[WN] Western paardenmishandeling????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 09:14

Himyar"]
[quote="Sugarmiss schreef:
Dat onze Mod een mens is met een mening waar ze voor uit durft te komen en zich niet verschuilt achter een snel aangemaakt anoniem IP-adres.
Waarop baseer je het feit dat een Mod onpartijdig is??

Een "scheidsrechter" hoort toch onpartijdig te zijn?
[/quote]

De hele discussie over al dan niet partijdige moddies speelt al op FZ. De vooronderstelling dat mensen uberhaupt onpartijdig, neutraal en objectief kunnen zijn klopt natuurlijk al niet. Daarom zijn er regels... voor scheidsrechters, voor moddies, voor maatschappelijk verkeer noem maar op. Binnen die regels (die overigens ook niet neutraal zijn, maar gebaseerd op een algemeen geldend waarden en normenpatroon) beweegt een scheidsrechter of moddie zich. Ook weer met het eigen waarden en normenpatroon in combinatie met die regels. Gelukkig maar zou ik zo zeggen! Het lijkt me vreselijk eng als die forum (of andere forums) echt gerund zouden worden door volledig onpartijdige neutrale 'machine-moddies'. Lachen

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 09:23

Er is al een aantal maal aangekaart dat er betere richtlijnen moeten komen voor het vaststellen of een paard wel of niet "mishandeld" wordt. Nu is dat nog het zien van bloed, vele willen dat anders zien.
Ik vraag me dan af waar willen jullie die lijn trekken?

Wat gaat in jullie ogen te ver? Kom niet met alleen "zagen" en "rukken en plukken" want ook dat kan op een redelijk normale manier gebeuren.

Voordat men eventueel naar de WRAN wil, moet je toch wat ideeen hebben over wat wel en niet door de bus kan. Ik ben heel benieuwd.

Mijn inziens is het namelijk niet mogelijk, net als Marrianne als vertelde over een discussie op een andere plaats, je komt er niet uit.

Eerlijk gezegd denk ik dat sommige van jullie mij ook wel te hard zullen vinden te paard. Ik kan ook wel wat "rukken en plukken" indien nodig en om daarna met een losse teugel weg te rijden, maar ik zie op wedstrijden ook ruiters waar ik mijn wenkbrouwen van optrek en kippevel van krijg.

Paintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 09:27

Partijdig of onpartijdig is niet waar het hier om gaat. Het snelle conclusies trekken, oordelen vellen, stelling nemen, dat is waar het om gaat.

De ene anonieme opent een smeuig topic en dat wordt gretig aangenomen. De volgende anonieme zegt iets wat niet in het straatje ligt en wordt afgeknald.

De ene bokker neemt het op voor de andere bokker en hoppa: jij bent er dus zo één!

Great job OK dan! !

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 09:29

Paintje schreef:
Partijdig of onpartijdig is niet waar het hier om gaat. Het snelle conclusies trekken, oordelen vellen, stelling nemen, dat is waar het om gaat.

De ene anonieme opent een smeuig topic en dat wordt gretig aangenomen. De volgende anonieme zegt iets wat niet in het straatje ligt en wordt afgeknald.

De ene bokker neemt het op voor de andere bokker en hoppa: jij bent er dus zo één!

Great job OK dan! !

Maar naar mijn mening is een "hokjesgeest" niet goed, een moddie moet open staan voor grijze gebieden en niet zwart/wit denken.
Als ik hier vertel dat ik jaren geleden reining heb getraind bij Henk van Amstel, dan word ik gelijk in een hokje geduwd en krijg een stempel. Dat vind ik niet juist.

Paintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 09:30

jeddah schreef:
Voordat men eventueel naar de WRAN wil, moet je toch wat ideeen hebben over wat wel en niet door de bus kan. Ik ben heel benieuwd.

Die discussies bloeden dus iedere keer al dood voordat, bijvoorbeeld, de WRAN er ook maar notie van heeft.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 09:32

Dat ben ik eens Paintje, maar hoe zou er anders wat kunnen veranderen? Als niemand met een richtlijn kan komen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 09:36

eigelijk is het redelijk simpel... kijk naar de wijze waarop de rechterlijke macht is geregeld in bijvoorbeeld nederland...

Je hebt een set van wetten en regels... En die moeten best te maken zijn. Zoals Cornelie als schreef.... speel leentjebuur bij andere takken van sport (bijvoorbeeld de KNHS).

Daarnaast heb je dan nog mensen nodig die die regels toepassen. En daarbij zit vaak veel interpretatie. Hoe moet je iets beoordelen of begrijpen. Daarvoor hebben we in Nederland het principe hoor en wederhoor en wordt de rechterlijke macht geworven uit een groep wijze mannen en vrouwen. Dus mensen waarvan je vindt dat ze een goede bij onze normen en waarden passende eigen mening hebben.... Op deze manier is het systeem natuurlijk niet onfeilbaar (zo'n systeem bestaat niet), maar werkt het redelijk. Met regels, met normen en waarden, met wijsheid en met compassie.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 09:44

Waar ik me aan erger op wedstrijden is dat 'bepaalde'ruiters hun paard helemaal afmatten voor de wedstrijd waardoor je kunt zien dat het paard tijdens de wedstrijd moeite heeft om het vol te houden ,de mond van het paard op een groffe manier niet met rust laat,waardoor het paard erg nerveus enz wordt met als resultaat een bang paard en niet een soepel en ontspannen paard. of mensen die als 'straf'hun paard meters back up TREKKEN niet met zit maar lekker roppen met de teugels ,vervolgens trekt het paard ook nog eens de helft van zn staart eruit,en dat doet ZEER! ik vind western niet meer zo vriendelijk als een paard gewoon geen moment rust krijgt ,dus als een ruiter die mond gewoon niet met rust laat.zo'n paard wordt geestelijk helemaal gek.

Paintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 09:51

De betreffende organisaties hebben al de nodige regels opgesteld. Als je dus de discussie bij hen in huis doet, heb je (hopelijk) te maken met mensen die goed op de hoogte zijn van de bestaande regels.

Ik denk dat zij, na het nodige aan gehoord te hebben, beter richtlijnen vast kunnen stellen. Of in ieder geval ideeen er voor. Zij weten beter wat er haalbaar is.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 10:00

Blaze"]
[quote="Adrienne schreef:

FOUT Boos! Je bent nooit HARD voor je paard, je bent consequent. Dat is iets heeeeeel anders.

Ach dat is maar hoe je het bekijkt,ik zie geen verschil

*Dat zegt al alles

Dat gezaag en geruk waar het hier om gaat wordt nooit onbewust gedaan maar daar is in die kromme breinen wel degelijk over na gedacht.

Het werkt al jaren,nog voor dat de meesten hier paard konden rijden

*Waar zijn ze als het geen junior paarden meer zijn???

Ik denk dat Vera nu wel door heeft hoe de twee deling ook hier op bokt inelkaar steekt.

Dat weten we al heel lang,dat is niks nieuws.wat wel nieuw is dat de ene helft door ingezonden brieven denkt iets te bereiken waar eigenlijk niets aan de hand is.

*Ik dacht dat het niks nieuws toe te voegen had Jij duidelijk wel. Want langzaam zien we Blaze's gezicht.

Maar ja deze eindeloze welles niets discussie gaat uiteindelijk toch nergens heen. De ruk en plukkers zijn net zo overtuigt van hun gelijk als de mensen die wel netjes rijden.

whoaaaaaaaaaa je maakt nu wel een statement wat en beetje te zwart wit is Cool

*Het is ook behoorlijk zwart wit en dan heb ik het over de echte mishandelaars die paarden kapot rijden voor en na de proef en uit pure frustratie niet weten wat ze nu weer moeten doen. Niet over de ruiter die eens ooit wat te hard sporen geeft en door de huid prikt, of ooit een paard eens op zijn kont trekt omdat het totaal niet wil luisteren. Dat is een af en toe verhaal. Niet het orde van de dag geval waar het hier om gaat.

Dus Vera mijn advies aan jou, hou op met het tegen een blinde en dove muur aan lopen, blijf gewoon rijden zo als je altijd al doet en hoop samen met een aantal anderen hier dat je op de eerst volgende wedstrijd weer schaterlachend kun zien hoe een " ruk en pluk " paard zijn ruiter in de git laat zakken waar hij hoort.

en toch leert de geschiedenis dat die paarden op het hoogste niveau meedraaien en dat al jaren Cool

*Ik breng hier een kleine nuance aan, je moet schrijven toch leert de geschiedenis dat die ruiters op het hoogste niveau meedraaien en dat al jaren. Die paarden zijn dan nl al lang afgeschreven. Hersendood als het ware.
[/quote]

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 10:06

Ik ben het volkomen met Adrienne eens!! OK dan!

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 11:22

Het is heel menselijk, dit soort discussies, maar misschien moeten we toch wat meer op de feiten gaan letten. En die zijn minder prettig.
En ik heb al 20 keer langs zien komen; verbeter de wereld, begin bij jezelf. Veel mensen hier rijden prima, en met respect voor hun paard. Dus die zijn al begonnen bij zichzelf. En nu hebben ze dus ook het recht om hardhandige ruiters te zeggen dat het ook anders kan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 11:41

Paintje schreef:
Great job OK dan! !

Mochten er mensen zijn die de regels voor het Modereren aangepast willen zien. Op FZ staat een forum waar je je grieven kwijt kunt en positief mee kunt denken met verbeteringen.

Mochten er mensen zijn die problemen hebben met mij als Mod dan is BartVB daarvoor de aangewezen persoon.

Persoonlijk zal ik mijn mening blijven verkondigen zoals mij dat goeddunkt en hem niet ondergeschikt maken aan mijn Moddie-schap. Het grotere goed (het paard idg) staat bij mij nl hoger.

Verder komen sommige opmerkingen in de richting van het nieuwe item
[WN] suggesties uitvoerbare regelementen
Misschien handig om daar eea bij elkaar te houden.

NeverMind

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 11:44

Sorry bubbels ..... ben het totaal niet eens met je stelling.....ik vindt de gezegde schoenmaker blijf bij je leest een veel betere.....iedereen rijdt en traint zijn paard op de manier waarvan hij/zij denkt dat het de beste is .... de ene zou dat wat ruwer doen als de ander....maar dat wil nog niet zeggen dat als ik mijn paard met respect behandeld .... dat ik daardoor het recht heb verworven om andere ruiters eventjes lekker de grond in te boren ..... zo werkt dat niet.

xxxmelody

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 11:49

zaartje schreef:
Ik bedoel het ook niet om mensen aan te vallen............toevallig dit nu gezien in de westernsport. Bij dresuur is het ook niet altijd vriendelijk.
Ik ben wel op meerdere stallen geweest maar steeds valt het mij op. Je leert het zelfs van degene die lesgeven (ondervonden door verschillende proeflessen)..................
Welke westernstallen zijn dat waar men met meer geduld te werk gaat?

bij westernrijden mag je gerust een beetje met de steugels spelen hoor, en ik denk die korte rukjes wat jij hebt gezien dat was idd gewoon zijn hoofd naar beneden vragen, sommige paarden doen dit nog niet vanzelf en daarom word het nog van ze gevraagd.
Je hebt idd misschien een verkeerde ruiter op het verkeerde paard gezien maar dat lijkt me sterk aangezien je zegt dat het bij verschillende maneges te zien zou zijn.
En dan nog een ding wat je je moet afvragen:
wat is paardenmishandeling:

1. je paard zo hoog mogelijk met zijn hoofd laten lopen zodat ie veel last van zijn rug krijgt?

2. Hem af en toe naar beneden vragen en hem die pijn in de rug voorkomen.

En bij western is het zo we vragen hem naar beneden, en belonen hem meteen als ie dat doet door lange teugel te geven, jullie engelse ruiters blijven trekken die paarden worden niet beloond.
Bij western gaat het er niet zo aan toe als je denkt hoor, alleen ik denk dat bij western meer over dingen is nagedacht: doet ie het goed, word ie beloond enz.
Heb ik nu de western sprot goed verdedigd????hahahha Bloos

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 12:04

Ik heb ter aanvulling van dit topic even het standpunt van de dierenbescherming opgezocht:

[quote dierenbescherming]
Er zijn diverse soorten sport met paarden, zoals: springsport, dressuur,
military, aangespannen wedstrijden, western riding en endurance. De
Dierenbescherming is in principe tegen paardensport. Als een paard als
huisdier wordt gehouden, is het echter van belang dat een paard wordt
bereden uit het oogpunt van onder andere de natuurlijke behoefte van een
paard aan beweging, sociaal contact en afleiding. Hierbij mag van het dier
geen bovenmatige inspanning worden verlangd en moeten de eigenwaarde, de natuurlijke geaardheid, de gezondheid en het welzijn van het paard worden gewaarborgd. Als er niettemin sport met paarden wordt georganiseerd, moeten er strenge reglementen worden opgesteld teneinde de gezondheid en het welzijn van het dier te waarborgen.
Voor sport geschikte paarden en pony"s moeten een diervriendelijke
training krijgen, onder deskundige leiding, zonder gebruik van
ongeschikte, dieronvriendelijke trainingsmethoden of hulpmiddelen als
barreren, het gebruik van elektrische stroomstoten en pijnlijke bitten.
De trainingen moeten voor toezicht en controle toegankelijk zijn.
Bij het trainen en sporten moet rekening worden gehouden met effecten op langere termijn. Dieren moeten worden afgetraind en begeleid, zodat ze weer "normaal" kunnen functioneren.
Dieren mogen tijdens trainingen, sport en werk niet overbelast worden en nodeloos pijn of stress ondergaan.
Trainers moeten over voldoende aantoonbare bekwaamheid beschikken;
gepleit wordt voor een officiële opleiding met diploma.
Voor, tijdens en na de wedstrijden moet er een onafhankelijke
geneeskundige controle plaatsvinden door een dierenarts. Zieke,
geblesseerde of onder geneeskundig behandeling staande dieren mogen niet aan wedstrijden deelnemen.
Er mag geen doping worden toegepast; er moet een deskundige,
onafhankelijke dopingcontrole zijn.
Er moet een wedstrijdboekje per dier komen, waarin een uitgebreid
medisch rapport over het dier wordt opgenomen, de trainingen en
wedstrijden waaraan is deelgenomen, de behaalde resultaten, de
uitslagen, de onderzoeken, de dopingcontroles enz.
Er moeten strenge reglementen komen voor trainingen, wedstrijden,
deelname aan wedstrijden, parcours, bouw van hindernissen,
weersomstandigheden, uitsluitingen en het uit de wedstrijd nemen,
veterinaire en dopingcontroles enz. Er moeten sancties komen op
onreglementair handelen.

De inspecteurs van de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID)
bezoeken regelmatig wedstrijden, maneges, paardenmarkten etc. om controles
te doen en misstanden aan het licht te brengen. Er worden regelmatig
processen-verbaal opgemaakt.

aldus de dierenbescherming.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 12:12

Dan zijn we dus allen zwaar in overtreding volgens de dierenbescherming. Zeker als je met een paard op een wedstrijd verschijnt.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 12:16

Adrienne"]
[quote="Blaze"][quote="Adrienne schreef:

FOUT Boos! Je bent nooit HARD voor je paard, je bent consequent. Dat is iets heeeeeel anders.

Ach dat is maar hoe je het bekijkt,ik zie geen verschil

*Dat zegt al alles

voor mij wel Cool hoe je het uitlegt tja daar zijn wel wat varianten op te vinden.Mijn uitleg is hard+eerlijk=consequent

Dat gezaag en geruk waar het hier om gaat wordt nooit onbewust gedaan maar daar is in die kromme breinen wel degelijk over na gedacht.

Het werkt al jaren,nog voor dat de meesten hier paard konden rijden

*Waar zijn ze als het geen junior paarden meer zijn???

nergens zijn ze meer,althans het gros,maar ze vinden altijd weer nieuwe jonge paarden en klanten die die kopen.Misschien schept de regel dat een reining paard 6 of ouder moet zijn voor de OS een andere manier van rijden.Maar hoe dan ook het werkt nog steeds Cool

Ik denk dat Vera nu wel door heeft hoe de twee deling ook hier op bokt inelkaar steekt.

[/i]Dat weten we al heel lang,dat is niks nieuws.wat wel nieuw is dat de ene helft door ingezonden brieven denkt iets te bereiken waar eigenlijk niets aan de hand is.

*Ik dacht dat het niks nieuws toe te voegen had Jij duidelijk wel. Want langzaam zien we Blaze's gezicht.

Hmm misschien moet je wat meer oude berichten van me lezen,dan zie je dat ik dat gezicht altijd heb laten zien.

Maar ja deze eindeloze welles niets discussie gaat uiteindelijk toch nergens heen. De ruk en plukkers zijn net zo overtuigt van hun gelijk als de mensen die wel netjes rijden.

whoaaaaaaaaaa je maakt nu wel een statement wat en beetje te zwart wit is Cool

*Het is ook behoorlijk zwart wit en dan heb ik het over de echte mishandelaars die paarden kapot rijden voor en na de proef en uit pure frustratie niet weten wat ze nu weer moeten doen. Niet over de ruiter die eens ooit wat te hard sporen geeft en door de huid prikt, of ooit een paard eens op zijn kont trekt omdat het totaal niet wil luisteren. Dat is een af en toe verhaal. Niet het orde van de dag geval waar het hier om gaat.

Hoe dan ook moet je toch bepaalde nuances toepassen.
Nu lijkt het alsof er maar 2 manieren zijn te hard en goed.

Dus Vera mijn advies aan jou, hou op met het tegen een blinde en dove muur aan lopen, blijf gewoon rijden zo als je altijd al doet en hoop samen met een aantal anderen hier dat je op de eerst volgende wedstrijd weer schaterlachend kun zien hoe een " ruk en pluk " paard zijn ruiter in de git laat zakken waar hij hoort.

en toch leert de geschiedenis dat die ruiters op het hoogste niveau meedraaien en dat al jaren Cool

*Ik breng hier een kleine nuance aan, je moet schrijven toch leert de geschiedenis dat die ruiters op het hoogste niveau meedraaien en dat al jaren. Die paarden zijn dan nl al lang afgeschreven. Hersendood als het ware.

helemaal jou gelijk Cool
[/quote]
[/quote]

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 12:16

xxxmelody schreef:
bij westernrijden mag je gerust een beetje met de steugels spelen hoor, en ik denk die korte rukjes wat jij hebt gezien dat was idd gewoon zijn hoofd naar beneden vragen, sommige paarden doen dit nog niet vanzelf en daarom word het nog van ze gevraagd.

Gelukkig moet het dus niet Knipoog

Citaat:
1. je paard zo hoog mogelijk met zijn hoofd laten lopen zodat ie veel last van zijn rug krijgt?

2. Hem af en toe naar beneden vragen en hem die pijn in de rug voorkomen.

punt 2 kan ook weer als gevolg hebben dat het paard de verkeerde spieren gaat gebruiken. Maar dit is ot.

Citaat:
, jullie engelse ruiters blijven trekken die paarden worden niet beloond.
Bij western gaat het er niet zo aan toe als je denkt hoor,

Wie heeft er nu een vooroordeel over wie? Lachen
[/b]

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 12:21

Toch wel geinig om te lezen dat een ieder een oordeel heeft over de vooroordelen aangaande een vooroordeel van een ander Cool

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 12:33

Yep, en daarom rijd ik gewoon paard en prop ik mijzelf niet in een hokje als westernruiter, dressuurruiter, springruiter, freestyler, uhm, eventingruiter, menvrouw.
Iedereen heeft een oordeel over alles, is nu eenmaal menselijk. Vooroordelen ook. Overigens prefereer ik een oordeel boven een vooroordeel. Lachen
On topic: Ik denk dat hier zo onderhand alles wel gezegd is en inmiddels ook al in 2,3,4,.... voud Knipoog

Nanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 12:39

Blaze schreef:
Toch wel geinig om te lezen dat een ieder een oordeel heeft over de vooroordelen aangaande een vooroordeel van een ander Cool

Ik meen mij te herinneren dat jij degene was die altijd zei: "je kan alleen op een quarter echt western rijden"
Daar ben je nu toch ook op terug gekomen, dus wie weet leer je ook nog wel eens dat je je paard ook op een andere manier kan opvoeden.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 12:48

NeverMind schreef:
Sorry bubbels ..... ben het totaal niet eens met je stelling.....ik vindt de gezegde schoenmaker blijf bij je leest een veel betere.....iedereen rijdt en traint zijn paard op de manier waarvan hij/zij denkt dat het de beste is .... de ene zou dat wat ruwer doen als de ander....maar dat wil nog niet zeggen dat als ik mijn paard met respect behandeld .... dat ik daardoor het recht heb verworven om andere ruiters eventjes lekker de grond in te boren ..... zo werkt dat niet.

Ik zeg nergens de grond in boren. Maar als je zelf hebt ervaren dat het ook op een zachtere manier kan, vind ik best dat je een opmerking kan maken tegen een ruiter die zijn paard hard behandelt terwijl het niet nodig is. Als alle schoenmakers bij hun leest bleven had de dierenbescherming niet eens bestaan. Wegkijken van dingen die voor je neus gebeuren vind ik laf. En het motto "bemoei je met je eigen zaken" gaat al helemaal niet op. En als je mijn andere posts had gelezen had je kunnen zien dat het me gaat om ruiters die hun paarden ONHEUS behandelen. Ik ben ook wel eens hard voor mijn paard, maar alleen als hij het VERDIENT. Wat ik zag op het NK was niet verdient, maar arrogant en gemakzuchtig. En dan blijf ik niet bij mijn leest if you don't mind. En Sugarmiss; Groot gelijk dat je voor je mening opkomt! Dit is Nederland, ook voor moddies. Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 13:29

Als de westernsport in Nederland een duidelijke visie en achtergrondgedachte had, met daaraan gekoppeld wat er van de combinaties verwacht wordt, dan werd het makkelijker om te bepalen wat er dus niet mag. Er is voor de westernorganisaties in NL nog een hoop te doen, dat is wel helder. Er zullen doelen gesteld moeten worden en daar horen dan regels bij. Op die manier kan er een soort outline komen van de doelen en de methoden van de sport en daarmee dus ook over wat er wel en niet getolereerd mag worden op wedstrijden.
Misschien moeten de organisaties daar eens wat meer aandacht aan besteden?
En als die organisaties onder KNHS vallen, dan ligt daar ook een taak voor de KNHS.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 13:44

Dan begrijp je het dus niet helemaal.
De Amerikaanse organisaties vallen niet onder de KNHS. Op de grotere wedstrijden worden de regels van deze organisaties gehanteerd. Met het werk van de Nederlandse organisaties ben je er dus niet. Was het maar zo 'eenvoudig'.
Bovendien is er een duidelijke visie en achtergrondgedachte, inclusief behoorlijk preciese beschrijven wat verwacht wordt van de combinaties en wat er getolereerd wordt en wat niet.
Dat is het probleem niet.