Wat Iski ooit eens zei
Citaat:
ik snap dat je er tegen opziet. Maar probeer er iets moois van te maken. Ieder leven heeft een einde, het jouwe, het mijne en dat van de buurman. Dat einde is een mijlpaal dat 'gevierd' mag worden. En in dat ritueel (de begrafenis) begraaf je jouw gevoel dat je voor die buurman, en je moeder voor haar neef, had. Beleef dat ritueel als een speciale belevenis, alleen voor hem, her- en gedenk hem zoals hij is en was en wat hij voor jou betekende. Geef betekenis aan zijn bestaan en aan zijn verdwijnen. Gedenk de dingen die hij op prettige en positieve wijze aan jouw leven meegegeven heeft. Misschien is dat we het doel van ons bedtaan..iets meegeven en een estafettestokje doorgeven aan de ander in ons leven. En zodra die opdracht vervuld is, is de race gelopen en afgelopen. En zo had zijn leven een doel...en heeft het jouwe een doel...en een einde.
Waardeer iemand voor zijn aandeel in de wereld..in jouw wereld. Bram Vermeulen heeft eens geschreven: "dood ben ik pas als jij me bent vergeten". Dus...gedenk en herdenk en iemand leeft voor altijd voort.
Denk er eens over na....we vieren iemands geboorte en tot in lengte van jaren iemands geboortedag..maar de sterfdag is geen feest, is een dag van rouw. Maar kan dus ook een feestdag worden wanneer we in staat zijn om het in een ander perspectief te zien.