Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anya schreef:Lara begrijp ik nu goed als als ik niet voor methode a. ben, ik wel voor methode b. MOET zijn.
Het antwoord is wat mij betreft: c.
Non of the above.
Marieke schreef:Ik bedoel dan ook de buiging.
Dit is waar die uiteindelijk naar toe gaat. Ik vind dat te ver en te hoog en heeft in mijn ogen geen zin.
Zij houden vast totdat het paard los laat en dat kan heeeeel lang duren. Ze doen het ook steeds tussen door... even checken of hij nog wel geeft....
Splash schreef:Iedere ruiter moet weten wat een one rein stop is en hoe op de juiste manier te gebruiken.
AdemoJoey schreef:Nergensom, maar het ziet er inderdaad zeer paardonvriendelijk uit en ik ben van mening dat je je paard moet vràgen om zo te buigen en niet door te trekken. Waarvan op deze foto sprake is weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat ik een tijdje (niet lang) les heb gehad van iemand waarbij ik deze oefening ook gedaan heb; het zgn "Broke-rijden". Ik deed dit op een rustige manier en wisselde steeds van kant, op een gegeven moment wordt je paard er óntzettend soepel van (mits je niet overvraagd!!).
Romkabouter schreef:Splash schreef:Iedere ruiter moet weten wat een one rein stop is en hoe op de juiste manier te gebruiken.
En precies waarom is dat zo
Splash schreef:Okay, jij zult heus wel ervaring genoeg hebben om te weten wat je moet doen als je paard begint steigeren, ontzettend begint te bokken (Anky?) of tijdens een buitenrit er tussenuit gaat.
Maar veel mensen (vooral beginners) reageren dan door te trekken aan beide teugels en je weet zelf dat het paard dan altijd sterker zal zijn. Door ruiters (en paarden) vanaf het begin de one rein stop aan te leren weten ze hoe ze in dat soort situaties moeten reageren. Het wordt dan meer een reactie. Door een paard uit balans te brengen door hem op die manier in te buigen kan hij niet bokken, steigeren of wegrennen omdat hij uit balans is zeg maar en zijn benen en hals niet kan gebruiken om dat soort dingen te doen.
Marieke schreef:Splash.... ik heb hier mischien wel 12 uur materiaal liggen van Clinton
Ik heb Clinton ook ontmoet en ga nog heel veel met hem te maken krijgen![]()
Ik vind heel veel dingen goed die Clinton doet, maar sommige dingen zijn gewoon niet mijn ding.... dat maakt niet uit.... en ik noem het ook geen mishandeling... ik oordeel verder niet... ik zou het gewoon niet zo doen, omdat dat niet mijn manier is. That's it... nothing more! Ieder zijn ding. Clinton is dus blijkbaar de jouwe... en daar kan ik veel in vinden, maar soms dus niet.
Als ik zeg dat het een MOMENT opname is... zeg ik dat dus niet express!
Ik zie geen angst in het paard zijn oog omdat ik de film ken. Lara_Silver ziet dat wel omdat ze de film niet kent. Paarden hoeven niet meteen altijd maar angst in hun ogen te hebben als er iets met ze gedaan wordt wat wij niet zo snel met ze zullen doen.
Het is maar wat je WILT zien.
Ga lekker verder met je Down Under Horsemanship! En geniet van Clinton zijn show, want die zijn vast waanzinnig leuk om mee te maken! Veel plezier!!
Lara_Silver schreef:Splash schreef:Okay, jij zult heus wel ervaring genoeg hebben om te weten wat je moet doen als je paard begint steigeren, ontzettend begint te bokken (Anky?) of tijdens een buitenrit er tussenuit gaat.
Maar veel mensen (vooral beginners) reageren dan door te trekken aan beide teugels en je weet zelf dat het paard dan altijd sterker zal zijn. Door ruiters (en paarden) vanaf het begin de one rein stop aan te leren weten ze hoe ze in dat soort situaties moeten reageren. Het wordt dan meer een reactie. Door een paard uit balans te brengen door hem op die manier in te buigen kan hij niet bokken, steigeren of wegrennen omdat hij uit balans is zeg maar en zijn benen en hals niet kan gebruiken om dat soort dingen te doen.
Het is niet de ruiter die een one rein stop moet worden aangeleerd. Jullie zullen waarschijnlijk het foute voor ogen hebben. Een one rein stop is een aangeleerd reflex bij het paard waardoor het bij aanraking en naar voren schuiven van de hand over de teugel het hoofd naar de zijkant brengt. Hierbij word er 0,0 druk op de teugel gebracht. En word het paard niet uit belans gebracht maar brengt zichzelf door het reflex uit balans.
(Bron: http://www.paardnatuurlijk.nl/wij/index.htm > hoe het begon > even scrollen > one rein stop)
Splash schreef:Ja, dat snap ik en ik heb echt niet het verkeerde voor ogen. Je moet het paard dit zeker aanleren maar een paard heeft er niks aan als de ruiter niet weet hoe op een juiste manier uit te voeren.
En door een paard dit te leren wordt er wel druk op de teugel gebracht. Nadat hij weet wat de bedoeling is zal hij zelf zijn hoofd idd flexen zou gauw jij je hand naar voren schuift over de teugel.
Lara_Silver schreef:Splash schreef:Ja, dat snap ik en ik heb echt niet het verkeerde voor ogen. Je moet het paard dit zeker aanleren maar een paard heeft er niks aan als de ruiter niet weet hoe op een juiste manier uit te voeren.
En door een paard dit te leren wordt er wel druk op de teugel gebracht. Nadat hij weet wat de bedoeling is zal hij zelf zijn hoofd idd flexen zou gauw jij je hand naar voren schuift over de teugel.
Inderdaad de ruiter moet het idd ook weten ja. En bij het aanleren moet er idd ook druk op de teugel worden gebracht ja.
rommulus schreef:is dat niet dat je de paarden gebogen vast zet aan het zadel oid en ze dan laat rond lopen in de pin ???
zodat ze soepel worden en bewust van hun benen ???
sjorsie schreef:rommulus schreef:is dat niet dat je de paarden gebogen vast zet aan het zadel oid en ze dan laat rond lopen in de pin ???
zodat ze soepel worden en bewust van hun benen ???
klopt, heel zielig, paarden vallen om en lopen uren in een vreemde krommehouding gedwongen, ik vind dit onder het kopje je paard breken vallen, want met vastbinden word je paard niet los en ontspannen zodat hij op eigen benen zal gaan lopen, eerder angstig
Heb het zien gebeuren op een stal waar ik eerder stond en het is echt reuze zielig, niets nuttigs aan.
Dit is iets uit de western vergelijkbaar met de rollkur bij dressuur, niet doen dus.
KsVrPy schreef:Gebeurt dat in The Horsewhisperer [de film uiteraard] ook niet?
Als dat het is... Verschrikkelijk. Ik zie het nut niet. Hetgene wat er mee bereikt moet worden kan ook op een andere manier imo.
Jus_dOrange schreef:KsVrPy schreef:Gebeurt dat in The Horsewhisperer [de film uiteraard] ook niet?
Als dat het is... Verschrikkelijk. Ik zie het nut niet. Hetgene wat er mee bereikt moet worden kan ook op een andere manier imo.
Dat gaat om een been opbinden, het gaat hier nogal overduidelijk om een andere manier van opbinden.
sjorsie schreef:Dit is iets uit de western vergelijkbaar met de rollkur bij dressuur, niet doen dus.