[WN] [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:53

Nope, maar voor mij is n snaffle shank beter dan n snaffle.... met snaffle houden we beide te vast en met snaffle shank laat ik Gentle veel losser dus die stap was voor mij veel beter en daardoor voor hem ook beter.

En wedstrijden zijn voor nu ook helemaal niet belangrijk maar misschien wel n keer leuk om te kijken waar we staan in de training ;)

Sowieso als ik al mee ga doen dan op snaffle :)

Sicayes

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:55

Interessant hoe dat soms zo'n wisselwerking is he :j
En ja bedoel ook dat je niet 'MOET' rijden op snaffle-shank nu, vandaar ook niet erg dat manlief op snaffletje naar buiten gaat enzo. :Y)

Dat je wilt weten waar je staat in de training snap ik. Dat is ook wel het ideale nu aan die virtuele wedstrijdjes.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:59

Ik denk dat iedereen voor zichzelf het beste kan bepalen welke stappen wanneer gezet kunnen (moeten) worden in training. Als je daarbij goed kijkt naar wat je paard aangeeft zit je volgens mij snel goed.

Ik ben juist veel aan het trainen op loslaten. Joy en ik allebei. En gelukkig doet ze dat heel goed. Ik probeer dan ook vrij regelmatig te lessen, want iemand die er op de geond naar kijkt ziet net even wat meer dan ik alleen voel. Vaak klopt dat wat ik voel en wat Naomi ziet wel, dus dat is heel fijn. :D

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 21:04

Het is inderdaad goed kijken naar het kunnen van het paard en hoe deze reageert. Zolang de ontspanning er maar in blijft :j dan zit je toch lekker. :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 21:11

King heeft nu dit bit maar hij loopt veel met zijn mond open. Volgens de eigenaresse heeft ie dat altijd al gedaan, op meerdere bitten. Bij dit bit doet hij het het minst.

Afbeelding

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 21:15

Zoiets zou ik voor Joy (als we oooit eenhandig gaan) ook willen. Heb nu aan de tandarts gevraagd of ze de bitten die ik had wilde passen en het bit waar we nu mee rijden past prima. Dat is ook een simpele enkelgebroken snaffle.

Heb overigens ook een sidepull, die ga ik er van de week wel weer een keer omgooien :)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 22:28

Zo'n soort bit had ik ook voor Kid Bella. Een Myler nr 2 of 3. Maar ik heb haar ook ooit met een correctional gereden. Ik ben gaan downgraden met haar. Een snaffle vond ze echt helemaal niks.
Voor Elsie heb ik wel een snaffle, zo'n sweet iron.
Ik zou graag met een bosal willen proberen maar ik heb daar helemaal geen ervaring mee. Lijkt me zo fijn. lekker buiten zonder bit. En ik vind het heel stoer staan.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 22:34

Met een bosal is het niet anders rijden als met een andere optoming. Als je paard neckreining kent is het een hele fijn alternatief.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 22:44

Maar een bosal passen schijnt nog wel een dingetje te zijn.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 22:49

Daar heb ik weinig verstand van. Als je de bokt wiki gebruikt kom je een mooie foto tegen van Fuego met bosal. Die foto heb ik gemaakt. Ik reed er weleens mee. Het gaat op de breedte van de bosal (zeg maar tussen de boog) hij mag zeker niet te laag op de neus hangen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 23:29

Een goede bosal is echt heel duur.

Maar het is dus een Myler bit wat hij heeft? Ok fijn om te weten.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 23:43

Volgens mij is dat geen Myler hoor. Ik heb dat bitje ook. Is meer een Billy Allen met klein schaartje zodat je een beetje hefboom werking hebt maar dat hij niet te sterk inkomt. Daardoor gaan ze dus vaak de mond openen of met het hoofd slaan. Toen ik Joan weer ging rijden nadat Rudi geboren was, ben ik weer begonnen op een snaffle. Daar drukte ze zo doorheen, de trut }> Het is nogal een heethoofd :roll: Zeldzaam bij kwartjes maar ik heb er één _O- Toen heb ik dat bit gekocht omdat je daar nog wel mee kunt sleutelen aangezien de shanks onafhankelijk kunnen bewegen.
Ik vind het een fijn bitje en ga het ook gebruiken tegen de tijd dat Rudi de opstap mag gaan maken richting een shank en éénhandig rijden

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 10:39

Gimme_Joy schreef:
Met een bosal is het niet anders rijden als met een andere optoming.

Euh, nee :')

@JK: je bent van harte welkom om eens een stukkie met Dainty te komen sturen om rijden met bosal uit te proberen :j
Ik heb een bosal te koop, maar die is waarschijnlijk te groot voor Elsie :\

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 10:41

Nou ik vond het prima rijden, en vergelijkbaar met het rijden met een shank. Je gebruikt je neckreining meer. Maar what do I know :+

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 10:43

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 10:44

Gimme_Joy schreef:
Nou ik vond het prima rijden, en vergelijkbaar met het rijden met een shank. Je gebruikt je neckreining meer. Maar what do I know :+

Fuego was zo goed opgeleid, dat hij waarschijnlijk op alle optomingen makkelijk te rijden was ;)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 10:45

Ik heb zo les, mag met sporen rijden zodat ze mij er gelijk mee kan helpen en zien hoe ik ermee omga.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 10:48

Succes Marlies!

Ik heb andere paarden ook met bosal gereden WB. Maar uiteraard als je begint (zoals met elke nieuwe optoming/oefening etc) is het wennen en aftasten.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 10:53

Ik heb nog nooit met een bosal gereden, moet je dan niet extra voorzichtig zijn omdat er dan druk op de neus komt?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 11:16

Dat is zo bij elke optoming natuurlijk. Maar de bosal heeft een hefboomwerking en de reins zijn bevestigd onderaan, dus om te sturen moet je zit en neckreining gebruiken (overigens geeft een bosal wel minder ruis dan een sidepull. Druk op rechts geeft druk op de kaak aan de rechterkant en andersom. Dat is bij een sidepull niet, die geeft alleen druk op de neus)

Maar correct me if I'm wrong :D

elsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 11:23

Wow wat zijn jullie hard gegaan afgelopen dagen!
Heb alles weer bijgelezen. Ik heb zelf nog nooit met een bosal gereden vind het inderdaad heel mooi en ziet eruit alsof je er prettig mee kan rijden.
Succes met je les Bellatrix!!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 12:00

Nee Bellatrix dat is geen Myler, ik had een Myler met een vergelijkbaar mondstuk.
Ik wil dat zeker eens uitproberen WB.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 13:27

Gimme_Joy schreef:
Dat is zo bij elke optoming natuurlijk. Maar de bosal heeft een hefboomwerking en de reins zijn bevestigd onderaan, dus om te sturen moet je zit en neckreining gebruiken

Neckreining is een cue die je je paard moet aanleren. Maakt niet uit of dat mbv bosal, trens, sidepull, touwhalster,stalhalster of whatever (maar geen shankbit!) is :) Direct rein is heel gebruikelijk bij bosal. Wat je moet vermijden is constante druk.

Hefboomwerking van bosal is trouwens verwaarloosbaar. Absoluut niet te vergelijken met die van bv mechanische hackamore of shankbit.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 13:55

Ik heb het bij een hefboomwerking niet alleen over druk op de neus natuurlijk. Maar is die inderdaad groter bij een shank en mechanische hackemore en ook dat verschilt weer per lengte van de scharen.

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 14:12

Merk ook echt dat merrie hier beter loopt op een dubbel gebroken bitje met korte shanks.

Nou al dat teveel gevoerde krachtvoer heeft goed zn werk gedaan... :( Ze staat te trappen in de stal om naar buiten te gaan en heeft zich vandaag losgetrokken en is naar de wei gerent. Heeft ze nooit eerder gedaan maar ze is zo heet de laatste tijd. Hoop echt dat het nu verandert nu ze niet zoveel meer krijgt. Maar zou dat echt zoveel verschil maken?