[WN] kwaliteit van de quarterhorse is erg bedroevend ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:52

De bodem in Wanroij is idd aan de zware kant. Niet ideaal om een 3-jarige in te showen ;-)
2-jarigen gaan ook op orthopedisch beslag als dat nodig is. Heeft niks te maken met showen.

Proficiat Sevke met Sneaky ;-)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:29

Ja klopt, dwaal helemaal af :D

Cer

Re: kwaliteit van de quarterhorse is erg bedroevend ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 06:55

Wat is er mis met die 2jarigen dan :?

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:17

Hoeft toch niets mis mee te zijn? soms wil je ze helpen om beter af te rollen, of te zorgen dat ze hun voorvoeten beter weg kunnen zetten in hun stops, zodat ze niet iedere dag een nieuwe balbetrappig oplopen ;)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:24

Dat impliceert inderdaad weer het uiterst trieste gebeuren van 2 jarige paarden die al dat soort dingen moeten doen vanwege geld/roem

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:26

Ja, maargoed... ze helpen ze in ieder geval nog ermee... Waar ik op stal sta staan ze overigens allemaal met blote voorvoeten, weer eens wat anders.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:29

essiedepessie schreef:
Hoeft toch niets mis mee te zijn? soms wil je ze helpen om beter af te rollen, of te zorgen dat ze hun voorvoeten beter weg kunnen zetten in hun stops, zodat ze niet iedere dag een nieuwe balbetrappig oplopen ;)

Als je er dan nog niet op gaat zitten is er niks aan de hand hoor! Een paard van 2 heeft nog niet genoeg balans om deze manoeuvres uit te voeren......het feit dat ze zich zonder ijzers verwonden zou indicatie genoeg moeten zijn dat je dan heel erg verkeerd bezig bent.
Triest om er dan ook nog een ijzer onder te gaan slaan, weet je tenminste zeker dat ook de hoeven verzwakt worden!
Oh, maar dat maakt niet uit toch, want als 5 jarige ( of eerder gaan ze de fokkerij of de "prullenbak" in ) en dan maakt het niet uit als ze niet meer kunnen lopen.............
Tjonge, jonge wat een onbenul -:(-

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:31

Even kalm aan hoor! :) Ik had het niet per definitie over 2 jarigen.

Daarbij, koop ik alleen paarden met het doel ze gezond te houden, en niet ze stuk te rijden. En de mensen waar ik van zou kopen, of waar ik les van zou nemen, of waar ik mee omga, exact hetzelfde.

Chill out.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 14:00

Sneaky heeft ook blote voorvoeten. Sen had ook blote voorvoeten. Maar als het nodig is, kun je ze helpen met een ijzertje, idd. En de discussie over rijden met tweejarigen, tja, of je draait mee in het systeem ofwel niet, maar we kunnen misschien elkaar in ons waarde laten ?

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 14:25

sevke schreef:
Sneaky heeft ook blote voorvoeten. Sen had ook blote voorvoeten. Maar als het nodig is, kun je ze helpen met een ijzertje, idd. En de discussie over rijden met tweejarigen, tja, of je draait mee in het systeem ofwel niet, maar we kunnen misschien elkaar in ons waarde laten ?

:j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:12

Ik weet zat paarden die later een ijzertje voor erbij krijgen. Als een paard het allemaal netjes doet en je kan hem helpen, is daar niks mis mee.
Er zijn heel veel paarden die speciaal beslag hebben om pijnvrij te lopen. Daar kun je achter staan of niet. Maar ondersteunen of helpen vind ik heel wat anders. Tenslotte is een plate ook een hulpmiddel om beter door te glijden en een paard juist niet kapot te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 15:29

sevke schreef:
*\o/* En dan hebben jullie het mijne nog niet gezien ! Vrijdag klinisch en röntgenologisch goedgekeurd, ondertussen geleverd en betaald, ben ik nu de trotse eigenaar van Gump Sneaky Peeky BB ! Een zesjarige Little Gump merrie uit een Greys Starlight moeder. Proost !!

Nog gefeliciteerd! !
Edit filmpje bekeken, ze is leuk!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:23

sevke schreef:
En de discussie over rijden met tweejarigen, tja, of je draait mee in het systeem ofwel niet, maar we kunnen misschien elkaar in ons waarde laten ?

Zeker niet. Niet als het dieren betreft.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:33

Nou vraag ik me dan toch af waarom jij vriend bent met mensen die de reining sport beoefenen en promoten en hun statussen op FB liked als ze eens gewonnen hebben met hun paarden die ook vanaf hun 2e opgeleid zijn!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 20:01

Ik zal het je nog sterker vertellen, mijn paard was ook 2 toen ze ingereden werd :D

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 23:12

lol

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 08:54

@rom : dan draai je hoedanook ook mee in het spel. :D

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 09:39

Helaas wel, maar als je het niet weet is het ook lastig om het niet te doen.
Als je een als iets ouder paard koopt die meerdere eigenaren, dan is het lastig om te achterhalen wat er mee gebeurd is. Als ik nu een paard zou kopen en ik zou weten dat het zo was, zo het blijven staan.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 09:41

het is een fabeltje dat hoeven zwakker worden van ijzers
hier gaan paarden regelmatig op en van ijzers(nouja Blue nu natuurlijk niet meer maar toen hij jonger was wel ) en dat geeft helemaal geen problemen

een jong dier een ijzertje geven ter ondersteuning vind ik nog altijd beter als een dier in de problemen laten komen, al vind ik het triest als dat is omdat hij al te jong moet werken
(ik ken plekken waar dieren op januari 2 verklaard worden en ingereden worden,betekent dat er op een paard van 1.5 jaar geklommen wordt 8)7 )

bedenk dat een veulen het eerste half jaar nog te helpen is in stand van hoeven en benen
ik zou willen dat iedere fokker zijn verantwoordelijkheid nam en de smid vanaf dag één ook naar een veulen laat kijken
vaak hoeft er niks gedaan te worden, soms enorm veel maar dat kan dan wel betekenen dat dat dier de rest van zijn leven netjes recht op de benen staat en niet zijn hele leven aangepast beslag nodig heeft

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 18:05

Romkabouter schreef:
Ik zal het je nog sterker vertellen, mijn paard was ook 2 toen ze ingereden werd :D

:=

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 08:48

Dat is toch niet zo abnormaal ? Op de meeste stallen worden paarden ingereden in het voorjaar van het jaar dat ze twee worden. Als je dat niet wilt hebben, koop je best een veulen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:18

sevke euhhh, ik vind dat wel abnormaal ja :( en inderdaad koop ik daarom ook altijd jong spul

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:20

nee, je bent het er niet mee eens..
maar het is vrij gebruikelijk. en de trend lijkt, dat men nog vroeger begint .

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:24

In en intriest! Gelukkig zijn er ook nog mensen die zelf nadenken en dus niet de "trend" volgen, wat je nooit moet doen want dat leer je af of nog zelf te denken of een mening te vormen! Als de trend wordt dat paarden straks met 12 maanden al worden ingereden..........ik durf te wedden dat de hersenloze trendvolgens er nog aan mee zouden doen ook als er maar genoeg verteld wordt dat het gaan kwaad kan en dat je er een paar zakken brokken mee kan "winnen"!
Maar ik vind het en abnormaal en ben het er niet mee eens! Als je om de gezondheid van je paard geeft pieker je er niet eens over, als je een "tool" zoekt voor je hobby en prijzen wil winnen kan je beter een andere hobby zoeken! Fietsen bijv. die kan je gewoon weggooien als ze kapot zijn, maar dat doen sommige mensen ook met paarden.................

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:29

volgens mij is er een centrale discussie over de leeftijd van inrijden en was het niet de bedoeling dat deze in ieder topic weer terug zou komen..

sevke, heb je inmiddels een nieuw paardje gevonden?