[WN] Opbinden van westernpaarden, nut?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marei

Re: Opbinden van westernpaarden, nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:20

Bij de rollkur zit wel een heleboel bit in de mond en hij kan geen kant op om de druk te veminderen,zefs niet door iets meer in te buigen want dat wordt hij al tot het uiterste gedwongen.Net zolang tot de ruiter het genoeg vind en weer loslaat.
De eerste keren zal dat ook flinke spierpijn opleveren,lijkt me.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:23

Niet alleen spierpijn volgens sommigen, maar ook beschadigingen in het strottehoofd en nekwervels.
Eea staat iig flink ter discussie.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:23

katchina schreef:
Net zolang tot de ruiter het genoeg vind en weer loslaat.

Juist Knipoog
Een heel groot verschil naar mijn mening

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:29

DubbelDun schreef:
Niet alleen spierpijn volgens sommigen, maar ook beschadigingen in het strottehoofd en nekwervels.
Eea staat iig flink ter discussie.

Goh,daar zeg je wat,ja.Die nek wordt enorm opgerekt en daar onderin wordt alles opelkaar gedrukt.Zo kunnen ze hun overmatige speeksel niet kwijt dus dat loopt uit de mond te kwijlen Verward
(sorry,beetje off-topic)

marcie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 21:39

onzin en egt zielig ik hoop dat ze is een keer geslagen worden of zelf zo worden vastgeknoopt Vork

boonbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 01:36

wat een drukte om helemaal niets
ik denk dat het gros van de futuritytrainers deze methode gebruikt (niks mis mee)
bij sommige paarden (dat zijn er echt heel weinig) werkt opbinden niet "verzet ed; oplossing teruggeven aan de eigenaar
zo'n paard gaat nl nooit een 75 lopen
iedere pro zal beamen dat alles draait om de hoeveelheid druk die een jong paard kan verdragen
dus kan een paard geen druk(opbinden) verdragen "teruggeven: amateurpaard"
daarbij komt ook nog dat een slim paard binnen de "minuut zal nageven en niet zo slim of angstig paard zal in verzet komen. dan is meteen duidelijk dat met zo'n dier niet hoeft te worden doorgewerkt
en Marieke een beetje zwanger bestaat niet!!!! dus een beetje opbinden ook niet.
en dat is dan weer het verschil tussen een slim" en een intelligent" mens.. een slim" mens redt zich uit situaties waar een "intelligent mens nooit in terecht zou komen. Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 08:16

boonbar schreef:
wat een drukte om helemaal niets
ik denk dat het gros van de futuritytrainers deze methode gebruikt (niks mis mee)
bij sommige paarden (dat zijn er echt heel weinig) werkt opbinden niet "verzet ed; oplossing teruggeven aan de eigenaar
zo'n paard gaat nl nooit een 75 lopen
iedere pro zal beamen dat alles draait om de hoeveelheid druk die een jong paard kan verdragen
dus kan een paard geen druk(opbinden) verdragen "teruggeven: amateurpaard"
daarbij komt ook nog dat een slim paard binnen de "minuut zal nageven en niet zo slim of angstig paard zal in verzet komen. dan is meteen duidelijk dat met zo'n dier niet hoeft te worden doorgewerkt
en Marieke een beetje zwanger bestaat niet!!!! dus een beetje opbinden ook niet.
en dat is dan weer het verschil tussen een slim" en een intelligent" mens.. een slim" mens redt zich uit situaties waar een "intelligent mens nooit in terecht zou komen. Haha!

Tja... en daarom moet deze methode wat mij betreft verboden worden.
En trouwens iedere andere methode die erop gericht is te onderzoeken 'hoeveel druk een jong paard kan verdragen". Walgelijk.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:25

nochthans anya, mijn eigen bloedjes van kinderen worden wekelijks, zoniet dagelijks bewerkt op school, de sportclub en noem maar op met methodes die gericht zijn om te onderzoeken hoeveel druk ze aankunnen, en op een paar wereldvreemden na vind niemand dat walgelijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:27

wat een aparte vergelijking Verward

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:31

Vind ik ook, zelfde als die vergelijking met rollkuren enzo, twee vuren moeten niet vergeleke worde in men ogen. Maakt het ene er niet beter op. Beschadeging van nekwervels kan ik inkomen je zit met een druk die niets meegeeft Lachen

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:39

jaaaaaaaaaaa,

en dit kan heel koud klinken voor sommigen maar het welzijn van de wezentjes die ikzelf gebaard heb gaat voor mij ver boven elk dierenwelzijn.

wat ik wil aangeven is dat elk examen of overhoring een manier van testen en evalueren is van waar het individu op dat moment staat qua tot dan toe opgeslagen kennis en vaardigheden en in hoeverre hij daar getalenteerd en stressbestendig in is. hetzelfde geld voor onze paarden, we willen regelmatig evalueren en weten in hoeverre de vaardigheden groeien en hoe stressbestendig(er) hij wordt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:41

Gebruiken die leraren dan ook lijfstraffen bijvoorbeeld? In NL mag dat niet hoor... Verward

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:46

net zoals de tong scherper is dan het zwaard, is de psyche dominanter dan de gesel cer

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:49

Ohh nee, dan is het goed Ja

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:51

boonbar schreef:
ik denk dat het gros van de futuritytrainers deze methode gebruikt

Als het gros van de futuritytrainers in de sloot springt, doe jij dat dan ook Verward

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:53

Het verschil met paarden is dat daar kennelijk fysieke druk mag worden toegepast zonder enige uitwijkmogelijkheid.

Kinderen daarentegen worden aan alle kanten begeleid op hun pad naar volwassenheid. Niemand vraagt iets van kinderen (onder normale omstandigheden) wat ze fysiek en psychisch nog niet aankunnen en ze worden al zeker niet met een gebogen nekkie vastgebonden losgelaten in de peuterspeelzaal terwijl de juf met de grote kinderen aan de slag is.

Dus eh... Dofuzz het lijkt me dat je de discussie ook kunt voeren zonder vergelijk met kinderen. Anders ga gerust verder: met o.a. een onderwijsbevoegdheid is er door mij nog wel wat af te dingen op jouw visie over hoe en waarom kinderen op de door jou genoemde wijze onder druk gezet (zouden) moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:59

Wat een vreemde vergelijking! En dit betekent dus dat je de paarden mag blootstellen aan meer/andere vormen van druk? IMO moet je met (jonge) paarden net zo voorzichtig als met kinderen, weliswaar is de vergelijking moeilijk te trekken, maar blootstellen aan fysieke druk en de grenzen te verkennen etc is echt not done in mijn ogen!

Dofuzz en Boonbar 1 ding weet ik wel, en dat is dat jullie nooit maar dan ook nooit mijn paarden met ook maar een vinger mogen aanraken wat betreft t trainen, inrijden of wat dan ook!!!

De grenzen van t paard mbt de druk die ze aankunnen verkennen...bah! Dat betekent dus ook dat die grenzen vaak gepasseerd worden, hoe kom je er anders achter. Ieuw!

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 10:07

ik zeg niet dat dit per sé mijn idee is van hoe kinderen "(zouden) moeten" opgevoed worden, ik stel het alleen vast. en als ik zie naar de resultaten die ze dan op die school behalen ben ik toch zeer tevreden.

mensen die fysieke en zelfs mentale druk uitoefenen op hun al dan niet jonge paarden krijgen in mijn ervaring een geintimideerd paard (ze proberen toch zichzelf te beschermen en openen hun mond, lopen overbridled, komen in verzet omdat de ruiter dit in de showpen niet kan volhouden, enz. enz.), en het NRHA rulebook zegt dat zulke paarden als zodanig moeten afgestraft worden, wat denk ik de meeste van die judges dan ook doen.

en skippy, wees gerust, de gevoelens zijn wederzijds.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 10:10

Skippy:
je komt erachter als je paard stuk is. Dan is het geen geschikt materiaal. Neem je gewoon een nieuw paard.
Dofuzz of die paarden zien nooit de showring. Omdat ze al 'afgevoerd' zijn.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 10:14

en toch anya kom ik met meer paarden in de showpen dan je denkt. en het percentage van mijn paarden dat de showpen haalt is méér dan 90%, maar ik ben dan ook geen professioneel trainer. ik waak er wel constant voor dat ik goed begeleid wordt door mensen die het type paard dat ik op dat moment rijd ook goed aanvoelen (m i klik niet elk type paard met iedere ruiter).

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 10:15

Moderatoropmerking:
Niet persoonlijk worden, zeker niet op basis van hypothese

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 10:19

Niet persoonlijk worden? Neem aan dat t tegen mij bedoelt is? Ik geef alleen mijn mening en uit mijn gevoelens mbt mijn eigen paarden en dit soort methoden.

Idd...paard is stuk als je er achter komt. Denk dat t een heel groot verschil is tussen particuliere paardenhouders en profs die alleen maar dollartekentjes zien (gelukkig niet alle profs!). T interesseert die laatste groep niets of t paard happy os of niet, als t maar prijzen in de wacht sleept op wat vopor manier dan ook! Hopelijk komt dit met t verschijnen van de Nota Dierenwelzijn ook op de agenda van aan te pakken dingen!

Om nog even terug te komen op t opbinden in stal voor (zodat ze moe in de hals worden en laag lopen) of na (zodat t geleerde goed bezinkt) een training...dit vind ik ook echt walchelijk! Ik snap niet dat mensen dit voor zichzelf goed kunnen praten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 10:20

Daar ben ik het helemaal mee eens. Paard en ruiter moeten klikken. Maar letterlijk over de rug van je paard de showring halen door t paard zo af te stompen is IMO niet de manier!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 10:24

@dofuzz : jouw vergelijking met kinderen gaat mank omdat kinderen eerst de stof wordt uitgelegd en besproken vóór ze overhoord worden (die druk), een paard krijgt meteen de druk voor zijn kiezen en moet het zelf uitvogelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 10:28

Ja, de druk bij een paard start vaak voor t paard onverwachts en is zwaar fysiek. Bovendien kan t paard niet zeggen dat t m teveel wordt, maar moet t lichamelijk aangeven end aar wordt vaak niet naar geluisterd.
Dit soort dingen leiden tot 'learned helplessness'....niets helpt om de druk te ontwijken, dus maar lijdzaam en zonder plezier ondergaan.

Ik geniet veel meer van een paard dat plezier uitstraalt in de ring dan een paard dat doods alle oefeningen doet.