[WN] het haltertype

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:34

lifaya schreef:
Paintless schreef:
nou dat is ook Bull oliebol, of koeienstront..

in ieder geval hier in nederland, of hebben jullie het nog steeds over de excessen aan de andere kant van de plas?

Dat is geen bullshit ;) maar ik praat dan ook over Amerika. Heb ook al van te voren aangegeven dat ik vrijwel geen ervaring heb met de Nederlandse gang van zaken in de pleasure/halter business

In amerika mogen de pleasure paarden ook gewoon rennen hoor, snap niet zo goed waar je het idee vandaan hebt dat dat niet zou mogen?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 13:41

ze mogen galoperen, maar ze zien liever geen paarden die keihard door de weide/paddocks racen ;)
Nogmaals ik heb 3 maanden op een pleasure stal geholpen en dat zijn geen mensen die "even" met pleasure paarden bezig zijn maar zij is al 50 jaar in de paarden :) Ze willen ook liever geen staarten omhoog zien, staarten moeten laag gedragen worden, ook tijdens galop.

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:23

lifaya schreef:
ze mogen galoperen, maar ze zien liever geen paarden die keihard door de weide/paddocks racen ;)
Nogmaals ik heb 3 maanden op een pleasure stal geholpen en dat zijn geen mensen die "even" met pleasure paarden bezig zijn maar zij is al 50 jaar in de paarden :) Ze willen ook liever geen staarten omhoog zien, staarten moeten laag gedragen worden, ook tijdens galop.

Dat één stal dat liever niet ziet betekent niet dat alle pleasure paarden in de US niet mogen racen in de wei.. Waar heb je dan geholpen? Ik heb ook op meerdere stallen in Amerika gezeten, de meningen waren wel verschillend. De een laat de showpaarden lekker rennen op de wei en de ander zet ze helemaal niet op de wei.. ken verschillende progamma's met verschillende aanpakken.

Rennie89

Re: het haltertype

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 14:27

ik zeg niet dat het niet mag :') Ik zeg dat ze het liever niet willen zien. Dat is een heel groot verschil. Een goed pleasure paard zal ook in de weide een mooie handgalop laten zien. Op de stal waar ik zat mochten de paarden ook gewoon ALLEMAAL naar buiten ;) Ook de showpaarden.

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:30

Waar heb je dan gezeten als ik vragen mag? gewoon nieuwsgierig mag ook via pb.

Ik ben het niet helemaal met je eens wat betreft: 'een goed pleasure paard laat ook een mooie handgalop zien in de wei.' want ik heb meerdere pleasurepaarden gereden die toch een partij konden scheuren.. Maargoed, meningen verschillen en denk dat een discussie hierover weinig zin heeft :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 14:37

Ik zeg ook niet dat een paard dat scheurd in de weide niet een goed pleasure paard zal zijn :) Maar de fokmerries en een volwassen showpaard op de stal vertoonde dus enkel handgalop in de weide. Ik heb helaas niet heel veel volleerde showpaarden daar gezien op de stal gezien de meeste vlak voor mijn aankomst verkocht waren, dus mijn beeld is vooral op de ruin die ik reed en de fokmerries gebasseerd, de rest van de paarden waren allemaal in training of nog te jong. In elk geval is wat mij daar verteld is dus dat een goed showpaard niet als een dolle door de weide scheurd (nouja, enkele keer mag natuurlijk wel, maar het moet geen gewoonte zijn) en dat de staart altijd laag gedragen moet worden. Ik zat in Kansas :) Er waren overigens ook Hunter paarden op die stal, dat waren ook de paarden die dus wel rondracete

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 17:55

Pleasure = traag
Dus zoals die fokker die ik citeerde aangaf moeten de paarden zo gebouwd zijn dat ze van nature traag gaan. Is het dan zo verwonderlijk dat deze paarden naar quarternormen gewoon traag zijn, in de wei en in de showring? Dat deze paarden zich al dan niet uitleven op de wei of in de piste speelt geen rol, ze worden gefokt om een bouw te hebben die de trage WP gangen bevordert en liefst ook een bijpassend karakter (dus heel verschillend van bv cutters). Wat lifaya zegt komt eigenlijk overeen met het artikel dat ik las van Dan McWhirter waaruit ik dat stukje gequote heb. In een ander artikel van dezelfde fokker stellen ze bv dat een WP paard "level" moet zijn, schoft even hoog als achterhand. Wel, kijk maar naar de race quarters en vergelijk.
http://danmcwhirter.com/home/articles/t ... n_lead.pdf
http://danmcwhirter.com/home/articles/0 ... pezoid.pdf
http://danmcwhirter.com/home/articles/f ... easure.pdf
Laatst bijgewerkt door Callisto04 op 04-09-12 18:04, in het totaal 3 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 17:59

Callisto04 schreef:
Pleasure = traag
Dus zoals die fokker die ik citeerde aangaf moeten de paarden zo gebouwd zijn dat ze van nature traag gaan. Is het dan zo verwonderlijk dat deze paarden naar quarternormen gewoon traag zijn, in de wei en in de showring? Dat deze paarden zich al dan niet uitleven op de wei of in de piste speelt geen rol, ze worden gefokt om een bouw te hebben die de trage WP gangen bevordert en liefst ook een bijpassend karakter (dus heel verschillend van bv cutters). Wat lifaya zegt komt eigenlijk overeen met het artikel dat ik las van Dan McWhirter waaruit ik dat stukje gequote heb.

Klopt inderdaad helemaal :j De paarden konden allemaal bokken hoor, maar de echte show/fokpaarden zie je niet racen door de weide :)

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 18:16

Afbeelding
dash for cash (race)
Afbeelding
Rare Bar (race)
Afbeelding
Corona Cartel (race)

Afbeelding
Absolute Asset (western pleasure)
Afbeelding
The Big Investment (western pleasure)