[WN] quarters of paints met pssm?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Arie

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 07:17

ik ga er maar vanuit dat hij wel gaat eten wanneer hij het nodig heeft, en nu dat hij de hele dag op weide staat zal hij genoeg hebben (hoop ik).
ik laat het in zijn bak liggen en haal het er anders na een paar dagen uit om te vervangen door nieuw.

met water erdoor eet hij het ook niet, heb ik ook al geprobeerd.

er staat nu nog genoeg op de wei en het is ook nog heel mooi gras, dus echt tekorten zullen nu nog niet optreden denk ik.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 07:29

we zijn nu een dikke week verder, en meneer eet nog steeds niet |(
nu begint de wei toch wel wat kaler te worden, er staat wel genoeg op, maar echt fris gras staat er niet meer, en ik begin me toch wel een beetje zorgen te maken.

zeker omdat meneer zijn kogel ook nog heeft verdraait doordat hij met hand en tand zijn vriendje heeft lopen verdedigen (niemand weet waartegen, want de rest van de kudde kijkt niet eens naar die ander :? ) maar hij heeft dus weer te druk gedaan, en loopt nu dus weer kreupel.

ik zit erover te denken om anders voor in de zomer een zak care4life erbij te halen, zodat hij in ieder geval iets meer eet. maar ik zal eerst weer eens even alle waarden naast elkaar gaan leggen.

of heeft iemand een andere tip qua voer?
ik wil niet overstappen van die luzerne met supplementen, maar ik zal hem toch aan het eten moeten krijgen. het is nu zo erg dat hij nog liever zijn hooi eet dan zijn brokjes. en dat hooi dat lijken wel sate prikkers zo stug :o

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 23:27

Ik kan je niet adviseren over ander voer. Ik heb 1x ander voer geprobeerd voor mijn merrie (Muhldorfer), ze at het goed en het was ook speciaal goed voor pssm'ers, maar ze kreeg er een allergische reactie op (bulten), dus weer mee gestopt.
Ik geef een Subli Zonder, daar was ze al aan gewend, 3x een hand per dag.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 07:40

dankjewel simodi!
ja Subli zonder komt ook wel vaker naar boven wanneer je naar hele sobere voeren aan het zoeken bent ja. en ik geloof dat daar bij ons in de buurt wel aan is te komen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 08:41

Ik weet het ook niet vwb ander voer. Was Freeride niet met iets bezig?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 08:51

ja dat klopt, maar daar heeft ze volgens mij verder niks meer van gehoord, want voor zover ik weet geeft zij precies hetzelfde dieet als wat ik voer (ik heb het nl op haar advies gedaan)

maar ik spreek haar vandaag toch, dus vraag het gelijk!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:07

Dat voer gaat een langdurig project worden, vandaar dat ik de keuze heb gemaakt om over te stappen op luzernebrokjes, magnesiumoxide en vit.E en soms selenium. daarnaast hooi en weidegang,en zout zonder jodium. bij ons gaat dat prima. Mister, ik denk dat ze allemaal wat minder enthousiast zijn op voer door het mooie weer en de rasjes die lonken, zou me er niet te druk over maken hoor, in het gras zit momenteel enorm veel vit.E en zelfs magnesium, dus als je er een beetje in krijgt is dat vast al genoeg. zodra het kouder wordt, gaat ie vast weer beter eten;)

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:28

Vraagje van een bezorgde quarter bezitter:

Ik ben al even aan het sukkelen met mijn quartertje. Hij heeft (vooral in de verharingsperiode) last van zijn huid (kleine plekjes, ziet er uit als schimmel maar dat is het niet, DA denkt aan auto-immuun maar prednisolon had ook niet het verwachte effect).
Nog een verschijnsel is dat hij in deze periode ook echt zuur geworden is. Normaal is het al geen knuffelpaard, maar hij heeft nu echt een aantal mensen gebeten (niet omdat ze in de weg stonden ofzo, nee echt benaderen om te bijten....). Ook naar mij is hij soms best fel, al uit hij daar het willen buiten in hard in zijn touw o.i.d. gaan staan bijten.

Na mediatie die niet werkte is er een bloedmonster genomen, waaruit blijkt dat CPK en LDH waardes verhoogd zijn (CPK 599 en LDH 1561). Dus hoewel hij niet spierbevangen lijkt, zou de gevoeligheid die hij toont bij aanraking misschien daaruit verklaard kunnen worden.
Uiten jullie paarden dit ook op deze manier?

Hij staat trouwens 24/7 buiten met een grote schuilstal in een kudde van 10. Er wordt hooi gevoerd dmv een slowfeeder, ongeveer 6 uur slowfeeder open/6 uur slowfeeder dicht. Op dit moment is mijn paardje aan de schrale kant, terwijl zijn kuddegenoten er wel goed uitzien. Ik voer hem bij met wat Care4Life en lijnzaadolie. Ik weet even niet goed hoe verder te gaan op het moment, DA adviseert langere test met prednisolon, maar ik ben bang dat dit meer kwaad dan goed doet....

Denk er nu over om Equilin Immuno bij te geven, als aanvulling Vit E + Magnesium en wat verdere ondersteuning.

Samenvattend: zijn jullie bekend met gevallen van PSSM/IR die zich niet zozeer uiten in het typische 'spierbevangen zijn', maar wel gedrag?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:26

freeride schreef:
Dat voer gaat een langdurig project worden, vandaar dat ik de keuze heb gemaakt om over te stappen op luzernebrokjes, magnesiumoxide en vit.E en soms selenium. daarnaast hooi en weidegang,en zout zonder jodium. bij ons gaat dat prima. Mister, ik denk dat ze allemaal wat minder enthousiast zijn op voer door het mooie weer en de rasjes die lonken, zou me er niet te druk over maken hoor, in het gras zit momenteel enorm veel vit.E en zelfs magnesium, dus als je er een beetje in krijgt is dat vast al genoeg. zodra het kouder wordt, gaat ie vast weer beter eten;)

Geef jij vit E en selenium apart? En wanneer geef je wel of niet de selenium en welke dan?

Ik heb geen quarter/paint met pssm, maar ben wel heel bewust bezig met voeren vanwege ex bevangen pony en altijd zoekende.....

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 22:02

vit.E ( natuurlijke, de synthetische kan slecht opgenomen worden door paarden) en magnesium dagelijks, selenium begin ik einde van de herfst mee, en dan bouw ik dat af naar de lente toe, dan zit er vaak weer voldoende in het gras. Ik geef de drie dus apart, zodat ik kan bijsturen qua hoeveelheid in de magnesium vooral.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 22:05

turtlelito schreef:
Vraagje van een bezorgde quarter bezitter:

Ik ben al even aan het sukkelen met mijn quartertje. Hij heeft (vooral in de verharingsperiode) last van zijn huid (kleine plekjes, ziet er uit als schimmel maar dat is het niet, DA denkt aan auto-immuun maar prednisolon had ook niet het verwachte effect).
Nog een verschijnsel is dat hij in deze periode ook echt zuur geworden is. Normaal is het al geen knuffelpaard, maar hij heeft nu echt een aantal mensen gebeten (niet omdat ze in de weg stonden ofzo, nee echt benaderen om te bijten....). Ook naar mij is hij soms best fel, al uit hij daar het willen buiten in hard in zijn touw o.i.d. gaan staan bijten.

Na mediatie die niet werkte is er een bloedmonster genomen, waaruit blijkt dat CPK en LDH waardes verhoogd zijn (CPK 599 en LDH 1561). Dus hoewel hij niet spierbevangen lijkt, zou de gevoeligheid die hij toont bij aanraking misschien daaruit verklaard kunnen worden.
Uiten jullie paarden dit ook op deze manier?

Hij staat trouwens 24/7 buiten met een grote schuilstal in een kudde van 10. Er wordt hooi gevoerd dmv een slowfeeder, ongeveer 6 uur slowfeeder open/6 uur slowfeeder dicht. Op dit moment is mijn paardje aan de schrale kant, terwijl zijn kuddegenoten er wel goed uitzien. Ik voer hem bij met wat Care4Life en lijnzaadolie. Ik weet even niet goed hoe verder te gaan op het moment, DA adviseert langere test met prednisolon, maar ik ben bang dat dit meer kwaad dan goed doet....

Denk er nu over om Equilin Immuno bij te geven, als aanvulling Vit E + Magnesium en wat verdere ondersteuning.

Samenvattend: zijn jullie bekend met gevallen van PSSM/IR die zich niet zozeer uiten in het typische 'spierbevangen zijn', maar wel gedrag?

ja, er zijn er wellicht meer met andere symptomen dan dat ze echt een tie-up hebben. ik kan je enkel aanraden zijn manen uit te trekken in een zakje te stoppen en op te sturen naar animal genetics in Amerika. kijk maar eens op hun website. prednisolon zou ik de deur uitgooien, worden ze gevoelig voor hoef en spierbevangenheid van, huidproblemen en maagproblemen, net als bij mensen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 09:04

Idd turtlelito: testen! Da's de enige (en heel makkelijke) manier om het zeker te weten :j . Anders blijft het gissen met zo'n veelvoud aan symptomen.

Stemmings-/karakterveranderingen komen overigens wel vaker voor bij PSSM-ers, maar het kan ook door een tekort komen (denk aan selenium of magnesium). Is het bloed daar ook op getest? Als er problemen optreden tijdens de rui, zou je aan een mineralentekort kunnen denken en dan mn zink. Je zou daarvoor de liksteen van Paard Natuurlijk (verhoogd zinkgehalte) aan kunnen bieden, dan kan je paard er naar behoefte gebruik van maken.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:05

hoe is het bij jullie paarden gesteld met hoe snel ze het koud hebben?

ik voel me af en toe een overbezorgde moeder :o echt van: ohh het regent, en het wordt vandaag 16 graden en het waait, hup dekentje op :o
maar hij heeft het gewoon snel koud en is behoorlijk gevoelig met kou op zijn spieren.

zijn jullie pssmers ook van die kou kleumen?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:13

Nee, helemaal niet :D . Staat zelfs 365 dagen 24/7 (wel met schuilgelegenheid waar ze ook echt wel gebruik van maakt) buiten zonder deken :-) . Heb er vroeger wel dekens op gehad; dan moest ik wel wat meer regelen omdat ze dan niet het haar aanmaakte wat bij het weer paste zeg maar ...

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:52

ohh Mister staat het hele jaar door overdag buiten (winter paddock en zomer weide) maar altijd 's nachts naar binnen. en heel de winter heeft hij een deken op, hij heeft bijna geen haar :o .

maar zeker nu na die zware aanval ben ik extra voorzichtig en misschien wel tuttig met hem. ik heb het gelukkig nog niet mee gemaakt dat hij echt stond te zweten onder zijn deken, dus echt heel warm zal hij het ook niet hebben dan. :D

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 10:52

Bedankt Freeride en Mac! Ik heb vanochtend haren getrokken en doe ze zo meteen op de post. Aan de ene kant had ik zoiets van 'kleine kans dat het dit is', maar stel dat het wel zo is, dan heb ik op een eenvoudige en voor het paard niet belastende manier toch zekerheid. Beter dan er maar weer medicatie in te gaan gooien zonder duidelijke aanwijzingen.

Bloed is ook getest op magnesium en selenium, magnesium was iets aan de lage kant (0,72 terwijl het boven de 0,75 zou moeten zijn). Zink is volgens mij niet gemeten.

Ik ga ook starten met de Equilin Immuno, hier zit Vit E, Magnesium en Zink in, dus wellicht helpt hem dit.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:28

Ik zou ook daarmee even de testresultaten afwachten turtelito. Mijn merrie reageerde nl. niet goed op de Equilin. Dat was weliswaar de Basic, maar de basisgrondstoffen daarvan zijn hetzelfde als de Immuno. Het is niet veel, maar er zit wel wat melasse, gerst en gist in. Dit zijn ingedienten waar de meeste PSSM-ers al negatief op (kunnen) reageren.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:11

Mac, bedankt voor je reactie weer!
Ik ga even heel erg mijn best doen en niks proberen tot ik de testresultaten terug heb (wat kan gewoon wachten toch moeilijk zijn.... :) )

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 14:27

ik wil dit topic eigenlijk weer een klein beetje leven inblazen.

ik vroeg me namelijk af of jullie pssmers ook zo regelmatig kreupelen zonder echt aanwijsbare reden en ook of jullie duidelijk verschil merken met of zonder ijzers.

ik heb op advies 2 weken geleden de ijzers onder mijn qh uitgehaald en hij loopt direct al zoveel fijner als voordien! hij heft nog last van zijn kogel, die heeft hij een tijdje geleden overbelast, maar hij loopt een stuk fijner, bijna zuiver zelfs.

hoe staan jullie hier tegenover? ervaringen?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:13

Mijn merrie heeft eigenlijk nooit kreupel gelopen (wel stijf). Wel had ze vroegeraf en toe uit het niets een dik been, maar daar loopt ze dan niet kreupel op. Hoeven zijn ook super, dus ze heeft nooit ijzers onder gehad :-) .

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:36

tja mijn paard had al ijzers dat ik hem kocht, en om te reinen heb je plates nodig. maar als ik dit had geweten had ik al tijden geleden die ijzers er vanonder gehaald!
reinen kunnen wij toch niet meer met artrose en pssm.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:06

Mijn merrie loopt beter zonder dan met ijzers (ook met zolen), maar aangezien ze ook HKO 3/4 heeft kan ik niet zeggen of dit te maken heeft met de pssm als ze bepaalde dagen slecht loopt.

Ik zie meer problemen met haar spieren en toenemen aanvallen van spierbevangenheid dan dat ik problemen met kreupelheid heb.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 08:09

dat klinkt niet zo mooi Simodi!
heb je enig idee wat de aanvallen triggert? of tast je echt in het duister?

Mister heeft al vanaf zijn 2e jaar op ijzers gestaan, en liep nu vanmorgen wel erg gevoelig. maar dat had ik wel verwacht omdat de smid gisteren de afgebroken stukken heeft bijgevijld.
hopelijk trekt het snel bij.

waar ik nu eigenlijk een beetje mee zit is dat ik hem eigenlijk voor zijn voetjes nu wel graag 24 uur op de wei zou hebben staan.
normaal staat hij altijd 's nachts binnen. de laatste keer dat ik hem dag en nacht op de wei heb gelaten heeft hij een hele zware aanval gehad na een paar weken. dit was wel op een andere stal en op een veel vettere wei dan waar hij nu op staat. nu staat hij in een vrij schrale wei, en als ze een stukje bij krijgen is het al een eind gedroogd lang gras, dus bijna hooi.

kan ik ivm zijn pssm hem beter in het ritme wat ik nu heb of zou het niet zoveel kwaad kunnen om hem te laten staan nu hij op een schrale wei staat?
wat denken jullie?

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 09:49

ik zou hem nooit meer op gras zetten.
zeker kort gras bevat veel fructaan...

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:14

ja ik denk ook dat het een grote trigger is wanneer ik hem 24 uur op de wei zet.
overdag op de weide gaat goed, en dan gewoon in de avond naar binnen om daar zijn super schrale hooi te eten (het lijken wel sate prikkers :D )
tja het is niet het beste voor zijn voeten, maar voor zijn pssm denk ik weer wel.
hmm lastig hoor!