Oja, ik zit de heletijd met een vraag in mijn hoofd, maar vergeet hem elke keer te stellen. Hoe houden jullie je teugels vast? Ik heb geleerd met mijn les om het eigenlijk in een ''vuist'' vast te houden en nu heb ik een western boek gekocht en daar staat iets in dat het onder je middelvinger langs moet?
Volgens mij officieel voor de wedstrijden met 1 hand doe je ze netjes tussen je je middelvinger ertussen. Maar als je beginnend bent rijd je als goed is nog niet met 1 hand dus dan is het een vuist.
Beloven, dan nog is je zit het probleem. Ik heb ook behoorlijk wat lichamelijke problemen en kom ook dagelijks mensen tegen met lichamelijke problemen.
En teugels vasthouden leert je trainer je. 2 handen is gewoon vuist en een brug. 1 hand is 2 teugels aan 1 kant van het paard en je wijsvinger tussen 2 teugels in van bovenaf zeg maar.
Ik begrijp dat het niet leuk is om te horen, maar vaak kun je dat zelf niet beoordelen. Heel veel mensen hebben ene slechte zit en houding. Ik geef al heel wat jaren les inclusief zit en balanslessen, omdat ik daar vrijwel altijd tegenaan loop. Soms zijn mensen al ver in training en lukken bepaalde oefeningen niet, omdat ze zelf scheef zitten. Vaak is er ook een stuk basis met het paard overgeslagen. Ik heb ook ervaring met gehandicapten en mensen met diverse lichamelijke aandoeningen. Er zijn inderdaad enkele gevallen waar balans nooit 100% zal worden en men gaat hobbelen of klemmen. Maar dan nog kun je heel ver komen. Het probleem is wel dat het heeeeeeeeeel vaak wordt overgeslagen bij lessen.
Oke dus jij kan beslissen zonder mij te zien te hebben dat er wat mis is met mijn zit hoewel ik er nog nooit commentaar op heb gehad? En alleen in een westernzadel in rengalop gewoon onstabiel ben? Je gaat me niet vertellen dat je zelf op elk paard in elke gang stabiel zit.
Er is echt niks mis met mijn zit, anders had ik dit heus wel gehoord van mijn instructrice. Dit is ook zeker niet overgeslagen.
Fijne dag nog verder.
xLianneZorro
Geplaatst: 31-07-14 17:27
Teugels vast houden heeft mijn trainer ook geleerd, maar ik las in een boek een andere manier vandaar mijn vraag.
Maar ga je nu terug naar een engels zadel? Of blijf je ff door zetten op de hoop dat het goed komt?
superpony
Geplaatst: 31-07-14 17:35
Je reageert niet zo netjes, maar goed, dat doen meer mensen veilig van achter een scherm.
Jij geeft zelf aan dat je niet stabiel zit. Dit is een openbaar forum. Ik ken je trainer en jou niet, maar weet wat ik dagelijks zie en dat geef ik alleen maar aan. Je kan er iets mee doen en bijv zeggen dat je er nog eens naar zal kijken, evt samen met je trainer. Maar je kan het ook zo laten. Met paardrijden is het echter zo dat je altijd blijft leren en ontwikkelen als het goed is, dus de enige ''betweter'' als ik zo kinderachtig mag zijn, is degene die zegt dat hij/zij het allemaal al kan en weet.
LianneZorro, tijdens training worden teugels weleens anders gepakt. Maar op 2 handen is het 2 vuisten met teugels en een brug. De meeste mensen doen op 1 hand hun wijsvinger ertussen en de uiteindes( dus beiden teugels ) naar 1 kant van het paard.
Ik zou het ook zo recht in je gezicht zeggen hoor is niks mee dat ik me 'veilig' op het internet voel. Dat jij een oordeel heb zonder wat gezien te hebben vind ik betweterig ja
Hmm ik moet eerlijk zeggen dat ik met 2 handen ook mee zo rijd als op jouw plaatje (onderste). Ik kan dan voor mijn gevoel veel subtieler vragen, als ik een beetje reactie op links wil knijp ik m'n ringvinger en pink zeg maar dicht en weer open.
1 hand doe ik inderdaad het uiteinde van de teugels aan de rechterkant (ik rij met m'n rechterhand, met je linkerhand uiteinde van de teugels naar links), soort van vuist en m'n wijsvinger tussen de teugels.
_Cindy
Geplaatst: 31-07-14 19:46
Ik heb met mijn onderste 2 vingers de teugels ook niet echt vast, maar ik strek mn vingers nietzo uit als op het plaatje.