[WN] Opbinden van westernpaarden, nut?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke

Re: Opbinden van westernpaarden, nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:17

Lara_Silver.... gaat het een beetje met je? Ach gut

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 17:29

Anya schreef:
Lara begrijp ik nu goed als als ik niet voor methode a. ben, ik wel voor methode b. MOET zijn.

Het antwoord is wat mij betreft: c.
Non of the above.

Uhm nee? Verward Ik geef als iedereen anders argumenten ik verplicht niemand ergens toe, hoe kom je daarbij, dat kan ik van jou ook zeggen. Dat heet discussieren.
@Marieke: ja hoor prima. Lachen en met jou?

edit: Anya ik zie waar de verwarring vandaan komt, idd een erg ongelukkig geformuleerde zin, maar ik begreep een eerdere post van Marieke niet.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:35

Marieke schreef:
Ik bedoel dan ook de buiging.
Dit is waar die uiteindelijk naar toe gaat. Ik vind dat te ver en te hoog en heeft in mijn ogen geen zin.

Afbeelding

Zij houden vast totdat het paard los laat en dat kan heeeeel lang duren. Ze doen het ook steeds tussen door... even checken of hij nog wel geeft....

Niet dus, de meeste paarden laten na een paar seconden al los. Waarom verdiep je je niet een beetje in de manier van Clinton Anderson. Hij is samen met Stacey Westfall mijn grote favoriet. Deze manier van beleren wint het van alle anderen vind ik.
Dat buigen heeft verschillende bedoelingen. Idd, de one rein stop maar ook om het paard te herinneren te wijken voor druk en als hij dat doet hij beloond wordt door losgelaten te worden. Iedere ruiter moet weten wat een one rein stop is en hoe op de juiste manier te gebruiken. Door te trekken is niemand sterker dan een paard. Wel door het uit balans te brengen door hem in te buigen zoals op de foto. Niet alleen dat, het maakt je paard flexibel en gewillig voor het bit.
Dit is absoluut niet te vergelijken met opbinden en mag ook niet zo gezien worden. Het zit hem juist in het los laten als het paard aan jou geeft en dat kan met opbinden niet. Totaal verkeerd in mijn ogen dus. Die manier van buigen moet ook niet gezien worden als stelling want dit is totaal iets anders. Deze oefening duurt ook maar kort en wordt iedere sessie weer even herhaalt om het te kijken of het paard nog soft is of enige weerstand heeft opgebouwd. Dit kun je ook doen voordat je op stapt en wordt veel meegenomen in de grondwerk van een jong paard.

Jippie, in het weekend van 16 november is Clinton eindelijk een keer in Alabama en natuurlijk ga ik er naar toe!!
Laatst bijgewerkt door Splash op 30-10-07 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:38

Splash schreef:
Iedere ruiter moet weten wat een one rein stop is en hoe op de juiste manier te gebruiken.

En precies waarom is dat zo Verward

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:39

goh , laat k ook nog even war olie op het vuur gooien

wat betreft opbinden in een laterale buiging zie ik heus wel de meerwaarde van. met dat verschil dat de laatste keer dat ik het zag gebeuren men een binnenband van een fiets gebruikte en die zo opbond dat wanneer het paard de druk van de band hooguit 20 cm volgde de druk weg was. hij kon dus zegmaar de andere kant uit met zijn neus als hij dat wou maar dan werd de druk groter. volgde hij de druk en gaf na viel alle druk weg. en laten we zeggen dat die binnenband veel consequenter is dan mijn of eender welke hand. het jonge dier kon rustig uitvogelen hoe makkelijk nageven kan zijn. als je te veel buiging vraagt worden de nekspieren vermoeid en schiet je weer je doel voorbij.
wat fencen betreft is het voor mij heel makkelijk. iemand die verstandig fenced gebruikt deze techniek om het paard te leren tijdens zijn rundown te blijven lopen, dus om zijn rundown te verbeteren en niet zijn stop. iemand die denkt zijn paard een harde stop te leren door te fencen zal er in de showpen over het algemeen weinig van bakken.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 17:42

Dofuzz: Een fietsenband voorziet de hele situatie wat meer van comfort, dit is beter omdat het paard niet meteen tegen het bit aan trekt maar het allemaal een beetje veert. Kijk dat vind ik dan wat doordachter, als het al op die manier moet maar wel eningzinds fijner voor het paard.
Laatst bijgewerkt door Vera op 30-10-07 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:43

AdemoJoey schreef:
Nergensom, maar het ziet er inderdaad zeer paardonvriendelijk uit en ik ben van mening dat je je paard moet vràgen om zo te buigen en niet door te trekken. Waarvan op deze foto sprake is weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat ik een tijdje (niet lang) les heb gehad van iemand waarbij ik deze oefening ook gedaan heb; het zgn "Broke-rijden". Ik deed dit op een rustige manier en wisselde steeds van kant, op een gegeven moment wordt je paard er óntzettend soepel van (mits je niet overvraagd!!).

Clinton is wel de laatste die paard onvriendelijk is. Hij is een persoon die zich heel erg verdiept in de psyche van een paard. Daar kan menig trainer wat van leren.
Tuurlijk wordt het paard niet om getrokken. Deze oefening duurt maar een paard seconden en dan naar beiden kanten. En zoals jij al zij hoor je het paard te vragen en niet te trekken.

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:49

Splash.... ik heb hier mischien wel 12 uur materiaal liggen van Clinton Ja
Ik heb Clinton ook ontmoet en ga nog heel veel met hem te maken krijgen Ja

Ik vind heel veel dingen goed die Clinton doet, maar sommige dingen zijn gewoon niet mijn ding.... dat maakt niet uit.... en ik noem het ook geen mishandeling... ik oordeel verder niet... ik zou het gewoon niet zo doen, omdat dat niet mijn manier is. That's it... nothing more! Ieder zijn ding. Clinton is dus blijkbaar de jouwe... en daar kan ik veel in vinden, maar soms dus niet.

Als ik zeg dat het een MOMENT opname is... zeg ik dat dus niet express!
Ik zie geen angst in het paard zijn oog omdat ik de film ken. Lara_Silver ziet dat wel omdat ze de film niet kent. Paarden hoeven niet meteen altijd maar angst in hun ogen te hebben als er iets met ze gedaan wordt wat wij niet zo snel met ze zullen doen.
Het is maar wat je WILT zien.

Ga lekker verder met je Down Under Horsemanship! En geniet van Clinton zijn show, want die zijn vast waanzinnig leuk om mee te maken! Veel plezier!!

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:50

Romkabouter schreef:
Splash schreef:
Iedere ruiter moet weten wat een one rein stop is en hoe op de juiste manier te gebruiken.

En precies waarom is dat zo Verward

Okay, jij zult heus wel ervaring genoeg hebben om te weten wat je moet doen als je paard begint steigeren, ontzettend begint te bokken (Anky?) of tijdens een buitenrit er tussenuit gaat.
Maar veel mensen (vooral beginners) reageren dan door te trekken aan beide teugels en je weet zelf dat het paard dan altijd sterker zal zijn. Door ruiters (en paarden) vanaf het begin de one rein stop aan te leren weten ze hoe ze in dat soort situaties moeten reageren. Het wordt dan meer een reactie. Door een paard uit balans te brengen door hem op die manier in te buigen kan hij niet bokken, steigeren of wegrennen omdat hij uit balans is zeg maar en zijn benen en hals niet kan gebruiken om dat soort dingen te doen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 17:56

Splash schreef:
Okay, jij zult heus wel ervaring genoeg hebben om te weten wat je moet doen als je paard begint steigeren, ontzettend begint te bokken (Anky?) of tijdens een buitenrit er tussenuit gaat.
Maar veel mensen (vooral beginners) reageren dan door te trekken aan beide teugels en je weet zelf dat het paard dan altijd sterker zal zijn. Door ruiters (en paarden) vanaf het begin de one rein stop aan te leren weten ze hoe ze in dat soort situaties moeten reageren. Het wordt dan meer een reactie. Door een paard uit balans te brengen door hem op die manier in te buigen kan hij niet bokken, steigeren of wegrennen omdat hij uit balans is zeg maar en zijn benen en hals niet kan gebruiken om dat soort dingen te doen.

Het is niet de ruiter die een one rein stop moet worden aangeleerd. Jullie zullen waarschijnlijk het foute voor ogen hebben. Een one rein stop is een aangeleerd reflex bij het paard waardoor het bij aanraking en naar voren schuiven van de hand over de teugel het hoofd naar de zijkant brengt. Hierbij word er 0,0 druk op de teugel gebracht. En word het paard niet uit belans gebracht maar brengt zichzelf door het reflex uit balans.
(Bron: http://www.paardnatuurlijk.nl/wij/index.htm > hoe het begon > even scrollen > one rein stop)
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 30-10-07 17:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:57

Marieke schreef:
Splash.... ik heb hier mischien wel 12 uur materiaal liggen van Clinton Ja
Ik heb Clinton ook ontmoet en ga nog heel veel met hem te maken krijgen Ja

Ik vind heel veel dingen goed die Clinton doet, maar sommige dingen zijn gewoon niet mijn ding.... dat maakt niet uit.... en ik noem het ook geen mishandeling... ik oordeel verder niet... ik zou het gewoon niet zo doen, omdat dat niet mijn manier is. That's it... nothing more! Ieder zijn ding. Clinton is dus blijkbaar de jouwe... en daar kan ik veel in vinden, maar soms dus niet.

Als ik zeg dat het een MOMENT opname is... zeg ik dat dus niet express!
Ik zie geen angst in het paard zijn oog omdat ik de film ken. Lara_Silver ziet dat wel omdat ze de film niet kent. Paarden hoeven niet meteen altijd maar angst in hun ogen te hebben als er iets met ze gedaan wordt wat wij niet zo snel met ze zullen doen.
Het is maar wat je WILT zien.

Ga lekker verder met je Down Under Horsemanship! En geniet van Clinton zijn show, want die zijn vast waanzinnig leuk om mee te maken! Veel plezier!!

Ik ga er zeker van genieten en heb er ontzettend veel zin in!!
We hebben hier een tv-zender (RFD-tv) en hij is daar iedere dag minstens 1 keer op te zien. Nu kan ik hem eindelijk in het echt zien! Alabama wordt meestal overgeslagen wat clinics betreft maar nu hebben we eindelijk geluk.

Ik ben het met je eens. Je kunt in principe uit iedere manier iets goeds halen en daar je eigen 'ding' van samenstellen. Doe ik ook, maar bij de manier van Clinton heb ik eigenlijk (en bij Stacey) altijd een goed gevoel.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:59

Lara_Silver schreef:
Splash schreef:

Het is niet de ruiter die een one rein stop moet worden aangeleerd. Jullie zullen waarschijnlijk het foute voor ogen hebben. Een one rein stop is een aangeleerd reflex bij het paard waardoor het bij aanraking en naar voren schuiven van de hand over de teugel het hoofd naar de zijkant brengt. Hierbij word er 0,0 druk op de teugel gebracht. En word het paard niet uit belans gebracht maar brengt zichzelf door het reflex uit balans.
(Bron: http://www.paardnatuurlijk.nl/wij/index.htm > hoe het begon > even scrollen > one rein stop)

Ja, dat snap ik en ik heb echt niet het verkeerde voor ogen. Je moet het paard dit zeker aanleren maar een paard heeft er niks aan als de ruiter niet weet hoe op een juiste manier uit te voeren.
En door een paard dit te leren wordt er wel druk op de teugel gebracht. Nadat hij weet wat de bedoeling is zal hij zelf zijn hoofd idd flexen zou gauw jij je hand naar voren schuift over de teugel.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 18:05

Splash schreef:
Ja, dat snap ik en ik heb echt niet het verkeerde voor ogen. Je moet het paard dit zeker aanleren maar een paard heeft er niks aan als de ruiter niet weet hoe op een juiste manier uit te voeren.
En door een paard dit te leren wordt er wel druk op de teugel gebracht. Nadat hij weet wat de bedoeling is zal hij zelf zijn hoofd idd flexen zou gauw jij je hand naar voren schuift over de teugel.

Inderdaad de ruiter moet het idd ook weten ja. En bij het aanleren moet er idd ook druk op de teugel worden gebracht ja. Lachen

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:07

Lara_Silver schreef:
Splash schreef:

Inderdaad de ruiter moet het idd ook weten ja. En bij het aanleren moet er idd ook druk op de teugel worden gebracht ja. Lachen

Okay, dan zitten wij op 1 lijn Knipoog

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 18:09

Ja Lachen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:11

ik zou het niet doen

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:12

rommulus schreef:
is dat niet dat je de paarden gebogen vast zet aan het zadel oid en ze dan laat rond lopen in de pin ???
zodat ze soepel worden en bewust van hun benen ???

klopt, heel zielig, paarden vallen om en lopen uren in een vreemde krommehouding gedwongen, ik vind dit onder het kopje je paard breken vallen, want met vastbinden word je paard niet los en ontspannen zodat hij op eigen benen zal gaan lopen, eerder angstig
Heb het zien gebeuren op een stal waar ik eerder stond en het is echt reuze zielig, niets nuttigs aan.

Dit is iets uit de western vergelijkbaar met de rollkur bij dressuur, niet doen dus.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:25

sjorsie schreef:
rommulus schreef:
is dat niet dat je de paarden gebogen vast zet aan het zadel oid en ze dan laat rond lopen in de pin ???
zodat ze soepel worden en bewust van hun benen ???

klopt, heel zielig, paarden vallen om en lopen uren in een vreemde krommehouding gedwongen, ik vind dit onder het kopje je paard breken vallen, want met vastbinden word je paard niet los en ontspannen zodat hij op eigen benen zal gaan lopen, eerder angstig
Heb het zien gebeuren op een stal waar ik eerder stond en het is echt reuze zielig, niets nuttigs aan.

Dit is iets uit de western vergelijkbaar met de rollkur bij dressuur, niet doen dus.

rollkur? Nooit van gehoord. Kun je dat uitleggen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:27

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:31

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:32

Gebeurt dat in The Horsewhisperer [de film uiteraard] ook niet?
Als dat het is... Verschrikkelijk. Ik zie het nut niet. Hetgene wat er mee bereikt moet worden kan ook op een andere manier imo. Lachen

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:36

KsVrPy schreef:
Als dat het is... Verschrikkelijk. Ik zie het nut niet. Hetgene wat er mee bereikt moet worden kan ook op een andere manier imo. Lachen

Dat gaat om een been opbinden, het gaat hier nogal overduidelijk om een andere manier van opbinden.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:01

Jus_dOrange schreef:
KsVrPy schreef:

Dat gaat om een been opbinden, het gaat hier nogal overduidelijk om een andere manier van opbinden.

Sorry. Bloos
Ik zal toch maar even het topic doorlezen dan. Clown

[edit] Heb het al gelezen. Klinkt ook niet echt lekker. Scheve mond Heb er dezelfde mening over.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:05

sjorsie schreef:

Echt niet

Het doel en de uitwerking zijn echt totaal verschillend.
En bij rollkur wordt het paard ook niet vastgebonden

Dus het is echt heeeel iets anders.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 19:07

ik zeg ook vergelijkbaar, niet hetzelfde, maar beide wreed en onnodig