[WN] Western paardenmishandeling????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 19:08

Blaze"]
[quote="bubbels schreef:
Het is moeilijk om in je eentje naar iemand toe te stappen die al jaren in de sport zit en blijkbaar het idee heeft dat ie het goed doet. Dan is het toch prettiger om mensen achter je te hebben die je bij kunnen vallen denk ik.

Hoezo blijkbaar het idee heeft????? ze presteren toch Cool
[/quote]
Nee, ze winnen prijzen. Cool

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 19:22

Ik zie hier constant dat mensen zich verdedigen omdat ze af en toe hun paard hard aanpakken. Ik denk dat het ten eerste al een verschil is of ze echt niet anders kunnen dan het paard wat harder te behandelen op zo'n moment, of dat het gewoon de makkelijkste en snelste oplossing is op dat moment terwijl met een zachtere hand hetzelfde bereikt zou kunnen worden.
Ik ben erg "zacht" met mijn paard, en dat weet ik. Maar als hij me in de zeik gaat nemen en ineens besluit dat ie geen zin meer heeft en weigert op de normale hulpen te reageren, dan pak ik hem ook echt wel harder aan. Het is dus niet dat je je paard niet af en toen een tik zou mogen geven als ie bijt, of je sporen wat harder zou mogen gebruiken bij weigeren bij gewoon correcte hulpen, maar het gaat erom dat sommige ruiters ze te pas en te onpas gebruiken zonder het paard de kans te geven om ook op eerlijke rustige hulpen te reageren. En ik vind het persoonlijk ook een stuk mooier; een westernruiter die ogenschijnlijk helemaal niks doet behalve stilzitten en dan ineens een prachtige stop in kan zetten zonder dat je ziet hoe ie dat nou doet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 19:25

ik ben zelf echt niet al te zachtzinnig met mijn paarden, maar op het moment dat ik moet gaan rukken en plukken dan weet ik bij mezelf al dat IK iets wezelijk verkeer doe

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 20:13

Marianne"]
[quote="cornelie schreef:
Vreemd dat dan bv een KNHS het wel nodig vind om mensen te beboeten en te straffen voor dingen die niet door de beugel kunnen. En daar ook mensen voor rond hebben lopen.
Voor de westernsport geldt dan blijkbaar dat het alleen maar hard kan, en niet zeuren.

Ik vind dat je hier o.a. de WRAN tekort doet. Er wordt wel degelijk geinvesteerd in toezichthouders op de grote wedstrijden. En o.a. Dennis Roemer en Rieky Young zijn in het recente verleden naar huis gestuurd danwel gediskwalificeerd omdat ze in de ogen van de organisatie te ver waren gegaan.
[/quote]

sorry marianne niet persoonlijk gedoelt hoor maar waarom heeft de WRAN dan het laatste NK ton de rooy niet gediskwalificeerd. die heb ik dingen zien doen die dus echt niet door de beugel kunnen. en gemeld bij de jury en wedstrijdsecretariaat.
weet je wat hun reactie was we kunnen niets doen zolang er geen bloedsporen te vinden zijn. dan is het leuk om toezichthouders te hebben maar zolang ze niets kunnen en mogen hebben we er nog niets aan.
bvw. Dennis Roemer is niet op een WRAN wedstrijd gediskwalificeerd maar op een AQHA wedstrijd.

ik ben er dus wel een die naar de jury toegaat en dit soort dingen meld. en moet zeggen dat men (de WRAN in dit geval) zich erg makkelijk verschuild achter de regel zolang geen bloed kunnen we niets.
en ik weet wel het is, zoals de regels nu zijn, moeilijk om iemand te diskwalificeren op een vaag begrip van te ver gaan en dierenmishandeling. maar zoals ik al in dit topic lees het wordt tijd voor een verandering.

bij deze dus een oproep, mensen kom eens met betere regelontwerpen. wat kan er nou wel en wat niet en dan niet in de vage begrippen van zagen en rukken want zoals al gezegt er zijn daar zoveel gradaties in daar kan ook de WRAN niets mee. en geloof me ook die willen graag iets veranderen in deze situatie.
als hier iets constructiefs uit voort kan komen waar de WRAN ook iets mee kan, wil ik het wel aan hun voorleggen.
maar zoals hier al geschreven is: ieder zijn eigen mening en wat voor de ene mishandeling is, is voor de ander een correctie.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 20:19

Protocollen opvragen van andere verenigingen?

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 21:29

FlyingHigh"]
[quote="Blaze schreef:
en toch leert de geschiedenis dat die paarden op het hoogste niveau meedraaien en dat al jaren Cool

Noem eens namen van paarden die al jaren meedraaien op het hoogste niveau (reining???) hier in nederland? Graag de vaste rijder erbij vermelden.
[/quote]

Nu moet ik tot mijn spijt toegeven dat ik,nu ik het zelf lees,ook zou denken dat ik het over de paarden heb.ik heb het dus over de ruiters die al jaren paarden op die manier aan de top rijden.De paarden (en dat ben ik altijd al van mening geweest) die gaan niet lang mee. Cool

Francisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 21:37

Blaze"]
[quote="FlyingHigh"][quote="Blaze schreef:
en toch leert de geschiedenis dat die paarden op het hoogste niveau meedraaien en dat al jaren Cool

Noem eens namen van paarden die al jaren meedraaien op het hoogste niveau (reining???) hier in nederland? Graag de vaste rijder erbij vermelden.
[/quote]

Nu moet ik tot mijn spijt toegeven dat ik,nu ik het zelf lees,ook zou denken dat ik het over de paarden heb.ik heb het dus over de ruiters die al jaren paarden op die manier aan de top rijden.De paarden (en dat ben ik altijd al van mening geweest) die gaan niet lang mee. Cool
[/quote]

En dat is dus triest Huilen

Maclee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 21:37

rina schreef:
sorry marianne niet persoonlijk gedoelt hoor maar waarom heeft de WRAN dan het laatste NK ton de rooy niet gediskwalificeerd. die heb ik dingen zien doen die dus echt niet door de beugel kunnen. en gemeld bij de jury en wedstrijdsecretariaat.
weet je wat hun reactie was we kunnen niets doen zolang er geen bloedsporen te vinden zijn.

Haha, ik ben wel de laatste die je persoonlijk raakt met kritiek op de WRAN hoor Pling om maar niet te spreken van kritiek op TdR Scheve mond

Maar dit is dus precies wat ik bedoelde met de eerder gevoerde discussie (olv Chris Knol) voor het opstellen van objectieve criteria. Op basis van de huidige regelgeving moet er eerst bloed vloeien.

Aan ons als WRAN leden (bij AQHA heb ik niet de illusie dat wij daar veel aan kunnen veranderen vanuit NL) om met voorstellen te komen voor betere regels. Mij lukt dat iig niet. Ik heb destijds actief aan de discussie meegedaan maar vond ook geen oplossingen. Maar misschien zijn er hier verlichte geesten?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 22:04

Blaze schreef:
De paarden (en dat ben ik altijd al van mening geweest) die gaan niet lang mee. Cool

Die zonnebril doet me denken dat je dat cool vind Scheve mond
Die smiley wekt bij mij die indruk namelijk.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 22:14

Romkabouter"]
[quote="Blaze schreef:
De paarden (en dat ben ik altijd al van mening geweest) die gaan niet lang mee. Cool

Die zonnebril doet me denken dat je dat cool vind Scheve mond
Die smiley wekt bij mij die indruk namelijk.
[/quote]

nouja welke indruk ik normaal wek boeit mij niet zo Schijnheilig
in dit gevak maak ik een uitzondering en laat je weten dat ik het zeker alles behalve cool vind
ik sluit gewoon 99% van mijn berichten af met Cool

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 22:34

Marianne"]
[quote="rina schreef:
weet je wat hun reactie was we kunnen niets doen zolang er geen bloedsporen te vinden zijn.

Haha, ik ben wel de laatste die je persoonlijk raakt met kritiek op de WRAN hoor Pling om maar niet te spreken van kritiek op TdR Scheve mond

Maar dit is dus precies wat ik bedoelde met de eerder gevoerde discussie (olv Chris Knol) voor het opstellen van objectieve criteria. Op basis van de huidige regelgeving moet er eerst bloed vloeien.

Aan ons als WRAN leden (bij AQHA heb ik niet de illusie dat wij daar veel aan kunnen veranderen vanuit NL) om met voorstellen te komen voor betere regels. Mij lukt dat iig niet. Ik heb destijds actief aan de discussie meegedaan maar vond ook geen oplossingen. Maar misschien zijn er hier verlichte geesten?
[/quote]

Misschien een optie om gewoon met een grote groep naar de ledenvergadering komen!!! Dan kan je het in de groep gooien. Want met 20 man die er komt red je het ook niet!!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 23:00

Blaze schreef:
nouja welke indruk ik normaal wek boeit mij niet zo Schijnheilig
Nee, mij ook niet. Maar in dit geval vond ik het nogal vreemd staan.

ColindaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 23:47

Francisca"]
[quote="Blaze"][quote="FlyingHigh"]
[quote="Blaze schreef:

[/quote]

[/quote]

En dat is dus triest Huilen
[/quote]

juist.... en zoals Blaze ook al meerdere malen schrijft... toch gaan er steeds weer klanten (ook nieuwe) naar deze TOP trainers.
Waarom? Omdat waarschijnlijk diep in ons hart, onze gedachten ons wel vertellen dat het dus 'werkt' ...en wil je daarbij horen?
Tja... dat heeft dan soms ook bepaalde consequenties... Verdrietig

Dat vindt ik ook triest ja... maar nogmaals, ik denk dat er weinig aan veranderd kán worden....
En áls het al zou gaan lukken, verdwijnen deze TOP trainers bijv. naar het buitenland (waar hun praktijken doorgaan), en anders nog wel op hun eigen terrein...
Vervolgens komen er dan in 'onze' ogen de GOEIE top trainers (die het rustig aan doen & vooral zo vriendelijk mogelijk), die rijden op een NK een niveau van een B proefje dressuur Scheve mond
En waar denk je dan dat eventuele 'nieuwe' westernruiters bijv. hun paard dan in training zouden zetten?
Die gaan op zoek naar iemand die goed, zo niet, nog veeeeel beter presteert.... komen tot de conclusie dat de er nederlandse trainers goed presteren in het buitenland & het kringetje is weer rond. Verdrietig

dus.... discussie zonder einde...

groetjes

kadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 23:59

Sjonge jonge Zeg, deze discussie brengt alleen maar een hoop gezeik op gang die de moeite niet waard is .Ik ben 3 dagen op de N.K. geweest heb niks gezien wat niet door de beugel kon, tuurlijk er zijn altijd mensen de hun paard een keer onterecht aan pakken,maar die heb je overal in ieder tak van de paardensport.
MAAR WIE ZIJN HIER NU DE KENNERS?

En deze is voor marianne:
Als jij je de volgende keer in een discussie wil mengen beschuldig dan geen mensen onterecht ,
want Rieky Young is nog NOOIT op een wedstrijd weggestuurd voor oncorrect gedrag of laat staan mishandeling van haar paarden dus wees de volgende keer iets voor zichtiger met je reactie.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 00:31

Mag ik nog iets zeggen? Lachen Ik denk dat de titel van deze topic een b'tje fout is... Je voelt je als het ware 'aangevallen' als westernruiter (ook al is dat misschien niet de bedoeling). Of zeg ik nu iets stoms? Ik vond het in ieder geval niet zo leuk om te lezen. Kan misschien ook minder zwaar geformuleerd worden?! Of zeg ik nu helemaal iets idioots? Schijnheilig Haha! Nouja, dat wilde ik even kwijt...

Paintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 06:36

Chantalleke schreef:
Misschien een optie om gewoon met een grote groep naar de ledenvergadering komen!!! Dan kan je het in de groep gooien. Want met 20 man die er komt red je het ook niet!!

Goed plan OK dan! !

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 07:08

Colinda schreef:
Vervolgens komen er dan in 'onze' ogen de GOEIE top trainers (die het rustig aan doen & vooral zo vriendelijk mogelijk), die rijden op een NK een niveau van een B proefje dressuur Scheve mond

Waarom wordt er toch telkens zo zwart-wit gedacht? Of je moet hard zijn, maar dan wordt je wel kampioen. Of je rijd wat vriendelijker maar dan kom je niet verder dan beginnersniveau. Dat vind ik toch wel heel kortzichtig gedacht.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 07:27

Blaze"]
[quote="FlyingHigh"][quote="Blaze schreef:

[/quote]

[/quote]

Het is ook maar waar je je prioriteiten stelt als ruiter zijnde; wil je met een bepaald paard koste wat het kost snel in de top meedraaien, of wil je leuk kunnen meedraaien in het wedstrijdcircuit en heel lang van je paard genieten?? De trainers en prijzengeilers kiezen voor optie 1, want dat levert geld en 'roem' op, de liefhebbers kiezen voor optie 2..........

Bij optie 2 gaan de paarden over het algemeen wat langer mee........ Cool .

Maclee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 07:32

kadootje schreef:
En deze is voor marianne:
Als jij je de volgende keer in een discussie wil mengen beschuldig dan geen mensen onterecht ,
want Rieky Young is nog NOOIT op een wedstrijd weggestuurd voor oncorrect gedrag of laat staan mishandeling van haar paarden dus wees de volgende keer iets voor zichtiger met je reactie.

Rieky is in 2001 gediskwalificeerd vanwege bloed aan het spoor. Ik meen dat dit op de EK was, maar dat zou ik op moeten zoeken.

Dat ze haar paarden mishandelt heb ik ook nergens geschreven. Ik meld alleen feiten Schijnheilig

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 08:32

kadootje schreef:
Sjonge jonge Zeg, deze discussie brengt alleen maar een hoop gezeik op gang die de moeite niet waard is .Ik ben 3 dagen op de N.K. geweest heb niks gezien wat niet door de beugel kon, tuurlijk er zijn altijd mensen de hun paard een keer onterecht aan pakken,maar die heb je overal in ieder tak van de paardensport.
MAAR WIE ZIJN HIER NU DE KENNERS?.

Normaal heet ik nieuwe Bokkers graag welkom, maar jouw entree is niet bepaald een positieve. Als je deze discussie 'gezeik' vind lees hem dan niet. Het feit dat jij niets gezien hebt zegt iets over jou en wat jij al dan niet wilt zien.
Wie hier de kenners zijn weet ik niet, want wat is een kenner. Moet je je paard eerst zelf intimideren om er iets over te mogen zeggen. Dacht het niet.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 08:44

kadootje schreef:
MAAR WIE ZIJN HIER NU DE KENNERS?.

Kijk je even een dagje niet op dit topic staan er twee bladzijden bij. Waaronder jouw Post Kadootje. Beste Kadootje.. Als jij drie dagen op het NK bent geweest en niets hebt gezien waar je om zijn minst je wenkbrauwen bij op hebt getrokken, dan zegt dat wat mij betreft meer over jouw waarnemingsvermogen dan over de daadwerkelijke gang van zaken daar.

Ik heb meermalen de wenkbrauwen opgetrokken en heb zelfs (en dat gebeurt niet vaak), de neiging gehad om iemand ter plekke van zijn paard te trekken (de naam is in dit topic al langs gekomen). Mijn vriendin heeft me bij de inrijbak vandaan gesleurd, anders had ik de daad bij het woord gevoegd ondanks eventuele consequenties die het voor mij zou hebben gehad. Ik ben werkelijk nog nooit zo boos op een ruiter geweest. En met mijn 43 jaar heb ik echt een helehoop paardenellende gezien, waarvan ik geleerd heb er wel langs te lopen tot op zekere hoogte. Ik ben zelf ook echt niet te beroerd om een keer een welverdiende schop uit te delen, maar wat ik hier heb gezien (gedurende meer dagen, langere tijd achtereen) valt niet onder de categorie 'welverdiend aanpakken". Dat valt onder macht, dommigheid, stoerdoenerij en regelrecht dierenbeulgedrag.

Daarbij aangetekend dat ik ook een groot deel van de reiners bijvoorbeeld heel netjes heb zien inrijden of netjes die welverdiende schop heb zien geven.

Kortom: Ik stel voor dat je je ogen open doet en ermee kijkt. Misschien vindt je het allemaal alsnog meevalllen. Dat is natuurlijk je goed recht, maar deze discussie als gezeik afdoen... Dat recht heb je dus niet!

Paintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 08:56

Sugarmiss schreef:
Het feit dat jij niets gezien hebt zegt iets over jou en wat jij al dan niet wilt zien.

En wat zegt deze opmerking over onze onpartijdige, doch aldoor zeer snel conslusies trekkende Moddie?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 09:00

Dat onze Mod een mens is met een mening waar ze voor uit durft te komen en zich niet verschuilt achter een snel aangemaakt anoniem IP-adres.
Waarop baseer je het feit dat een Mod onpartijdig is??

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 09:07

Sugarmiss schreef:
Dat onze Mod een mens is met een mening waar ze voor uit durft te komen en zich niet verschuilt achter een snel aangemaakt anoniem IP-adres.
Waarop baseer je het feit dat een Mod onpartijdig is??

Een "scheidsrechter" hoort toch onpartijdig te zijn?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 09:12

Als MT hebben we een regel dat als een Mod 'betrokken' is in een discussie dat die niet meer zelfs mag ingrijpen in de zin van een slotje plaatsen oid.
Dat laat ik dus graag over aan mijn collega-Mods mocht er behoefte aan bestaan. Ik hoef dus niet 'onpartijdig' te zijn en mag dus gewoon mijn eigen mening geven. Net als iedereen hier mits dit binnen de gestelde regels is.