[WN] western versus "engels"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 18:30

En nou weet ik dus helemaal niet meer hoe ik mijn hobby cq sport aan een leek moet uitleggen.
Hobbelen op een paard met een zadel er op dat een knop heeft in een spijkerbroek en ik lijk niet op John Wayne....... Ach gut oh...en met koeien spelen doen we ook niet.......

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 18:30

Ik ga eten, jullie vechten het maar uit. Até logo!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 18:34

van mij mag je western rijden, of amerikaans, als je de rest maar geen engels noemt. Laat dat dan maar aan de amerikanen over die blijkbaar nooit verder hebben gedacht. Ze zitten nog steeds op een eiland. Ik ken een amerikaan die denkt dat Europa een land is. Nou jij weer. Oef, nu gaan jullie me vast verwijten dat ik anti-amerikaans ben, boehoe. Ik ga echt eten hoor, ik moet hier weggggg!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 18:39

Zo ken ik Nederlanders die denken dat heel de VS uit Texas bestaat, wil dat meteen zeggen dat Nederlanders niet verder denken?

Weet je wat, noem jij het nou maar "anders" rijden, dat is voor jou kennelijk prettiger. Persoonlijk blijf ik gewoon "engels" zeggen wanneer het me uitkomt, maar zal over het algemeen hetgeen noemen waar ik het over heb, dus Dressuur, Springen, Endurance, Pleasure, Reining, enz enz.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 19:05

Je doet maar, ik maak me er allang niet druk meer om, jullie moeten het in Nederland met elkaar uitvechten, ik zit in Portugal en hier bestaan die Amerikaanse disciplines niet eens. Gaat op zijn Portugees en het heet gewoon lenigheidsproef of bruikbaarheidsproef...

Wil even terugkomen op het Penny gebeuren, natuurlijk weten ze daar heus wel dat ik het niet met het concept eens ben.
Ik mocht niet over stierenvechters paarden schrijven (en het ging niet eens over het stierenvechten zelf) en dan krijg je dus dat kinderen de raarste ideeën ontwikkelen, kijk maar eens bij die verhuisde stierenvechterstopic. Wat ik daar tegenkwam! Het is beter om de waarheid te kennen!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 19:08

En de amerikanen HEBBEN toch ook niet verder gedacht? het heet toch nog steeds engels rijden terwijl de engelsen het niet hebben uitgevonden.
Daarom ben ik voor NH. Dat komt uit de oertijd. Daar kan niemand over twisten tenzij je wilt beweren dat Monty Roberts het heeft uitgevonden, want dan dan ik in mijn eentje tien pagina´s vullen!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 19:11

Maar de Engelsen hebben het wel naar de VS gebracht, dus logisch dat ze het zo noemen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 19:16

Ja dat heb ik inmiddels geleerd. Okee, het is logish dat zij het zo noemen, maar waarom noemen jullie het in Nederland zo, want daar hebben de engelsen het andere rijden toch niet geintroduceerd? Nou ja, het is natuurlijk gewoon een term, ik begin het heus wel een beetje te zien. Daarom ben ik zo blij dat ik het toch op touw heb gezet. Er is wederzijds naedacht over het hoe en waarom, er is begrip gekweekt...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 19:29

Wij nemen qua Western graag over wat de Amerikanen doen Cool dus hebben we de term engels maar zo gelaten

Niemand scheen zich er aan te storen, tot 11 blz terug Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 19:32

Misschien komt dat omdat de rest ook denkt dat de engelsen zo´n beetje het rijden hebben uitgevonden?????

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 19:33

Ik denk dat de meeste 'andere' rijders dat ook nog denken Haha!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 19:35

Misschien een Pol op VMR zetten met waar denken jullie dat het dressuur rijden vandaan komt???

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 19:39

Idee...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 19:45

Persoonlijk denk ik dat hèt paardrijden op meerdere plaatsen ter wereld zo'n beetje tegelijkertijd is "uitgevonden" dus zouden eigenlijk alle topografische namen verkeerd zijn! Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-04 19:59

Je hebt natuurlijk gelijk, daarom heb ik de vraag even anders gesteld. Het is nu:Waar denk je dat de rijkunst zoals we dat op maneges leren, ontwikkeld is. En ze hebben de keuze voor "anders" dan de landen en volken die genoemd worden. Toch stof tot nadenken. en kijken hoevaak engeland eruit komt. Want daar gaat stiekum toch om..
Goh, helemaal geen reacties op monty Roberts, gelukkig..

Reiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 07:39

Tuurlijk geen reacties op Monty Roberts, die steelt een techniek van echte paardemensen en gaat dan verkondigen dat het zijn theorie is, pfff, geef mij dan maar Pat Parelli, die erkent steeds weer dat ie z'n kennis aan vele anderen , en vooral aan het paard te danken heeft !

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 07:57

imo is het volgende gebeurt. Vroegah reed iedereen zonder zadel of de ridders in een zwaar zadel, en de rijke in een comfortabel zadel. Toen de paarden ook ingezet werden voor het hoedden van vee werd het zadel aangepast aan de arbeid..... bijvoorbeeld in zuid europa en het westen van America. Daar komt in mijn ogen de term western vandaan. Ondertussen werd in Engeland het zadel steeds verfijnd (voor de rijken dan wel te verstaan he) Het verschil in rijden/gebruik en optoming van paarden werd zo groot dat er een tweedeling is ontstaan tussen western (werken met het paard) en Engels (spelen met je paard) Engels is een goed gekozen term omdat in Engeland deze ontwikkeling heeft doorgezet

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 08:35

Pppffff, heb even geen tijd gehad en zitten jullie al op pagina 11!!!!!
Heb het niet allemaal doorgeworsteld hoor......zitten we nog steeds op hetzelfde onderwerp?? Verward

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 08:43

Ligt eraan waar je op zit Haha! Een westernzadel of een uhm 'ander' zadel?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 09:01

sflj schreef:
Banketletter! (ofzoiets)

Banketstaaf dus *LOL*

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 09:01

vera schreef:
Pppffff, heb even geen tijd gehad en zitten jullie al op pagina 11!!!!!
Heb het niet allemaal doorgeworsteld hoor......zitten we nog steeds op hetzelfde onderwerp?? Verward

Als je met 'onderwerp' een paard bedoelt; ja! We zijn er alleen nog niet uit hoe we het gaan noemen. Suggesties blijven welkom, graag per pb aan Lusi. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 09:06

Laat ik nou een briljant idee hebben
Zullen we voortaan gewoon zeggen dat we PAARD rijden?
Haha!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-04 09:08

sflj schreef:
Als je met 'onderwerp' een paard bedoelt; ja! We zijn er alleen nog niet uit hoe we het gaan noemen. Suggesties blijven welkom, graag per pb aan Lusi. Haha!

Waarom per PB?

Asciugamano

Sonja schreef:
Laat ik nou een briljant idee hebben
Zullen we voortaan gewoon zeggen dat we PAARD rijden?
Haha!

Tjee, ik ben onder de indruk, Sonja! HOEOEOEOEOEOE kom je er op? OK dan!

Romkabouter

Dat zei ik op blz 3 ook al