[WN] Western paardenmishandeling????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:43

Nog 1x keertje dan;

* Ik ben niet nieuw in de westernsport, draai al heel wat jaren mee.
* Ik loop niet te klagen maar constateer alleen maar.
* Ben geen zijden doos die paarden alleen met lieve woordjes opvoedt.
* Heb het niet over een speciaal onderdeel binnen de westernsport.
* Heb nooit het woord "bloedbad" geschreven.
* Beschuldig niet alle westernruiters, alleen de ernstige gevallen.
* Ben tegen uitjoelen op de tribune
* Ik vind dat er vanuit officials en judges strenger moet worden opgetreden
* Ik denk dat de mensen die zich aangesproken voelen hand in eigen boezem moeten steken
* Ik vind dat er nu wel genoeg pagina´´s over geschreven zijn.
* Weet inmiddels dat de waarheid niet in dank wordt afgenomen.

I rest my case

NeverMind

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:49

Daar gaan we weer....ik neem aan dat iedereen zijn paard belangrijk vindt....maar op sommige moment kom je er niet met een lief woordje of je worteltje....dan moet je gewoon wat harder zijn.....NEEEEEEE niet constant of altijd.......Maar even wat anders... leuk al dat geklaag maar wat denk je van al die geflipte paarden die je hun stal uit schoppen of je aanvallen..... je tegen de wand aanplakken enz...omdat ze van hun baasje altijd hun zin krijgen .... en het baasje weet het niet meer ... waar gaan die naar toe....juist naar de trainers waar de meestte nu over klagen ..... want niemand anders kruipt erop..... Lachen

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:49

precies, dat gezeur...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:50

DJQuarter schreef:
NeverMind, ik ben het met je eens! Dat oeverloze gezeur, in 2 dagen tijd 10 pagina's vol gezeurd. Ieder zijn eigen manier, ik keur het niet goed ,maar een betere wereld begint bij jezelf. Basta!

Maar je doet er wel aan mee (anders postte je dit niet) Lachen. Je keurt het niet goed, maar wat doe je er dan wel aan Verward
Helaas is de enige manier om 'awareness' te kweken het erover praten/schrijven.

Of willen we als westeruiters blijven uitdragen dat het 'normaal' is. Dan zitten we over 10 jaar nog precies hetzelfde, iets waar ruiter noch paard noch sport dus beter van worden.

NeverMind

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:55

He Vera ga je nu het slachtoffer spelen.....jij en een paar andere hebben hierow toch het hoogste woord.....en dus jou waarheid is de enige waarheid.....ik denk als we het allemaal moeten doen zols jij het zou willen we veel verder weg zijn.....steek jij maar je hand in eigen boezem....en blaas de boel niet zo op......en als je niet tegen commentaar kan .... dan moet je hier niet gaan zitten pfffffffffffff

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 12:59

NeverMind schreef:
He Vera ga je nu het slachtoffer spelen.....jij en een paar andere hebben hierow toch het hoogste woord.....en dus jou waarheid is de enige waarheid.....ik denk als we het allemaal moeten doen zols jij het zou willen we veel verder weg zijn.....steek jij maar je hand in eigen boezem....en blaas de boel niet zo op......en als je niet tegen commentaar kan .... dan moet je hier niet gaan zitten pfffffffffffff

Durf je hardop specifieker te zijn Schijnheilig
Vera durft zich hard te maken voor iets waar zij achter staat (en niet alleen zij). Ook al ben je het er niet mee eens dan nog zou je daar minstens respect voor moeten hebben.
En als jij niet tegen een weerwoord kan ben jij hier dan wel op je plaats Verward

NeverMind

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 13:01

Sugarmiss....het heeft niet te maken met wel of niet goedkeuren....het heeft te maken met het kijken naar jezelf en als je 100% zeker weet dat jij de perfecte ruiter ben....dan mag je zo hoog van de toren blazen als je nu doet.....en is dat niet zo hou dan op met het zwaaien van je vingertje....ben ook op die NK geweest en ik denk dat het allemaal reuze meevalt.........

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 13:04

Je hebt wel gelijk SM maar wat kunnen we er aan doen? Ik heb niet echt het idee dat ik vanuit mijn standpunt er wat aan kan doen, ik vind het ook vreselijk wat er gebeurd. Losraggen in plaats van losrijden en effe nog een beetje trainen op de show... Trainen doe je thuis, als je klaar bent voor wedstrijden dan is het niet nodig om nog zoveel aan je paard te doen in de losrijbak. Maar ja wat doen we eraan, het enige wat we kunnen doen is het goede voorbeeld geven...

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 13:10

Ok, en dan nu echt voor het laatst:
Ik heb de discussie 10 pagina´´s volgehouden dus dat vind ik niet echt een vorm van snel opgeven. Alleen weet je mijn standpunt en kan ik daar niks meer aan toevoegen. Ik denk niet dat iedereen op mijn herhalingen zit te wachten.
Niemand hoeft zijn paard zo te rijden als ik het doe, dat heb ik nergens geschreven en is ook een onzinnige stelling.
Ik ben nu 2195 berichten verder op Bokt dus weet wel hoe Bokt werkt en schrijf hier niet als ik niet tegen commentaar kan. Overigens schrijf ik onder mijn eigen naam en wie ben jij?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 13:16

NeverMind schreef:
Sugarmiss....het heeft niet te maken met wel of niet goedkeuren....het heeft te maken met het kijken naar jezelf en als je 100% zeker weet dat jij de perfecte ruiter ben....dan mag je zo hoog van de toren blazen als je nu doet.....en is dat niet zo hou dan op met het zwaaien van je vingertje....ben ook op die NK geweest en ik denk dat het allemaal reuze meevalt.........

Ik denk niet dat Vera pretendeerd de 'perfecte' ruiter te zijn. En Digger zal ook zeker wel eens op zijn plaats gezet worden als dat nodig is. Maar sinds ons Bokt-kamp heb ik wel gezien wat een konsekwente maar eerlijke hand kan doen met een paard met een zeer eigen wil.

Dat jij denkt dat het reuze mee valt is natuurlijk jou recht en niemand verplicht jou ook om mee te doen. Maar val iemand niet aan omdat die een andere mening heeft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 13:19

DJQuarter schreef:
Je hebt wel gelijk SM maar wat kunnen we er aan doen? Ik heb niet echt het idee dat ik vanuit mijn standpunt er wat aan kan doen, ik vind het ook vreselijk wat er gebeurd. Losraggen in plaats van losrijden en effe nog een beetje trainen op de show... Trainen doe je thuis, als je klaar bent voor wedstrijden dan is het niet nodig om nog zoveel aan je paard te doen in de losrijbak. Maar ja wat doen we eraan, het enige wat we kunnen doen is het goede voorbeeld geven...

Door de aktie van Vera kun je er dus wel iets aan doen, iig een voorzet geven door te laten weten het er niet mee eens te zijn.
De massa heeft de macht en zolang iedereen zijn hoofd omdraait en er niets van wil weten zal er dus nooit iets veranderen.
Het is een signaal, meer niet.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 13:21

mijn god, dikke boktfight hier,

ik denk dat GOEDE dressuurmensen, menmensen, en westernmensen het allemaal met elkaar eens zijn dat je een paard met respect en qonsequentie moet behandelen,
alleen dan krijg je het beste resultaat,

overal zitten mensen die denken dat ze heel wat zijn omdat ze hun paard zo goed af kunnen matten, jammer voor die paarden, maar die moeten ook leren van zich af te bijten, ken zat paarden die niet met zich laten sollen,
heb er flink over nagedacht de afgelopen dagen, maar denk dat er geen enkele vorm van rijden beter is, zoals hier met western wordt beweerd, het is alleen een ANDERE manier,
en ik vind dat iedereen respect moet hebben voor de keuze van een ander, en al helemaal voor de mening van een ander,

we kunnen er waarschijnlijk toch niks aan doen dat er her en der paarden slecht behandeld worden, dus wees lief en respectvol naar je eigen paard en zet voortaan wat vaker je oogkleppen op...
(is moeilijk, maar het helpt)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 13:23

(ik bedoel niet dat we niet in opstand moeten komen tegen 'paardenmishandeling' hoor, hihi heb het een beetje raar geplaatst)

zaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 13:26

Volgens mij begint het een beetje uit de hand te lopen.

Het gaat er niet om wie "goed"is en wie "slecht" is. Iedereeen is wel eens hard voor zijn paard maar dat hoort ook bij de opvoeding............

Het gaat er hierom dat er door veel mensen gereden wordt die absloluut hun handen structureel niet STIL Boos! kunnen houden.....bewust of onbewust.

Die dus aan het rijden zijn en tijdens een training NIKS ANDERS doen dan maar aan die teugels lopen sjorren.........................met als doel volgens de ruiter om dat hoofd naar beneden te krijgen.

NATUURLIJK lukt dat, dat paard kan haast niets anders met zoveel pijn in zijn mond..............maar ontspannen zijn?????

Teneerste ziet het er niet uit, zoveel onrust, en ten tweede is het niet paardvriendelijk.....daarom deze hele discussie.................

En mensen ga nu alsjeblieft niet je kop in het zand steken want dit gebeurd..............en misschien rijdt je zelf zo, jammer maar de meeste weten hetzelf niet eens vanzichzelf, hebben nooit anders geleerd.
Als je het zo geleerd hebt kan je je het niemand kwalijk nemen, eigenlijk alleen de instructeurs.

Mensen het kan anders, echt waar, enne het rijden wordt een stuk prettiger, voor jezelf maar ook voor.................

Dus misschien moeten we beginnen om kritisch te zijn naar jezelf en ten tweede naar derden..............
Laatst bijgewerkt door zaartje op 21-10-03 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 13:30

Maar dan zijn we het toch allemaal met elkaar eens???

Vera vind dat het niet kan.
DJQuarter is het ook niet eens met het "losraggen"
Nevermind zegt ook dat je niet constant en altijd hard moet zijn.

Het wordt alleen op een andere manier uitgelegd. Maar jullie zeggen eigenlijk hetzelfde. Waar hebben we het dan nog over???

Heel goed dat Vera er wat aan wilt doen. De anderen voelen zich niet zo geroepen, dat is ook primaen dat hoeft ook niet. Ruzie maken met elkaar lost het probleem niet op hoor.. Schijnheilig Vriendjes zijn?

zaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 13:37

Ruzie maken werkt zeker niet..........we hebben allemaal dezelfde sport. Daar moet je lol aan hebben en dit moet je ook uitstralen.

Ik denk dat alle ruiters voorzichzelf na moeten gaan waarom je op een bepaalde manier rijdt, en of dat misschien anders kan.

En als je iets ziet wat "niet door de beugel Boos! " kan, zegt het dan..........
Vraag waarom men zo rijdt, vertel hoe het ook kan, of wat je kan proberen als je paard "niet luistert".

Het zal alleen niet makkelijk zijn om door te dringen bij mensen, maar ja al zet je maar een paar mensen aan het denken Verward , dan is er denk ik al wat berijkt.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 13:52

mensen hebben tegenwoordig al te grote ego's
als je mensen ergens op wijst wordt je tegenwoordig al niet eens meer aangekeken,
en gaan ze achteraf over je zitten beppen, over wat jij dan allemaal verkeerd doet,
misschien lost het zich vanzelf op, als degene die het er niet mee eens zijn gewoon op een eerlijke manier aan de slag gaan,
weet zeker dat over een paar jaar, de paarden die met respect behandeld worden beter presteren en veel langer meegaan.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 15:29

Vreemd dat dan bv een KNHS het wel nodig vind om mensen te beboeten en te straffen voor dingen die niet door de beugel kunnen. En daar ook mensen voor rond hebben lopen.
Voor de westernsport geldt dan blijkbaar dat het alleen maar hard kan, en niet zeuren. Vreemd, het zijn allemaal paarden.
En alleen van de toren afblazen als je perfect bent. Maar dan zijn degenen die van de andere toren afblazen ook perfect?? Nou dan zou het wel erg stil worden op bokt, aangezien we voor zover ik weet geen wereldkampioen onder ons hebben. Dit blijft nog steeds een algemeen bereikbaar forum, iedereen mag reageren en als je het zat bent, nou, dan lees je het topic maar niet Lachen

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 15:36

zaartje schreef:
Het gaat er niet om wie "goed"is en wie "slecht" is. Iedereeen is wel eens hard voor zijn paard maar dat hoort ook bij de opvoeding............

FOUT Boos! Je bent nooit HARD voor je paard, je bent consequent. Dat is iets heeeeeel anders.

Dat gezaag en geruk waar het hier om gaat wordt nooit onbewust gedaan maar daar is in die kromme breinen wel degelijk over na gedacht.

Ik denk dat Vera nu wel door heeft hoe de twee deling ook hier op bokt inelkaar steekt.

Maar ja deze eindeloze welles niets discussie gaat uiteindelijk toch nergens heen. De ruk en plukkers zijn net zo overtuigt van hun gelijk als de mensen die wel netjes rijden.

Dus Vera mijn advies aan jou, hou op met het tegen een blinde en dove muur aan lopen, blijf gewoon rijden zo als je altijd al doet en hoop samen met een aantal anderen hier dat je op de eerst volgende wedstrijd weer schaterlachend kun zien hoe een " ruk en pluk " paard zijn ruiter in de git laat zakken waar hij hoort.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 16:03

Adrienne schreef:

FOUT Boos! Je bent nooit HARD voor je paard, je bent consequent. Dat is iets heeeeeel anders.

Ach dat is maar hoe je het bekijkt,ik zie geen verschil

Dat gezaag en geruk waar het hier om gaat wordt nooit onbewust gedaan maar daar is in die kromme breinen wel degelijk over na gedacht.

Het werkt al jaren,nog voor dat de meesten hier paard konden rijden

Ik denk dat Vera nu wel door heeft hoe de twee deling ook hier op bokt inelkaar steekt.

Dat weten we al heel lang,dat is niks nieuws.wat wel nieuw is dat de ene helft door ingezonden brieven denkt iets te bereiken waar eigenlijk niets aan de hand is.

Maar ja deze eindeloze welles niets discussie gaat uiteindelijk toch nergens heen. De ruk en plukkers zijn net zo overtuigt van hun gelijk als de mensen die wel netjes rijden.

whoaaaaaaaaaa je maakt nu wel een statement wat en beetje te zwart wit is Cool

Dus Vera mijn advies aan jou, hou op met het tegen een blinde en dove muur aan lopen, blijf gewoon rijden zo als je altijd al doet en hoop samen met een aantal anderen hier dat je op de eerst volgende wedstrijd weer schaterlachend kun zien hoe een " ruk en pluk " paard zijn ruiter in de git laat zakken waar hij hoort.

en toch leert de geschiedenis dat die paarden op het hoogste niveau meedraaien en dat al jaren Cool

Malabarista

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 16:14

gera"]
[quote="zaartje schreef:
Ook hier hoor ik weer dat er tijdend de NK asociaal gereden wordt, zou men mensen niet kunnen discualificeren hoe men rijdt tijdens het inrijden??

Ik heb geen idee of het kan, maar het zou toch moeten kunnen, lijkt mij. Anders gaat het alleen maar van kwaad tot erger. Ook ik zie op wedstrijden veel mensen die voor mijn gevoel toch echt de grens overschrijden!
[/quote]
Ik kom er misschien een beetje laat mee, maar ik kan me vaag herinneren dat ongeveer 2 jaar geleden een redelijk bekende ruiter is weggestuurd omdat hij zijn paard ruw behandelde ergens op het terrein. (òf hij is zelf weggegaan nadat ze er iets van gezegd hadden...)

Maclee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 18:05

cornelie schreef:
Vreemd dat dan bv een KNHS het wel nodig vind om mensen te beboeten en te straffen voor dingen die niet door de beugel kunnen. En daar ook mensen voor rond hebben lopen.
Voor de westernsport geldt dan blijkbaar dat het alleen maar hard kan, en niet zeuren.

Ik vind dat je hier o.a. de WRAN tekort doet. Er wordt wel degelijk geinvesteerd in toezichthouders op de grote wedstrijden. En o.a. Dennis Roemer en Rieky Young zijn in het recente verleden naar huis gestuurd danwel gediskwalificeerd omdat ze in de ogen van de organisatie te ver waren gegaan.

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 18:14

Als jullie de regels veranderd wllen hebben. Maak dan een consept en neem het mee naar de vergadering van de desbetreffende vereniging. Laat het de leden lezen en erover stemmen. Als het een goed onderbouwd, uitvoerbaar geheel is zal het waarschijnlijk wel in de statuuten opgenomen worden.
Verder zou ik zeggen, hou op met elkaar hier een mening toe te gooien en doe er zelf wat aan als je wilt dat het veranderd want een ander doet het niet voor je.
Ik ga naar de organisatie als ik iets zie wat niet door de beugel kan in mijn ogen (lees: gezien door mijn gekleurde bril) en als zij hetzelfde zien dan doen ze er wat aan. Misschien is het voor mij iets makkelijker omdat ik wat dichter bij de organisatie sta, maar iedereen kan het.

En ik vind dat er de laatste jaren steeds minder misstanden zijn en dat de organisaties wel degelijk hun best doen om excessen te voorkomen. (videobewaking, inrijdofficial, betere afhandeling van klachten)

Als jij het niet eens bent met een trainingsmethode die je gezien hebt, vraag dan uitleg. Een goede trainer zal je uitleggen waarom hij/zij bepaalde dingen op een bepaalde manier doet.
Hoe moelijk het ook is, je kan een ander niet verbieden zijn paard te behandelen op een manier die jij als dierenmishandeling ziet. Je kan wel vragen waarom hij/zij dat zo doet. Misschien leer je er nog wat van.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 19:03

Blaze schreef:
en toch leert de geschiedenis dat die paarden op het hoogste niveau meedraaien en dat al jaren Cool

Noem eens namen van paarden die al jaren meedraaien op het hoogste niveau (reining???) hier in nederland? Graag de vaste rijder erbij vermelden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 19:05

ik denk dat je inderdaad weinig 17 jarige hoog in de sport mee ziet lopen, en dat gebeurt in de dressuur en springring wel...........