[WN] De leeftijd van het zadelmak maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roxannne

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 10:08

Citaat:
Bijkomend is ook dat wij de paarden verkopen. Komt er iemand kijken voor een 2 jarige vinden ze het vreemd dat er al een zadeltje op geweest is en is er veel kritiek. Komen er mensen kijken voor een 3 jarige dan moeten alle knoppen erop zitten anders vinden ze dat vreemd??!

Dit is een goede!!!! Ik zou me alleen niet van de wijs brengen en er niet eerder opstappen dan dat het dier drie is.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 10:26

slidingpep schreef:
Waarom met 2 jaar al zadelmak maken?? Wij fokken Quarterhorses en hebben nu 5 ruim 2 jarige hengsten staan. Allemaal heel verschillend van type. Wat we doen is grondwerk en werken volgens Monty Roberts. Ze krijgen een zadeltje op en een meisje van 14 zit erop tot ze zich ontspannen rond laten rijden. We hebben het hier over 4 x per week ong. 20 minuten werk. Ze staan in de kudde maar staan iedere keer uit te kijken of we ze mischien komen halen. Ze vinden het dus ook gewoon leuk!! Klaar is klaar en we laten ze verder in de groep tot ze 3 zijn. Buiten dat ze het ook duidelijk leuk vinden is er geen verzet. Ik kocht een groene 4 jarige en ben er 2 mnd mee aan het vechten geweest omdat hij al veel te sterk was. Bijkomend is ook dat wij de paarden verkopen. Komt er iemand kijken voor een 2 jarige vinden ze het vreemd dat er al een zadeltje op geweest is en is er veel kritiek. Komen er mensen kijken voor een 3 jarige dan moeten alle knoppen erop zitten anders vinden ze dat vreemd??!! Boos!
wanneer doe je het dan goed??
Ik heb een paar jaar op Duindicht meegelopen en inderdaad worden volbloeds al op 1 1/2 jarige leeftijd ingereden en op 2 jarige leeftijd gestart. Het blijkt toch dat de ontwikkeling van dit soort paarden sneller gaat dan een doorsnee paard en dat je het eigenlijk niet kunt vergelijken. Het gros van de volbloeds bereikt toch een respectabele leeftijd en volgens mij geldt dat voor de Quarters ook. Als mensen hun paard maar "lezen". En daar schort het toch wel vaak aan vind ik.

Ik zou bij jou dus liever geen paard kopen. En ik verwacht zeker geen driejarige met alle knoppen. Maar misschien ben ik dan de uitzondering.
Tenslotte hoor ik dat "te sterk" argument wel heel erg vaak. En persoonlijk vind ik dat flauwekul. Dan zou ik mijn nu ruim 3 jarige van 1 meter 80 met 1,5 jaar al zadelmak hebben moeten maken. Want toen was hij al sterker dan ik. Nu is hij helemaal sterker dan ik. Maar was toch wel makkelijk zadelmak te maken (gewoon gaan zitten).

Ook het argument van een meisje van 14 voor het eerst op de rug zetten vind ik persoonlijk een kulargument. Die zijn er in alle soorten en maten en bovendien kun je beter een ervaren ruiter laten zitten dan een jonge onervaren lichter persoon (meer 'dood' gewicht of niet meewerkend gewicht).

Kortom: commercie wint het dan volgens mij van paardengevoel. Dat is een keuze.

Of die paarden het leuk vinden (nog een door jou aangehaald argument)? Misschien wel. Maar kinderen vinden ook van alles leuk. 20 ijsjes achter elkaar opeten is ook leuk. Niet persé goed voor ze, wel leuk. Paarden groeien van aandacht. Het is aan de eigenaren om die aandacht verantwoord te geven. Zo vroeg op een paard zitten vind ik geen verantwoorde aandacht.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 10:29

slidingpep schreef:
et blijkt toch dat de ontwikkeling van dit soort paarden sneller gaat dan een doorsnee paard en dat je het eigenlijk niet kunt vergelijken.

En dit is ook onzin Knipoog

Roxannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 11:10

tja over dat te sterk.... Ik heb een QH merrie van ong 1.43 , 1.45m ze is nu net 3 jaar..... REUZE STERK!!!
Als die gaat dan gaat ze hoor!! hoor wel eens van ach die kleine pony! nou kom er maar eens achter!!

En dan? had ik er dan al op moeten stappen met 2??? omdat ze dan niet zo sterk zijn?
Nooit!!!
Komt mij ook een beetje over dat je je paarden zadelmak maakt met kracht, ipv met horsemanship....

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:01

slidingpep schreef:
Bijkomend is ook dat wij de paarden verkopen. Komt er iemand kijken voor een 2 jarige vinden ze het vreemd dat er al een zadeltje op geweest is en is er veel kritiek. Komen er mensen kijken voor een 3 jarige dan moeten alle knoppen erop zitten anders vinden ze dat vreemd??!! Boos!
wanneer doe je het dan goed??.

Sorry maar ik zou jou dus dan overslaan. Bij mijn zoektocht naar een jong paard (juist al om die reden dat er dan nog niets mee gedaan zou zijn) heb ik op verschillende sites gekeken, ook van Bokkers. Zodra daar 2 jarige paarden (2004 stond erbij) te koop staan die al leuk een rollback of een stop doen, valt deze verkoper af. Anti-reclame maken voor jezelf vind ik dat.

slidingpep schreef:

Ik heb een paar jaar op Duindicht meegelopen en inderdaad worden volbloeds al op 1 1/2 jarige leeftijd ingereden en op 2 jarige leeftijd gestart. Het blijkt toch dat de ontwikkeling van dit soort paarden sneller gaat dan een doorsnee paard en dat je het eigenlijk niet kunt vergelijken. Het gros van de volbloeds bereikt toch een respectabele leeftijd en volgens mij geldt dat voor de Quarters ook. Als mensen hun paard maar "lezen". En daar schort het toch wel vaak aan vind ik.

Ligt aan hun prestaties. De niet snel genoeg lopende- of probleempaarden worden volgens mij of bij de recreatieruiters gedropt en als dat niet lukt bij Stegeman.

slidingpep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 08:51

Ik heb nooit gezegd dat onze 2 jarige al rollbacks etc. leren. Ze worden zadelmak gemaakt en leren het gewicht van een "lichte " ruiter voor een paar minuutjes dragen. En als dat betekend dat jullie bij ons geen jong paard zouden kopen prima. Bij elke trainer van betekenis wordt dit zo gedaan en altijd in opdracht van eigenaren! En het is echt niet zo dat dus al deze paarden met 5 jaar kapotgereden zijn. Mensen die jonge paarden voor de sport hebben gekocht zijn er net zo zuinig op als de recreatie ruiter die pas met 3/4 jaar zijn paard in wil rijden. De 2 jarige worden ook niet dagelijks bereden en als ze klaar zijn tot hun 3e weer weggezet. En dat de paarden op Duindigt ook bij de recreatie belanden en bij de zwan...natuurlijk. Maar daar komen ze pas achter als ze ingereden zijn. Kortom zowel de sportruiter als de recreatie ruiter hebben zo hun ideeen over het inrijden. Ik blijf erbij dat je volbloeds en Quarterhorses niet kunt vergelijken met bv kwpn'ers. Net zo min als je van arabieren en lipizzaners weet dat ze juist later rijp zijn. Ik weet dat onze paarden blij en gezond zijn en geen slechte ervaring hieraan overhouden.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 08:57

Je typt echt een hoop onzin Slidingpep...
Laatst bijgewerkt door Chawi op 17-08-06 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 08:57

slidingpep schreef:
Bij elke trainer van betekenis wordt dit zo gedaan

Ja..... en het punt is dan?

Citaat:
Ik blijf erbij dat je volbloeds en Quarterhorses niet kunt vergelijken met bv kwpn'ers.

Wat is het verschil eigenlijk ... ? ( <-serieuze vraag)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 09:18

Nou dat de ene wat minder makkelijk tussen de trailhindernissen past als de ander Cer. Denk ik tenminste. Want als slidingpep werkelijk nog een keer wil roepen dat het skelet anders in elkaar zit, dan kan ik dat niet geloven.

Als daar zoveel bewijs van is, onderzoek van is, dan kan het toch niet zijn dat je daar je ogen voor sluit?

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 09:44

slidingpep schreef:
Ik heb nooit gezegd dat onze 2 jarige al rollbacks etc. leren. Ze worden zadelmak gemaakt en leren het gewicht van een "lichte " ruiter voor een paar minuutjes dragen. En als dat betekend dat jullie bij ons geen jong paard zouden kopen prima. Bij elke trainer van betekenis wordt dit zo gedaan en altijd in opdracht van eigenaren! En het is echt niet zo dat dus al deze paarden met 5 jaar kapotgereden zijn. Mensen die jonge paarden voor de sport hebben gekocht zijn er net zo zuinig op als de recreatie ruiter die pas met 3/4 jaar zijn paard in wil rijden. De 2 jarige worden ook niet dagelijks bereden en als ze klaar zijn tot hun 3e weer weggezet. En dat de paarden op Duindigt ook bij de recreatie belanden en bij de zwan...natuurlijk. Maar daar komen ze pas achter als ze ingereden zijn. Kortom zowel de sportruiter als de recreatie ruiter hebben zo hun ideeen over het inrijden. Ik blijf erbij dat je volbloeds en Quarterhorses niet kunt vergelijken met bv kwpn'ers. Net zo min als je van arabieren en lipizzaners weet dat ze juist later rijp zijn. Ik weet dat onze paarden blij en gezond zijn en geen slechte ervaring hieraan overhouden.

Het dik gedrukte stukje tekst is imo echt je reinste lariekoek... onzin van de bovenste van plank... en voor wie het geen onzin vindt wil ik wel eens weten wat ik dan verstaan moet onder trainer 'van betekenis'... wat voor 'betekenis' en 'betekenis' voor wie???

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:37

@Slidingpep: Ik ben het alleen eens met je onderschrift ..... Vork

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 20:00

oei wist niet dat dit topic nog actief was. Heb effe teruggelezen en heb inderdaad een stomme fout in mijn profiel ontdekt. Devana heb ik nog niet eens gekend toen ze 4 was. Ze was iets van 6 jaar toen ik haar kreeg en zou zadelmak gemaakt gaan worden. Hier heb ik dus nog een jaartje mee gewacht. Toen wij in duitsland plus minus 30 jaar geleden met een paard begonnen was dat paard net 3. Mijn eerste eigen paard in nederland heb ik opgezeten toen ie 3 was. Ongeveer 19 jaar geleden. Ik wist toen niet beter iedereen deed het. Nooit vraagtekens bij gezet. Stond ook netjes in de boeken vermeld. Paarden stonden 30 jaar geleden ook in stands. Ook nooit vraagtekens bij gezet wisten niet beter. Mijn paarden staan nu in open stal en worden niet voor hun 6 a 7 levensjaar ingereden door mij. Dat vind ik een veilige leeftijd. Je raakt op paardengebied nooit uitgeleerd. Maar omdat iedereen het zo doet is geen argument. Kijk om je heen en denk logisch na. Je hebt best kans dat een paard dat met 2 jaar wordt ingereden gezond oud wordt omdat het een gezond en toevallig stevig paard is. Dat wil niet daarom niet zeggen dat het goed is om zo vroeg te beginnen.
Een kindje wat heel jong op een paard gezet wordt kan ook beschadiging krijgen aan der bekken en zegt op dat moment ook niet au.

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 08:44

als ik het zo lees wordt het op zaterdag avond op het nk met de junior reining erg rustig niemand keurt een jong paard goed of zie ik het helemaal verkeerd.

Oja van mij hoeven ze ook niet vroeg onder het zadel hoor ben er zeker geen voorstander van!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 08:47

calemity_jane schreef:
als ik het zo lees wordt het op zaterdag avond op het nk met de junior reining erg rustig niemand keurt een jong paard goed of zie ik het helemaal verkeerd.

nee hoor, want daar rijden de trainers van betekenis, dus nog genoeg te zien Ja

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 08:49

stom dat is ook zo! Nou dan maar hard juichen als een 3 jarige wint!

Mon666coeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 10:21

2

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 10:53

Mon666coeur schreef:
2

Per ongeluk gepost in een paardentopic? Verward

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 10:54

je zou eerder '666' verwachten... Tong uitsteken

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 20:55

Ik heb het topic tot pagina 4 helemaal gelezen en daarna alleen nog even steekproefsgewijs, dus als ik met oude rommel kom, hoor ik het graag Knipoog

Ik liep ergens op een "gerenommeerde" stal, waar een stuk of wat 2- en 3-jarigen stonden met slidingplates, korstjes en littekens op de mondhoeken en littekens en vochtuitstulpingen op de benen. Allemaal te koop voor een zacht prijsje.

Míjn indruk:
1. met 18 maanden met de r**t op gaan zitten
2. flink uitgeprobeerd en bijzonder hardhandig aangepakt.

Mijn vragen:
1. wat is in godsnaam IN NEDERLAND het nut van zo vroeg op een paard gaan zitten?
2. hoe hard moet je eigenlijk trekken om de mondhoeken kapot te krijgen?
3. wat is er de lol van om een baby lichamelijk en geestelijk zo uit te buiten?
4. hoeveel kun je ermee winnen?
5. hoe wil je je stalnaam hoog houden, terwijl je kapotte paarden aan argeloze ruiters verkoopt, waar ze vervolgens een boel problemen mee krijgen?

IMO is er niks mis mee om met 2, 2 1/2 te beginnen. Zadeltje erop, beetje longeren, hoofdstelletje in... Maar waarom moet ie in Nederland ook met 2,5 showklaar zijn? Verward Maar kennelijk is er ook nog markt voor die afgetrapte beestjes, want anders zouden ze dat niet doen, toch? Verward

zomon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 16:05

Het is gewoon triest. Wat zie ik nu weer te koop staan. een hengst van mei 2004 dus nog geen 2.5 jaar die 2a3 x per week gereden wordt. Buiten en basis. Waarom moet dit nu.Ik heb ook een paard die vroeg de sport in moest en op 12 jarige leeftijd al versleten was.gelukkig kan ik haar tot nu toe ( 19 jr) een oude dag geven en mag ze lekker in de wei lopen. Meeste mensen zouden haar al af hebben laten maken want het kost je toch elke maand een hoop geld aan stalling.
En als ik zo'n advertentie zie staan denk ik van had ik maar het geld, dan kocht ik hem gekijk om hem lekker nog een jaar op het land te zetten zodat hij niet met zijn 12 al naar de slacht moet omdat hij versleten is.
Maar het zal wel aan mij liggen Huilen

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:26

wat mij niet helemaal duidelijk is of het hier over zadelmak maken gaat of het beleren van een paard, een veulen kun je al zadelmak maken, maar daar gaat toch ook niemand op zitten?

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 14:55

In de westernsport gaat het vaak niet om alleen zadelmak maken... Er wordt zadelmak gemaakt en we gaan er meteen vol mee verder. En dat vaak al met 18 maanden Scheve mond

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:32

neemt niet weg dat er een degelijk verschil is tussen zadelmak maken en het beleren van je paard Knipoog, en dit heeft niets te maken met de tak van paardensport, dat kom je overal tegen Huilen

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:09

De particulieren doen het vaak wél op een normale manier, maar op die grote westernstallen waar ze denken groot geld aan die beestjes te verdienen, gaat het allemaal zo bloedhard. Zie mijn reactie ergens hierboven op de pagina.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:12

ik weet het, heb zelf op zo'n stal gewerkt, maar wat ik bedoel te zeggen is dat het niet alleen bij de westernruiters voorkomt