[WN] 'tailblock'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paintless

Re: 'tailblock'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 16:52

staat er niet in de wet dat je dieren niets mag doen wat ze ongemak bezorgt? dat lijkt me wel.

joany_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:54

Ik heb hier alleen geen een "showruiter" gezien die het platspuiten van staarten of nekken goedkeurd ;)

Plus,,showruiter of geen showruiter het lijkt me dat als je begint in de paardensport, je toch wel echt van paarden moet houden(we zijn tenslotte allemaal als een simpel beginnertje begonnen omdat we paarden leuk vonden).Ik snap dan niet hoe het in je hoofd opkomt om dat paarden aan te doen.Dan kan je beter een snelle auto kopen(goedkoper in onderhoud) en dan coureur worden.
Opknopen e.d vind ik ook niet kunnen,en vooral niet omdat het ook gewoon op een normale manier kan.En als het dan niet op de normale manier kan,dan is of het paard er niet geschikt voor of mischien de ruiter zelf wel niet ;)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:55

tailblock is in jouw ogen dus geen dierenmishandeling?

joany_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:56

nou, Need in die van mij wel hoor!
Hatch z'n staart heeft het ook nooit gedaan toch;) Waarvoor denk je dat ie helemaal ingepakt in de wei stond LOL

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:00

was aan pienb gericht.
:)

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:02

joany_pony schreef:
nou, Need in die van mij wel hoor!
Hatch z'n staart heeft het ook nooit gedaan toch;) Waarvoor denk je dat ie helemaal ingepakt in de wei stond LOL

Heb ik toen wat gemist? :o?

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 17:03

och meissielief, niet goed gekeken

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:10

Paintless schreef:

En dan te bedenken dat dat paard maanden samen met mijn paard in de wei stond , aan elkaar geplakt :D

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 17:14

dan wel heel maf dat je het niet gezien hebt.. nou ja, dan zal de jury het ook niet snel zien.

joany_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:26

meissielief schreef:
Paintless schreef:

En dan te bedenken dat dat paard maanden samen met mijn paard in de wei stond , aan elkaar geplakt :D

Kan je je nog herinneren dat je een speciaal naampje voor hem had ;)

@ paintless; Was een geintje ;) Die van mij heeft ff aardig ingepakt in het land gestaan. Zijn staart doet het nog wel hoor haha
Vooral leuk in de zomer als ie een vlecht erin heeft en ineens last krijgt van een vlieg.Waardoor je tijdens het borstelen ineens een vlecht in je gezicht krijgt.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:37

*laat maar, fout gelezen*

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:49

Antwoord: het gaat er niet om wat ik vind maar wat de wet vind. Tailblocking is volgens de wet geen dierenmishandeling.
En daarmee vind ik het dat ook niet.
Nogmaals, wat niet wil zeggen dat ik het goed vind, zelf zou doen ofzo.
Ik ben er geen voorstander van maar volgens mij was mijn punt vrij duidelijk: ben voorzichtig met mensen te betichten van dierenmishaNdeling. Zeker als je het niet feitelijk kunt onderbouwen of baseerd op een foto, filmpje of nog erger: opmerking die iemand maakt op een anoniem forum....
Bovenstaande is naar iedereen die deze term gebruikt over ieder onderwerp, dus niet alleen tailblocking.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:23

@Pienb : welke wet... de NL of de VS ??
Als een land het bestaan er niet van weet kunnen ze het ook niet woordelijk in de wet opnemen. Overigens staan er nooit dingen woordelijk vermeld, maar altijd worden begrippen omschreven.
http://nl.wikisource.org/wiki/Gezondhei ... oor_Dieren
Art. 63.1 bijvoorbeeld ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:32

Als ik dat lees zie ik: je mag het niet tijdelijk verdoven (KAN illigale substantie zijn) maar als het ooit def is doodgespoten en die stof dus uit lichaam is geld het niet

Het ligt er allemaal aan hie je het leest en interpreteerd...

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:33

Of hoe je het wilt lezen.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:34

Daar kan idd een maas in de wet zitten, net als dat je honden hier niet mag laten couperen (is strafbaar), maar op een show worden ze wel toegelaten. terwijl je dus eigenlijk wilt dat juist die honden UIT het showcircuit verdwijnen en niet meer interessant zijn om mee door te fokken.

Maar ook dit heeft de aandacht in de nieuwe Dierwelzijnswet em zal hopelijk beter omschreven worden en de nodige gaten in de mazen gedicht.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:36

Meissielief: volgens mij weet je dan niet wat interpreteren betekent.....

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:41

DubbelDun schreef:
@Pienb : welke wet... de NL of de VS ??
Als een land het bestaan er niet van weet kunnen ze het ook niet woordelijk in de wet opnemen. Overigens staan er nooit dingen woordelijk vermeld, maar altijd worden begrippen omschreven.
http://nl.wikisource.org/wiki/Gezondhei ... oor_Dieren
Art. 63.1 bijvoorbeeld ;)

Daar staat beschreven dat het om middelen gaat die het prestatie vermogen beínvloeden en dus in hun woorden gaat het om pep-middelen.De tailblock valt daar dus jammergenoeg niet onder..Hadden ze de toe te dienen stoffen maar net anders beschreven dan zou de tailblock in NL iig verboden zijn.
Laatst bijgewerkt door Marei op 08-04-09 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:43

@Marei : maar ook hier geldt dat het gewoon nog té onbekend is in NL.
Het verhoogd dan weliswaar niet meteen de prestaties, maar het beïnvloed wel de plaatsing en dat komt op hetzelfde neer. Nl dat de ruiter hoger geplaatst wordt en er financiëel dus beter van kan worden.

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:51

DubbelDun schreef:
.........net als dat je honden hier niet mag laten couperen (is strafbaar), maar op een show worden ze wel toegelaten.
Dan was het een buitenlandse hond waar tentijde van de geboorte van de hond geen coupeerverbod gold of een 'wilde' show......

Of een Nederlandse hond waar de staart die om medische gronden weggehaald is...........

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:53

OK voor honden is het dus achterhaald :D Maar het couperen en branden bij paarden gaat nog gewoon door via de 'verkoop en invoer regeling' (middels het buitenland).

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:29

Ff wat anders..hoeveel paarden kennen we nu in nederland waar dit daadwerkelijk is toegepast.Feit...ik heb Burnt Starlight al meerdere malen zien lopen, en volgens mij kijgt hij echt geen punten minder om zijn zwiepende staart.Maar eerlijkheidshalve moet ik dan wel toegeven dat ik een rustige staart veel mooier zou vinden.Of ik zo ver zou gaan als tailblocking...nee absoluut niet, maar ik geloof niet dat ik het dierenmishandeling zou noemen.Dierenmishandeling is in mijn ogen het opzettelijk en langdurig pijnigen van een dier.Maar nogmaals,dat is enkel mijn mening.
Ik denk dat ik wat harder ben dan een ander, wat niet wil zeggen dat ik het zelf zou doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:36

Niet alleen pijnigen is dierenmishandeling. Heb je wel eens gezien wat de maaien van de uitgekomen vliegeneitjes doen als er mest onder de staart blijft hangen omdat het paard die niet aan de kant kan doen. 8-)

Verder is goede tailblocking een kunst (als je dat zou mag zeggen). Ietsjes teveel gespoten of niet op de juiste plek kan het afsterven van de staart betekenen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:47

Als je bewust een belangrijk lichaamsdeel van een dier verlamt door iets te injecteren om te verbloemen dat je ergens toch misschien niet zo goed in bent als je concurrenten, met mogelijk blijvende schade tot gevolg hebbend, heet dat in mijn ogen dierenmishandeling.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:51

Volgens bij bepaal jij de wetten niet...
Laat maar schijnbaar zijn hier toch mensen die anderen graag anoniem betichten van straafbare feiten. Dapper hoor.
Kijk eerst eens in je eigen tuintje en huis.