[WN] welke voeding voor je Q/P/A ????

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: welke voeding voor je Q/P/A ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 08:53

Nee ik heb de herbamix. Hij vind het zeker wel lekker, maar ik vind de granen die er in zitten niet echt van top kwaliteit.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 09:23

Mag ik een brutale, maar oer-Hollands vraag stellen?
Wa kost da? Cool
Nu in het nederlands. Haha!

Ik ben mij al een tijdje, met tussenpozen, aan het verdiepen in voeding. Heb al veel gehad aan de adviezen van Francis, dank daarvoor Pling .
Dinsdag komt er iemand van Marstall langs en ik heb bij de paardendrogist Synbiozyme besteld, zodat we goed van start kunnen gaan.

Nu lees ik allemaal goede verhalen over zelf mengen van granen etc. en begin te twijfelen of ik wel met Marstall moet beginnen, want zoals jullie het beschrijven doen jullie paarden het op die granen nog beter en niet geheel onbelangrijk...het is goedkoper, toch?

Zouden jullie, of iemand, want 1 iemand is voldoende een indicatie kunnen geven van de kosten van gebruik van Marstall en aanvullende producten en aan de andere kant van granen met alles erop en eraan.

Nog een vraagje, die Lucerne, dat zit toch in zakken? Kan ik van iemand 2 zakken overnemen. Ik woon in Soest, maar wil er best wel een stukje voor rijden..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 09:38

De granen kosten tussen de 6 en 7,50 euro per 25 kg ( dus zo'n 25 a 30 euro per 100 kg). De granen die wij nu voeren zijn nog iets goedkoper, maar die zijn beperkt verkrijgbaar: 10 euro per 40 kg; gemengd.
Martsall is duurder, ik dacht vanaf 11 euro per 20 kg, maar dat moeten de mensen die het voeren/ gevoerd hebben bevestigen.
Vitaminen is ook verschillend, Hoveler vitaminen brokjes kosten 25 euro voor 10 kg, die gebruiken wij. Andere preparaten kosten rond de 17 euro voor 5 kg en daarin zijn de prijsverschillen enorm, afhankelijk van het merk. Ik heb gemerkt dat een simpel, mar goed preparaat meer dan voldoende is. De slobber die ik voer maak ik zelf van zemelen, ca. 5,50 per 20 of 25 kg ( zou ik even moeten nakijken hoeveel er in de zak zit) en geplette haver a 6,50 euro per 25 kg met een scheut sojaolie erdoorheen. Sojaolie zal ik iets van 2 a 3 euro per 5 liter fles voor betalen.
Lucerne kost tussen de 1,80 en ca. 5 euro per 10 kg. De 1,80 betaal je als je de grote balen van ca. 400 kg gebruikt, maar die zijn lastig op te slaan/ te vervoeren. De zakjes komen op ca. 5 euro per 10 kg.
Hooi erbij, wij betalen ca. 2,50 per baal goed landhooi.
Afhankelijk van wat je voert kan je dus berekenen wat je met granen, etc. kwijt zou zijn.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 09:46

Is er ook een goede kant en klare granenmix te koop van b.v. een merk? Mocht ik hier geen molenaar vinden die het zelf al reeds mengt.

Dit om eerst eens 1 zakje te proberen ipv meteen met 100kg opgescheept te zitten Haha!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 09:57

Havens en Subli hebben granenmixen. Bij subli zit er een vitaminebrokje door, die hebben ook een mix met zwarte haver. Bij Havens zit er geen brokje door, en verder ook geen "gevaarlijke" toevoegingen, voor zover ik weet.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:00

Ik heb deze van Havens:
Nieuw: HAVENS Kentucky Lite E.
Kentucky Lite E. is een exclusieve mix van zwarte en blanke haver, gerst, (gebroken) franse cribs-mais, soyaolie, tarwe en een speciale high-perfomance-vitaminekorrel (met o.a. 250 mg Vit. E; volledig beschikbaar).
Kentucky Lite E. kan gevoerd worden aan alle paarden, hetzij als compleet krachtvoer (als "energie-booster", bijv. aan dravers of volbloed-paarden in de draf- en rensport) of als aanvullend voer naast een ander krachtvoer.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:06

Daar zit ook BHA en BHT(= foute conserveermiddelen in) in. Zie 1 van de replies in dit topic.

Roxannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:08

Ik ken van Subli wel muesli , maar die is erg plakkerig, hoe zijn hun granenmixen dan??

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:09

Energiebooster voor paarden in draf en rensport Nagelbijten / Gniffelen
Klinkt altijd weer zo negatief in mijn oren dan Bloos
Maar die zullen dan vast grotere hoeveelheden ook voeren.

Zal eens kijken waar ik ergenst Subli kan halen Ja

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:10

Het verschil met kant en klaar gemengde granen is dat ze niet in verhouding 1:1 gemengd zijn. Meestal is het grotendeels haver. Dat hoeft geen bezwaar te zijn, maar is dus wel iets anders dan zelf mengen. Je hebt mengsels mét en zonder vit. korrel, daar moet je dus ook even op letten.
Overigens betaal ik voor m'n zakken graan iets meer dan ElCCid beschrijft, tussen de 7,5 en 8 euro per zak. Dan nog ben ik ruim goedkoper uit. Ik betaal voor die 100 kilo graan net zo veel als wat ik voor 3 zakken Marstall E betaalde. Met de Marstall deed ik ongeveer een maand, met de granen twee maanden. M'n geld gaat dus twee keer zo lang mee. Moet ik er voor de volledigheid nog wel even een zak vitaminen bij tellen (de standaard vit. van NAF via de Paardendrogist besteld. Weet zo ff niet uit m'n hoofd wat dat kost) maar dan nog ben ik veel goedkoper uit.
Ik kan nog niet zeggen dat ze het er beter of slechter op doet dan op de Marstall E. Daar deed ze het goed op en hier ook op.
Wel is de stress die ze een tijdje had over, maar wat de oorzaak van die stress was weet ik nog steeds niet, dus ook geen idee of dat voer-gerelateerd was. Kan ik dus ook niet aan de granen toeschrijven dat dat over is.
Maar 't financiele voordeel vind ik alleen al heel prettig. Nog es even kijken of ik een goedkopere graanleverancier kan vinden, 't kan blijkbaar nog goedkoper...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:11

Roxannne schreef:
Ik ken van Subli wel muesli , maar die is erg plakkerig, hoe zijn hun granenmixen dan??

Door de granenmixen zit geen melasse, of andere toevoeging buiten de vitamine. Ze zijn dus niet plakkerig, maar mooi rul en droog.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:14

ElCid schreef:
Sojaolie zal ik iets van 2 a 3 euro per 5 liter fles voor betalen.

Waar haal jij die? Ik heb ooit es een 10 liter can gehad van de groothandel, maar dat stond te lang en werd ranzig en hier in de omgeving kan ik 't verder niet gewoon in literflessen krijgen. Ik voer nu dus mailkiemolie, maar zou liever soya olie hebben.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:18

Bij een supermarkt hier in de buurt. De Lekker&Laag Knipoog , hoort bij de EDAH, maar daar heb ik die grote flessen nooit gezien. Misschien de AH, daar verkopen ze, dacht ik, wel liter flessen sojaolie.

Roxannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:20

Wij voerden dus Subli basisbrok en gaf subli muesli, Wij zijn nu dus overgestapt op marstall, omdat wij de Subli niet erg goed voer vonden

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:22

ElCid schreef:
Daar zit ook BHA en BHT(= foute conserveermiddelen in) in. Zie 1 van de replies in dit topic.

Ja, weet ik, en dat zit ook in menseneten, dus daar kan ik me niet al te druk over maken.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:23

Even heel domme vraag misschien; staat mengverhouding wel op de zakken genoteerd Verward
Anders toch maar proberen iemand te vinden die zelf al mengt en dit verkoopt.

Sinds ik ben begonnen met het voeren van Lucerne (wel van Hartog) heb ik wel gemerkt dat ze veel beter in hun vel zijn gaan zitten en mijn 6 jarige ruin is ook ineens nog en in de hoogte gegroeid en hij is echt enorm gaan uitzwaren in de breedte.
Daarnaast groeiden zijn haren op de kale plekjes (ivm jeuken op allergische reactie) ook veel sneller terug.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:24

Billy schreef:
ElCid schreef:

Ja, weet ik, en dat zit ook in menseneten, dus daar kan ik me niet al te druk over maken.

Ik hoor mijn moeder al : voor je paarden zorg je voor het beste en gezondste zelf eet je wel al die troep :+

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:27

Ja, psies, dat is een beetje krom, niet? Knipoog

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:29

Billy schreef:
ElCid schreef:

Ik wel, ik probeer ook gezond te eten. Dus ik bekijk ook de etiketten van mijn eigen kant en klare voer.
Allerlei allergieen, etc. kunnen veroorzaakt worden door E nummers. En trouwens, jij kan zelf kiezen of je vergif eet of niet, je paard zet je het gewoon voor, die heeft geen keuze Verdrietig

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:30

Ik heb gekeken op de site van Subli voor de granenmix, maar daar staat in de omschrijving:
Hoog energie- laag eiwitgehalte en geeft kracht, uithoudingsvermogen, temperament en glans.

Mijn merrie heeft al temperament genoeg van zichzelf, wil niet echt voer geven wat dat versterkt.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:31

Als het vergif was, was het wel verboden voor menelijke consumptie. Je kunt ook overdrijven denk ik. Ethoxyquine komt er bij mij echt niet in, dus Cavalor en Hartog voer ik niet, behalve de lucerne van hartog, want daar zit het niet in. Zo maakt iedereen zn eigen afweging, en ik denk dat we dat van elkaar moeten respecteren.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:35

Skipper schreef:
Even heel domme vraag misschien; staat mengverhouding wel op de zakken genoteerd Verward
Anders toch maar proberen iemand te vinden die zelf al mengt en dit verkoopt.

Sinds ik ben begonnen met het voeren van Lucerne (wel van Hartog) heb ik wel gemerkt dat ze veel beter in hun vel zijn gaan zitten en mijn 6 jarige ruin is ook ineens nog en in de hoogte gegroeid en hij is echt enorm gaan uitzwaren in de breedte.
Daarnaast groeiden zijn haren op de kale plekjes (ivm jeuken op allergische reactie) ook veel sneller terug.

Weet ik eerlijk gezegd niet meer, daarvoor moet je op de zakken kijken. Ik dacht dat het aardig 1 op 1 was. Waar woon je, misschien kan je bij ons wat komen halen Haha!

Maar hoog energie in het voer, wil niet zeggen dat je paard er heet van wordt. Dat is al lang achterhaald. Door de juiste verhouding en de hoeveelhied ruwe stof, waardoor de ingewanden optimaal gaan werken worden veel paarden die granen te eten krijgen rustiger. Ook onze paarden zijn minder prikkelbaar en veel relaxter, maar hebben meer dan genoeg energie om flink te presteren.
In Amerika krijgen de meeste paarden alleen haver en hooi/ alfalfa te eten, die zijn ook niet "heet".

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:39

Ik woon in het zuidwesten des lands dus dat is jammer genoeg uit de buurt anders was het mooie optie geweest Ja

Maar als hun energie behoefte lager is door b.v. wat rustigere periode in training is minderen in granen dan voldoende of kan je dan beter stoppen voor die periode?
Ik hoef ook geen energie explosie te hebben Knipoog

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:45

Gewoon iets minderen is voldoende, belangrijk is om je paard goed te kennen en te bekijken hoe die reageert. Mijn paarden krijgen altijd hun granen, tijdens een week vakantie bijv., gaan ze terug naar 3/4 of 1/2 van de normale portie. Krijgen ze bijv. wat meer hooi. Wel langzaam weer meerderen, dan is er niets aan de hand. Ik heb nog nooit last gehad van energie explosies, ze hebben afgelopen winter een tijd vrijwel niets gedaan, wel ieder dag buiten en we voerden ze gewoon, aangepast, door.
Nog steeds relaxte, gezonde, glimmende paarden met genoeg energie maar niet "heet".

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:18

Billy schreef:
Als het vergif was, was het wel verboden voor menelijke consumptie.

Dat dénk je maar, was het maar zo simpel en eerlijk.
Suiker is puur vergif, zit bijna overal in omdat vet slecht zou zijn en omdat ze dat overal uithalen er een heleboel smaak verloren gaat. Dit wordt gecompenseerd door er suiker in te stoppen.
Waarom er overal suiker ingestopt wordt als het zo slecht is? Geld. Een machtige suikerlobby en een wereldeconomie waar overheden niet durven aan te komen Boos!

Ik probeer voor mijn dieren als ook voor mezelf zo zuiver mogelijk eten uit te zoeken.
Mijn paard (appie) krijgt muesli, heel weinig want hij doet het super op gras en hooi zoveel hij wil.
Verder geen toevoegingen. Een holistisch DA gaat na of hij tekort/teveel aan het één of ander heeft.
En dat is niet het geval. Hij loopt als een trein, gaat dressuur, en voelt zich super gezien zijn gedrag en uitzien Lachen