[WN] welke voeding voor je Q/P/A ????

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Re: welke voeding voor je Q/P/A ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:21

Sigaretten zijn ook niet verboden, maar wel puur vergif Clown

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:33

ElCid schreef:
Sigaretten zijn ook niet verboden, maar wel puur vergif Clown

Dat is een risico wat mensen bewust menen te moeten nemen.
Suiker is ook zoiets.
Maar goed, deze discussie is al ergens anders geveor, ik ga niet weer opnieuw beginnen.
Plus dat ik vind dat je andermans mening gerust mag respecteren in zo'n topic. De een voert wel bepaalde dingen, de ander niet, de een rijdt western, de ander engels, de een rookt, de ander niet. Als het een bewuste keus is, vind ik het prima. Ik vind het erger als mensen zeggen: Er staat paardenbiks op en ik heb me er verder niet in verdiept, want eigenlijk interesseert het me niet, als mijn paard maar te vreten krijgt.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:45

Ik respecteer ieders mening, daar gaat het ook niet om. Maar het feit dat er in ons dagelijks voedsel en leven, en dat van onze dieren, schadelijke stoffen worden verwerkt, ter meerdere glorie en geldelijk gewin van anderen, respecteer ik niet. Dat is ook het geval met sigaretten, puur vergif, maar omdat een paar multinationals er veel aan verdienen en het een deel van onze economie draaiende houdt mag het gewoon gerookt worden.
Dat is dan ook eigenlijk waar het mij omgaat;voor geld doet men bijna alles, is alles geoorloofd en mag er gelogen worden, dat vind ik het zeer slechte zaak.
Compleet off-topic, ik weet het Knipoog

Er zijn inderdaad genoeg mensen die simpelweg de goedkoopste brok kopen en niet verder kijken dan hun neus lang is. Dat is inderdaad veel ergerlijker.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:54

Tsja, als mensen diezelfde houdbaarheidsstoffen kunnen eten en een levensverwachting hebben van 70-80 jaar, lijkt het me wel mee te vallen.
Dan maak ik me er niet heel druk om als een paard met een levensverwachting van hoop ik 25-30 jaar er ook wat van binnenkrijgt.
Zij het met mate, want de biks die hij op stal krijgt, is schoon, en de Marstall die ik bijvoer ook. Ik wil hem alleen nu met het veranderlijke weer en 24./7 buiten graan bijvoeren, en dat is de Kentucky light E van Havens geworden.
so shoot me Haha! Haha!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:55

ElCid schreef:
Ik respecteer ieders mening, daar gaat het ook niet om. Maar het feit dat er in ons dagelijks voedsel en leven, en dat van onze dieren, schadelijke stoffen worden verwerkt, ter meerdere glorie en geldelijk gewin van anderen, respecteer ik niet. Dat is ook het geval met sigaretten, puur vergif, maar omdat een paar multinationals er veel aan verdienen en het een deel van onze economie draaiende houdt mag het gewoon gerookt worden.
Dat is dan ook eigenlijk waar het mij omgaat;voor geld doet men bijna alles, is alles geoorloofd en mag er gelogen worden, dat vind ik het zeer slechte zaak.
Compleet off-topic, ik weet het Knipoog

Er zijn inderdaad genoeg mensen die simpelweg de goedkoopste brok kopen en niet verder kijken dan hun neus lang is. Dat is inderdaad veel ergerlijker.

Off-topic: helemaal met je eens!

On-topic: Heb in de beginfase Havens meusli gevoerd. Is al jaren terug maar mijn paard vond dat geen succes. At het echt met lange tanden. Weet alleen zo de naam niet meer van de muesli die ik nu voer Rolleyes
Ik denk nog even verder, mss kom ik er wel weer op Scheve mond

Verder houd ik hem zo natuurlijk mogelijk met zoveel hooi als hij wil en 24/7 weidegang met open stal. Het gras in het weiland wordt bemest met compost van zijn eigen mest, geen kunstmest of andere troep erop.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 12:03

@Francis
Ik zie, als ik het allemaal goed genoteerd heb, dat jij geen zwarte haver gebruikt, maar alleen blanke gepunte haver. Is dit met een speciale reden?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 12:17

Omdat zwarte haver meer energie geeft dat blanke haver, paarden kunnen daarvan nog wel eens " te fit" worden. Ik heb zelf een tijd zwarte haver gevoerd en merkte toen dat de paarden dan wel eens wat heter werden.
Zo heb ik het aan Francis verteld, vandaar dat zwarte haver een minder goede keus is voor een van nature al pittig paard..
Ik wil het zelf wel weer gaan voeren, maar dan in kleine hoeveelheden omdat ik dat stukje extra energie wel kan waarderen, en mijn Arabier er wel goed tegenkan Haha! . De Lusitano werd er wel te druk van, maar dat is dan ook een jonge hengst met een flink temperament.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 12:19

Dus als ik een conclusie kan trekken hieruit is dat je geen zwarte haver gebruikt, mits je merkt dat je paard wat meer energie kan gebruiken en dan vervang je wat blanke haver door zwarte haver?

Ander punt.
Drachtige merrie's.
Gewoon hetzelfde voeren, maar in de laatste maanden speciaal merrievoer (zet expres geen brok) bijvoeren of voer helemaal vervangen voor merrievoer
Laatst bijgewerkt door Chawi op 18-08-06 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 12:21

Ik denk dat we gewoon kunnen stellen dat we hier allemaal het beste met onze paarden voor hebben. De een doet het anders dan de ander maar dat is ieder zijn eigen keus.

Enige verschil vind ik, ik KIES om te roken als is het verslavend, ik KIES om bepaalde dingen te eten of niet te eten. Mijn paard kiest zijn voer niet, daar is hij afhankelijk van van mij!

Ieder heeft onderzoeksplicht daarin maar ene stelt grenzen daar verder in dan de ander. Net als vegetariers, ene gaat daar veel verder in dan de ander.

Maar ik vind het moeilijk blijven wat te voeren! Soms is wat nu goed lijkt soms achteraf toch niet altijd goed omdat er meer onderzoek wordt gedaan en nieuwe ontdekkingen.
Muesli, brok, granen / haver?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 12:35

Rietveld schreef:
Dus als ik een conclusie kan trekken hieruit is dat je geen zwarte haver gebruikt, mits je merkt dat je paard wat meer energie kan gebruiken en dan vervang je wat blanke haver door zwarte haver?

Ander punt.
Drachtige merrie's.
Gewoon hetzelfde voeren, maar in de laatste maanden speciaal merrievoer (zet expres geen brok) bijvoeren of voer helemaal vervangen voor merrievoer

Zo kun je het inderdaad stellen.

Wat drachtige merries betreft, dat is 26 jaar geleden voor mij dus daar weet ik te weinig van.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 13:57

Van pavo hebben ze ook granenmix zag ik maar zit ook weer zwarte haver in verwerkt. Iemand daar ervaring mee?

Ik zag wel al ervaringen met Subli en Havens voorbij komen maar Pavo nog niet of heb ik dat gemist?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 14:00

Een drachtige merrie kun je denk ik gewoon ook granen voeren (doen de meesten in de US ook gewoon), als je dan maar zorgt dat ze ruim voldoende vitaminen binnen krijgt en je op één of andere manier aan't eind van de dracht en tijdens de zoogperiode het eiwitgehalte flink opschroeft. Dat kan bijv. weer met Lucerne, maar je zou ook kunnen overwegen om een goed merk merrie voer (bij) te voeren. Ze hebben in ieder geval wel 'meer' nodig dan normaal...

Wat die zwarte haver betreft heeft ElCid dus al uitgelegd waarom. Dot is van zichzelf redelijk actief, die heeft niet echt meer energie nodig, die heeft haar voer/energie vooral nodig om op gewicht te blijven. Wel heb ik ook gehoord dat zwarte haver vetter is dan blanke dus in dat opzicht zou 't voor haar wel goed kunnen zijn, ik heb alleen 't zekere voor 't onzekere genomen en houd het blij blanke haver. Dat gaat prima nu...
Het maakt natuurlijk wel verschil of je als haver volledig zwarte haver gebruik, of dat er, zoals bij de meeste granenmengsels, maar een klein percentage zwarte haver in zit. Bij mij zou het dan alleen zwarte haver worden dus een aandeel van 25% in't totale randsoen zou zwarte haver zijn.. dat is natuurlijk veel meer dan die 5% misschien, die in kant en klaar voer zit.

Heb overigens net even bij de coop in Wekerom geïnformeerd en daar kan ik toch duidelijk goedkoper aan m'n graantjes komen dan bij de voerhandel in Putten. Haver en Mais maken niet veel uit, maar voor de gerst en tarwe betaal ik daar maar 5.30 (afhaalprijs) dus dat scheelt me in totaal bijna 10 euro op die honderd kilo voer. (in putten was alles rond de 8 euro per zak, nog even nagekeken. Daar betaalde ik voor die 100 kilo ongeveer 34 of 36 euro, in Wekerom ben ik voor iets meer dan 25 euro klaar. (En't is misschien 3 km verder rijden maar dáár kan ik weer goedkoper tanken dus ook wat dat betreft niet duurder uit Knipoog )
Het loont dus zeker de moeite om ook wat pure granen betreft even een prijs-vergelijkend onderzoekje te doen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 14:10

ElCid schreef:
Allerlei allergieen, etc. kunnen veroorzaakt worden door E nummers.(

Inmiddels is aangetoond dat chemische antioxidanten in heel veel gevallen (zo niet de meesten) de oorzaak zijn van epilepsieaanvallen bij honden. En ook van verschillende huidproblemen staat vast dat antioxidanten op z'n minst een slechte invloed hebben.
Kan me dus zo voorstellen dat het ook op paarden zéker z'n uitwerking zal hebben.
En idd... juist dat paard kan niet zelf kiezen.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 14:37

Francis schreef:
Het loont dus zeker de moeite om ook wat pure granen betreft even een prijs-vergelijkend onderzoekje te doen.

Ik ben al vanaf 12.00 uur op internet aan het zoeken, maar of ik zoek verkeerd of ik kom gewoon geen prijzen tegen. Gestoord ... Misschien dat je soms gewoon ouderwets beter de telefoon kan pakken...
Jij had contact gehad met een bedrijf in Wekerom, kan jij mij het telefoonnummer PBen?

Ik denk dat als ik de granen ga voeren, vanaf de 8ste maand langzaam overga op de merriemeusli van Marstall, dan komt ze en het veulen zeker weten niets te kort.

Ik zag in een eerder post dat je eventueel wat Lucerne van de hand af wilde doen, is dat nog steeds zo?

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:05

Ik zit nog even rond te kijken naar een goede vitmanine/mineralen toevoeging, iemand een idee?
Denk dat mijn veulen straks maar aan de fokkermineralen (of hoe het mag heten) van Subli gaat..
Heb eigenlijk liever wat grotere verpakkingen maar kan niet meer vinden dan van die emmertjes pavo spul en al die dingen.. Heb je niet gewoon 20 kg zakken mineralen ofzo?

Orchid heeft tijdens haar dracht rond maand 7-8 dr eerste merriebrokjes gekregen. Maar dat spul van pavo had volgens mij niet echt een constante voedingswaarde, elke keer dat ik een nieuwe zak aanbrak was Orchid aan de diarree. Dus overgegaan op lucerne (3/4 emmer) halve kilo geplette haver,scheut olie en zo'n summerfit koek Clown Plus onbeperkt gras en hooi maar dat kreeg ze al.
Hier deed ze het super op, ze zat echt letterlijk en figuurlijk lekker in haar vel Lachen
Na de bevalling (veulen had trouwens niks tekort gehad, wat een knoert Haha! ) toch een beetje equisanum muesli aan dit dieet toegevoegd, omdat ze koliek had gehad, en dr melk wat weg was getrokken. Daar staat ze dus op tot de zak leeg is en dan wil ik het proberen op granen, vitamine toevoeging en lucerne. Het veulen eet ook al graag lucerne, dus dat komt wel goed Haha! Ze zijn beide supergezond, lekker op gewicht, mooi glanzend vachtje, enz Lachen

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:08

Om nog even terug te komen op allergieen n.a.v. E-nummers etc. kwam ik dit tegen :

Citaat:
Voedselallergie.

Tenslotte wil ik voedselallergie onder uw aandacht brengen. Ook dieren kunnen allergisch zijn voor bepaalde stoffen die in de voeding voorkomen. Kies in elk geval een voeding zonder conserveringsmiddelen, kleur-, geur- en smaakstoffen en anti-oxydanten. Veel goedkope (huis)merken of merkloze voeders bevatten deze stoffen. Tengevolge van een voedingsallergie kunnen huidproblemen ontstaan, variërend van zwellingen, rode vlekken, tot pukkels en etterende huidabcessen. bij een voedselallergie kan men in elk geval het middel echinacea angustifolia (kegelbloem) inzetten, om de weerstand in zijn algemeenheid op te vijzelen, waardoor het afweersysteem beter kan gaan funktioneren. Ook cardiospermum (blaaserwt) is inzetbaar.

Er zijn dus allerlei homeopatische middelen mogelijk tegen allergie, maar ook hier geldt weer dat een juiste type-diagnose noodzakelijk is voor het vinden van een juist constitutiemiddel.

Van deze site:

http://www.homeo-natura.nl/allergie%20paard.htm

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:31

Even ter info over allergieen mochten sommige nog niet op de hoogte zijn ervan:
Allergie testen zijn niet helemaal betrouwbaar en geven na een allergische reactie na poosje nog afwijkende resultaten! Paar weken na allergische reactie bleek mijn paard allergisch volgens de test voor alle soorten grassen, tarwe, haver, gerst, mais, en nog heel veel meer, echt waslijst!

Ergo hij zou niks meer mogen eten Clown Haha! Haha!

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:32

Ik heb alle kosten tegeover elkaar gezet Marstall versus granen, omdat ik toch benieuwd was of het nu echt zoveel goedkoper was.
Ik zal net zoals ik vroeger voor mijn wiskundeleraar moest doen alle berekeningen neerzetten, want misschien heb ik een foutje gemaakt. Voor de goede orde. Ik ga uit van een voeding van 2 KG per dag. Dit voor de makkelijkheid

Granen
Granenmengsel: 100 kilo voor €25,- (geen benzinekosten meegerekend voor het ophalen)
Vitaminen: 1.5 kilo voor 17,45 inclusief verzendkosten (paardendrogist)

25/100= €0.25 per kilo
€0.25 x 2= €0.50 per dag (ik voer als voorbeeld 2 kilo)
€0.50 x 30= 15 voor 30 dagen
Vitaminen
Bij gebruik van 50 gr per dag doe je precies 30 dagen met een emmer
1500/50=30 = €17.45 voor 30 dagen

Totaal €15 + €17.45= € 32.45 voor 30 dagen

Marstall E
Ik weet niet de exacte prijs, maar in 2005 zag ik in een forum dat het € 13 voor 25KG was.
Ik ga voor de zekerheid uit van €15
€15/25= €0.60
€0.60 x 2= € 1,20 per dag
€1.20 x 30 = €36,- voor 30 dagen

Klopt mijn berekening een beetje, want dan weet ik al wat ik ga kiezen namelijk.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:39

Is Marstall E ook granen/haver mengsel?

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:44

Nee, Marstall is een muesli, maar wel een hele goede als ik iedereen mag geloven. Kijk maar eens op hun site www.marstall.nl

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 20:19

Rietveld schreef:
Francis schreef:
Misschien dat je soms gewoon ouderwets beter de telefoon kan pakken...
Jij had contact gehad met een bedrijf in Wekerom, kan jij mij het telefoonnummer PBen?

Ik zag in een eerder post dat je eventueel wat Lucerne van de hand af wilde doen, is dat nog steeds zo?

Uh.. nóg ouderwetser... gewoon langs rijden om te vragen. Nee, heb zo geen telefoonnummer dus. 't Is de Coop (Cooperatie De Valk) in Wekerom, kwestie van telefoongids.nl dan. (Edit: ok, even voor je gezocht: 0318-461645. In Lunteren zit ook een vestiging: 0318-461141) Maar die prijzen die ik noemde waren wel 'afhaalprijzen'.. als 't geleverd moet worden zal het heel iets duurder zijn (maar ook niet veel, volgens mij ging er maar 10% af ofzo) en ik weet niet in hoe groot gebied ze afleveren en wat voor hoeveelheden.

Op dit moment líjkt Dot de lucerne toch te gaan eten... nog niet vréselijk van harte maar dat wat ik haar 's avonds laat geef is 's ochtends op. Die hoeveelheid wil ik langzaam nog wat opvoeren omdat ik het ook alleen maar 's avonds laat wil/kan voeren i.v.m. ander paard wat het niet krijgt. Blijft ze't eten dat doe ik het dus niet weg.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 20:22

Hardstikke bedankt.. Ik had inderdaad wel de Cooperatie De Valk gevonden, maar wist niet dat dat hetzelfde was Lachen

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 20:33

Rietveld schreef:
Klopt mijn berekening een beetje, want dan weet ik al wat ik ga kiezen namelijk.

Dat zou kloppen als je ook idd net zo veel graan als muesli zou voeren, maar van graan kun je veel minder voeren dan van muesli. Niet alleen in volume maar óók in gewicht.
Ik voerde drie maal daags een volle schep Marstal E (echt vól, kopje er op) en dat woog zo'n 800 gram per voeding. Van't graan voer ik nu ongeveer 600/650 gram per voeding en daar heeft ze echt genoeg aan. Uiteindelijk scheelt dat dus wel.

Overigens kan je vitaminenpreparaat ook goedkoper, ik heb die van NAF, standaard supplement, zak van 3000 gram (emmertje heb ik zelf wel) á 24,50. Daarvan geef ik 60 gram per dag en doe ik dus bijna 2 maanden mee (50 dagen om precies te zijn als je secuur voert). Dat maakt het per dag dus ook weer iets goedkoper: 0.49 per dag en da's 14.70 per 30 dagen)

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 20:53

Ja dat maakt granen nog iets goedkoper. Maar het verschil blijft kleiner dan ik in eerste instantie dacht. Marstall blijkt ook goedkoper te zijn dan de €15,- per 25KG. Als ik me goed heb laten informeren. Dan ga ik dus toch eerst de Marstall uitproberen en kijken hoe ze het daarop doet.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 20:55

E zonder haver kost 10,40 voor 20 kilo, tenminste, dat betaal ik ervoor Knipoog