[WN] Met een fries western

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Met een fries western

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 14:57

O sorry dat kan niet, daar zijn mijn draaiorgelpaarden niet geschikt voor dus dan blijf ik maar hier :D

Ik taai weer af mensen, veel te mooi weer om achter een computer te zitten en 't bakkie soep is al lang op.

Ben benieuwd hoe lang het duurt voor dit topic de huiskamer ingeknikkerd wordt :))

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:02

ik denk dat je je hier moet afvragen wat er hier bedoeld word; westernrijden of rijden met een westernzadel....
ieder paard kan je rijden met een westernzadel, maar niet ieder paard kan je western mee rijden. ik ken er hier een stuk of wat in de buurt, nooit geen lesje gevolgd ("ik heb het mezelf geleerd, en mijn paard ook ")-let wel!sommige komen hier toch wel goed mee weg!-maar die ponys zijn qua temperament gewoon ongeschikt als westernpaard. stang in, ultra korte dressurmaat teugels, want anders schiet ie ervandoor!
dat vind ik rijden met een westernzadel.
dat mag ntl. ook, maar het is geen westernrijden.
dan moet je toch wel serieus lessen, en evt. wedstrijd ambities hebben.
een fries heeft sowieso de tegenovergestelde bouw van een amerikaan.ben benieuwd of er een fries is/geweest, die wel eens wat gepresteerd heeft.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:10

Spicegirl, je hebt vast geen idee hoeveel emmer olie je met deze post op het vuur gooit ;)

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:17

Ik hou ook niet van mensen die denken dat ze met een westernzadel op hun paard gelijk westernruiters zijn. Ik kan me daar zelfs vreselijk aan ergeren...Maar wanneer je serieus lest ook al heb je geen wedstrijdambitie, ben je in mijn ogen wel degelijk een westernruiter. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:19

Zet nu voor 'westernzadel' eens 'engels zadel' neer en lees het dan nog eens ;)

Dus als je een engels zadel op doet dan is dit heel normaal, maar is het een westernzadel dan mag het ineens niet !!

Waarom denk je dat ze Trailzadels hebben uitgevonden... niet voor de Trail in de wedstrijdring ;) Maar voor al die mensen die gewoon lekker op een makkelijk zittend zadel de bossen in willen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:20

Daar heb je een goed punt Dubbeldun :j

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:31

Gelukkig heb ik 3x per week les (ik heb twee paarden). En heel soms laat ik de teugels ook nog los. Dus ik ben een westernruiter ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:33

Ik niet, ik ben nog steeds aan het zoeken naar les hier in de buurt. Mijn pownie houdt niet van de trailer, dus een eind rijden is niet echt een optie waar ze blij van word. Gelukkig heb ik wel een heel mooi vaquerozadel, mss maakt dat me nu toch een heel klein beetje westerns :')

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:37

capopjekop schreef:
Ik niet, ik ben nog steeds aan het zoeken naar les hier in de buurt. Mijn pownie houdt niet van de trailer, dus een eind rijden is niet echt een optie waar ze blij van word. Gelukkig heb ik wel een heel mooi vaquerozadel, mss maakt dat me nu toch een heel klein beetje westerns :')

Zolang je het zelf maar geloofd, ben je al op de helft _O-

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:38

O dan zit het wel goed :+
We hebben wel les gehad hoor, dus ik ben nu alleen bezig met de basis, maar als iemand nog een goede instructeur weet in omg deest :+

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:40

capopjekop schreef:
O dan zit het wel goed :+
We hebben wel les gehad hoor, dus ik ben nu alleen bezig met de basis, maar als iemand nog een goede instructeur weet in omg deest :+

Ik weet niet eens waar Deest ligt :o?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:41

Daar hebben de instructeurs waarschijnlijk ook last van :') Maar het ligt in een half uur van Nijmegen vandaan. Heb al op de lijst gekeken, maar de mensen die hier in de buurt wonen daar heb ik les van gehad en die zijn gestopt of verhuist. Maar goed ik blijf mijn ogen open houden :)

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 19:44

capopjekop schreef:
Daar hebben de instructeurs waarschijnlijk ook last van :')

Ik kan je ook niet verder helpen maar wie weet kom je nog eens iemand tegen :+

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:03

Niels schreef:
Trouwens, als Pien zegt dat er weinig tot geen andere rassen mee kunnen komen in de topsport ( top·sport de; v(m) sport op het hoogste niveau, bron: http://www.dikkevandale.nl) dan heeft ze imo ook gelijk. Je ziet bijna nooit een ander paard dan een qpa bij de NRHA of NSBA.

Zolang iedereen maar lol met zijn paard heeft, of wat wedstrijden in de lagere classes doet, dan heeft niemand een probleem. Maar zeker met een fries houdt het hele wedstrijd gebeuren snel op. Niet erg oid, maar dat moet je je wel realiseren.

Wat ik alleen wat jammer vind Niels, is dat jij zelf bent begonnen met een tinker en nu zo'n strakke mening hebt over bijv de fries.
Jij hebt het geluk dat jij ouders hebt die voor jouw een leuke quarter kunnen kopen maar als dat nu eens niet zo was geweest dat had je het toch met je tinker moeten doen. :) .(niets negatiefs over de tinker :D )
Ik wil ook helemaal niet de fries voor de westernsport promoten en raad het ook niet aan als je paard wil kopen om er western mee te rijden, maar als je al een bijv fries hebt waarom niet, kijk maar waar de grens ligt voor jou of je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:19

Ik ben inderdaad begonnen met een tinker (ben er nu nog mee bezig hoor, alleen nu lekker buitenritten etc) en ik weet dus ook wat voor een beperkingen een tinker heeft.
Nu is een tinker/haflinger/fjord imo nog heel anders dan een fries. Een fries gooit vaak hoog op waardoor het lastig is om netjes te blijven doorzitten wat ten koste gaat van je houding. De trail zijn friezen snel te groot voor (bijv een krap vierkant, als je een grote fries hebt en het vierkant ligt krap dan pas je er al amper in). Reining hebben ze gewoon echt de bouw niet voor. Evenals pleasure.

Ik vind het juist leuk (ookal verwoord ik dat misschien niet zo) als er ook andere rassen goed mee kunnen komen in de sport. Ik vind het knap als mensen met een koudbloed op het L2/L1 niveau van de wran kunnen komen. Maar ik heb nog nooit een fries gezien op dat niveau, wel de tinkers etc maar die hebben een net wat betere bouw voor de western dan andere paarden.

Inderdaad, kijken waar het schip strandt met een fries. En tuurlijk als je een fries hebt, dan kan je rustig beginnen met shows etc met je fries. Maar als je meer wil dan de wran L3 dan is een fries toch verre van ideaal.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:27

**zet stiekem haar oliekannetje weg** :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:28

Ehhhhh volgens mij is de schofthoogte van een Fries doorgaans ergens tussen de 1.50 en 1.60 dus die zou je toch handig zat in een vierkant moeten kunnen proppen?
Ohooooooowwwww Sonja ziet weer een uitdaging....
Iemand bij mij in de buurt een Zwarte Parel in z'n bezit toevallig? :P

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:29

volgens mij zitten de huidige friezen meer rond de 1.70 m.en in de dressuur nog groter..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:31

Moet kunnen in het vierkant ook. Zelfs Lan kan ik (enigszins onderstandig in een vierkant proppen). En zelfs Wiz kan in het level 2/1 vierkant. Hij is wel hoger dan Lan, maar korter in de rug.

Jog- en lope-overs met een groot paard is een ander verhaal :j

Echt niet 1.70
Ik heb in een achttal Friezen gereden vroeger. En het zijn behoorlijk kleine paardjes. En zeker kleiner dan Lan (1.68) of Wiz (1.80).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:33

K*lere, da's huge!
D'r komt bij ons wel eens iemand lessen met een Fries maar die is maar een centimetertje of 7 a 8 groter dan mijn Yette. Komt wel veel groter over door dat enorme front, maar de schofthoogte is niet zo hoog. En die heeft ook niet zo'n lange rug, dus de poojes staan relatief dicht bij elkaar zeg maar :D Hmmmzzz eens vragen of ik daar niet eens mee mag spelen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:35

Volgens mij gingen ze tot de 1.70. Ken ook alleen maar friezen die groter zijn dan 1.60. Dus dat wordt al krap. Of Sonja moet nog trucs hebben voor het echte goede propwerk :P

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:35

Als jij die Fries doet, dan zet ik Wiz in een vierkant.
even de maat weer opzoeken. Ik doe niet zo aan trail ...

En Niels, iets onderstandig zetten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:36

Fries is prima te verzamelen dus zou je in principe moeten kunnen leren onderstandig halt te houden en te draaien :P

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:38

afm. vierkant: Walk-in, Walk-out 2,5 2 2 1,8 1,8
afm. vierkant: Jog-in, Walk-out - - 2 1,8 1,8
afm. vierkant: Jog-in, Jog-out - - - 1,8 1,8
afm. vierkant: Lope-in, Walk-out - - - 1,8 1,8

1.80 dus in level 1 en 2.
Net zoveel ruimte als Wiz hoog is :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:39

Uit mijn hoofd is het vierkant 1,8 meter groot.

En dat iets onderstandig zetten, als je een jog of lope-in moet doen dan wordt het al lastiger om je paard zo neer te zetten.

En inderdaad de balken zijn nog een ander punt waarmee je het lastiger hebt. Friezen tillen wel netjes hun benen op, kan Bo nog van leren :=