Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
simodi schreef:Dag en nacht wei zou ik ook niet doen.
Mijn merrie gaat 1 a 2 uur per dag in de wei, omdat ik het gewoon ook belangrijk vind dat ze lekker kan rondhobbelen en in de weides ernaast staan ook andere paarden. Paddock is hier ook vrij alleen, en bovendien beweegt ze niet in een paddock, ze kan zo maar een uur op 1 plek blijven staan en dat is ook niet goed. Dan zou je een grote paddock moeten hebben met verschillende voer- en drinkpunten, zodat ze wel moeten lopen.
Voor mij weegt wel (zwaar) mee dat ze al 19 jaar is en ook andere klachten heeft, zoals artrose en HKO, en dat ik haar nu niet op deze leeftijd op een heel streng en andere regime ga zetten. Ik ben wel heel zuinig, houd het fructaan en suiker goed in de gaten, maar laat haar ook zoveel mogelijk lekker paard zijn samen met mijn jongere, gezonde ruin.
Ander speciaal pssm dieet heb ik wel geprobeerd maar daar reageerde ze slecht op (allergisch), zodat ik haar nu ook gewoon op de Subli Zonder houd (3x een hand per dag) en een aantal keer per dag kuil.
Het is hier dus een afweging tussen wat goed zou zijn en wat prettig en leefbaar is voor haar. Voor een jonger (sportpaard) zul je ongetwijfeld andere keuzes maken.