[WN] Boomloos western zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 22:18

Josefien schreef:
ik vind de BM eigenlijk wel mooier dan de Barefoot Bloos! Meer western..Wat kost de BM eigenlijk? De Barefoot is 775 euro alles inclusief

ik was voor mijn BM 1155 dollar kwijt....
ik heb een Basic Trail Rider
Extra's: overtrokken met enduranceleer, knop met zilveren plaatje, fenders 1 inch naar achter

Aan de deur moest ik ook nog een kleine 350 euro betalen... verzendkosten binnen NL, invoerrechten, btw, inklaringskosten

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 22:28

die weerstand bedoel ik dus inderdaad bij het gaan rijden met een boomzadel na een boomlooszadel. Ik zelf zou uiteindelijk naar een westernzadel willen met boom, gewoonweg omdat ik die mooier vind. De westernbarefoot vind ik ook een mooi zadel hoor daar niet van. Ik ben dus een beetje aan het twijfelen wat die overgang te weeg kan brengen. Vraag me af of die "belemmering" van de spieren niet te vermijden is met een goed passend zadel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 08:03

Ik hoor vaak dat mensen de BM niet mooi vinden of geen echt westernzadel. Nu valt er over smaak niet te twisten, maar ik zie echt niet wat er zo on-western aan een BM is ??
Afbeelding..Afbeelding
Sommige dingen zien er wat anders uit, maar daar is de konstruktie ook totaal anders voor.

cheveo schreef:
Vraag me af of die "belemmering" van de spieren niet te vermijden is met een goed passend zadel.

Die is te vermijden, maar dan heb je kans dat je bij een jong paard of een paard wat goed in training gaat na elke paar maanden een ander zadel nodig hebt. Denk je 'dat is onzin' dan kun je dus al bezig zijn je paard te hinderen en zal de spiermassa stoppen in zijn ontwikkeling. Ben je er helemaal doof voor dan kan er spieratrofie ontstaan.

En wat te denken van het verschil in winter en zomer, de meeste paarden hebben dan een heel andere omvang en dan heb ik het nog niet eens over een drachtige merrie waar tot een redelijke termijn op doorgereden wordt.

Ik zeg niet dat een zadel met boom zoveel slechter is dan zonder, maar wel dat die boomloze dingen niet voor niets zijn uitgevonden. Er is kennelijk een behoefte die door andere zadels niet verholpen kan worden.
Als er geen markt voor zou zijn dan had het merk al niet zolang bestaan.

Het is logisch dat mensen wantrouwig zijn naar iets nieuws, 'wat de boer niet kent...etc" Haha!
Maar ook in het westerngebeuren staat de tijd niet stil en zijn er nieuwe ontwikkelingen, jammer genoeg worden deze in het wereldje maar mondjesmaat geaccepteerd omdat men nog zo hangt naar 'the good old days'.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 11:11

Sugarmiss schreef:
Maar ook in het westerngebeuren staat de tijd niet stil en zijn er nieuwe ontwikkelingen, jammer genoeg worden deze in het wereldje maar mondjesmaat geaccepteerd omdat men nog zo hangt naar 'the good old days'.

jaaaa... Haha! terug naar de tijd dat we hier allemaal nog rondreden met koeien aan een lasso vast aan het zadel ......waar ís die tijd toch gebleven hé Haha! Tong uitsteken !

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 11:15

SmithsGirl schreef:
ik was voor mijn BM 1155 dollar kwijt....
ik heb een Basic Trail Rider
Extra's: overtrokken met enduranceleer, knop met zilveren plaatje, fenders 1 inch naar achterAan de deur moest ik ook nog een kleine 350 euro betalen... verzendkosten binnen NL, invoerrechten, btw, inklaringskosten

jouw fenders staan dan nog extra naar áchter? en ik vond op de foto's van jouw zadel+paard al dat je voeten zo dicht bij zijn ellebogen zaten? daar snap ik nu niks van Verward ?

ben je dan in totaal trouwens 1155 plús 350 euro kwijt?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 18:57

Ingeo: Dat komt denk ik omdat ik de hulpen voor de Spaanse Pas gaf... of omdat ik tijdens het racen nogal zat te etteren met mijn balans.... (en op stand-foto's zit ik onderuit gezakt... volg je het nog?)

en JA.. ik heb de 350 bovenop de prijs van het zadel moeten betalen

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 19:03

Ik heb het boekje binnengekregen van PODIUM.
En de "reiner" ziet er uit als een gewoon westernzadel. Iemand ervaring hiermee?????

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 19:56

SmithsGirl schreef:
Ingeo: Dat komt denk ik omdat ik de hulpen voor de Spaanse Pas gaf... of omdat ik tijdens het racen nogal zat te etteren met mijn balans.... (en op stand-foto's zit ik onderuit gezakt... volg je het nog?)

en JA.. ik heb de 350 bovenop de prijs van het zadel moeten betalen

ja hoor, ik volg nog *LOL* ! verklaart al heel wat Haha! .

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 19:59

Haha!

Ik probeer iemand te vinden die serieuse rijfoto's wil maken... dan zal ik ook foto's plaatsen... ziet er (hoop ik) heel anders uit...

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 16:29

wie kan mij vertellen hoe ik de seat size uitreken van de BM ik snap dat niet met die inches ,lengte ,gewicht breedte. Blond

en ligt het nou aan mij ,maar is er niks of weinig verschil in de modellen,trail,reining etc?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 17:49

http://www.sportsaddle.com/noflash/lear ... g_size.htm
Je meet de omvang van je bovenbeen en deelt dit door 2.54, dat vul je in bij de calculator samen met je lengte en gewicht: ft (feet) = ong 30 cm, in (inch) = 2,54 cm, lb (lubs/pound) = 0,45 kg.
De calculator berekend dan de maat die je nodig hebt. Maar dat is heel persoonlijk. Bij mij kwam er 15.1/2 uit terwijl ik in een 15 gezeten heb en die voelde ruim genoeg aan. De ene persoon zit graag ruim en de ander zit graag wat 'krapper'.
Het is ook afhankelijk van het type zadel wat je kiest. Ook al zit er niet veel verschil in de modellen, bij de barrel-modellen zijn de fork en de cantle ten opzichte van elkaar iets rechterop gezet. Daardoor kunnen deze modellen iets kleiner uitvallen als een Trailmodel.

Verder moet je ook rekening houden met de bouw van je paard. Heeft die een holle rug dan zal het zadel meer buigen en de fork en cantle dus meer naar elkaar toekomen dan bij een paard met een rechte vlakke rug.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 15:26

THANX!!! OK dan!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 17:25

Grappig : nu de boomloze (test) zadels inmiddels een paar weekjes meedraaien , hoor ik al een paar keer van mensen dat die vouw in hun zitting weg is getrokken ! OK dan!

Doordat het materiaal soepeler gaat worden komt het weer strak te staan blijkbaar. In Duitsland ervaren ze hetzelfde

Dus dat is dan wel weer positief.

Ik hoop natuurlijk dat ze TOCH die zittingen gaan doorstikken...
**
Dat zijn nog gladde seatsavers , maar ik krijg er 1 doorgestikte seatsaver bij om eens te bekijken , dus ben wel nieuwsgierig daarnaar Lachen

[edit SM ** = commerciele uitlatingen verwijderd]

Francisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 07:54

Nou, ik had dit topic nog niet gevolgd, maar heb nu globaal even een en ander doorgelezen Lachen . Ik heb namelijk nieuwe kennissen ontmoet en zij hebben me gevraagd of ik binnenkort een boomloos zadel wil testen en daarna een testrapport van maken (volgens mij is dat een starttrek Western, maar dat weet ik niet helemaal zeker). Ik vind dit wel heel leuk en ben erg benieuwd. Ik ben ook erg benieuwd hoe Brio hierop reageert Haha!
Boomloze zadels zijn trouwens ook te zien op: www.trekkingsaddles-webshop.com

santerra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 07:57

Hoe veel centimeters is het zadel in z'n geheel ?

M'n paardje is tussen d'r schouder en die soort kruin, 50-55 cm.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 10:10

@Francisca: ik zie op die site geen boomloze zadels staan, welke bedoel je ?

@santerra: het maakt niet uit hoe breed je paard is, een boomloos zadel vormt zich naar je paard en op een paar hele brede paarden na past het dus haast altijd.

santerra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 18:51

Sugermiss, effe goed lezen hé.
Ik wist niet dat ze aan de ene kant een schouder hebben, en aan de andere kant een soort kruin....

Ik bedoel de lengte van het zadel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 19:03

Ik denk dat de lengte afhankelijk is van je zittingmaat. Een zadel van 14" zal dus korter zijn dan een zadel van 17".

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 22:04

O wacht effe , ik heb eindelijk door wat je bedoelt santerra , die kruin bij de heup !

santerra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:05

Jaaaa... *LOL*

Wist ook niet hoe dat anders heet, hoe noemen jullie dat ?

santerra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:08

Maar bij de western barefoot heb je toch alleen maat 1 en 2 ?

Ik wil graag zo'n zadel, maar als hij te groot is, zal ik aan de gewone barefoot moeten...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:10

De western heeft alleen maat 2, de 'gewone' heeft 2 maten.
Misschien kun je beter even met Pmarena PB'en, due kan je alles vertellen over de lengte van de verschillende soorten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:28

Gewone maat 1 is over de ruggegraat ongeveer 53 cm ,
maat 2 en Western zijn een 58 - 60 cm.

Kun je de BM eigenlijk korter krijgen SM ,
terwijl je toch nog een 15 , liefst 16 inch zitting overhoudt ?

Of doen ze alleen de voorkant op maat maken en is de basis van de rest standaard zeg maar ? Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:43

Ik zou het eerlijk gezegd niet weten, zou ik eens over moeten mailen. het lijkt mij er alleen niet mooier op worden als je van de achterkant iets af zou halen. Het zadel moet ook qua model een beetje in balans zijn Haha!

Aline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:47

Sugarmiss schreef:
@Francisca: ik zie op die site geen boomloze zadels staan, welke bedoel je ?

Ik antwoord maar even voor Francisca .
Ik ben hier anders ook nooit, maar was nu toevallig even tussen de boomloze berichtjes aan het snuffelen Knipoog
De Startrekk staat inderdaad nog niet vermeld op de site bij TrekkingSaddles. Is ook net nieuw!
Maar je kunt ze wel al bij hen bestellen.
Sterker nog, ik heb gisteren de 'gewone' Startrekk gezien en even mogen voelen op mijn paardje. Ik ben onder de indruk... Vingers aflikken
De westernuitvoering krijgen ze ook!
Je kunt ze gewoon even mailen voor vragen *
{edit SM; mailadres mag per PB]