[WN] Kwam dit filmpje tegen ben benieuwd wat jullie ervan vinden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 10:36

Lees nu een beetje mee maar mensen waar maken jullie je druk om?
Als pleasure je niets lijkt dan doe je het toch niet, zo ook voor de westernruiters die dressuur niets zullen vinden.
Waarom allebei de kanten afkraken :?

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 10:39

het is volgens mij gewoon weer een periode dat er weer even gezeurd moet worden tussen beiden takken van de sport :D

Ga eerst maar eens kijken of je het zelf zo doet goed zoals jij het voor ogen hebt en ga dan maar eens kijken/zeuren bij een ander..
en kom dan met reéle argumenten

Rom: maak je het niet te moeilijk ;)

geerke

Re: Kwam dit filmpje tegen ben benieuwd wat jullie ervan vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 10:45

ik geloof dat dit niet te vergelijken is met de engelse manier van rijden....in mijn dressuurogen krabbelt het paard en loopt het kort....in amerika wint het prijzen...hier komen we niet uit.
Leven en laten leven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:03

Pijnlijk zoals veel dressuurruiter hier reageren
( ik wil trouwens wel een een reactie van een echte dressuurruiter en niet van wannabe's die ergens iets hebben gelezen over regelmaat en schwung... )

Ik zie regelmaat in het pleasure filmpje, schwung zoals je van een dressuurpaard wil zien betekend een deinende rug met beweging vanuit de anderhand en een los lichaam
misschien is daar iets over te discussiëren, maar als dressuur muts weet ik niet of je dat wil zien bij een pleasure paard. En ik zie wel de losheid in de beweging de deinende rug en de kracht die alleen vanuit de benen komt.

Ik rijd Engels, maar geniet zo van goed lopende westernpaarden.
Ik vind dit mooi om te zien, maar dan wel de iets vlottere pleasure paarden , de hele langzame zijn niet echt mijn smaak.
Ik vind het juist wel te vergelijken met de engelse manier van rijden. Zeker veel andere western onderdelen.
Het is een paard, je wil een dragende rug, aanleuning en een soeple lichaam. Oh ja : gehoorzaamheid

Met dank aan Sonja hier op bokt, mijn stalgenootje waarvan ik afgelopen 2 jaar het eea geleerd heb over western ( de interesse was er al de kennis komt van haar)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:12

geerke schreef:
Romkabouter@twee takt zal het wel zijn in draf,maar is hij niet scheef in de galop dan?
Jij met een dressuurverleden zou dat toch ook moeten kunnen zien?

Scheef misschien, maar hoe hoort dan de BEENZETTING te zijn in galop?
In de dressuur dan he.

Ik geef nog helemaal geen oordeel over het fimpje, ik wil graag gewoon weten hoe jullie vinden hoe je een correcte stap/drafgalop ziet.
In het licht van feiten. Dus zoals bv een draf een diagonale 2 takt is.

Hoe zou dat dan volgens jou moeten zijn voor de stap en de galop? Ik heb alleen sliding nog maar iets zien posten hierover.
De rest heeft het alleen maar over "zielig, want 2 jaar", en "dit gaat veel te traag" en "het paard loopt scheef"
Wat misschien allemaal waar is, maar ik wil graag dat mensen de pleasure gaan beoordelen op de gangen en de correctheid daarvan.

Daartoe wil ik eerst graag horen hoe dat in de dressuur zou moeten zijn volgens jullie. (want de meeste die hier zitten, zijn volgende mij mensen die veelal een dressuurbeeld voor ogen hebben)

Laten we voor 1 keer een volwassen discussie houden over pleasure.

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:13

Daarbij heb ik het vermoeden dat hier veel ruiters zeggen dat ze dressuur rijden, terwijl ze eigenlijk alleen maar paardrijden!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:14

als je een reactie wil van een echte dressuurruiter moet je Mindfields of Horseyfries even roepen...maar ik vermoed dat ze het bewegingstechnisch hetzelfde bekijken dan ik...zei de leek.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:16

Kan ik daaruit concluderen dat jij het niet weet geerke?
Je kan het ook opzoeken ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:20

Romkabouter schreef:
geerke schreef:
Romkabouter@twee takt zal het wel zijn in draf,maar is hij niet scheef in de galop dan?
Jij met een dressuurverleden zou dat toch ook moeten kunnen zien?

Scheef misschien, maar hoe hoort dan de BEENZETTING te zijn in galop?
In de dressuur dan he.

Ik geef nog helemaal geen oordeel over het fimpje, ik wil graag gewoon weten hoe jullie vinden hoe je een correcte stap/drafgalop ziet.
In het licht van feiten. Dus zoals bv een draf een diagonale 2 takt is.

Hoe zou dat dan volgens jou moeten zijn voor de stap en de galop? Ik heb alleen sliding nog maar iets zien posten hierover.
De rest heeft het alleen maar over "zielig, want 2 jaar", en "dit gaat veel te traag" en "het paard loopt scheef"
Wat misschien allemaal waar is, maar ik wil graag dat mensen de pleasure gaan beoordelen op de gangen en de correctheid daarvan.

Daartoe wil ik eerst graag horen hoe dat in de dressuur zou moeten zijn volgens jullie. (want de meeste die hier zitten, zijn volgende mij mensen die veelal een dressuurbeeld voor ogen hebben)

Laten we voor 1 keer een volwassen discussie houden over pleasure.

scheef of niet scheef zegt niets over de beenzetting...die zal hetzelfde zijn...in de galop 3 takt.
Kreeg van een kenner op dit gebied een pb waarin werd uitgelegt werd dat het paard opzettelijk met de heup naar binnen werd geduwd om vaart te minderen...en als je dit met opzet doet valt het niet onder de noemer scheef.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:22

Ok, de galop zou dus een drietakt moeten zijn

Dan hebben we al:
- draf: diagonale 2 takt
- galop: 3 takt

En de stap?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:25

viertakt....ik heb overgens het woord beenzetting nooit in mijn mon genomen hoor....ik denk dat je in de war bent met iemand anders....ik had het over de schijn scheefheid in de galop,heb het nooit over beenzetting gehad

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:25

De stap is dus een 4-takt, de draf een 2-takt en de galop een 3-takt.

Taktverstoring, zoals telgang, overkruist galop, onregelmatigheid, teugelkreupelheid treden op als het paard niet is recht gericht en niet in balans loopt.

De takt kan ook als ritme worden gezien: De verzamelde gangen worden met een hoge takt of hoog ritme gereden en de verruimende gangen met een lage takt of laag ritme.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:26

Linkergalop:
Rechterachterbeen
Rechtervoorbeen + linkerachterbeen
Linkervoorbeen
Zweefmoment

Op internet te vinden

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:28

MariekeB schreef:
Pijnlijk zoals veel dressuurruiter hier reageren
( ik wil trouwens wel een een reactie van een echte dressuurruiter en niet van wannabe's die ergens iets hebben gelezen over regelmaat en schwung... )

een echte dressuur ruiter ben ik zeker niet (als je bedoeld dat anky hier over het forum hobbelt) vind dit best wel een beledigende opmerking, alsof ''wannabe's'' nergens verstand van hebben. ben jij zelf dan een TOPruiter?

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:30

Ach om de discussie wat verder op te schudden. Wellicht moeten we dan allemaal maar pleasure gaan rijden zoals we dat in Nl doen.
http://www.youtube.com/watch?v=p20eqsqf8A4
Och ik geef het toe een ongelukkiger filmpje kon ik niet kiezen. Zeker omdat ik weet dat daar een paard tussen loopt dat ontzettend goed pleasure zou kunnen lopen..

Het paard in TS filmpje, loopt inderdaad met de achterhand wat verder naar binnen, maar heeft een zuivere takt, een prachtige hoofdhouding, een meegaande uitstraling en draagt zijn ruiter perfect.

Als het paard van iemand uit dit topic zo zou lopen zou ik het paard inderdaad naar een DA brengen, want der zijn maar heel betrekkelijk weinig mensen op bokt die een paard van deze kwaliteit met deze prachtige gangen kunnen veroorloven. Dit paard kost approx. $100.000.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:36

HumbleTalent schreef:
Ach om de discussie wat verder op te schudden. Wellicht moeten we dan allemaal maar pleasure gaan rijden zoals we dat in Nl doen.
http://www.youtube.com/watch?v=p20eqsqf8A4
Och ik geef het toe een ongelukkiger filmpje kon ik niet kiezen. Zeker omdat ik weet dat daar een paard tussen loopt dat ontzettend goed pleasure zou kunnen lopen..

Het paard in TS filmpje, loopt inderdaad met de achterhand wat verder naar binnen, maar heeft een zuivere takt, een prachtige hoofdhouding, een meegaande uitstraling en draagt zijn ruiter perfect.

Als het paard van iemand uit dit topic zo zou lopen zou ik het paard inderdaad naar een DA brengen, want der zijn maar heel betrekkelijk weinig mensen op bokt die een paard van deze kwaliteit met deze prachtige gangen kunnen veroorloven. Dit paard kost approx. $100.000.

harde hand heeft dat persoon op dat donkere paard...maar goed,daar krijg ik zo wie zo de kriebels van welke tak van paardensport het ook is....waarom zijn die sporen zo enorm?
En ik zie weer het gros op de voorhand lopen...ik denk dat het aan mij ligt :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:37

Nee, ik ben zeker geen topruiter. Ik rijd paard ,dat doe ik al lang (ben 37)
Maar ga dan ook niet zeggen dat dat pleasure paard niet kan lopen. als ik naar het paard kijk zie ik geen spanning en geen rare dingen ( zie al mijn vorige posts :) )
Maar er zijn hier een aantal mensen die echt zomaar wat zeggen. Dat het paard naar de dierenarts moet bv....

Daar erger ik me aan. Dat is zo niet onderbouwd.
Het is jammer als mensen heel stellig gaan zijn over iets waar ze weinig niets vanaf weten. Daar heb ik wel vaker wat moeite mee.

Wat leuk zou zijn hier is dat een dressuur ruiter iets verteld over . he in een dressuur draf wil ik graag xxxxxxx zien en bnij dit pleasure paard zie ik juist yyyyyyyyyyyyyyyyy waarop een westernruiter uitlegd waarom je graag yyyyyyy zou willen zien en hoe je dat traint en hoe dat op de spieren werkt etc.
Want wat ik ook begrijp is dat je dit echt niet elke keer traint. Net als je bij je dresuurpaard niet de hele tijd in piaffe en passage rijdt maar heel veel basis oefeningen doet.

Is er een westernruiter hier die wellicht uit wil leggen hoe een gemiddeld trainingsuurtje van een pleasure paard eruit ziet ? (en begrijp ik goed dat pleasure en hunter under sadle vaak gecombineerd wordt ?)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:37

Loody schreef:

Taktverstoring, zoals telgang, overkruist galop, onregelmatigheid, teugelkreupelheid treden op als het paard niet is recht gericht en niet in balans loopt.

De takt kan ook als ritme worden gezien: De verzamelde gangen worden met een hoge takt of hoog ritme gereden en de verruimende gangen met een lage takt of laag ritme.

ok, kunnen we wat mee.

Kijkend naar het filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=8GcDsSDe ... re=related

Wat kun je dan zeggen over de beenzetting in stap, draf en galop?
En wat kun je zeggen over de taktverstoringen in stap, draf en galop?

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:44

geerke schreef:
harde hand heeft dat persoon op dat donkere paard...maar goed,daar krijg ik zo wie zo de kriebels van welke tak van paardensport het ook is....waarom zijn die sporen zo enorm?
En ik zie weer het gros op de voorhand lopen...ik denk dat het aan mij ligt :o

Ik denk dat de hand reactie gewoon een schrik reactie is van dat het paard opeens opsprong, gecombineerd met zenuwen zou ik dat echt niet zomaar veroordelen. Grote van sporen heeft niks te maken met scherpte. Scherpte van sporen komt van de vorm van de sporen (klavertjes, sterretjes etc.).

Rom: apart bericht inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:46

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:48

Ik heb het filmpje nu een aantal maal bekeken
De 1 ste keer dat ik keek had ik echt zoiets van : wtf paard is niet goed en ik had echt het gevoel dat ik het beest een gigantische schop onder de kont wou geven om hem wakker te maken

Ik ben nog een keer en nog een keer en nog een keer gaan kijken
Ik ben ook eens verder gaan zoeken naar dit paardje en zo kwam ik op een ander filmpje uit waar hij in de wei staat en daar is het mij in ieder geval duidelijkl dat hij van zichzelf zulke vlakke gangen heeft
Ook ben ik eens wat andere filmpjes van pleasure wedstrijden gaan kijken en daar valt het idd op dat deze paarden van zichzelf een vlakke gang hebben , mijn idee is wel dat het in amerika wel een stuk extremer is en vanuit mijn eigen voorkeur zie ik ze toch liever met een beetje meer peper in de kont
Maar dat is vanuit mijn engelse referentie kader

Met dat in mijn achterhoofd wederom het filmpje bekeken maar geprobeerd dit met andere ogen te doen Ik blijf het apart eruit zien vinden .... maar toch ontdek ik idd een (3?) tact en een mooie verzameling
Ook de rust die er vanaf straalt vind ik wel wat hebben , erg apart om naar te kijken
Hoe vaker ik het kijk hoe mooier ik het eigenlijk vind
(en dat is nogal wat voor een echte springmuts die een paar keer op een western paard heeft gezeten waar ik geen kant mee op kon )
Paard was ten tijde van filmpje in openingspost 2 (tegen de 3 aan) meen ik en volgens mij is hij wel op zoek nog naar de balans maar ook dat kan ik verkeerd zien (zal mijn mening over de leeftijd wel weglaten ) ik heb latere filmpjes opgezocht van dit paard en ddie vind ik toch wel wat prettiger om naar te kijken
Paard is daar wat ''evenwichtiger''

Wat ik echter niet helemaal snap en ik hoop dat iemand mij dit kan uitleggen
Wat is het doel van de pleasure , is dit het behalen van een bepaalde verzameling....of?
Laatst bijgewerkt door Zappa op 11-03-10 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:49

Romkabouter schreef:
Loody schreef:

ok, kunnen we wat mee.

Kijkend naar het filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=8GcDsSDe ... re=related

Wat kun je dan zeggen over de beenzetting in stap, draf en galop?
En wat kun je zeggen over de taktverstoringen in stap, draf en galop?

walk 4 takt
jog 2 takt
lope 3 takt

ik zie geen taktverstoringen..maar dat zal ik zijn..loopt een beetje scheef af en toe ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:13

loody...jij noemt telgang een taktverstoring?
Zouden de ijslandsepaardenruiters hier blij mee zijn?

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:16

denk het niet, maar we hebben het niet over ijslanders

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 12:16

@geerke, waar op welke plek in het filmpje zie je telgang?