Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
freeride schreef:Dat voer gaat een langdurig project worden, vandaar dat ik de keuze heb gemaakt om over te stappen op luzernebrokjes, magnesiumoxide en vit.E en soms selenium. daarnaast hooi en weidegang,en zout zonder jodium. bij ons gaat dat prima. Mister, ik denk dat ze allemaal wat minder enthousiast zijn op voer door het mooie weer en de rasjes die lonken, zou me er niet te druk over maken hoor, in het gras zit momenteel enorm veel vit.E en zelfs magnesium, dus als je er een beetje in krijgt is dat vast al genoeg. zodra het kouder wordt, gaat ie vast weer beter eten;)
turtlelito schreef:Vraagje van een bezorgde quarter bezitter:
Ik ben al even aan het sukkelen met mijn quartertje. Hij heeft (vooral in de verharingsperiode) last van zijn huid (kleine plekjes, ziet er uit als schimmel maar dat is het niet, DA denkt aan auto-immuun maar prednisolon had ook niet het verwachte effect).
Nog een verschijnsel is dat hij in deze periode ook echt zuur geworden is. Normaal is het al geen knuffelpaard, maar hij heeft nu echt een aantal mensen gebeten (niet omdat ze in de weg stonden ofzo, nee echt benaderen om te bijten....). Ook naar mij is hij soms best fel, al uit hij daar het willen buiten in hard in zijn touw o.i.d. gaan staan bijten.
Na mediatie die niet werkte is er een bloedmonster genomen, waaruit blijkt dat CPK en LDH waardes verhoogd zijn (CPK 599 en LDH 1561). Dus hoewel hij niet spierbevangen lijkt, zou de gevoeligheid die hij toont bij aanraking misschien daaruit verklaard kunnen worden.
Uiten jullie paarden dit ook op deze manier?
Hij staat trouwens 24/7 buiten met een grote schuilstal in een kudde van 10. Er wordt hooi gevoerd dmv een slowfeeder, ongeveer 6 uur slowfeeder open/6 uur slowfeeder dicht. Op dit moment is mijn paardje aan de schrale kant, terwijl zijn kuddegenoten er wel goed uitzien. Ik voer hem bij met wat Care4Life en lijnzaadolie. Ik weet even niet goed hoe verder te gaan op het moment, DA adviseert langere test met prednisolon, maar ik ben bang dat dit meer kwaad dan goed doet....
Denk er nu over om Equilin Immuno bij te geven, als aanvulling Vit E + Magnesium en wat verdere ondersteuning.
Samenvattend: zijn jullie bekend met gevallen van PSSM/IR die zich niet zozeer uiten in het typische 'spierbevangen zijn', maar wel gedrag?