[WN] Western met een fries?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 00:11

Ok, want inderdaad als ik gewoon lekker heb gereden met mijn paard, dan ben ik tevreden. Natuurlijk is het kicken om te winnen, dat zal ik niet ontkennen. Maar plezier en sportiviteit vind ik erg belangrijk!

quarterH

Re: Western met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 00:19

coojboj, mijn showrecord is gewoon op te vragen bij de aqha niks geheims aan! je kunt het ook gewoon vragen als je het zo graag wilt weten. alleen heeft dat niks te zoeken in dit topic.

en ik oordeel niet over haar geef alleen de tip zich eerst beter erin te verdiepen voor ze dingen roept waarvan ze niet weet of het wel of niet realistisch is. (volgens mij is dit nu al de 3e keer dat ik dit schrijf, als het nu nog niet duidelijk is weet ik t ook niet meer)

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 00:22

quarterh denk dat er iets mis is met je toetsenbord......

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 00:24

nee hoor. maar ik zal je wel weer cowboyberend noemen als je dat liever hebt.

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 00:26

ow dacht al dat je nieuw toestenbord moest hebben ,zal wel even onderzoekje doen in het verre verleden van je

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 00:35

heb je al een pb gestuurd zodat het hier weer lekker on topic kan gaan

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 00:43

Er werd gezegd als je voor je lol met een westernzadel wilt rijden, gewoon doen. Maar met andere woorden; dan rij je geen western, omdat het een fries is?
Ik snap wel waar het vandaan komt hoor, maar er zijn toch echt mensen die serieus trainen om het beste uit hun paard te halen en hun paard zo goed mogelijk te rijden. Die trainen vaak ook hard, misschien wel dubbel zo hard als het ras minder aanleg heeft. Ik zie aan de koudbloeden niet dat ze het naar vinden om western gericht te trainen. En het is leuk om te zien hoe ze vooruit gaan. Dat mensen geen wedstrijdambitie hebben en er veel plezier in hebben om op die manier te rijden maakt toch niet uit? Als je vooruit blijft gaan, kom je misschien wel thuis op een punt dat je anderen eruit had gereden, maar als dat nou niet belangrijk is voor je?
Iemand met een Fries in de L3 bijvoorbeeld kan het prima en netjes doen. Maar je kan ook zeggen dat de rest te slecht is als de Fries wint, wie zal het zeggen??

Misschien is het wel een grotere prestatie om een koudbloed goed te laten lopen en enkele oefeningen te laten doen en bewijst het dat de ruiter zeer kundig is ( geworden )

Dat het internationaal niet werkt, is ook een geld kwestie. Niet alleen, de beste paarden met beste ruiters lopen het beste. Maar dat zijn vaak eigenaren die er veel geld tegenaan gooien om zo een toppaard door zo iemand te laten rijden. Een liefhebber met een simpel paard is op heel ander gebied bezig en niet te vergelijken. En niemand die geld gaat stoppen in een top trainer om hem/haar een Fries naar de top te laten rijden. Wie weet als een top trainer het zou doen en kunnen dat we een andere kijk krijgen.

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 00:52

Door dit topic heb ik zin om de fries en haflinger van vrienden te gaan rijden en uit te brengen op wedstrijden :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 01:03

met als doel ?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 01:14

Uitzonderingen bevestigen de regel, maar van origine is een Fries een "tuiger", gefokt op een spectaculaire draf met veel "knieactie".

Voor mij is een Fries dan ook niet geschikt voor 't western-gebeuren.

En een westernzadel erop gooien en buitenritjes maken...Das imo niet echt westernrijden.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 01:58

Heb niet het hele topic doorgelezen...wilde alleen even zeggen dat ik voor iemand Friezen train, en die mensen hebben alleen maar western zadels (rijden dus niet western in wedstrijd verband, maar ze rijden in parades).

Het probleem met Friezen en westernzadels is, dat het gewoon niet lekker past :')
Ze hebben een vrij korte en soms ook weke rug, met een verticale nek. Mijn ervaring is dat de zadels vaak te lang zijn, en door weke ruggen dat ze in het midden niet mooi aansluiten, het middenstuk "zweeft" als het ware...

Alleen al daarom zou ik er niet aan beginnen, maar volgens mij...waar een wil is is een weg :j

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 09:18

Geen ruzie maken mensen ;)
Maar ik moet QH wel wat gelijk geven, je kan niet weten of jouw Fries op hoog niveau kan lopen als je niet goed weet wat er allemaal te halen is in de wereld.

Ik denk trouwens ook niet dat ELKE fries leuk mee kan doen in Nederland, maar wel dat er een Fries te vinden is die dat zou kunnen met veel training.
Maar dat geldt ook voor vele QH's hier.

Als ik moest kiezen: zou ik meer tijd steken in hard werken en een paard kopen wat geschikter is voor wat jij er mee wil.
Als je je hart verpand hebt aan een Fries, zul je net als bij ieder paard de mogelijkheden van je paard moeten bekijken en je doelen daar op aanpassen.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 09:27

Misschien is mijn ambitie wat te hoog gegrepen, maar de reden dat ik overgestapt ben is omdat ik geen lol meer had met mijn fries in de dressuur. Die lol is nu weer terug, en misschien helaas voor mijn paard ben ik gewoon fanatiek. Zeker als mensen gaan roepen dat iets niet kan. Dat is misschien mijn manco.

Ik rij (nog) niet met een westernzadel, maar een Barefoot Arizona. Dit omdat mijn paard door een dressuurzadel naar de klote ging. Ik ben dus erg voorzichtig met wat ik op m'n paard gooi qua zadels.

Ik ben nu een half jaar bezig en ik vind dat ze het goed doet na dat half jaar. Mijn planning is dan ook om volgend jaar te gaan starten, en dan zal ik me idd meer moeten gaan verdiepen in alle regels enz. Maar op dit moment vind ik de training van mijn paard iets belangrijker.

En nogmaals misschien zijn mijn ambities irreeel, maar ik heb ze tenminste wel. En zolang ik er plezier in hou en ik vooruitgang merk zal ik proberen om ze waar te maken.

@Romkabouter ik heb m'n hart niet verpand aan een fries, maar aan deze fries.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 09:32

Yviertje schreef:
Er word net in m'n oor gefluisterd dat je L2 moet zijn voor de barrelrace. Of dat bij alle organisaties dat heeft de fluisteraar niet vertelt, maar je moet blijkbaar wel een bepaald niveau zijn.

L3, gewoon even kijken in het regelboek

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 09:39

Welk niveau boeit me niet zo, maar er werd nogal lacherig gedaan over het feit dat ik dit vroeg. En toen werd er ook gesugggereerd dat iedereen zich er gewoon in kon schrijven.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 09:41

Je moet in principe niks geloven wat je zelf op kan zoeken :D

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 09:42

Moderatoropmerking:
Jullie waren weer aardig in het spoor van ontopic, probeer in het spoor te blijven. Met andere woorden, graag ontopic houden ;)

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 10:07

Western met een Fries? JA

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 10:14

Adil18 schreef:
Uitzonderingen bevestigen de regel, maar van origine is een Fries een "tuiger", gefokt op een spectaculaire draf met veel "knieactie".

wat is een origine fries momenteel nog????
de moderne gefokte fries is al heel anders dan de fries van een paar jaar terug, ze worden nu gefokt voor de sport en niet meer zoals vroeger voor de kar

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 10:18

De originele fries is ook maar rond de 1.55, tegenwoordig is 1.60 en hoger de norm al worden kleinere niet per definitie afgekeurd. (Anders was die van mij geen stamboek geworden)
Ook zijn de friezen tegenwoordig meer richting dressur gefokt, wat ik persoonlijk jammer vind. Want dit haalt imo ook een stukje historie van het ras weg.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:25

bij wran moet je misschien een bepaald level hebben om barrel race te kunnen starten. maar de wereld is groter dan de wran. er zijn ook barrel race wedstrijden die niet verbonden zijn aan de wran en waar ieder level kan deelnemen.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:49

Dat zal vast wel, maar laten we nu even van de WRAN uitgaan, want we hebben het over friezen in de westernsport.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:59

jaaa en die kunnen ook bij de barrelrace verenigingen mee doen hoor :-) (nee niet aqha maar er worden vaker algemene barrel wedstrijden gehouden waar je vanalles in ziet van tinker tot kwpn tot quarter) dus als je dat wilt hoef je niet perse eerst L3 te worden bij de wran.

mbt je trainen en verdiepen in de diciplines: je zegt dat je liever focust op de training ipv wat er op wedstrijden is. maar... waar train je nu dan precies op?
want normaal is het zo dat je bv zegt (mits je wedstrijden wilt rijden uiteraard wat volgens mij is wat je wilt)
ik wil graag dicipline X doen.
vervolgens kijk je wat daarvoor nodig is
dan kijk je of die mogelijkheden er zijn voor jou en jouw paard
en dan ga je gericht op die dicipline (of diciplines) trainen met als doel op wedstrijden testen of je training juist is geweest (goede plaatsing of niet en waarom).

gewoon een tip dat het misschien juist wel handig is je nu hierin te verdiepen zodat je weet welke richting je uit wilt met je paard en waar je dan dus precies op moet trainen.

ik kan bv heel veel training om knieactie eruit te krijgen of een paard langzaam te laten lopen maar als ik er na een jaar later achter kom dat ik eigenlijk reining wil rijden met dat paard heb ik daar zo weinig aan :-)

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:26

Volgens mij is de basis voor elk paard hetzelfde. Zolang de basis nog niet bevestigd is kan ik heel veel willen, maar dan gaat mijn paard op wedstrijden echt niet mee werken.
Als ik via de WRAN reining wil doen moet ik L3 zijn, laten we het er op houden dat ik dit via de pleasure wil doen.
Het tempo van m'n paard moet in eerste instantie terug gebracht worden. (Mocht ik reining gaan starten kan ik die snelheid wel terug krijgen.)
Ik vind het belangrijk dat ik een goede controle heb, dat ze zelfstandig zich draagt in een ontspannen houding en een rustig tempo in welke gang dan ook.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 12:31

cowboyberend schreef:
Adil18 schreef:

wat is een origine fries momenteel nog????
de moderne gefokte fries is al heel anders dan de fries van een paar jaar terug, ze worden nu gefokt voor de sport en niet meer zoals vroeger voor de kar

ik zeg duidelijk van origine. Dat de fok nu en andere richting inslaat, dat ontken ik niet. Maar de Fries heeft nog steeds een bovengemiddelde knieactie in de draf. En juist de richting die de fok nu ingaat, maakt imo de Fries nog ongeschikter voor de westernsport: De Friesen worden steeds groter, langgelijnder en hoogbeniger.