[WN] De leeftijd van het zadelmak maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vikki

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:17

Ik kom ook weer even neuzen in het topic... inmiddels is Clip 4 jaar, 1 maand en 16 dagen... en ik denk dat er over ongeveer een week of 2 voor het eerst iemand op zal zitten. Sinds januari dit jaar is wel het voorbereidend werk begonnen dus longeerwerk, zadel op zijn rug, hoofdstelletje etc. kent hij allemaal wel.

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 16:16

madelief schreef:
Mijn paard was 14 maanden toen hij zadel mak werd gemaakt.hij is daarna gedoseerd getraind, hij liep met17 maanden zijn eeste wedstrijd,en dat ging prima,dus wat is te vroeg beginnen!als je het maar met beleid doet!

Tuurlijk, en wanneer jouw kind 2 is kan ie naar de kleutrerschool en op z'n 3e naar de basisschool en tegen de tijd dat ie 8 is naar de universiteit....als je het maar goed begeleid/doseert of niet dan? Kind zijn? ach, dat kan ie later wel als ie oud is...en uitrusten doet ie maar als ie dood is.....dan ligt ie toch al.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 16:18

Nu heb je het nog over geestelijke belasting, Iksi.....
Zij praat over lichamelijke belasting...... Huilen

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 16:25

vera schreef:

Waarbij ik aan wil tekenen dat lichamelijke belasting bij een jong paard ook een emotionele belasting inhoudt...maar ja...wanneer je als eigenaar niet over geestelijke vermogens beschikt ......
Ik mis (behoudens wanneer ik er overheen gelezen mocht hebben) in deze hele discussie het woord "spelen". Verdiep je nu eens in de leef- en belevingswereld van een paard en ga dan eens spelenderwijs aan het werk. En neem daar nou eens 4 jaar de tijd voor. Waar komt toch bij zo velen die schijnbaar onweerstaanbare behoefte vandaan om een paard op 2, of van mijn part op 3-jarige leeftijd, al fysiek en emotioneel te gaan belasten? Flikker dat ego nou eens op de vuilnisbelt en ga gewoon lekker spelen met zo'n jong ding. En wat je spelenderwijs allemaal aan kunt leren op een manier die het paard als prettig ervaart is geweldig. En daar pluk je later de vruchten van.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 18:17

vera schreef:

oke.

Laat jou kind op z'n 2e gelijk stofzuigen zodat hij op zijn 4e het hele huishouden kan doen. Leer hem wat tuinieren op zijn 6e
Dan kan ie vervolgens als hij 10 is stratenmaker worden Clown

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 23:53

Yvonniej schreef:
vera schreef:

oke.

Laat jou kind op z'n 2e gelijk stofzuigen zodat hij op zijn 4e het hele huishouden kan doen. Leer hem wat tuinieren op zijn 6e
Dan kan ie vervolgens als hij 10 is stratenmaker worden Clown

En we weten allemaal hoe het met stratenmakers afloopt....die zijn voor hun 50ste versleten.... Clown

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 08:43

iski schreef:
madelief schreef:
Mijn paard was 14 maanden toen hij zadel mak werd gemaakt.hij is daarna gedoseerd getraind, hij liep met17 maanden zijn eeste wedstrijd,en dat ging prima,dus wat is te vroeg beginnen!als je het maar met beleid doet!

Tuurlijk, en wanneer jouw kind 2 is kan ie naar de kleutrerschool en op z'n 3e naar de basisschool en tegen de tijd dat ie 8 is naar de universiteit....als je het maar goed begeleid/doseert of niet dan? Kind zijn? ach, dat kan ie later wel als ie oud is...en uitrusten doet ie maar als ie dood is.....dan ligt ie toch al.

Ik mag toch wel hopen dat Madelief een grapje maakt he... Scheve mond Want als dat geen grapje (niet erg grappig trouwens) is... Lips are sealed

@iski; wat versta jij onder 'spelen' met je paard... ? Ik denk nl. dat wij wel spelenderwijs met Clips bezig zijn gegaan, maar ik ben benieuwd hoe jij 'spelen met je paard' ziet Lachen .

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 08:19

vikki schreef:
@iski; wat versta jij onder 'spelen' met je paard... ? Ik denk nl. dat wij wel spelenderwijs met Clips bezig zijn gegaan, maar ik ben benieuwd hoe jij 'spelen met je paard' ziet Lachen .

Dat is een goede maar ook lastig te beantwoorden vraag. Ik heb er dus evenover na moeten denken. De valkuil met vragen is dat je voorbeelden gaat stellen in je antwoord. En op die voorbeelden wordt dan weer ingehaakt door ze of te onderschrijven of af te vallen. En op die manier is er, ook hier op bokt, al menigmaal een goede discussie vervallen tot gehakketak. Ik ga het dus anders omschrijven.

Spelen is altijd leren. Homo Ludens en Homo Etudes gaan hand in hand. Daar waar het leren voorop staat, doelstelling en uitgangspunt geworden is, houdt het spelen op.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 14:31

Voor mij is "spelen met je paard" dingen doen met je paard waar ze duidelijk lol in hebben. Die ze ook snappen vanuit hun eigen bij de soort passend spelgedrag. Dat kun je uitbouwen naar spel wat niet direct bij paarden hoort. Zo vindt mijn paard voetballen een geweldig spel. Net als dat ik in de bak sta en voor haar spring.. zij draait dan om met een Ieeee en een bokje en duidelijk veel lol. Het belangrijkste is dat je daarbij ook je eigen veiligheid wel in de gaten houdt overigens. Paarden spelen soms hardhandiger.

Vanuit dat spelen leren ze altijd (zie antwoord Iski). Of ze nu jong of ouder zijn. Spel (of leren) moet leuk en uitnodigend zijn en bij dieren ook een passende POSITIEVE incentive hebben.

Dat soort spel vind ik de basis van zadelmak maken en die begint al bij een veulen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 15:24

Bloos ben ik weer met mijn vraag? In dit topic gaat het toch over het zadelmak maken met daaraan de leeftijd gekoppeld. Het moment supreme en niet over de voorbereidende fase. Ik kan mijn paard nog zo "spelender- parrelli-nh-achtige wijze voorbereiden het uiteindelijke bereiden zou ik dan niet eerder doen dan dat geldvretertje de leeftijd van 6 a 7 jaar heeft bereikt. Vingers aflikken

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 15:26

Het voorbereiden heeft alles te maken met het uiteindelijke zadelmak maken.
Maareh, jij berijdt? ze dus niet voor hun 6 a 7e?
Dan begrijp ik je profiel zeker niet...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 15:29

Nou zes of zeven vind ik persoonlijk wel aan de late kant.
Wiz is nu ruim drie (hij is van 1 mei) en daar ga ik binnenkort op zitten.
Ik heb wel gewacht tot hij goed op dikte was, want hij kwam te schraal de winter uit. Dus nu echt beginnen en dan zo in augustus september er echt op. Nu de dubbele lijnen eerst wat bevestigen en even wachten tot hij klaar is met eerste puberen.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 15:29

mehlika schreef:

'Binnenkort' is natuurlijk een rekbaar begrip Tong uitsteken

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 15:30

WB binnenkort staat bij mij.. en ik wacht niet tot ze zes zijn

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 09:37

mehlika schreef:

Beleren betekent niet voor iedereen meteen berijden he... Knipoog

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 09:56

Er staat toch echt : bereiden Knipoog tja,kan een tikfout zijn en iets heel anders betekenen.... Waarom denk je dat er een vraagteken??? achterstaat?

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 10:25

mehlika schreef:
Er staat toch echt : bereiden Knipoog tja,kan een tikfout zijn en iets heel anders betekenen.... Waarom denk je dat er een vraagteken??? achterstaat?

Hmmmm, ik lees beleren in het profiel... misschien is het aangepast? Bereiden zou idd ook wel sneu zijn eigenlijk he... Haha!

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 10:26

Hahaha, kan heeeel lekker zijn Knipoog

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 11:21

Oke…ik moet het toch even kwijt… gisteren (03/08/2006) is Eclipse (geboren 09/06/2002) voor de allerallereerste keer bereden!!! En braaf dat hij was!!! Eclipse is een ster! Haha! Zijn eerste 5 minuten onder de “man” (vrouw dus eigenlijk) en hij heeft zich geweldig –en stoer- gedragen, helemaal super zo braaf als hij zijn rondjes stapte en draafde. Ik ben zo trots op mijn jonge mannetje. Go jij! Go jij!

*Oeps... tikfoutje... Bloos!
Laatst bijgewerkt door vikki op 04-08-06 11:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 11:22

Citaat:
geboren 09/06/2006

Verward ?????????????

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 11:31

Wranglerbutt schreef:
Citaat:
geboren 09/06/2006

Verward ?????????????

Oeps... tikfoutje gelukkig... geboren 09/06/2002 Haha!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 11:49

Haha!

kijenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 13:33

Toen ik mijn paard kocht was hij 2 jaar en 3 maand en al onder zadel... Ik heb hem laten keuren, en wat bleek? Zijn rechter voorknie was ontstoken. Volgens de veearts zou 't met rust wel goedkomen. Ik heb hem gekocht (dom misschien, maar liefde op 't eerste gezicht). Hij heeft niet op stalrust gestaan zoals de veearts adviseerde maar gewoon met een vriendje buiten op de wei/in paddock. Bereden heb ik 'm uiteraard niet meer tot hij opnieuw gekeurd was, én 3 was. Wel hebben we veel grondwerk gedaan, paraplu's, ballen, plastiek, alles wat eng kon zijn hebben we gehad, clickertraining, wandelingen aan de hand door bos en langs weg,noem maar op. Op stal heb ik vaak spottende opmerkingen gekregen dat ik meer speelde dan echt werkte met 'm maar hij was echt nog jong in zijn hoofd, dus deed ik lekker mijn ding. Nu zijn we een 3-tal maanden rustig opnieuw begonnen onder zadel(nooit langer dan een half uur, 3 à 4 keer per week, met af en toe een week niet rijden tussendoor). Onze band kan niet stuk en hij doet het super! Al wil ik niet denken aan wat er van hem geworden was als iemand anders hem gekocht had en doorgereden met zijn gekwetste knie...
(Ik ben liefhebber, geen wedstrijd-fanatiekeling trouwens)

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 19:34

Ik ben ook een liefhebber en een wedstrijdfantiekeling...Onze paint merrie is nu 3 jaar en 1,5 maand en is 6 keer onder het zadel geweest. Ze pakt het, na de eerste keer een misser, super goed op. Stap, draaft en galoppeerd al door de bak. Maar dit alles niet langer als een kwartiertje om de dag. Nu heeft ze 1,5 week rust gehad en gaan we straks weer lekker rustig verder. Maar als ze na een kwartiertje braaf rond heeft gelopen is ze klaar.
Straks gaat ze mee op buitenritjes om haar zo op eigen benen te leren lopen en lekker lange rechte stukken te lopen
We nemen er voldoende tijd voor om haar zover te krijgen dat wij, als wel wedstrijdfanatiekelingen, haar mee kunnen nemen op wedstrijd.

slidingpep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 14:33

Waarom met 2 jaar al zadelmak maken?? Wij fokken Quarterhorses en hebben nu 5 ruim 2 jarige hengsten staan. Allemaal heel verschillend van type. Wat we doen is grondwerk en werken volgens Monty Roberts. Ze krijgen een zadeltje op en een meisje van 14 zit erop tot ze zich ontspannen rond laten rijden. We hebben het hier over 4 x per week ong. 20 minuten werk. Ze staan in de kudde maar staan iedere keer uit te kijken of we ze mischien komen halen. Ze vinden het dus ook gewoon leuk!! Klaar is klaar en we laten ze verder in de groep tot ze 3 zijn. Buiten dat ze het ook duidelijk leuk vinden is er geen verzet. Ik kocht een groene 4 jarige en ben er 2 mnd mee aan het vechten geweest omdat hij al veel te sterk was. Bijkomend is ook dat wij de paarden verkopen. Komt er iemand kijken voor een 2 jarige vinden ze het vreemd dat er al een zadeltje op geweest is en is er veel kritiek. Komen er mensen kijken voor een 3 jarige dan moeten alle knoppen erop zitten anders vinden ze dat vreemd??!! Boos!
wanneer doe je het dan goed??
Ik heb een paar jaar op Duindicht meegelopen en inderdaad worden volbloeds al op 1 1/2 jarige leeftijd ingereden en op 2 jarige leeftijd gestart. Het blijkt toch dat de ontwikkeling van dit soort paarden sneller gaat dan een doorsnee paard en dat je het eigenlijk niet kunt vergelijken. Het gros van de volbloeds bereikt toch een respectabele leeftijd en volgens mij geldt dat voor de Quarters ook. Als mensen hun paard maar "lezen". En daar schort het toch wel vaak aan vind ik.