[WN] Voeding Quarters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 14:24

Het is eigenlijk heel simpel. Zolang gras kan groeien verbruikt het zijn suiker en slaat het niet op. Als het dus (door welke omstandigheid ook) niet groeien kan, slaat het suiker op.

Daarom moet je dus een paardenwei ook gewoon bemesten en niet arm houden, zoals veel mensen denken. Bemest gras kan groeien en verbruikt dus een hoop suiker. Onbemest land zal zijn suikers veel meer opslaan ipv gebruiken.

EstherJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 15:47

Is het juist niet zo dat bemest gras veel meer voedingsstoffen (en dus ook suikers) bevat?? Onbemest gras kan toch ook groeien?

Ik snap het verschil van risico niet zo goed, maar misschien kun je dat nog anders uitleggen? :?

sandyQ

Re: Voeding Quarters

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 21:25

ik ben trots op m,n moppie,ze heeft vandaag voor het eerst weer sinds 2 weken een kwartiertje op het gras gestaan en het ging totaal prima met haar.....pfff ben wel opgelucht hoor

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 09:59

Bij ons op stal loopt een groot gedeelte van de paarden met een graaskorf om dit jaar. Al een paar gevalletjes (bijna) hoefbevangen gehad...Het is bar en boos :n
Ik was altijd zo pro-weidegang maar kijk er nu toch wel anders tegenaan...
Nog een paar weken en dan verhuisd die van mij naar een plek met een mooie paddock en beperkte weidegang. Kan die ver*%^#*te graaskorf de kliko in :(:)
De Marstall westernmix bevalt me trouwens heel goed, poown vind het lekker (om on-topic te blijven :D )

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:27

Ook gras is voeding dus we blijven gewoon on topic hoor ;)

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 14:24

Maar bij mij op stal staan geen Quarters :D

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 15:01

Dat zien we toch gewoon door de vingers :P

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:21

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:51

Op paardnatuurlijk.nl staat ook veel info over gras. Het gaat vooral om fructaan in het gras wat schadelijk is. En of er wel of geen fructaan in zit hangt niet alleen van bemesten en de lengte van het gras af (ik heel kort gras zit juist vaak veel fructaan), maar vooral ook van het weer!

Onze paints krijgen maar 2 uur weidegang om die reden en maar 1/2 portie voordroogkuil. Ze doen het daar prima op.
(en 3 x 1/4 biks)

http://www.paardnatuurlijk.nl/ (en dan onder 'Fructaan')

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:43

Sandy staat sinds dinsdag weer volledig op gras,ze krijgt er niks anders bij ,alleen maar gras en ze is echt overgelukkig,ze liep vanmiddag te dollen en te rennen met haar weidegenootje ,ik ben zooo opgelucht dat ze het weer goed doet ,ik laat haar lekker zo staan wel elke dag weer een uur stappen maar verders niks

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 21:31

Ik ben ook dolgelukkig als ik onbeperkt wordt losgelaten in de Jamin, maar of het ook echt gezond voor me is, is nog maar de vraag (of eigenlijk niet) ;-)

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 21:45

Onze paarden staan in de zomer 24/7 op de wei, niet heel lang gras en krijgen daarbij 2x daags een kruiwagen kuil per paard.
In de winter staan ze op padocks en krijgen onbeperkt kuil.
De jonge paarden en gereden paarden krijgen ook 2x daags krachtvoer!!

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 21:50

ons paintje loopt sinds een maandje of 2 lekker 24 uur buiten in de wei. Staat niet zo heel veel gras in. Krijgen onbeperkt hooi erbij. En per dag nog ongeveer een schep biks, halve schep gemengd graan en een derde emmer bietenpulp. Klinkt veel, maar hij mag het hebben. Hij werkt 4 tot 6 keer in de week, waarvan minimaal een lekkere buitenrit en een keer les.