[WN] Opbinden van westernpaarden, nut?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke

Re: Opbinden van westernpaarden, nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:30

frosty schreef:
Ik als wel pro ruiter heb dit topic met belangstelling gevolgd en wil er ook wel wat over kwijt : Mensen ga mee met de tijd , de methode getoond in "de bit" is van voor de "oorlog" , laten we zeggen dat we toen maar niet beter wisten , en gelukkig voor paard en paardeneigenaren kunnen we nu wel beter weten . Wij maken zo,n 15 a 20 paarden per jaar zadelmak en knappen ook veel vereden paarden op en allemaal via de methode van clinton anderson. Je paard word hier super licht , gehoorzaam , braaf en atletisch van zonder vastbinden , dwingen endergelijke het "nadeel" van deze methode is dat het ongeloofelijk veel gedult , tijd en energie kost dus je kan er niet effe 10 op een dag doen !! Wij zijn erg gelukkig met deze methode en we hebben brave en rustige paarden zonder stress ! We geven binnekort een clinic over deze methode met een aantal jonge paarden, uitgelegd word dan het grondwerk en het nut er van en het zadelmak maken en aanrijden van het paard.
Vriendelijke groeten evelien

Dit is dus iets wat wij NIET doen met de paarden....

Afbeelding

Een MOMENT opnamen van een clinic van Clinton...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:32

maar wat scheelt dat dan eigenlijk qua buiging met die andere foto's? Deze mevrouw kan dan nog loslaten...

(ik vind dit overigens wel teveel buiging)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 15:33

Owkee opeens is die methode niet meer zo interessent.
@Marieke: jawel dit is precies wat jullie ook doen, maar hier zit er een ruiter op. (die overingens wel kan loslaten als het paard nageeft) De blik in de ogen is echter dezelfde als die op de foto's van Mireille...

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:39

Cer schreef:
maar wat scheelt dat dan eigenlijk qua buiging met die andere foto's? Deze mevrouw kan dan nog loslaten...

Wat denk je van stelling!
Deze manier van inbuigen heeft in mijn ogen totaal geen zin!

Clinton gebruikt die stelling als noodstop. The one hand stop noemt hij die.... Als je paard iets te hard gaat stop je hem door hem zo om te trekken.

Ieder zijn ding hoor, maar dat is gewoon niet de mijne...

Lara_Silver, waarom denk je dat ik zeg dat het een MOMENT opname is?
En nee, wij nemen niet die stelling bij het paard!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:40

Is wel offtopic, maar fencen vind ik een paard te leren dat hij niet bang hoeft te zijn voor het hek en dus door kan lopen tot het hek. (en niet van te voren zelf moet gaan stoppen als het niet gevraagd wordt)
Maar goed, daar ging het hier niet over Knipoog

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:43

Ik had het alleen over de mate van buiging van de hals, die vind ik hier, en bij de andere foto's teveel.

Dus wat ik denk van stelling? Uhm.. nou, in dit verband niet veel.

Die one-rein stop wordt bij verschillende NH-ers gebruikt meen ik. Ook niet zo mijn ding.

Overigens kan je van een vastgebonden paard moeilijk zeggen dat het een moment is, wat je van een foto waarbij een paard met de hand gebogen wordt, makkelijker kan zeggen. Je kan em twee seconden doorbuigen en daarna loslaten, maar je kan em niet twee seconden vastbinden en weer losmaken...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:46

Marieke schreef:

Veel teveel stelling en te weinig naar beneden, maar de zit is hoe ik ook zit.
Combineer de houding van Mireille (nog de neus iets lager en iets minder stelling) met de zit op de foto en dan zie je hoe ik het doe.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:47

Cer schreef:
Je kan em twee seconden doorbuigen en daarna loslaten, maar je kan em niet twee seconden vastbinden en weer losmaken...

Exact wat ik bedoel.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:53

@CC oke, snap het, lag aan de smiley die ik verkeerd interpreteerde.
Zoveel buiging vind ik nergens op slaan, maar tenminste kunnen ze nog los laten, hangt ook van de blik in de ogen van het paard af. Lan kan heel goed zo ver in buigen als ze denkt dat er een snoepje te verdienen valt, maar dan doet ze het zelf.

One rein stop is een noodstop. Niet mijn ding, maar als er niks meer te stoppen valt, wie weet wat je dan doet. Heb nooit in die situatie gezeten.

Fencen: als in rij je paard tegen de muur en zeg ergens whoa! als methode om je paard te leren stoppen vind ik gruwelijk.

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 15:57

Ik bedoel dan ook de buiging.
Dit is waar die uiteindelijk naar toe gaat. Ik vind dat te ver en te hoog en heeft in mijn ogen geen zin.

Afbeelding

Zij houden vast totdat het paard los laat en dat kan heeeeel lang duren. Ze doen het ook steeds tussen door... even checken of hij nog wel geeft....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:03

Dát vind ik net zo fout als opbinden, maar tenminste kun je nog loslaten als je paard omkukelt.

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:04

Anya schreef:
Dát vind ik net zo fout als opbinden, maar tenminste kun je nog loslaten als je paard omkukelt.

Anya... als je paard omkukelt heb je in de basis echt iets niet goed gedaan!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:07

eh.. volgens mij is er nog geen echte basis als een paard vastgezet wordt. Dat is het begin van de basis als ik het betreffende artikel zo lees... en een paard zo vast gebonden los laten staan in de bak, is dan geen basis.. En er kan van alles gebeuren.. Een paard kan schrikken en wegrennen.. zijn immers vluchtdieren.. met alle ellende van dien... Nee ik kan er echt geen goed woord voor over hebben. En als jij dan een plaatje laat zien van mensen die erop zitten en het zelfde doen, vind ik dat ook erg onfijn om te zien. Maar het verschil is dan nog dat ze de teugel nog los kunnen laten. Ook niet mooi, maar tenminste kan dat nog.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:13

Marieke schreef:
Zij houden vast totdat het paard los laat en dat kan heeeeel lang duren.

En wat doet vastbinden dan Verward

Ik vind op het plaatje veel te ver hoor, als je het binnenoog kunt zien is dat wel genoeg. En dan natuurlijk nog naar benenden en niet omhoog.
Naar beneden gebruikt het paard de rugspieren ook namelijk.

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:15

Als het artikel klopt van Karin, dan is dat ook helemaal niet onze manier
Daar wordt je ook niet blij van. Wij zouden nooit een paard zo los laten lopen en op andere paarden gaan rijden. NOOIT!

We zijn er altijd bij en doen precies dat wat Chum vertelde. Belonen, op hun gemak stellen, indien noodzakelijk.
Voordeel is wel dat je paard leert niet in paniek te raken wanneer het om een een of andere reden vast komt te zitten. En dit voorval had ik nog geen 2 maanden geleden waar ik heel blij was dat mijn paard totaal niet in paniek raakte en ik nog erger schrok dan haar. Met een elk ander paard had ik onmiddelijk kunnen verongelukken....

Ik heb manieren van vastbinden gezien waar mijn broek van af zakt, waar ik geneigd ben om de dieren bescherming op af te sturen. Soms staan paarden ook zo op stal. Uren achter elkaar. Of in een Paddock (amerika he WB... jij weet wel wat ik bedoel) wat echt te afgrijselijk is.. Maar dat wat wij doen zie ik helemaal geen kwaad in.

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:18

Romkabouter schreef:
Marieke schreef:
Zij houden vast totdat het paard los laat en dat kan heeeeel lang duren.

En wat doet vastbinden dan Verward

Nou dat duurt niet heel lang.
Zoals ik zei, keertje linksom keertje rechtsom... klaar. En het gebeurd pas wanneer een paard weet wat inbuigen is.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:21

Marieke schreef:
Als het artikel klopt van Karin, dan is dat ook helemaal niet onze manier
Daar wordt je ook niet blij van. Wij zouden nooit een paard zo los laten lopen en op andere paarden gaan rijden. NOOIT!

Ehmm, dan ben je het dus gewoon met me eens Ja

Citaat:
Met een elk ander paard had ik onmiddelijk kunnen verongelukken....

Dit hangt ook heel erg af van het karakter. Mijn vader had ook eens fries paard voor de kar en raakte in de sloot. Het paard raakte verstrikt en kon bijna niet zijn hoofd boven water houden. Hij raakte echter niet in paniek zodat we alles rustig los konden maken.
Dit was het paard natuurlijk niet geleerd Knipoog

Marieke schreef:
Soms staan paarden ook zo op stal. Uren achter elkaar. Of in een Paddock (amerika he WB... jij weet wel wat ik bedoel) wat echt te afgrijselijk is.

Maar dan ben je het dus gewoon met mee eens! Ik kon me ook al haast niet anders voorstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:24

Valt t opbinden van paarden in de stal, met hun neus omhoog, na een training hier ook onder? Dat vind ik namelijk ook zó'n ronduit walchelijk iets! Paard soms wel 2 uur met de neus in de lucht in stal opbinden...dan verwerken ze goed wat ze geleerd hebben... *hele diepe zucht* Verdrietig

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:28

Maar Kabouter...... we binden ze wel vast..... Knipoog

Voor de rest ben ik blij dat we het met elkaar eens zijn, want om nou met uitgerekend JOU ruzie te gaan lopen maken werd ik heel verdrietig van... Verdrietig

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:30

Marieke schreef:
Ik heb manieren van vastbinden gezien waar mijn broek van af zakt, waar ik geneigd ben om de dieren bescherming op af te sturen. Soms staan paarden ook zo op stal. Uren achter elkaar. Of in een Paddock (amerika he WB... jij weet wel wat ik bedoel) wat echt te afgrijselijk is.. Maar dat wat wij doen zie ik helemaal geen kwaad in.

Ik geloof dat je verwijst naar deze foto's: http://img62.imageshack.us/img62/21/usa ... 3619wx.jpg
http://img133.imageshack.us/img133/1918 ... 3715zo.jpg

Scheve mond

Ik ben er nog niet aan toegekomen het artikel in BIT te lezen, maar durf alvast wel te stellen dat ik tegen elke vorm van vastbinden van het paard ben (tenzij het aan het halster aan een vast object, met het doel weglopen te voorkomen, is) ...
Laatst bijgewerkt door Wranglerbutt op 30-10-07 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:37

Marieke schreef:
Maar Kabouter...... we binden ze wel vast..... Knipoog

Ja, en dat is het enige waar ik de meerwaarde niet van zie.
Als je paard al weet wat buigen is en je wilt dat hij nageeft voor eenzijdige teugelvoering, waarom zou je hem dan zo vastbinden terwijl je met je hand snel kunt ontspannen als hij dat verdient heeft of wanneer dat anderzijds nodig is.
Dat stukje vat ik gewoon echt niet Scheve mond

Marieke schreef:
Voor de rest ben ik blij dat we het met elkaar eens zijn, want om nou met uitgerekend JOU ruzie te gaan lopen maken werd ik heel verdrietig van... Verdrietig

Ik ook Ja

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:46

skippy1 schreef:
Valt t opbinden van paarden in de stal, met hun neus omhoog, na een training hier ook onder? Dat vind ik namelijk ook zó'n ronduit walchelijk iets! Paard soms wel 2 uur met de neus in de lucht in stal opbinden...dan verwerken ze goed wat ze geleerd hebben... *hele diepe zucht* Verdrietig

Mag het ook vóór de training/wedstrijd zijn zodat ie van pure spierpijn het hoofd vanzelf lekker laag houdt...

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:51

Marieke schreef:
frosty schreef:
Ik als wel pro ruiter heb dit topic met belangstelling gevolgd en wil er ook wel wat over kwijt : Mensen ga mee met de tijd , de methode getoond in "de bit" is van voor de "oorlog" , laten we zeggen dat we toen maar niet beter wisten , en gelukkig voor paard en paardeneigenaren kunnen we nu wel beter weten . Wij maken zo,n 15 a 20 paarden per jaar zadelmak en knappen ook veel vereden paarden op en allemaal via de methode van clinton anderson. Je paard word hier super licht , gehoorzaam , braaf en atletisch van zonder vastbinden , dwingen endergelijke het "nadeel" van deze methode is dat het ongeloofelijk veel gedult , tijd en energie kost dus je kan er niet effe 10 op een dag doen !! Wij zijn erg gelukkig met deze methode en we hebben brave en rustige paarden zonder stress ! We geven binnekort een clinic over deze methode met een aantal jonge paarden, uitgelegd word dan het grondwerk en het nut er van en het zadelmak maken en aanrijden van het paard.
Vriendelijke groeten evelien

Dit is dus iets wat wij NIET doen met de paarden....

Afbeelding

Een MOMENT opnamen van een clinic van Clinton...

Nergensom, maar het ziet er inderdaad zeer paardonvriendelijk uit en ik ben van mening dat je je paard moet vràgen om zo te buigen en niet door te trekken. Waarvan op deze foto sprake is weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat ik een tijdje (niet lang) les heb gehad van iemand waarbij ik deze oefening ook gedaan heb; het zgn "Broke-rijden". Ik deed dit op een rustige manier en wisselde steeds van kant, op een gegeven moment wordt je paard er óntzettend soepel van (mits je niet overvraagd!!).

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 17:06

Marieke schreef:
Cer schreef:

Clinton gebruikt die stelling als noodstop. The one hand stop noemt hij die.... Als je paard iets te hard gaat stop je hem door hem zo om te trekken.

Ieder zijn ding hoor, maar dat is gewoon niet de mijne...

Lara_Silver, waarom denk je dat ik zeg dat het een MOMENT opname is?
En nee, wij nemen niet die stelling bij het paard!

Ja en? Je schrijft er boven dat dit is wat jullie dus niet met de paarden doen, om daarna fel te reageren. Wat wil je nu bereiken, ben je voor of juist tegen de Clinton manier, je spreekt jezelf imo nogal tegen.
Zij kunnen ten minste nog een momentopname hebben (wat de methode zeker niet beter maakt) maar hier van (een paard bij Mireille in training) kun je niet zeggen dat het een moment opname is, want het paard is vastgebonden, en hoe kort (tijds- geen lengtebepaling) ook het paard vast staat , en dit moet imo altijd vermeden worden. Bij jullie (ow en daar moet je trots op zijn ) staat het paard minder extreem gebogen, maar verder is het precies dezelfde als de methodes op de foto. En dan kun je wel beginnen te pleiten over de gevoelswaarde maar de essencie is hetzelfde.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:11

Lara begrijp ik nu goed als als ik niet voor methode a. ben, ik wel voor methode b. MOET zijn.

Het antwoord is wat mij betreft: c.
None of the above.