maar ze is wel van oorsprong dressuur gefokt.

Maar een jury die zou afrekenen op dit staartgebruik, helemaal rustig, geen teken van verzet.. die zou ik persoonlijk over de bakrand trekken denk ik :+ Want dan ben je niet meer echt bezig met paarden.
Afbeelding

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:27

AnneGTI heeft dat toch laten zien? :P

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:27

Pienb schreef:
ja duh...... 2. is niet gewenst bij western dus je zal het ook niet snel vinden in plaatjes
3. is niet gewenst bij dressuur (voor zover ik weet en heb gezien) dus zul je ook niet snel vinden bij dressuur foto's...

En daarom moet je dus een dressuurpaard en een QH of andere paarden los in de wei plaatjes nemen.

Alleen dan kun je de natuurlijk staartdracht vergelijken.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:31

Ik zal er eens op letten bij ons op stal.
Nadeel is dat de quarters nog met deken staan en die van mij niet.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:41

Ik heb even gezocht op google.. Op quarter horse en jog. En de meesten hebben toch echt een dragende staart.
Zoals deze:
Afbeelding

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:44

dames en heren,
bekijk even deze clip http://www.youtube.com/watch?v=aCFGllZ4HuI en zeg mij dan nog eens dat een staart die tussen de billen hangt per definitie een gespoten staart is ! mij dunkt dat die staart vol leven is en toch tussen de billen hangt.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:55

Een staart tussen de billen is niet per definitie een gespoten staart.
Daarom moet je kunne bewijzen dat het zo is als je iemand verdenkt.
Verder kun je alleen vinden dat het wel ok/niet ok/iets er tussen is.