[WN] kwaliteit van de quarterhorse is erg bedroevend ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: kwaliteit van de quarterhorse is erg bedroevend ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:17

Als een paard orthopedisch beslag heeft en hij functioneerd hier goed mee dan hoef je hem toch niet daarvoor te laten staan?
Ik ken zat paarden die al jaren op speciale ijzers rond lopen en het prima doen!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:58

Je begint wel met een flinke, tweemaandelijkse, kostenpost (naast twee van onze andere paarden die ook rondom op ijzers moeten staan)! Ik zou mijn paard er uiteraard niet voor wegdoen, maar er een kopen vind ik een ander verhaal.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 07:34

Ik zou geen paard kopen wat op orthopedisch beslag staat. Je begint al met een probleem. Meestal zijn dit ook tijdelijke oplossingen, die niet altijd blijven helpen. Nee, ik wil gewoon starten met een gezond dier. Als ik het dan later zélf op speciaal beslag moet zetten, dan is dat maar zo, maar ik zou er zo direct geen kopen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 07:40

rapido schreef:
Als een paard orthopedisch beslag heeft en hij functioneerd hier goed mee dan hoef je hem toch niet daarvoor te laten staan?

Jij zou een paard kopen waarvan je al weet dat ie niet goed is?
Vreemde gedachtengang, ik denk dat je de enige bent :D

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 09:06

Romkabouter schreef:
rapido schreef:
Als een paard orthopedisch beslag heeft en hij functioneert hier goed mee dan hoef je hem toch niet daarvoor te laten staan?

Ik zou ook liever niet beginnen met een probleem.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 09:25

sevke schreef:
Ja, dat zei hij. Omdat er bij quarters inderdaad dikwijls met dezelfde bloedlijnen gefokt wordt, heel dikwijls ook inteelt. Ze kijken totaal niet naar de conformatie van het paard, meestal enkel naar de prestaties van de hengst. Er worden ook vaak merries gebruikt met een default. Merrie heeft arthrose en kan niet meer dienen voor de sport ? Leuke bloedlijn, dus we maken er een fokmerrie van. Komt daar dan nog bij- en dit zullen vele quarterliefhebbers niet graag horen - dat er met om het even welke hengt mag gefokt worden. Er bestaat niet zoiets als een hengstenkeuring, dus hengsten die slechte rx'en hebben, mogen perfect in de dekdienst. Niemand stelt zich er vragen bij, want : ja, hij heeft een mooi papier en ja, hij heeft als driejarige toch maar mooi gescoord op de futurities. Dat hij op zijn vijfde uit de sport is verdwenen, daar stelt niemand zich vragen bij. We willen nl allemaal dat ene echt goede futuritypaard fokken, nietwaar ?
Het zou voor de sport niet slecht zijn, moesten ze minstens een medische keuring verplichten vooraleer een hengst in de dekdienst mag komen. Maar dat mag je niet te luid roepen in de westernwereld, want veel acieve en veelgevraagde hengsten zouden stilletjes in de coulissen verdwijnen.
Ook de futurities zelf zijn omstreden. Om op ietwat niveau mee te bollen kun je niet anders dan starten met een achttienmaander. En draai en keer het hoe je wilt, dit blijft een veulen ! Bovendien verwachten wij van onze dieren dat ze op drie jaar een ZZ dressuurproef rijden, met vliegende wissels en galoppirrouettes. Een warmbloed hoeft dit maar te kunnen als hij tien jaar is, of zo ! Die extremebelasting op jonge leeftijd heeft zijn weerslag, daar kunnen we niet omheen.
En we doen er allemaal aan mee, ikzelf ook. Je moet wel, want het systeem is nu eenmaal zo !

De belangrijkste rede dat Warmbloeds(kwpn) tegenwoordig veel minder HKO en spat hebben is dat er al ruim 30 jaar op geselecteerd wordt. Een hengst met slechte straalbenen en of spat wordt niet toegelaten tot de dekdienst. Het gaat langzaam want de merries kunnen niet geweigert worden maar het werpt z'n vruchten af. Ten opzichte van voor deze selectie zijn er echt heel veel minder paarden die hier op afgekeurt worden. Het selectie programma was zo succesvol dat andere stamboeken het zijn gaan overnemen.

Op dit moment wordt er steeds meer naar OC/OCD gekeken maar dat blijkt een moeilijk verhaal.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:16

Het keuren van hengsten ( en merries) voor de fok kan handig zijn, maar er worden op die manier ook hele rassen naar de kl*te geholpen. Wij hebben een Paint hengst en een Lusitano hengst. Bij de laatste worden zowel merries als hengsten gekeurd ( overigens alleen op type/ gangen en hengsten op sperma). NU heeft het APSL ( Wereld Lusitano stamboek) zich in het hoofd geprint dat het type paard meer "dressuur" type moet worden. Gevolg, hele goede paarden die een paar jaar geleden nog bovenaan stonden en veel punten kregen worden nu laag geplaatst. Gevolg het "oude" barokke type gaat verdwijnen terwijl daar nog steeds vraag naar is. Hetzelfde is gebeurt met het Friese paard, de Fell Pony, de Gelder en Groninger, etc. Niet alleen zijn de mooie oude types weg er zijn ook ziektes ingefokt door het enorm verkleinen van de genen poel door het zo selectief bezig zijn.
Ook bij de KWPN'rs lopen te veel paarden rond met problemen, misschien dat HKO langzaam opgelost wordt ( al heb ik mijn twijfels over de pure erfelijkheid daarvan) er lopen daar ook veel paarden met vage problemen en karakters die je niet wil zien.
Bij het fokken is nadenken belangrijk maar de opfok van de veulens net zo; teveel veulens groeien slecht op in de vorm van te weinig beweging, verkeerd voer en "last but not least" veel te vroeg afspenen ( soms al met 120 dagen!). Daardoor missen ze belangrijke bouwstoffen die in de moedermelk zitten en dat geeft op latere leeftijd allerlei problemen in botten,. spieren en pezen.
Keuren op gezondheid, erfelijke gebreken, etc lijkt me een prima optie maar in vredesnaam laat niemand ooit mogen bepalen hoe een Quarter/ Paint er uit moet zien want dan ontstaat de "modefokkerij" en is er iedere 10 jaar een ander type mooi. Als je op zoek gaat naar goede paarden binnen de Q/P zal je mogelijk niet moeten zoeken binnen de populaire lijnen maar juist buiten die , minder gebruikte , lijnen waar niet iedereen een veulen van op stal wil hebben. Fokken is nog steeds en binnen elk ras de verantwoording van de fokkers, als die verkeerde lijnen/ dieren kruisen ontstaan er "foutieve" producten, als er te weinig gelet wordt op manier van opfok ook; dat is ras onafhankelijk! Keuren is dus absoluut niet zaligmakend en vaak werkt het zelfs tegen, dat is i.m.o. dan ook geen oplossing, gezond verstand gebruiken bij hengst/ merrie keuze, opfok, afspenen, inrijden wel! Rx'en is leuk maar een momentopname, waarbij niet alle defecten genetisch zijn maar deels veroorzaakt door externe omstandigheden, dus ook niet zaligmakend! Fokken moet je dus in principe ook niet doen met te jonge dieren, 2 jaar is toch echt te vroeg om ook maar enig idee te hebben van de kwaliteit maar het gebeurt wel!

Een oplossing is het afschaffen van de futurities ( of er gewoon niet aan mee doen!), want die werken een heel stuk problemen in de hand al was het alleen maar omdat er gefokt wordt met combi's die op dat moment leuk in de markt liggen en dus veel geld opleveren terwijl een paard met andere bloedlijnen mogelijk net zo goed zal presteren maar niet populair is of geen futurities heeft gelopen. Het probleem ligt dus niet alleen bij de fokkers, ook bij de ruiters/ trainers = gebruikers! Die willen schitteren en het liefst met een baby, als die het niet meer doet gooien de meesten hem weg en kopen een nieuwe of het dier gaat de fokkerij in omdat hij/zij zo goed gepresteerd heeft!? Lariekoek natuurlijk, want we weten intussen allemaal dat veel van die prestaties er letterlijk uitgeperst en gedwongen worden ( Bell Gunnabe Gifted!) en dat als je zo nodig geld en eer wil verdienen in een sport je moet gaan wielrennen of tennissen; met paardrijden, op een eerlijke manier, verdien je niks of het gaat ten koste van het paard. En dan wel gaan zeuren dat de kwaliteit achter uit gaat............

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:36

120 dagen voor afspenen is nog vrij lang. Warmbloeden worden vaak al op 90 dagen afgespeend hoor.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:56

120 dagen is al belachelijk kort, 90 dagen is helemaal idioot en eigenlijk dierenmishandeling, ik weet overigens dat er fokkers van Quarter horses zijn die ook spenen rond de 3 a 3,5 maand. Waarom laten ze het veulen überhaupt nog bij de merrie, gewoon net als bij koeien en paardenmelk bedrijven, na de geboorte meteen scheiden ( er kan nog net even snel de biest gegeven worden) dan kan de merrie weer aan het werk -:(-
Maar goed als jij dit als vrij lang omschrijft, ben je het er dan ook mee eens?, dan is toch niet raar dat zoveel paarden gebreken vertonen. Een veulen zal onder normaal omstandigheden tot tussen de 8 en 12 maanden ( soms zelfs langer) bij de moeder drinken. Die moedermelk bevat voedingsstoffen die het veulen heel hard nodig heeft voor de ontwikkeling. Die moedermelk veranderd in samenstelling ca. 7 keer, tot een maand of 8 na de geboorte om te zorgen dat het veulen alle bouwstenen, vitaminen, etc. binnenkrijgt. Wij gaan een pasgeboren dier bij de moeder weghalen en denken in onze arrogantie dat we er dan een gezond paard van kunnen maken...........?? Het is bekend dat ( mensen) baby's die geen/ te weinig moedermelk krijgen allerlei defecten kunnen gaan vertonen; het laten opgroeien op poedermelk ( koemelk!) werkt blijkbaar niet. Waarom doen we het dan wel met dieren waar we straks topprestaties van verwachten? Als je wil fokken zal je veulen en merrie toch minstens tot 6 a 7 maanden bij elkaar moeten laten, niet in een box maar buiten in een kudde, dan fok je gezonde paarden! Maar er moet gefokt worden met "sport" paarden ( merrie moet de sport weer in!) , door mensen met te weinig grond( veulen staat grotendeels op stal), mensen die te weinig/ verkeerd voeren ( veulen zuigt merrie leeg!) etc. etc.
De gebruikers en fokkers maken die paarden met gebreken, niet zozeer door een verkeerd genetisch plaatje maar mogelijk veel meer door compleet verkeerde omstandigheden te scheppen waaronder een toekomstige atleet zich moet ontwikkelen!

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:13

Helemaal niet mee eens. Maar de realiteit is vaak anders en omdat je zegt "soms al met 120 dagen!" wou ik even zeggen dat dit nog te braaf was uitgedrukt.
Aan de andere kant vraag ik me dan ook af hoe dit bij mensen zit. Borstvoeding wordt gepromoot, maar na minder dan een half jaar moeten onze vrouwen terug aan de slag of het heeft zwaarwegende gevolgen (financieel, carrière, ...).
De futurities afschaffen is ook iets waarover wel kan gediscussieerd worden. Afschaffen gaat me al ver, maar meer incentives voor allround prestaties (AQHA Champion, Supreme Champion, ...), wedstrijden op latere leeftijden, ... zou ook helpen

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:11

Ja, de maatschappij draait alleen maar geld en eer ( of een zak brokken.......). Inderdaad waarom moeten de futurities als al zo jong verreden worden, een jaartje of 2 langer zou al heel veel schelen, maar aangezien dit dus alleen maar om geld en eer gaat wil men niet wachten en dus ten koste van een dier zichzelf de hemel in laten prijzen of hopen geld te verdienen. Een mentaliteit om :r van te worden!
Ik weet dat er genoeg trainers zijn die het niet eens zijn met de futurities en dan gaat het mensen die echt veel geld kunnen verdienen maar die inderdaad in het molentje maar mee draaien omdat ze anders geen inkomsten meer hebben.
Ik heb geen idee wat de futurities hier in Nederland/ Europa opleveren maar dat zal vast niet te vergelijken zijn en dat betekent dus dat veel mensen voor een spreekwoordelijke "zak brokken" ( of misschien 3 zakken ;) ) de gezondheid van paarden op het spel zetten...... Dan heb je geen recht van klagen over de kwaliteit.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:46

Romkabouter schreef:
rapido schreef:

Nee, niet de enige. Crow had een 3 en een 4 voor straalbenen en negatief koopadvies op 3,8 jarige leeftijd. Toch gekocht en je weet ongeveer hoe het ons vergaan is en nog steeds gaat al heb ik er zelf voor gekozen niet meer te showen. Crow was er nog niet klaar mee maar ik wel na 25 jaar wedstrijden (ook dressuur en springen).

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 17:06

Ok, bijna de enige dan :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 21:38

Ik denk dat alleen goed beslag je niet gaat helpen ook in de sport. Een paard moet daarnaast wel heel goed gereden worden, wil je het eruit halen als een paard een ''probleempje'' heeft.

Crow, waarom heb je hem toen wel gekocht? Wat was je doel en gedachte erachter? Niet negatief bedoeld, jullie hebben het super gedaan, maar zag je al dat je wel iets kon met hem of wilde je het gewoon proberen? Was het een gok?

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 21:44

Het blijft natuurlijk altijd een gok en het aankoopbedrag werd natuurlijk ook anders dan wanneer hij goedgekeurd zou worden. De doorslag gaf de uitmuntende klinische keuring, buigproeven, voltes ed, alles was klinisch perfect. Daarbij een paard dat van zichzelf de achterhand goed gebruikte dus niet op de voorhand hing, is ook minder belastend voor de straalbenen. Dat maakte dat ik het wel aandurfde, achteraf weet je natuurlijk pas of het de goede keuze was, had ook anders kunnen lopen. Ik zal ook nooit promoten om een afgekeurd paard te kopen in zijn algemeenheid maar individueel kun je dus andere keuzes maken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 22:15

Ja, precies. Elke aankoop is een gok en zelfs een goedgekeurd paard kan een dag later stokkreupel lopen.

Het ligt natuurlijk ook aan je eigen ervaringen en je wensen. Maar denk dat in zo een geval goede training je enorm helpt. Idd een paard goed rijden, goed achterhand gebruik, goed ruggebruik en recht etc. Zo een gok moet wel een prijs tegenover staan wat realistisch is en is zeker niet voor iedereen geschikt.

Heel veel mensen willen wel een paard wat iets mankeerd of gewoon ene goedkoper paard, maar zijn er simpelweg niet geschikt voor. Naast de goede training, is goede huisvesting echt zoooo belangrijk, incl goede voeding. Daar gaan zoveel mensen aan voorbij.

Als ze een quarter kopen die alle oefeningen beheerst moet je nog erg veel doen om dat te onderhouden. Het lukt je een tijdje om op de knopjes te drukken, maar het houdt toch echt op als je verder niks onderhoud en je paard niet goed verzorgd. Dat is de schuld van de mens en niet van het ras. Ik zeg niet dat dat HET probleem is, maar ik denk wel regelmatig een deel van het probleem.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 06:05

Eens, Mijn training is veel basis, rechtrichten. Manouevres af en toe, wel in de sport maar niet overdreven. Crow is pas later NRHA gaan starten.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:07

ElCid schreef:
Ja, de maatschappij draait alleen maar geld en eer ( of een zak brokken.......). Inderdaad waarom moeten de futurities als al zo jong verreden worden, een jaartje of 2 langer zou al heel veel schelen, maar aangezien dit dus alleen maar om geld en eer gaat wil men niet wachten en dus ten koste van een dier zichzelf de hemel in laten prijzen of hopen geld te verdienen. Een mentaliteit om :r van te worden!
Ik weet dat er genoeg trainers zijn die het niet eens zijn met de futurities en dan gaat het mensen die echt veel geld kunnen verdienen maar die inderdaad in het molentje maar mee draaien omdat ze anders geen inkomsten meer hebben.
Ik heb geen idee wat de futurities hier in Nederland/ Europa opleveren maar dat zal vast niet te vergelijken zijn en dat betekent dus dat veel mensen voor een spreekwoordelijke "zak brokken" ( of misschien 3 zakken ;) ) de gezondheid van paarden op het spel zetten...... Dan heb je geen recht van klagen over de kwaliteit.

De futurities voor 2 jaar oudere paarden is moeilijk natuurlijk. Dat is 2 jaar extra investeren alvorens de return komt... In 2003 werd dit geschreven, waaruit blijkt dat binnen de AQHA al in de jaren 60 de angst leefde voor wat nu realiteit lijkt te zijn. http://www.horsesonly.com/crossroads/su ... efault.htm
"The second part of their legacy stemmed from their creation of the Supreme Champion Award Program. To their lasting credit, the men of AQHA’s 1966 leadership team displayed the wisdom and foresight to look 20-30 years down the road and they correctly envisioned much of what has happened in our breeding industry today. They feared then what we should fear now … the progressive weakening of the breed certain to result from the proliferation of one-dimensional (event-specific) horses being selectively bred (and too often inbred) for the physical traits needed to dominate a single event. Their creation of the Supreme Champion Award Program clearly demonstrated their concern for the future health and welfare of the breed and their commitment to preserving the Quarter Horse’s well-deserved reputation as being the most versatile and useful horse of any breed. You don’t have to look any further than the history of the Supreme Champion Award Program itself to appreciate how justified their concerns were.

...

"Finally, the AQHA needs to find a way to revive interest in, and to aggressively promote, their Supreme Champion Award Program. The title “Open Supreme Champion” is the highest honor the AQHA can bestow on any registered Quarter Horse and rightly so. The criteria established in 1966 for earning that title weren’t based on some “dime novelist’s” romantic notion about what the ideal Quarter Horse should be. They were based on what the real American Quarter Horse once was…“the one horse who could, and did, do it all.”

In 1966 the Quarter Horse Journal only cost 50 cents but the content between its covers was priceless. Ads and articles proudly extolled horses who were AAA on the track and Grand Champion at Halter. Back then “race horses” could also rope and roping horses cut cows. “All-Around Champion” cowboys were still riding “All-Around Champion” horses and the AQHA was proud to claim that versatile Quarter Horse as their Quarter Horse. But is he still their Quarter Horse? This time around it won’t be enough for them to just say so. Their legendary mascot is literally hanging on by his shoenails and it’s going to take bold and aggressive action on their part to save him.

Does today’s AQHA leadership team possess the same degree of Supreme wisdom, foresight and commitment displayed by their 1966 counterparts? Time will surely tell. However, time is running out."

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 22:34

Gelukkig bestaan ze nog. De nieuwste Open Supreme Champion. Fly the Red Eye, Mr Eye Opener x Gaetana (Bully Bullion)
Afbeelding

Irene K.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 11:37

Al die keuringen zeggen ook niet alles. Al had ik mijn QH op de Xray laten zetten, dan had het probleem wat zij in haar heup had niet aan t licht gekomen. Wel kwam er later op een Xray een OCD aan t licht maar die zat volgens kliniek De Lingenhoeve prima, deed geen kwaad, terwijl de veearts onmiddellijk wilde laten opereren. Ik heb mijn QH moeten laten inslapen vanwege een kapotte heup en durf het wellicht niet meer aan een QH te kopen, al ligt daar wel mijn liefde. Dat er weinig gezonde rondlopen is ook mijn ervaring. Ik heb nu nog mijn oude "vuilnisbakkenrasje"(3/4e arab), ze is 27 jaar, 23 jaar bij mij, keihard lijf, nooit genetische of aangeboren afwijkingen gehad, nooit ernstig kreupel geweest, benen nog steeds super goed. Je zou bijna weer voor een mengemoes gaan. Maar mijn hart ligt bij de serieuse westernsport en showen. Dat is een onafgemaakte wens die ik met het QHtje wilde doen, bij Quarter-shows. Tja wat nu .. gelukkig hoef ik nog geen besluit te nemen. Tot die tijd scheur ik lekker met mijn mengelmoes de polder door, op blote voeten, bareback en zonder bit op een halstertje. En dank god op mijn blote knieen voor dit gezonde paard.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:02

Callisto04 schreef:
Gelukkig bestaan ze nog. De nieuwste Open Supreme Champion. Fly the Red Eye, Mr Eye Opener x Gaetana (Bully Bullion)
[ Afbeelding ]

Wat een prachtig paard !!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:31

Facebook pagina van die hengst is trouwens ook erg leuk, volop foto's van een braaf buitenrijdpaard waarmee ze ongelofelijk veel lol hebben die ondertussen ook nog eens top show paard is. Nog veelzijdiger dus dan dat het op het eerste gezicht lijkt.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:41

Ik heb het gezien, geweldig!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:16

Iemand een linkje? Ik kwam hem niet tegen als ik google op de naam????

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:35