[WN] Niet-Quarters/Paints/Appa's die in de Western(sport) lopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Friso_lover

Re: Niet-Quarters/Paints/Appa's die in de Western(sport) lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 17:25

Het hoofdstel is gewoon dark-oil (heb de foto een beetje bewerkt met instagram :o ).
De teugels zijn volgens mij medium-oil, dus die wil ik nog even donkerder maken met lederolie.
Ik heb het hoofdstel van een bokker overgekocht, die had het bij arthurs weg.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:20

Ik zoek dark oil :j :D
Voor straks. :+

Ik heb Evelien net gesproken voor een check van mijn zadel. Ik heb er gewoon te weinig verstand van. Zij denkt dat het wel goed ligt na wat vragen, maar voor mijn eigen gemoedsrust komt ze toch een keer langs. Zit tussen mijn oren, maar vind het wel fijn een check te hebben.
En als het dus gewoon past, komt er een bijpassend hoofdstel. Dark oil. En dan alles in dezelfde kleur :))

Mijn huidige hoofdstel mag dan buitenrijhoofdstel worden, want daar heb ik tegenwoordig shanks aan hangen. Dan hoef ik niet elke keer bitten en hoofdstellen te wisselen.
Vorig weekend voor het eerst geprobeerd. Jim wil nog wel eens spoken zoeken en dan lekker zijn onderhals erop zetten, bit vastpakken en kaken sgtrak maken. Ik moest 1x doorkomen met het bit en de rest van de weg geen spook gezien en dus met los teugeltje gereden :+
Dus dat hou ik er maar in. Beter 1x streng en geen last meer dan steeds gezeur met spoken die er niet zijn.
Is overigens gewoon een Billy Allen, net als mijn snaffle, en met korte scharen. En in de bak rij ik dus gewoon op snaffletje. Daar zijn geen spoken :))

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:28

Ik heb vanmiddag het hoofdstel uitgetest, heb er ook een bit bij gekregen en dus moest ik even weten of hij er wel lekker op liep. Hij had nergens last van, heb de hele reis ook met een los teugeltje gereden. Behalve toen de eendjes uit de sloot vlogen, toen was Friso net een ballerina xD hahaha

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:37

Jim is van extremen. Over het algemeen is hij heel braaf. Maar hij kan er wel een kop op hebben en dan zoekt hij een aanleiding. Vaak zijn dat mensen die ergens lopen. Dat blijft heel spannend. Helemaal als het kinderen zijn. En dan kijkt hij niet, nee, dan gaat hij in passage voorbij of hij wil een sprintje trekken. Vorige keer dus richting een drukke weg en toen was ik heel blij met dat bit. Het gedonder was gelijk afgelopen en toen kon hij wel ineens alleen maar kijken zonder meteen weg te rennen. Het voelde wel een stuk safer, zo'n noodrem bij de hand. En de rest van de weg was hij dus ook gewoon braaf. Ei :+

Vandaag trouwens les gehad. Hij doet het echt zo goed! Hij wordt lekker soepel, maar houdt nog wat vast in de kaak/hals. Dus daar zijn we vandaag mee aan het werk gegaan. Galop gaat ook steeds beter. Linksom is nog wat lastig, zeker richting verzameling op de kleine cirkel. Maar rechtsom gaat echt onwijs lekker.
En we kregen nog een compliment bij een perfecte rollback op X :D
Zo 1 waarvan we allebei even stil waren uit verbazing :')
Echt super leuk!

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:59

Dan is het wel makkelijk zo'n noodrem ja, ik ben zelf niet zo'n fan van die shanks. Maargoed, de meesten weten hoe ze ermee om moeten gaan ;)

Mooi dat het zo goed gaat in de les, hoelang zijn jullie nu al bezig met western?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:01

Nee, ik ben er ook geen fan van. Of nou ja, ik vind het zelf lastig om mee te rijden. Vandaar dat ik 'm allen maar buiten gebruik. De noodrem kan ik goed gebruiken. En aan de andere kant rij ik er dus ook met los teugeltje mee. Dus kom er eigenlijk niet aan. Of ik het straks in de bak ook ga gebruiken laat ik van mijn trainster afhangen. Voorlopig in ieder geval nog niet :D
Maar zo kunnen we er wel allebei op een ongedwongen manier aan wennen :j

We zijn er pas vanaf januari mee bezig. Heel kort nog eigenlijk. :D
Maar hij lijkt er wel voor geboren te zijn, zo makkelijk pakt hij alles op. Dat is echt bizar.
Ik moet er meer aan wennen dan hij :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 21:10

Mooi hoofdstel voor Friso :j

Amanda fijn dat Evelien naar je zadel komt kijken, is gewoon belangrijk dat 't goed ligt. Les klinkt als een superles!

Ga even naar fototopic kijken :)

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 10:47

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 10:54

Mooie foto's van een mooie bonte! Ben gek op bont, mijn volgende pony... <3 :P

Ik heb deze week mijn tweede westernles gehad, ben echt superenthousiast! Paar maandjes bespiering opbouwen (paard heeft lang stil gestaan) en daarna gaan we ook op zoek naar een westernzadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 12:40

Nou ik heb gister weer in het bos gereden, nu met mijn andere paard erbij en nu kon ze wel normaal doen gelukkig.. Super relaxed gereden.. Gelukkig!
Straks mn haffie weer eens rijden, die is stijf de laatste tijd..
Zijn er hier meer mensen die suikerloos proberen te voeren?
Ze had zo'n jeuk en liep wat spierbevangen.. Ander voer gehaald en het gaat nu beter..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 12:44

Ik voer ook zo min mogelijk suikers :j
Jim staat op veel hooi, een vitaminebrok ter aanvulling en voor de spieropbouw/energie voer ik nu Marstall Vito bij. Merkte dat hij toch wat te kort kwam.
Jim heeft snel mok. Van de winter ben ik daarom een paar maanden volledig van de muesli afgestapt en toen ging het over. Sinds 2 weken voer ik nu de Vito bij. Gaat tot nu toe goed :j

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 13:32

Fuego is in het verleden vaker spierbevangen geweest en jeukt bij voer met veel suikers.

Ik heb enige tijd pavo care4life geprobeerd maar daar viel die erg op af en was ook wat sloom.

Ik rijd ook best wel intensief. Op 'm weer op gewicht te krijgen subli omega-mix bijgevoerd, beviel goed. Nu krijgt ie weer equifyt quarter (800 gram per dag), vitamine/mineralenbrokje, wat lucerne en extra olie. Daar doet ie het erg goed op.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 18:55

Halloo! Iemand vandaag ook naar Oosterwolde geweest??

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 18:59

Nee, dat is niet heel erg in de buurt hier :D

Jim heeft vandaag met een 12-jarig meisje gelopen. Braaf dat hij was!
En ze had hem best lekker aan het lopen. Ze was helemaal enthousiast dat ik een haflinger had en toen ik zei dat we western rijden stuiterde ze helemaal. Dus toen heb ik haar maar gevraagd of ze het leuk vond om een keer te rijden. :D
Ze heeft eerst lekker gestuurd in stap, daarna in draf. En ze heeft zelfs gegaloppeerd. Ik heb haar een paar keer een rollback laten doen. En grappig om te zien dat hij precies deed wat ze vroeg. Het ging dus ook een paar keer helemaal niet goed. Maar toen ze de hulp gaf, draaide hij prima om :j
Stopjes heeft ze ook gedaan. In stap ging goed, in draf kukelde ze er bijna naast omdat hij sneller stopte dan zij dacht _O-
Ik heb heel veel foto's. Zal er straks wel een paar op bokt zetten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 19:09

Friso_lover schreef:
Halloo! Iemand vandaag ook naar Oosterwolde geweest??

Nee ik was in Zeist. Was leuk, ik heb een paar klasses gezien (western horsemanship, paar pleasureklasses en showmanship at halter) en natuurlijk de trail. Die is gewonnen door een haffert (L3) en een trekpaard (L2/L1)

Dus een kwartiertje later (weer terug op stal) was de IJslander aan de beurt. De walkovers gingen heel goed en achterwaarts en het plaatsen van de voorhand ook. De helft van wat mijn brug moet worden staat nog thuis, die moet nog een keer mee naar stal. Als tussenoplossing had ik een rijtje grindtegels neergelegd, daar ging hij heel netjes overheen. Hek voor het eerst geprobeerd (met een touw) maar ik wil ook met een echt hek doen, en daar hebben we een heel handig exemplaar voor hangen aan het begin van de oprit. Moet er toch door als ik een ritje wil gaan maken dus laten we d'r dan maar van profiteren :D Ook hebben we, in de wei waar ik aan het rijden was, een kuil. Die hebben de paarden zelf gegraven, Lags was gisteren nog met de werkzaamheden bezig (en dan met z'n ene schouder erin gaan liggen om te rollen }:0 ) maar als ik 'm er doorheen wil sturen gaat hij er niet door.

Amanda leuk zeg, lijkt me heel grappig om zo'n klein meisje op je paard te zien :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 19:46

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 20:03

Leuke foto's Amanda! Heerlijk om te zien hoeveel lol ze hebben ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 20:11

Amanda schreef:
Leuk zeg!! Genoeg om te oefenen dus :D

Zeker :j

Leuke zeg, zo'n serieuze griet en brave Jim!

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 20:16

Ik heb vandaag foto's gemaakt van mn tack. ik was alleen nog de trings vergeten voor achter op mn zadel.

Afbeelding

Op de foto hierboven. USA technics singel, Reinsman Pad, Crates hoofdstel, Cattleman neusriem, Westwood zadel,
Barefoot teugels, Merkloos bit en Cashel pommeltas.

Afbeelding

Afbeelding

En mijn Weaver one ear hoofdstel met shanks en bijpassende kinriem.
Afbeelding

En mijn ander pad, een Toklat.
Afbeelding

Leuk dat Jim zo braaf was zeg! kinderpony dus haha

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 21:22

Mooie spulletjes heb jij zeg! :j Laatste pad van Toklat is ook mooi. Ik zit al weken te bedenken wat voor kleur pad ik onder mijn (nog te kopen maar sowieso dark olied :P ) westernzadel zal doen. Ik wil het een beetje rustig houden in de basis maar zwart is ook zo saai.

Koper, leuk dat je in Zeist bent geweest. Ik had hem ook in mijn agenda gezet maar ben uiteindelijk een buitenrit gaan maken. Het was zulk lekker weer.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 08:33

Knappe Jim!! <3
Hij loopt echt lekker Amanda!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 08:41

Mooie spullen zeg! Die laatste pad is gaaf :j

Ja, hij gaat echt fijn lopen. Leuk ook om te zien hoe makkelijk ze met hem wegreed :j
Ze vond hem ook heel fijn rijden en hij luisterde zo goed :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 09:04

VivaLaVida schreef:
Nou ik heb gister weer in het bos gereden, nu met mijn andere paard erbij en nu kon ze wel normaal doen gelukkig.. Super relaxed gereden.. Gelukkig!
Straks mn haffie weer eens rijden, die is stijf de laatste tijd..
Zijn er hier meer mensen die suikerloos proberen te voeren?
Ze had zo'n jeuk en liep wat spierbevangen.. Ander voer gehaald en het gaat nu beter..

Hey, Mijn NF ( 15jr )is geblesseerd geweest en door de blessure en onze verhuizing stond ie stil, was ie licht hoefbevangen geworden vorige zomer.
Was wel aan het opbouwen, maar was ook stijf en dat voelde heel naar.
Ik voer al een tijd Vito naast verder veel ruwvoer. Hij had een magnesium tekort in het bloed, dus dat kreeg hij een tijd, maar at ie moeilijk tot vrijwel niet op. Gemengd met lijnzaad olie at ie het ook niet geweldig, maar er kwam iets in.

Ik sta op de Forest Mountain ranch en omdat ik echt moeite had met het gevoel van zijn stijfheid, heb ik hem nu uit handen gegeven aan Roy Willemse die hem weer opbouwt. In overleg geef ik nu pavo eplus bij. Dat is vit E en zit magnesium in. Tot nu toe gaat het behoorlijk goed. We zijn 1,5 maand bezig en doen het rustig aan, maar hij gaat wel elke dag vooruit.
Hij staat op de zandpaddock en ( nog ) niet op gras. Bijna elke dag proberen we nog extra te wandelen einde van de middag of in de avond.
Met dekens wisselen, was hij toch 1 dag iets stijf, maar goed......je kan geen 500 gram ophouden. Van 200 naar 0 gram nu was het ook een dagje minder, maar verder goed te doen.
Ik merk dat lang losstappen, uitstappen en de extra wandeling van minimaal 15/20min wel erg fijn is. Hij komt af en toe moeizaam uit stal, maar dat verbeterd snel.

Hij is wel weer iets aan het jeuken bij de staart, maar goed, in ruwvoer zit ook wat. Daar wil ik toch niet teveel op korten.

Hij krijgt nu meer vito en ik geef er een klein beetje extra compact gras doorheen. ( + die eplus dus en lijnzaadolie )Puur om lekker lang te kauwen. Daar moet je ook niet teveel van geven, maar de meeste lucernes hebben melasse, zitten hoog in eiwitten en bij teveel krijg je snel calcium/fosfor scheef. Dan moet je weer een graan gaan bijvoeren wat ik echt niet wil. Heb de ervaring dat bij matige arbeid zemelen spieren verzuren.

Heb het nu al tig keer vergeleken en ik kan goed aan marstall komen en kom qua samenstelling en verhouding toch steeds op de vito uit. Er zijn enkele voermerken die ook mooi voer hebben, maar als er slecht aan te komen is, begin ik er niet aan.

Omdat ik deze pony al bijna 11 jr rijdt en de stijfheid zo naar voelde, is het voor ons goed dat iemand anders hem rijdt. Ik zeg natuurlijk niet dat je dat moet doen, maar wel als hij verder oke is, moet proberen weer op te bouwen. Roy is er blanco opgestapt en stap voor stap gewerkt. Het mooie is, dat hij tevreden is met een kleine stap en met sprongen vooruit gaat.

Bij blessure is natuurlijk een traject geweest van veearts en uiteindelijk kliniek. Hij is van alle kanten bekeken en behandeld etc. Hij is natuurlijk 15 en heeft wel tijd nodig, maar hem in vorm houden is wel erg belangrijk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 09:32

Bella24 ik zie dat je in Soest woont, staat je paard daar ook? Mijne namelijk wel.

Mooie spullen Latruda! Waar heb je de conchos weg die op je keepers zitten als ik vragen mag?

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 10:01

Dank jullie!
Deze conchos komen uit Duitsland maar justwestern.nl heeft ze sinds kort ook.