[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iolanthe

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 17:01

Super :) Nu verwachten we wel een uitgebreid verslag hé ;)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 18:49

Haha vooruit dan maar! Uitgebreid verslag komt eraan. Je weet waar je om gevraagd hebt he? :P Ik ben lang van stof.
Is denk ik ook wel goed voor me om het op te schrijven hoor zodat ik alles onthou en nog eens na kan lezen later :Y)

Ben opgestapt, even ingestapt en toen het mijn beurt was heb ik even aangegeven dat het voor mij nog wel helemaal allemaal hartstikke nieuw was, eerste keer western, dus dat ze bij mij lekker helemaal van voren af aan mocht beginnen :D Heb wel jaren dressuur gereden maar deels is dat natuurlijk alleen maar een nadeel, want dan heb je je dingen juist weer verkeerd aangeleerd enzo. Heb ik nog wel gemerkt idd tijdens de les, hihi.
Ze begon vooral met aan mij werken; hoe moet jouw houding zijn, hoe geef je aan het paard aan wat je wil.

Ik had nog maar een half rondje gestapt en ze zegt, ik zie de eerste dingen al. Je draait je voeten bij, tenen naar binnen zoals ze dat altijd zo graag willen zien in de dressuur. Mag je nu weer afleren :Y) Dus moest m'n beugels uit, benen gewoon lekker laten afhangen en vooral lekker tenen naar buiten, haha. Het was belangrijker dat ik ontspannen was en in balans zat dan hoe mijn benen afhingen, zegmaar.

Ik bleek ook ietsje naar achteren te zitten, dus werd meteen hop op m'n zitbeenknobbels gezet en de truc was om lekker daarop in balans te blijven, en alleen maar je bekken naar voren te kantelen als je wilde stoppen en naar achteren als je harder wilde. Dat viel me op zich nog best wel mee hoe ingewikkeld dat was, maar het is wel weer eventjes een omschakeling in je systeem, dus ik moest me wel continue bewust blijven van wat ik deed.

Toen dat eenmaal goed ging ging ze stapje verder met de hulpen voor het sturen (binnenbeen aandrukken met buitenbeen wat naar achteren ter begrenzing van de achterhand, buitenheup wat naar voren en met beide teugels sturen naar de kant waar je heen wil). Teugels mocht ik er in het begin nog niet bijpakken, moest volledig sturen op zit en houding. Het was echt heel mooi om te zien hoe het paard zo makkelijk reageerde op hulpen die hij helemaal nog niet zo kende waarschijnlijk, puur omdat het zo natuurlijk voor hem aanvoelt. Na een poosje de teugels erbij.

Zodra ik dat een beetje onder de knie had werd dat uitgebouwd naar slangenvoltes en om pionnetjes draaien met korte bochtjes. Toen mocht hetzelfde verhaal allemaal nog een keer in draf := waar ik wel heel erg op moet letten, want ik heb de neiging om achter de beweging te gaan zitten omdat ik me met beugels ietsje uit het zadel opdruk. Goed op m'n kont zitten dus!

Doesie heeft met draven altijd de neiging om naar binnen te vallen van de hoefslag af, en ik werd er weer eens haarfijn op gewezen dat hij alleen maar gehoorzaamt aan de onbewuste hulpen die ik geef :Y) Tsja, wel goed dat iemand je eens met de neus op de feiten wijst hoor, hihi. Niks boos worden op paard; zélf recht zitten. En toen ik een klein beetje verschoof in mijn balans, hoppa, paardje keurig op de hoefslag. Best confronterend :D

Aan het einde nog wat gewerkt aan halthouden (wat al best snel goed ging, had ik de laatste weken voor mezelf ook al goed op geoefend). Was wel erg wennen om daarbij iets naar voren te verzitten, maar wilde best lekker. En daarna achterwaarts geoefend en ook dat ging best aardig, Doesie snapte het goed en pikte het vlot op.

Nog eventjes gepraat met Paulette over het verschil dressuur en western en ik denk dat zij best wel de spijker op zijn kop tikte wat mijn mening/gevoel daarover betreft; het voelt bij dressuur wat kunstmatiger aan dan bij western. Mechanische in plaats van natuurlijke verzameling, houding, etc. En dat is een beetje wat me altijd heeft tegengestaan. Was leuk om te horen.

Kreeg nog een paar hele leuke complimentjes van haar die me wel veel deden :j Dat ze vond dat ik een hele goede onafhankelijke zit al had van mezelf en dat ik dus nieuwe dingen best makkelijk oppikte... en dat ik een leuk team was zo samen met Does, dat het wel paste. Vond ik echt heel tof om te horen :D

Dus met een heel blij en tevreden gevoel van het paard gekomen en... wil echt niet meer terug <3

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 22:11

wat gaaf om te lezen :j

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 22:51

Aleeneh schreef:
Nog eventjes gepraat met Paulette over het verschil dressuur en western en ik denk dat zij best wel de spijker op zijn kop tikte wat mijn mening/gevoel daarover betreft; het voelt bij dressuur wat kunstmatiger aan dan bij western. Mechanische in plaats van natuurlijke verzameling, houding, etc. En dat is een beetje wat me altijd heeft tegengestaan. Was leuk om te horen.

Herkenbaar :j

Kun je dat over je bekken verder toelichten? In mijn hoofd is naar achter gaan zitten vertragen en stoppen, iets naar voor gaan zitten meer om aan te sporen, maar blijkbaar kan het ook anders?

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 09:03

Naar achter gaan zitten = je bekken naar voren kantelen, probeer maar eens uit ;) (je navel intrekken als het ware)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 09:05

Wat leuk Aleeneh!! Klinkt goed!
Eens western.... altijd western.... toch? :D

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 11:12

Paulette legde het als volgt uit: Als je je bekken naar voren kantelt, komt er ruimte vrij aan de achterkant, en bied je dus het paard de mogelijkheid om achteruit te gaan. Als je je bekken naar achteren kantelt, open je jezelf juist van voren, dus kan het paard makkelijker naar voren.
Dat betekent dus niet dat je met je hele bovenlijf mee naar voren moet gaan zitten; verder blijf je gewoon rechtop zitten.

Precies Amanda! :D

*\o/* Wel grappig. Ik dacht al jarenlang dat ik western ontzettend leuk zou gaan vinden, maar 't ligt me nog beter dan ik had verwacht, hihi. Vind het zo leuk tot nu toe. Kan niet wachten tot ik er weer mee kan gaan oefenen :D

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-13 19:17

JonneN schreef:
Naar achter gaan zitten = je bekken naar voren kantelen, probeer maar eens uit ;) (je navel intrekken als het ware)

Ah zo, ik omschrijf dat eerder als 'dieper' zitten, en omdat ik dan vaak mee leun naar achter, zag ik dal als naar achter zitten. Maar nu snap ik het :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 12:05

Ik meld mij ook. :D
Ga een Quarter bijrijden en ik krijg dan 1x per maand les van ene Anneloes. Ik ken haar niet maar de eigenaresse van mijn bijrijdpaard is erg over haar te spreken. Eindelijk kan ik weer leren...ik wil zo graag beter leren western rijden...want ervaring heb ik niet veel...

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 12:42

Wat leuk Marlies!!!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 12:57

Jaa!!! :D

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 18:41

had het hier nog niet opgeschreven, maar heb van het weekend mijn eerste western snaffle besteld
en als die binnen is wil ik op les gaan

enne leuk een quarter bijrijden

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:33

Zit op een roze wolk :) net twee lessen achter de rug gehad die echt zalig waren. Ik ben veranderd van stalling paardje staat nu terug 24/7 buiten. Heerlijk ontspannen tijdens de lessen. Ik heb hem nu ongeveer een jaar en ik kan nu zeggen dat ik hem echt wel volledig vertrouw en hij mij ook. We voelen elkaar tijdens het rijden heel goed aan. Ik heb toch nog wat dressuurtrekjes in mijn rijden, maar als ik voel hoe mijn paardje reageerd als ik hem los laat en vertrouw, zalig! Hij luisterd heel goed naar mijn zit en benen. Heb al serieuze uitdagingen gekregen van mijn lesgever de voorbije 2 dagen (voor mezelf dan). Ik denk dat het een teken is dat hij zag dat de band tussen ons heel erg goed is geworden. Life is good !

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 13:07

Leuk dat het zo goed gaat :)

Ik ga normaal vrijdag om laarzen kunnen gaan, dan wordt het alweer een beetje echter :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:10

Ik wil ook nog cowboylaarzen...maar eerst mijn camera kopen. :')

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:18

Hihi altijd leuk als je die echte laarzen hebt :) bij mij zaten ze in het begin ongemakkelijk, maar nu zitten ze heerlijk :D

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:19

Iolanthe schreef:
Leuk dat het zo goed gaat :)

Ik ga normaal vrijdag om laarzen kunnen gaan, dan wordt het alweer een beetje echter :)

Heb je al een idee welke je wilt? Ik vond het altijd zo moeilijk kiezen. Ik heb de mijne gekocht op equitana :)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 13:21

Mijn lesgeefster raadde Ariat aan, dus ik ga eens kijken voor dat merk, maar het is een hele grote winkel (Quillemare of zo, in Wetteren), dus ze gaan er veel hebben. Heb je nog speciale dingen waar ik op moet letten?

Een jeans-broek om te rijden heb ik in de H&M gekocht, ik hoop dat hij niet te snel verslijt...

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:28

Hee allemaal! Ik meld mij ook :D
Heb me er een tijdje in verdiept, vrienden zien rijden en meerde demonstraties/shows gezien: ik ben om!
Volgende week ga ik eerst een kijkje nemen bij een stal waar ze western lessen geven, en daarna zal snel mijn eerste les volgen (ga ik vanuit :o ). Ben zo benieuwd! Na zo'n dikke 16 jaar Engels gereden te hebben ga ik de overstap wagen. Maar ben al stiekem verliefd, dus het komt vast goed.

Wat mooi om jouw ervaring te lezen SmartBH. Die band wat je op bouwt lijkt me zo speciaal! :+:

Wat hadden jullie aan bij de eerste westernles? Klinkt misschien dom, maar ik reed altijd in strakke rijbroeken met mooie zwarte laarzen. Wat nu? hahaha :') Gewone spijkerbroek of moet ik bij een broek nog ergens op letten? En Jophurs ofzo? (voordat ik ook 'echte' laarzen ga aanschaffen ;) ).

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:39

Gewoon een spijkerbroek ja. :j En ik heb nu nog gewoon rijschoenen waar je normaal chaps overheen doet en dat voldoet prima alleen zit er een gat aan de onderkant en zijn ze niet meer waterdicht. :+ Dus moet toch nieuwe hebben...en dan ga ik voor echte laarzen.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:20

Iolanthe schreef:
Mijn lesgeefster raadde Ariat aan, dus ik ga eens kijken voor dat merk, maar het is een hele grote winkel (Quillemare of zo, in Wetteren), dus ze gaan er veel hebben. Heb je nog speciale dingen waar ik op moet letten?

Een jeans-broek om te rijden heb ik in de H&M gekocht, ik hoop dat hij niet te snel verslijt...

Goh euhm, ik heb ze een maat groter moeten kopen. Ik heb altijd de tip gekregen om ze iets groter te kopen zodat je in de winter een extra paar kousen kunt aandoen, maar ook mocht je vast zitten in je stijgbeugels dat je boot los komt en je dus niet blijft vast zitten. Ik heb ze ook van ariat en vind de zool zalig :)

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:22

Sabini schreef:
Hee allemaal! Ik meld mij ook :D
Heb me er een tijdje in verdiept, vrienden zien rijden en meerde demonstraties/shows gezien: ik ben om!
Volgende week ga ik eerst een kijkje nemen bij een stal waar ze western lessen geven, en daarna zal snel mijn eerste les volgen (ga ik vanuit :o ). Ben zo benieuwd! Na zo'n dikke 16 jaar Engels gereden te hebben ga ik de overstap wagen. Maar ben al stiekem verliefd, dus het komt vast goed.

Wat mooi om jouw ervaring te lezen SmartBH. Die band wat je op bouwt lijkt me zo speciaal! :+:

Wat hadden jullie aan bij de eerste westernles? Klinkt misschien dom, maar ik reed altijd in strakke rijbroeken met mooie zwarte laarzen. Wat nu? hahaha :') Gewone spijkerbroek of moet ik bij een broek nog ergens op letten? En Jophurs ofzo? (voordat ik ook 'echte' laarzen ga aanschaffen ;) ).

Ik zou voor de eerste les gewoon je rijkledij aandoen die je gewend bent. Zodat je echt ontspannen zit daarna kun je eens met een spijkerbroek enz rijden :) maak gewoon dat je lekker zit in het zadel en geniet ! Ik heb ook nog mijn klassieke rijbroeken waar ik ook nog mee rij. Ik heb ze gekocht kan ze maar gebruiken tot ze kapot zijn toch ? :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:26

Bellatrix schreef:
Gewoon een spijkerbroek ja. :j En ik heb nu nog gewoon rijschoenen waar je normaal chaps overheen doet en dat voldoet prima alleen zit er een gat aan de onderkant en zijn ze niet meer waterdicht. :+ Dus moet toch nieuwe hebben...en dan ga ik voor echte laarzen.

Dat had ik ook aan. Gewone jodphurs, maar wel met een spijkerbroek.
Afbeelding

Ik heb qua jeans Wranglers. Die zijn net wat stugger dan de meeste spijkerbroeken. Dus ik hoop dat ze lang meegaan :+
Laarzen heb ik ook van Ariat.

Dit zijn mijn laarzen <3
Afbeelding

Mijn sporen
Afbeelding

Ik heb 2 donkerblauwe jeans en 1 stonewash.
Ik hou van simpel :D
Afbeelding

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:28

@ Amanda mooie uitrusting !!! :D leuke boots :D Ik wilde deze ook eerst kopen, maar door al die boots te zien is het toch iets anders geworden. Ik ga binnenkort ook kijken voor een jeans van wrangler moet wel even rijden ervoor, maar goed :) Voorlopig reed ik met oudere spijkerbroeken die lekker genoeg zaten en waarvan de naden niet fijn waren. BTW leuke haflinger heb je :) ziet er goed uit zeg !

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:30

Ik heb de 2e donkere op de gok via bokt gekocht. En de stonewash via een internetwinkel, met de maten van de donkere. Dat scheelde qua rijden :D

En bedankt! Heb ook nog een paarse pad en 1 met strepen in het blauw. Ik ben nog op zoek naar een leuk hoofdstel. Heb nu deze, maar die is vrij simpel. Ik had een gave 1ear gekocht, maar die zit niet fijn. Jim moet echt een frontriem hebben. Dus maar weer op zoek en de 1ear in de verkoop.