Als pleasure je niets lijkt dan doe je het toch niet, zo ook voor de westernruiters die dressuur niets zullen vinden.
Waarom allebei de kanten afkraken
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
geerke schreef:Romkabouter@twee takt zal het wel zijn in draf,maar is hij niet scheef in de galop dan?
Jij met een dressuurverleden zou dat toch ook moeten kunnen zien?
Romkabouter schreef:geerke schreef:Romkabouter@twee takt zal het wel zijn in draf,maar is hij niet scheef in de galop dan?
Jij met een dressuurverleden zou dat toch ook moeten kunnen zien?
Scheef misschien, maar hoe hoort dan de BEENZETTING te zijn in galop?
In de dressuur dan he.
Ik geef nog helemaal geen oordeel over het fimpje, ik wil graag gewoon weten hoe jullie vinden hoe je een correcte stap/drafgalop ziet.
In het licht van feiten. Dus zoals bv een draf een diagonale 2 takt is.
Hoe zou dat dan volgens jou moeten zijn voor de stap en de galop? Ik heb alleen sliding nog maar iets zien posten hierover.
De rest heeft het alleen maar over "zielig, want 2 jaar", en "dit gaat veel te traag" en "het paard loopt scheef"
Wat misschien allemaal waar is, maar ik wil graag dat mensen de pleasure gaan beoordelen op de gangen en de correctheid daarvan.
Daartoe wil ik eerst graag horen hoe dat in de dressuur zou moeten zijn volgens jullie. (want de meeste die hier zitten, zijn volgende mij mensen die veelal een dressuurbeeld voor ogen hebben)
Laten we voor 1 keer een volwassen discussie houden over pleasure.
MariekeB schreef:Pijnlijk zoals veel dressuurruiter hier reageren
( ik wil trouwens wel een een reactie van een echte dressuurruiter en niet van wannabe's die ergens iets hebben gelezen over regelmaat en schwung... )
HumbleTalent schreef:Ach om de discussie wat verder op te schudden. Wellicht moeten we dan allemaal maar pleasure gaan rijden zoals we dat in Nl doen.
http://www.youtube.com/watch?v=p20eqsqf8A4
Och ik geef het toe een ongelukkiger filmpje kon ik niet kiezen. Zeker omdat ik weet dat daar een paard tussen loopt dat ontzettend goed pleasure zou kunnen lopen..
Het paard in TS filmpje, loopt inderdaad met de achterhand wat verder naar binnen, maar heeft een zuivere takt, een prachtige hoofdhouding, een meegaande uitstraling en draagt zijn ruiter perfect.
Als het paard van iemand uit dit topic zo zou lopen zou ik het paard inderdaad naar een DA brengen, want der zijn maar heel betrekkelijk weinig mensen op bokt die een paard van deze kwaliteit met deze prachtige gangen kunnen veroorloven. Dit paard kost approx. $100.000.
)Loody schreef:De stap is dus een 4-takt, de draf een 2-takt en de galop een 3-takt.
Taktverstoring, zoals telgang, overkruist galop, onregelmatigheid, teugelkreupelheid treden op als het paard niet is recht gericht en niet in balans loopt.
De takt kan ook als ritme worden gezien: De verzamelde gangen worden met een hoge takt of hoog ritme gereden en de verruimende gangen met een lage takt of laag ritme.
geerke schreef:harde hand heeft dat persoon op dat donkere paard...maar goed,daar krijg ik zo wie zo de kriebels van welke tak van paardensport het ook is....waarom zijn die sporen zo enorm?
En ik zie weer het gros op de voorhand lopen...ik denk dat het aan mij ligt
Romkabouter schreef:Loody schreef:De stap is dus een 4-takt, de draf een 2-takt en de galop een 3-takt.
Taktverstoring, zoals telgang, overkruist galop, onregelmatigheid, teugelkreupelheid treden op als het paard niet is recht gericht en niet in balans loopt.
De takt kan ook als ritme worden gezien: De verzamelde gangen worden met een hoge takt of hoog ritme gereden en de verruimende gangen met een lage takt of laag ritme.
ok, kunnen we wat mee.
Kijkend naar het filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=8GcDsSDe ... re=related
Wat kun je dan zeggen over de beenzetting in stap, draf en galop?
En wat kun je zeggen over de taktverstoringen in stap, draf en galop?