[WN] welke voeding voor je Q/P/A ????

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Re: welke voeding voor je Q/P/A ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 12:56

Goeie keus.

Roxannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 13:05

Ik hoop het, ik hoor er alleen maar goede ervaringen over. We hebben geinformeerd naar levering in onze regio, en dan hopen wij zo spoedig mogelijk over te stappen. Knipoog

slidingpep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 13:27

Ik heb havens per email om uitleg gevraagd omtrent deze stoffen en binnen 2 uur het volgende antwoord gekregen:

Hartelijke dank voor uw e-mail, het is zeer nuttig voor ons om te horen wat er bij paardenmensen speelt.

BHA en BHT zijn anti-oxydanten die wij toevoegen om de houdbaarheid van de voeders te kunnen waarborgen. Eén van de belangrijkste funkties van anti-oxydanten in paardenvoeders is om de daarin toegevoegde vitamine E te beschermen tegen afbraak waardoor dit belangrijke vitamine volledig ten goede aan het paard. In onze paardenvoeders voegen wij toe: E310 (propylgallaat), E320 en E321. (meer info over E-nummers vindt u op www.food-info.net)

De hoeveelheden van bovenstaande E-nummers die wij aan onze paardenvoeders toevoegen zijn zeer klein. (ongeveer het duizendste deel van een procent).

Bij sommige mensen is er enige ongerustheid over de aanwezigheid van E-nummers in het paardenvoer. Echter, een stof kan pas een E-nummer krijgen als hiervan op basis van gedegen onderzoek een dossier voor ingediend is bij de Europese Unie. Als dit dossier aantoont dat het produkt in de bedoelde toepassing veilig is voor mens, dier en milieu, krijgt het pas de goedkeuring van de EU en uiteindelijk dus een E-nummer. Als het in deze toepassing schadelijk voor paarden zou zijn, zouden we het uiteraard nooit gebruiken. De hierboven genoemde E-nummers zien wij dan ook als noodzakelijke én veilige ingrediënten om de kwaliteit en houdbaarheid van onze voeders te waarborgen.

Ik ben ervan overtuigd dat havens goed voer leverd omdat ze gewoon een goede naam hebben. Ik ga de Kentucky-Lite E bestellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 13:52

Maar er zijn ook paardenvoeders die het niet gebruiken, de houdbaarheid dan korter, maar die hebben ook goed voer. Wellicht dan beter, als je de E nummers niet wilt.

Die Kentucky lite heb ik ook gevoerd, idd best mooi spul, niet geplet, maar hele granen en ik vond het jammer dat er weer een hoop in zijn mest terug te vinden was. Hij glom heel erg mooi, dat wel. De vitamine korrels die zijn toegevoegd laten zich wel moeilijk mengen, dus nooit elke dag de zelfde hoeveelheid vitamines/mineralen, wellicht daarom misschien wel te weinig. Mijn DA daarentegen vond het duivenvoer.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 13:57

ja, die melding is hier al vaker langs gekomen.. valt me al op dat 't een standaard verhaaltje is wat woordelijk herhaald wordt tegen ieder die er naar vraagt.
Feit blijft dat die europese goedkeuring niets af doet aan het feit dat het schadelijke stoffen zijn waar niet schadelijke alternatieven voor zijn. Ook gifstoffen hebben een E-nummer, maar het hebben van een E-nummer zegt niks over de schadelijkheid van de betreffende stof. Etoxiquine heeft ook een E-nummer (E324) maar mag voor mensenlijke consumptie al lang niet meer gebruikt worden. Aan BHA (E320) en BHT(E321) zitten voor menselijke consumptie diverse restricties...

Helemaal een merk wat adverteerd met 100% natuurlijk te zijn zou die stoffen dus niet moeten gebruiken... In weze is het misleiding als ze zeggen dat ze 100% natuurlijk zijn. Alleen daarom al ben ik van de Havens af gestapt.. als ze daar over liegen, waarover dan nog meer?

En Vit. E beschermen? Beetje raar als je weet dat Vit. E zelf als antioxidant gebruikt word in voeders die geen chemische antioxidanten gebruiken... zal dus nog wel meevallen met de afbraak van vit. E. Alleen klinkt het zo mooi... "we doen het in belang van uw paard, zodat'ie al z'n vitamientjes binnen krijgt..."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 17:26

Ja, precies, een hoge vitamine E waarde is mooi als anti-oxidant, maar natuurlijk duurder en daarom zullen ze het denk ik ook niet doen. Havens en Pavo hebben een heel groot budget voor marketing en dan lijkt het of ze de besten zijn.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 18:00

Nee, idd zullen ze het daarom niet gebruiken, maar dan moet je niet met onzin informatie komen waarom je't wél gebruikt. En al helemaal niet doen alsof je zo vreselijk puur natuur bezig bent.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 10:51

Puur natuur scoort op het moment. Gewoon een pr verhaal helaas.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 11:04

ja, maar ook een PR verhaal moet waar zijn. Je mag geen dingen zeggen over je product die niet waar zijn. Ik denk dat wanneer je de reclame code commissie hier op wijst dat Havens dat niet meer zo mag zeggen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 11:26

Ik ben niet zo op de hoogte van de herkomst van die stoffen, maar ik weet wel dat natuurlijk iets anders is dan ongevaarlijk....

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:16

Ja uiteraard... als je maar lang genoeg terug voert is alles 'natuurlijk' te noemen. Maar dan nog heb je met 'misleiding' te maken en met wat algemeen als 'natuurlijk' beschouwd wordt.
Eigenlijk wel nieuwsgierig wat de RCC van zoiets zou zeggen...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:18

Haha! ik ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 13:05

Ja maar PR klinkt altijd zo alsof ze gelijk hebben. Even off topic, maar die euroknallers bij de mc donalds, zijn de porties 2 x zo klein als de normale porties, kortom aan het eind van de rit heb je dus 2x zo veel betaald, maar dat heb je niet in de gaten. Een mooi staaltje van goede pr.

Kijk eens naar de prachtige fotoos die havenS en ook pavo gebruiken over de toppers, alsof zij dat voeren, nou misschien omdat ze het gratis krijgen, maar wat er nog meer in de paarden gestopt wordt om die conditie te verkrijgen, vermelden ze niet.

Dan is mij verteld, en eigenlijk wel heel logisch. 1 x per jaar worden de granen geoogst, dus die zijn gewoon een jaar houdbaar. Gaan ze in de zak en wordt er geen E nummers gebruikt, dan is ineens de zak maar 3 maanden houdbaar. Diezelfde granen gaan in een andere zak en dan is die zak 6 maanden houdbaar. De granen worden vaak op de wereldmarkt gekocht en natuurlijk zo goedkoop mogelijk, Havens doet dat ook. Zelf hun graanvelden komt ook voor, ik geloof dat Dodson en Horrel dat doen, maar als hun graanvelden in Engeland zijn, zijn die granen niet van zulke fantastische kwaliteit, want Engeland kent daarvoor te weinig zon. Dus D&H is natuurlijke, geen conserveringsmiddelen, eigen granen van helaas niet uitmuntende kwaliteit, kan niet. Toch een hoogwaardig produkt is, granen van andere landen, dus import. Hoe zit het met de grond aldaar, de bestreidingsmiddelen? Meerdere producenten nemen af van die velden.

Het is een heel moeilijk hanteerbaar iets.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:17

Interessant topic Ja had het nog niet eerder gevonden (ben dressuurprikker Clown ).

Ik zit te kijken naar optimale soort voer voor mijn paard met vooral wat langdurige energie. Merk nu teveel dat hij extreem veel heeft aan het begin en zodra hij dit kwijt is al snel leeg is.
Hij stond op equisanum Kern maar ivm allergische reactie van de winter (lees: allergisch voor alles qua inname van voer!) even geheel van krachtvoer afgehaald en alleen maar hooi en Lucerne van Hartog naast weidegang. Krijgt nu weer Pavo Basic + maar dit is niet ideaal in mijn ogen. Krijgt ook lijnzaad olie standaard in voerbeurt s avonds en regelmatig (zeker niet altijd!) vitaminen bij of soms alleen vloeibare Vitamine E zonder verdere toevoegingen. (ideale weerstand opkikker nadat hij zo ziek is geweest)

Maar lees dat ik daarvan meer kan gegeven en sojaolie dus goede optie is eventueel. -edit- van de olie bedoel ik.

Nu lijkt granenmengsel me wel wat ipv brok. Wat zijn do's en dont's? En wat is aan te raden of juist af te raden? Of is dit niet geschikt voor langdurige energie?
Zal eens bij Cebeco in de buurt informeren voor de lucerne zonder melasse of dat optie voor ons is.
Is van equisanum beste keus kern dan voor ons of zou ik als dresuurgeval Clown ook western kunnen voeren voor hogere vet gehaltes? Haha!

Als je zelf mogelijkheid tot mengen van granen hebt zeker doen, NL-se granen zijn gewoon nagenoeg van goede kwaliteit mits goede zomer. En hebben een van de strengste eisen wat betreft bestrijdingsmiddelen en dergelijke zelfs ten opzichte van andere Europese landen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:27

Ik voer nu al een een jaar uitsluitend granen aan onze paarden ( i.c.m. lucerne, hooi en slobber met sojaolie/vitaminen). De paarden zijn in prima conditie, zowel voor een langere, stevige, buitenrit als de gewone training in de bak. Ze kunnen ook makkelijk eens een dagke zonder werk, staan wel iedere dag buiten. Het mengsel wat wij voeren is tarwe, gerst, mais en haver met een slobber van zemelen en geplette haver. We kopen dit nu kant en klaar gemengd, maar je kan het ook los per zak kopen en dan zelf mengen, dat hebben we eerder gedaan ( mais/ gerst/ blanke en wat zwarte haver). De pensionstal waar onze paaren nu staan voerde het kant en klare mengsel en dat bevalt goed. Deze granen worden in Groningen geteeld, en zijn van prima kwaliteit. Komen dus niet bij een bekende merkleverancier vandaan. Voordeel is dat het qua prijs ook erg aantrekkelijk is.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:40

Wat voer je dan ongeveer gemiddeld op een dag?
Is van ieder paard verschillend maar ik heb geen idee wat nu goede richtlijn is al zal het ook wel uitproberen zijn.

Ze staan zowiezo of op de wei en anders kunnen ze rest van de dag wanneer ze willen in paddock beetje rondlopen (sluit op stal aan).

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:48

Inderdaad verschillend. Onze Lusitano hengst van 5 jaar, stokm. 1.65m, krijgt 3 scheppen graan, 3 x 2 plakken hooi, 2 scheppen Lucerne en 1 schep slobber met een klein kopje olie en vitaminen. Onze 16 maanden oude paint hengst krijgt vrijwel hetzelfde, iets meer hooi, onze 9 jarige Arabier ruin, ca. 1.56m, 2 scheppen graan en een 0,5 schep slobber met iets minder olie, 3x 1,5 plak hooi en 2 schep lucerne.
Ze staan overdag op kaal grasland, waar wel iets te knabbelen valt, maar waar ze zich, gelukkig, niet vet aan kunnen eten.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 14:00

Schep neem ik aan de standaard schep toch dat je bedoeld?
Het schema verschilt nog geeneens zoveel op bepaalde punten.
Voor luzerne zit ik wel stuk hoger op dit moment 3/4 emmer van 10L per dag. Maar op dit moment heeft hij rust en verder alleen hooi 2 plakken en 6/8 uur weidegang op normale wei (lees kort maar niet kaal) ingezaaid met paardenmengsel met wat grofstengeliger gras. En dan nu handje biks voor zijn idee Haha! En met trainen kilo basisbrok per dag. Hij haalt grotendeels energie uit Lucerne heb ik het idee.

Dat vind ik persoonlijk wat minder makkelijk bijsturen, voor effect heb je toch wel 2 dagen nodig wanneer je meer of minder bent gaan voeren.

Krachtvoer zie ik dus eerder als 'extra' dan als bron voor energie. Maar iig bedankt. Maar ze worden er dus niet 'heet' etc van? Dat is toch achterhaald?
Als ik granen ga voeren wel nog vitamines specifiek bij moeten gaan voeren?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 14:12

Wij willen ok meer Lucerne gaan voeren, maar zijn nog even afhankelijk van onze pensionstal. Standaard schep geven we, ca. 800 gram granen is dat.
Biks voeren wij om diverse redenen niet. Van granen worden ze inderdaad niet "heet", ook niet van haver al schijnt zwarte haver wel vrij veel energie te geven. Integendeel door de goede spijsvertering worden de paarden relaxter. Paarden die niet het juiste voer krijgen, bijv. te weinig ruwe stof, vitaminen of teveel verkeerde eiwitten krijgen vaak darm/ lever/ nier klachten en worden daardoor "heet" of eigenlijk gewoon prikkelbaar.
Vitamines zijn wel nodig, wij hebben een en ander met onze DA besproken. Gewoon standaard vitaminen, wij geven nu van Hoveler, in de hoeveelheden die op de verpakking staan. Wij mengen het met de slobber, samen met de olie. Vinden ze heerlijk en op die manier weten we zeker dat alles ook opgegeten wordt, ze likken hun bak ( en mond Haha! ) erbij af.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 14:32

Ik meng het altijd door de lucerne ook met olie, ideaal zeker voor vieze eters Ja

Maar ga in iedergeval eens kijken of ik leverancier hier in de buurt kan vinden (zeeland/west brabant) voor granen en eens een zak uitproberen. Ja

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 20:36

Ik voer nu zo'n 2,5 maand ook pure granen. Koop 4 zakken (blanke gepunte haver, grof gebroken mais, geschoonde gerst en tarwe) en die meng ik zelf in verhouding 1:1:1:1 (gelet op gewicht want gerst is zwaarder dan haver.. is dus qua volume iets kleinere schep). Van dit mengsel krijgt Dot 3 x daags 700 gram (da's 3/4 voerschep... denk dat een hele voerschep wel wat meer dan 800 gram is.. mijn standaard voerschep i.i.g. wel, heb de keukenweegschaal er bij gehad).
Over de granen meng ik 1/3 van de dagelijkse hoeveelheid vitaminen die ze moet hebben (standaard vit. van NAF) en zo'n 60ml maiskiemolie. Dat krijgt ze dus 3 x per dag. Daarnaast hooi (flinke berg, hoeveelheid plakken is weer afhankelijk van de baal, maar komt neer op 2 gemiddelde plakken per voeding.. ook 3 keer per dag) Daarnaast probeer ik er nu bij de laatste voeding Lucerne van Subli in te krijgen... dat gaat nog niet van harte, maar vanochtend was d'r voerbak leeg. Was nog maar zo'n 2 scheppen, maar 't begin is er. Mevrouw moet nl. altijd eerst even testen en bedenken of ze iets wel of niet wil gaan eten. Het is de bedoeling dat ze in de toekomst 's avonds meer lucerne krijgt en wat minder gewoon hooi.
Ik bewaar die lucerne voor de avond omdat 't behoorlijk 'kauwspul' is dus ze daar de tijd voor kan nemen ('t is zowiezo al een langzame eter) en niet bij 't voer weggestuurd word door m'n shet.
Ik heb idd ook het idee dat ze door de granen weer wat relaxter is geworden.. ze was een tijdje terug nogal nerveus en prikkelbaar en dat is weer helemaal over.

Roxannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 21:17

Wij zijn vandaag een aantal Marstall-E zakken gaan halen, het voer ziet er super uit, en nu maar afwachten... ben allang blij dat ik van de brok af ben gestapt, we hebben goed voedings advies gekregen, ik heb het vertrouwen er wel in. De paarden vinden het in ieder geval heerlijk.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 07:58

Wij voeren Mijten Quattro. Dat is een mix speciaal voor quarters, ijslanders, fjorden en haflingers. Laag in het eiwit. Wat me opviel is dat het vet-gehalte vrij hoog is ten opzichte van andere soorten voer, 5.5%. Naast de Quattro krijgen ze maïsvlokken, zonnebloemolie en natuurlijk hooi. Lucerne geven we alleen aan het veulen en de jaarling. Ik heb begrepen dat daar nogal veel eiwit in zit?

Kent iemand van jullie Mijten? Het wordt bij ons op stal geleverd, dus dat is wel makkelijk. Info op www.mijten.be

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 08:46

Ik heb Mijten nu een jaar gevoerd en op een een of andere manier ben ik niet meer zo tevreden. Ik vind de mix er niet zo goed meer uit zien, de granen wat verstoffigd en mijn paard is na een stress periode 4 maanden geleden behoorlijk afgevallen. Ooit hield ik hem mooi op gewicht met Mijten, nu krijg ik het er dus niet aan.

Volledig tegen mijn principes in heb ik gisteren maar een zak brok van subli gehaald en even de webpagina van Marstall bekeken. Dat ziet er goed uit. Iemand die in de buurt van Den Bosch een dealer van Marstall weet te zitten?? Ga ik dat eens proberen. Voedingsadvies lijkt mij ook wel nuttig.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 08:50

Had jij ook de Quattro mix dan? Het ziet er tot nu toe goed uit en het ruikt ook lekker. De paardjes vinden het heerlijk.