Interessant topic
had het nog niet eerder gevonden (ben dressuurprikker
).
Ik zit te kijken naar optimale soort voer voor mijn paard met vooral wat langdurige energie. Merk nu teveel dat hij extreem veel heeft aan het begin en zodra hij dit kwijt is al snel leeg is.
Hij stond op equisanum Kern maar ivm allergische reactie van de winter (lees: allergisch voor alles qua inname van voer!) even geheel van krachtvoer afgehaald en alleen maar hooi en Lucerne van Hartog naast weidegang. Krijgt nu weer Pavo Basic + maar dit is niet ideaal in mijn ogen. Krijgt ook lijnzaad olie standaard in voerbeurt s avonds en regelmatig (zeker niet altijd!) vitaminen bij of soms alleen vloeibare Vitamine E zonder verdere toevoegingen. (ideale weerstand opkikker nadat hij zo ziek is geweest)
Maar lees dat ik daarvan meer kan gegeven en sojaolie dus goede optie is eventueel. -edit- van de olie bedoel ik.
Nu lijkt granenmengsel me wel wat ipv brok. Wat zijn do's en dont's? En wat is aan te raden of juist af te raden? Of is dit niet geschikt voor langdurige energie?
Zal eens bij Cebeco in de buurt informeren voor de lucerne zonder melasse of dat optie voor ons is.
Is van equisanum beste keus kern dan voor ons of zou ik als dresuurgeval
ook western kunnen voeren voor hogere vet gehaltes?
Als je zelf mogelijkheid tot mengen van granen hebt zeker doen, NL-se granen zijn gewoon nagenoeg van goede kwaliteit mits goede zomer. En hebben een van de strengste eisen wat betreft bestrijdingsmiddelen en dergelijke zelfs ten opzichte van andere Europese landen.