[WN] keuring quarter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:05

Er zijn ook wel oorzaken, waar om er in de lagere prijs klasse enkele paarden mankementen hebben, het begint met conformatie, hier op Bokt zijn alle veulens zooooo leuk,mooi ,schattig ect. ect. en toch komen er wrakjes voorbij maar niemand die dat eens wil , kan of durft op te schrijven.

Ook problemen met de voeten en been werk kan komen om dat
er veel paarden op te zachte grond staan.

Als ik ooit nog eens een +/- E10.000 paardje wil kopen dan koop ik dat toch beter in de VS. en laat hem daar een of twee jaar worden op harde grond en in de groep waar in hij/ zij is geboren.
Dan heb ik denk ik bij dit bedrag incl.'' de postzegel''iets beters en leukers dan hier, zo als EL Cid of Pienb b.v..

DubbelFun

Re: keuring quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:11

@MidnightPSan : moet je wel uitkijken wáár je hem koopt, want ook niet overal hebben ze 'harde grond' ;)

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 20:36

Een paard of het nu een quarter of een dressuurpaard is is niet meer waard dan wat er over blijft schoon aan de haak!!
Ongeveer 350 euro de rest wat je koopt is emotie en verwachtingen en ja daar MOET je voor betalen......
Ik heb een heel leuk paard bij Piggeljay gekocht NADAT we bij vele verwachtingsvolle en emotie paarden hebben gezien.
Ik kan wel zeggen dat dit paard goedgekeurd en goed gefokt is maar wat hij straks gaat doen in de sport hangt grotendeels af van de ruiter ( de verwachting en de emotie).

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:18

catalyst1 schreef:
piggeljay....heb je mij ergens horen zeggen dat ik jouw paarden minderwaardig vind?Sterker nog,mijn eerste paint die ik kocht kwam bij jou vandaan hoor, lekker beeld heb jij van je klanten!
Ik bedoelde enkel een voorbeeld te stellen.
Bedragen zijn even snel verzonnen naar mijn eigen idee?Ieder ander kan daar een ander beeld bij hebben.
Ik wilde enkel aangeven dat je bij een paard van 2000 euro andere verwachtingen moet hebben dan bij een paard van 20.000 euro!

kijk catalyst1 het feit dat jij een paard bij mij gekocht hebt wil nog niet zeggen dat, als ik het met een uitspraak van jou niet eens ben, het gewoon zeg.
ik voel me aangesproken door jou uitspraak dat goedkopere paarden minder goed zouden zijn.
en dan maakt het me niet uit of je een klant was of niet want dan zou ik een huichelaar zijn door niets te zeggen omdat ik een klant niet zou willen afvallen.
ik zeg gewoon hoe ik het voel en zie, een paard van 4000 euro hoeft niet perse slechter te zijn dan 40.000 euro, als je niet kan rijden heb je aan het paard van 40.000 euro niets omdat juist deze paarden zover door gereden zijn dat de gemiddelde bok ruiter er niets mee kan.

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 21:25

piggeljay schreef:
dus ik als stal zou minderwaardige paarden op stal hebben staan volgens catalyst1 omdat ik mijn paarden onbeleerd aanbied tot € 4000,- en beleerd tot € 5000,- ?
sorry hoor die stelling gaat mij iets te ver.
ik vind dat je bij grote stallen vaak ook een bedrag neer telt voor de naam van de stal maar niet voor de kwaliteit van de stal.

maar goed ik weet nu dat als catalyst zelf nog een paard zoekt wil ik hem voor haar best wil opwaarderen tot onbeleerd € 7000,- en beleerd € 12.000,- no problemo toch :D

_O-

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 21:32

Wranglerbutt schreef:
Ik denk dat je op een bepaald moment ook gewoon op je gevoel moet afgaan, 100% zekerheid dat je paard gezond blijft heb je zelfs niet als het paard alle keuringen met vlag en wimpel doorstaat.
Bij buigproef slecht + foto's goed zou ik persoonlijk een verder aan alle eisen voldoend paard, niet laten staan :)

@Lenie: durf op je gevoel te vertrouwen!!! :(:) rationeel gezien is ieder bedrag boven de kiloprijs toch te veel? :P
Heb jij indertijd trouwens foto's laten maken van Tessa's benen?

Ja, van Tessa haar benen zijn ook foto's gemaakt toendertijd. Alles ok op de foto's.
En dit was een gewoon paardje zonder "leuke" papieren die littekens op haar beide voorbenen had van een ongeluk in de USA. (verder geen info over bekend maar je kon het duidelijk zien)
Dit was voor mij geen reden om haar te laten staan toendertijd. En jeetje, wat ben ik daar blij om geweest......!!

Ik weet wat ik wil. Ik weet ook wat er te koop is, kijk al op internet sinds een klein jaartje. En ja mensen, ik loop lang genoeg mee in de "westernwereld" om te weten wat er te koop is en waar je op moet letten met het kopen van een paard. Ik ben geen penniemeisje van 12 die je nog van alles moet uitleggen. Leren zal ik nog steeds over paarden en rijden etc. maar ik weet waar ik het over heb.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:37

Eerlijk gezegd vind ik dat de prijzen van de gemiddelde quarterhorses in Nederland behoorlijk aan de hoge kant zijn. Het geringe aanbod zal de prijs wel bepalen.

Voor een bedrag van 4000-5000 euro koop je van zo ongeveer alle rassen een heel aardig lopend dier wat tenminste de potentie heeft om in de basissport (dan heb ik het hier maar even over dressuur/springen) naar de Z te komen. En dat is zo ongeveer wat de gemiddelde ruiter wil. Voor een quarter geldt ook dat mensen gemiddeld genomen (uitgaande van netjes rijden) leuk mee willen kunnen komen in het nederlandse wedstrijdcircuit o.g.v. western.

Dan zijn de prijzen van pakweg Piggeljay heel reeel. Vind ik dus.
Wil je een echte topper dan ben je er ook niet voor die 8000. Een goed leerpaard dat alles al kan en zijn wedstrijden al heeft gelopen kost wellicht zoveel. Maar er zit dan nog een enorm gat tussen zo'n bedrag en het bedrag dat je voor een echte topper neerlegt. Die prijzen zijn maar voor enkelen onder ons weggelegd.

Kortom: ik vind qpa's in Nederland gemiddeld te duur vergeleken bij andere rassen.
Laatst bijgewerkt door Anya op 08-05-09 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:43

tja tenslotte zijn het ook nog "pony's

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:47

proest... ;) Nou ja dat vind ik dan weer niet. Maar het zijn verhoudingsgewijs wel heel dure paarden.

sarah1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 23:10

Ik vraag mij af, wat is de gemiddelde prijs van een Quarter op de wedstrijden in Nederland?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 07:09

@sarah1984 : wat voor wedstrijd ?? en bedoel je de aanschafprijs ooit eens of de huidige marktwaarde ??

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:17

Anya, ik weet nit of je ze zo makkelijk kunt vergelijken met spring en dressur paarden.
Wat wel het geval is is dat de prijzen in nederland te duur zijn vergeleken met andere landen.
Ik ben nu in usa en hier krijg je op het moment quarters met goede afstamming, jong voor 2000 dollar.
Voor dat bedrag krijg ik ook een jonge quarter (goed zoeken) in nederland maar dan met een afstammng waar nog nooit iemand van heeft gehoord.
En dat zit denk ik dan toch wel in de vraag-aanbod en het tekort aan kennis en kunde van hobbyfokker in nederland.

Maar conclusie is ongeveer hetzelfde: quarters in nederland zijn te duur

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:23

dat bedoel ik dus Pienb. Bloedlijnen zegt niet alles om te beginnen en aangezien het aanbod van dit ras in deze regio relatief klein is, wordt de prijs hoger. Een goede KWPN-er in de VS is ook bijzonder aan de prijs, om over een Fries maar niet te spreken.

Hier in Nederland worden vooral dressuur/spring/menpaarden gefokt voor de sport. Dus het aanbod is vele malen groter. De echte krenten in de pap zijn heel erg duur, maar gewone goede paarden voor de basissport zijn goedkoper dan quarters. Er zijn er meer van, het aanbod is groot en bovendien zakt de prijs in de winter (als er stallen tekort zijn ;) ). Dat bedoel ik.

sarah1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 23:08

DubbelDun schreef:
@sarah1984 : wat voor wedstrijd ?? en bedoel je de aanschafprijs ooit eens of de huidige marktwaarde ??

De huidige marktwaarde??

sarah1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 23:12

Anya schreef:
dat bedoel ik dus Pienb. Bloedlijnen zegt niet alles om te beginnen en aangezien het aanbod van dit ras in deze regio relatief klein is, wordt de prijs hoger. Een goede KWPN-er in de VS is ook bijzonder aan de prijs, om over een Fries maar niet te spreken.

Hier in Nederland worden vooral dressuur/spring/menpaarden gefokt voor de sport. Dus het aanbod is vele malen groter. De echte krenten in de pap zijn heel erg duur, maar gewone goede paarden voor de basissport zijn goedkoper dan quarters. Er zijn er meer van, het aanbod is groot en bovendien zakt de prijs in de winter (als er stallen tekort zijn ;) ). Dat bedoel ik.

Maar zouden ze in Amerika de best gefokte Quarters exporteren?

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 06:58

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 07:23

als bloedlijnen niet van enige waarde zijn en niets te betekenen hebben zoals sommigen hier beweren, kan mij dan iemand vertellen hoe het komt dat paarden die betekenisloos of "ver weg" gefokt zijn (bv.van Micky Mouse uit een Donald Duck merrie bij wijze van spreken) nooit enige wedstrijd van betekenis, futurities, derbys, FEI kampioenschappen enz. winnen?

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 07:40

Dat is een goed punt, je hoord en leest ook vaker dat ranchers toch meer perfomance hengsten gaan gebruiken in hun remudas.
Als die mensen, die een kudde mares hebben met ''good bone and feet'' Playgun en paddys irish whiskey B.v. gaan gebruiken, wil dat wel iets tovoegen denk ik.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 08:11

Ik kom net kijken in de "quarter" wereld, maar wat wordt verstaan onder een performance paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 08:15

Dofuzz: Ik denk dat het deels toch aan de genen ligt. Maar wat volgens mij ook belangrijk is, als je een nakomeling hebt van Hollywood Dun It, Topsail whiz etc, dan gaan mensen er al vanuit dat het een goed sportpaard kan worden en dus willen mensen ook investeren in goede trainers etc.

Men doet niet snel een 'Micky Mouse' (:+) paard naar een toptrainer omdat er al vanuit gegaan wordt dat het waarschijnlijk geen talent is en het investeren dus niet waard is.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 08:16

Reiner,cutter,roper, pleasure, ect., geen ranch horse ondanks dat het meestal toch wel een perfomance is wat die uithalen.

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 08:23

Juist Doffuz,
en een Donald Duck paard moet bij keuring 100% in orde zijn.
En afstammelingen van klinkende namen kunnen wel een afwijking hebben, en toch verkocht worden.

@MidnightPSan: Wat bedoel je met die link?

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 08:57

I.V.M post van Sarah 1984, denk ook dan B.V aan Footwork Finest. (goede import uit VS) en The great guntinni

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 09:18

Ik denk dat het ook heel belangrijk is om naar de achtergrond van het te kopen paard te kijken. Is het nog een jong paard waar rustig mee getraind is, of is het een dier dat al veel in de wedstrijdsport is uitgebracht? Paarden die heel vroeg zijn ingereden en daarna al volop worden belast (bijv in de reining) zullen denk ik toch eerder wat kunnen mankeren dan paarden die zoals ze in Duitsland zeggen nog 'unverbracht' zijn.
Op die manier kun je ook al van tevoren paarden uitselecteren.

Verder lijkt het me nuttig dat je meerdere keren rijdt op een paard dat je wat lijkt en niet slschts 1 of 2 keer. Ik weet niet of je dat de afgelopen keren ook hebt gedaan met de paarden die je op het oog had? Dan zul je zelf, als je inmiddels een ervaren ruiter bent, ook al een heel eind kunnen voelen of hij helemaal goed loopt of toch niet en of het met rijtechniek of spoelheid te maken heeft.
Pas als je zelf 100% zeker bent dat het karakter je aanstaat en het dier fijn loopt zou ik laten keuren. Zoals hier ook al eerder is gezegd is het wel handig te laten keuren door een DA die meer quarters/paints heeft gezien, want die lopen nou eenmaal anders dan kwpn-ers (afgezien van dat ze uiteraard wel gewoon rad moeten zijn). Ook mijn keurende DA maakte een opmerking in die richting toen onze paintruin op de volte moest lopen: 'die westernpaarden lopen nou aanmaal anders dan dressuurpaarden'. Zeker als je merkt dat DA's afkeuren op de beweging terwijl foto's prima in orde zijn, zou dat daar best mee te maken kunnen hebben ...

Verder zou ik ook bokt goed in de gaten houden .... misschien kun je via een mede-bokker wel aan een leuke quarter komen, met een beetje geluk kun je dan in oude berichtjes van de gebruiker ook nog wat lezen over dat paard! ;) (Toen onze ruin op MP te koop stond kende ik 'm ook al van bokt :D !)

Succes met je zoektocht!

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 09:20

sarah1984 schreef:
Maar zouden ze in Amerika de best gefokte Quarters exporteren?

Als je maar betaalt wel ;)