[WN] Ongeschreven regels... kleding/ uitrusting paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

Re: Ongeschreven regels... kleding/ uitrusting paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:35

tja dan weet ik het ook niet meer :-) ben al ewig niet meer op vran shows geweest maar dacht (nav wat ik hier lees) dat het daar niks uitmaakt.

of je gewoon geen f*ck aantrekken van wat die anderen zeggen en vinden :-)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:38

In theorie maakt het niet uit.... ;)

Ik ga gewoon lekker clinic-en voorlopig en dan zien we wel weer verder....

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:41

maar er zijn ook veel die meedoen, die er gewoon belachelijk uitzien. ik heb ze gezien met een strooien kinderhoedje-letterlijk- en een zadel, die constant naar de zijkant gleed. vieze pads, en ga zo maar door.netjes & verzorgd, regel nr. 1!!!
en een barefoot mag volgens mij sowieso niet!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:42

Zeker wel... :j zolang er maar een knop aanzit...

Maar spicegirl.....je moet toch ook ergens beginnen..
Heel veel mensen hebben gewoon geen benul van wat men hoort te dragen......
Dat hoeft toch niet perse een reden zijn om iemand dan maar belachelijk te maken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:45

PL: Kleding maakt wel uit, ook in theorie. Bij bijv horsemanship en showmanship wordt er gekeken naar hoe je kleding is etc.

Imo is het wel belangrijk om een nette outfit te hebben maar dat hoeft niet te betekenen dat het gelijk heel veel geld moet kosten. Als het er maar verzorgd uitziet.

Iemand belachelijk maken om kleding gaat idd veel te ver, maar ik snap ook niet waarom sommige ruiters niet de moeite nemen om zich een beetje in het showen te verdiepen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:47

Ja dat wist ik Nielsd.......
Maar het toch geen probleem zijn bij de beginners....het zou zonde zijn om al dat spul aan te schaffen terwijl je het misschien helemaal niks vind.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:55

ja dat klopt. maar kun je niet iets lenen van iemand dan om het eens uit te proberen?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:02

Pienb schreef:
op een engelse show doe je toch ook niet mee zonder witte rijbroek en dekje ed?

Als dat niet verplciht was dan zou ik dat zeker doen :j

Pienb schreef:
maar nogmaals, als je gewoon op Wran wil starten maakt dat weinig uit.

Heeft helemaal niks nakkes nada met wran te maken :D

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:07

Toen mijn dochter begon had ze echt nog geen showsetje, was een samengeraapt zooitje, en het boeide ons werkelijk niets want we hadden lol.
Nu hebben we dan net iets meer maar nog steeds draait het allemaal om het plezier.
Een goed passend zadel vind ik belangrijker dan een mooi, een setje wat klopt telt ook meer dan het beste duurste etc.
Voorbeeld van de laatse set: http://www.mijnalbum.nl/Foto-IWAHCEQQ.jpg
En zo is ze begonnen:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NMQLBYPQ.jpg

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:19

wran kun je makkelijk zonder chaps 'showen'.
op een duitste of europeese kampioenschappen aqha zou er geen haar op mijn hoofd zijn die eraan dacht zonder chaps te showen.
er is wel degelijk een verschil

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:13

Heb je het wel eens geprobeerd dan?
En zo nee, waarom niet? Omdat je DENKT dat je er op afgestraft wordt of omdat iedereen het doet?

Je denkt dat er verschil is en dat verkondig je als de waarheid.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:37

ik zou het niet doen. omdat ik me dan niet happy zou voelen.
maar ben je daar wel eens gaan kijken? dan val je echt uit de toon en niet in positieve zin.... reining zou misschien nog kunnen maar in een horsemanship op pleasure niet

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:50

Niet in positieve zin uit de toon vallen is jouw _mening_, dat is niet een _feit_.

Als je goed verzorgt tack hebt, scoor je net zo goed. Dat niemand dat doet omdat ze anders bang zijn niet te scoren is gewoon onzekerhied over eigen prestaties :)

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:53

Paintlinger schreef:
Ja dat wist ik Nielsd.......
Maar het toch geen probleem zijn bij de beginners....het zou zonde zijn om al dat spul aan te schaffen terwijl je het misschien helemaal niks vind.

gewoon een nette lange jeans (naar mijn SMAAK het liefst geen blauwe) met een nette blouse (kmvreter heeft ene mooi voorbeeld van zelfmaak gepost) en jej ziet er keurig uit, niet druk om maken hoor!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:56

nou Rom, ik zou zeggen, put it to the test! ga naar een EK of duits kampioenschap zonder je chaps de horsemanship in en als je goed plaatst geloof ik je :-) tot die tijd hebben jij en ik gewoon een andere MENING (jaja, dat van jou is ook een mening en geen feit hoor...) :-)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:57

volgens de regels van de AQHA wor je geacht er gelijkwaardig op beoordeeld te worden...(zilver/geen zilver) en zolang er alleen staat jeans en een hooggesloten blouse moet het niet uitmaken.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:06

nou, ik ben benieuwd!
ik denk toch echt dat als er 2 ritten zijn die gelijk goed zijn goed showoutfit toch echt wel de doorslag geeft.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 17:11

Pienb schreef:
jaja, dat van jou is ook een mening en geen feit hoor...) :-)

Maar die van mij staat in het regelboek :D

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:04

Pienb schreef:
maar nogmaals, als je gewoon op Wran wil starten maakt dat weinig uit.
En waarom maakt dat bij de Wran niet uit? Omdat dat minder zou zijn dan een rassenshow? Dat vind ik wel enigszins denigrerend t.o.v. andere rassen.
Ik start beide, zowel Wran als ApHC en ik kan je zeggen dat het nivo van de Wran L1/L2 minstens even hoog, zo niet hoger is dan bij de meeste rassenshows :j
Bovendien wil je er toch ook mooi uitzien als je Nederlands Kampioen wordt bij de Wran? Dat is tenslotte wel de "KNHS" voor de Westernsport in Nederland. Helaas willen ze zich daar ook bij aansluiten, maar dat is een ander verhaal ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:33

Zucht...... Het maakt ook echt niet meer uit wat ik hier zeg he?
Als ik zeg dat showkleding ed belangrijk is wordt ik afgeschoten en als ik zeg dat je bij wran best kunt beginnen zonder veel showkleding is het ook niet goed.
Jammer dat sommige mensen alleen lezen wat ze willen lezen om een zondebok te hebben.
Ik weet het niet meer hoor.

14cecile14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:44

Pienb schreef:
Zucht...... Het maakt ook echt niet meer uit wat ik hier zeg he?
Als ik zeg dat showkleding ed belangrijk is wordt ik afgeschoten en als ik zeg dat je bij wran best kunt beginnen zonder veel showkleding is het ook niet goed.
Jammer dat sommige mensen alleen lezen wat ze willen lezen om een zondebok te hebben.
Ik weet het niet meer hoor.

Het klopt wel wat je zegt ik heb tot vorig jaar altijd zonder chaps gestart maar kreeg er nooit wat van te horen ook op het wran NK niet op het quarter NK leende ik altijd chaps van iemand. Maar toen ik in 2007 het ek starte van de quarter (euro youth cup) werd ik erop aangesproken dat ik geen chaps aan had omdat ik toen alleen maar zwarte had en in het beige starte. Dat werd inderdaad niet op prijs gesteld! en dat terwijl ik er bij de wran nooit wat over heb gehoord. Ik vind persoonlijk inderdaad dat chaps je outfit afmaken. Maarja ik had er voorheen geen geld voor. Maar het is dus wel zo dat ze bij de wran daar veel makkelijker in zijn dan bij de nqha en aqha enzo.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:52

@Pienb:
Misschien is het handig om je je manier van communiceren te realiseren:
- je verkondigd je mening behoorlijk zwart-wit
- je gooit best vaak met wat je al gepresteerd hebt
- je doet denigrerend naar andere rassen dan quarters en niet AQHA shows
- je bent heel erg overtuigd van je eigen gelijk zonder al te veel moeite te doen om naar de mening van anderen te luisteren (althans, zo komt het over)

Dan is het op zich niet zo heel gek dat je mensen tegen de haren instrijkt. Besef wel dat de meeste mensen hier op bokt (en ook daarbuiten) geen worldshow ambities hebben en het niet leuk vinden dat er denigrerend over hun ambities wordt gedaan.
Dat jij 10 jaar geleden meedeed op worldshows zegt de meesten geen fluit. En misschien zegt het sowieso geen fluit, 10 jaar geleden werd de westernsport nog minder beoefend dan nu.

Probeer is minder zwart-wit en minder van de toren te blazen en dan worden je medebokkers een stuk vriendelijker naar je denk ik.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:53

14cecile14 schreef:
werd ik erop aangesproken dat ik geen chaps aan had omdat ik toen alleen maar zwarte had en in het beige starte. Dat werd inderdaad niet op prijs gesteld!

Door wie werd je aangesproken en heb je toen chaps geleend?

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:54

Nee PienB: JIJ leest het verkeert :j
Ik zeg ook niet dat je niet kunt beginnen zonder veel/dure showkleding :n Jij spreekt in het algmeen over Wran en hebt het niet over specifiek beginners, dát is een ander verhaal.

Zo is het Rom :j

14cecile14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:02

Romkabouter schreef:
14cecile14 schreef:
werd ik erop aangesproken dat ik geen chaps aan had omdat ik toen alleen maar zwarte had en in het beige starte. Dat werd inderdaad niet op prijs gesteld!

Door wie werd je aangesproken en heb je toen chaps geleend?

Door de ringmeester na de proef pas en met mij nog een paar ruiters. Maar nee ik had de proef al gereden (horsemanship)
Maar goed ik snap het wel dat ze van je verwachten dat je op zo'n grote show chaps draagt maar of ik het goed vind nee dat niet altijd. Chaps zijn duur en ik kon die ook nooit betalen. En ik vind het juist goed dat er bij de wran daar een stuk makkelijker over wordt gedaan aangezien daar veel verschillende mensen rijden met verschillende inkomsten. En dat je dus ook met minder mooie spullen kunt winnen. Dat is denk ik ook een reden waarom het vaak zo gezellig is bij de wran omdat iedereen wordt geaccepteerd. Dat is bij rassenshows toch wel anders...