[WN] quarters of paints met pssm?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 22:30

Freeride, ik zit niet op dat forum, dus hier mijn vraag: welke entstof is dat waar de meeste pssm-ers slecht op reageren?

Mijn merrie is 5 weken geleden nl spierbevangen geraakt na een enting tegen influenza/tetanus en rhino van het merk Elanco.

freeride

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:30

Simodi, de Rhino enting is vaak de trigger, ook bij niet pssm-ers. Ik heb gevraagt of ze het stuk over de entingen even kunnen heropenen, zodat ik je de info kan geven, zal een dagje duren helaas. mijn merrie is vorig jaar ge-ent met:Proteqflu-Te Merial en EHV1,4 Fort Dodge, daar kreeg ze een tremor van, niks ernstigs, maar toch. Dit jaar enkel influenza laten enten, geen enkel probleem, gezien ze redelijk geisoleerd leven bij ons en ze nooit meer drachtig zal zijn, doe ik geen Rhino meer. als ik de citaten heb van de anderen stuur ik ze je door.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 13:31

Alvast bedankt voor je moeite Freeride!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 21:37

Simodi, ik stuur je even pb, heb net alle tekstjes in een documentje gezet, mocht men er hier ook behoefte aan hebben, plak ik het hier ook weg, 't is in 't engels, maar best de moeite om eens te zien hoe er op welke entingen gereageerd word

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 22:00

Thanx! +:)+

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 09:03

ik heb de haartjes opgestuurd van de week, en zal dus nog wel even moeten wachten voordat de uitslag er is, helaas.

ik heb de weide gang nu opgebouwd tot 5 uur, en ga per 2 a 3 dagen een uur omhoog. het streven is dat hij vanaf 1 juni elke dag vanuit stal de wei op kan en eind middag/avond weer naar stal, zodat hij niet meer op de paddock hoeft te staan.

ik rij hem nog niet, ondanks dat alles eigenlijk nu best goed gaat durfde ik het nog niet aan. ik fiets nu regelmatig met hem, zodat hij rechte lijnen loopt en dan laat ik hem ook stukjes draven. ook zijn we bezig met lange lijnen werk, en dat pakt hij erg goed op. af en toe is het paniek omdat hij alles wat hij niet kent eng vind :o maar na het een paar keer te hebben gedaan nu gaat het best aardig (al zeg ik het zelf :D )

hij valt goed af, niet te overdreven, maar het gaat in een rustig tempo. en hij eet zijn vieze eten nog steeds netje op ;)

ik ga binnenkort er weer eens op zitten en eens kijken hoe dat gaat en hoe hij er de volgende dag bij staat.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 15:45

Ik heb vanmorgen de uitslag binnen gekregen: Mister heeft pssm type 1 n/p1

Dus ik ben even behoorlijk teneergeslagen door dit nieuws. Ik weet echt wel dat het niet het einde is, maar wel een hele zure appel waar ik nu even doorheen moet bijten, en gaan zoeken naar een voor ons passend ritme en strategie met alles.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 15:48

Wat een vreselijk klöte nieuws Mister01.... -O- sterkte!! :(:)

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 15:58

sterkte mister

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 17:18

mister01 wat een ontzettend rot nieuws heel veel sterkte

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 17:41

Heel jammer mister .... :(:)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 08:26

He jakkes Mister01, wat een rotnieuws ... :(:) !

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 13:14

al via FB/sms gezegd, maar echt heel vervelend voor je, kop op, er komt een dag dat je er niet teveel over nadenkt, of misschien wel 2 ;)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 07:53

ik heb het allemaal een beetje laten bezinken en heb me er bij neergelegd.

waar ik wel heel blij mee ben is dat ik ongeveer 3/4 jaar geleden al heel veel research heb gedaan, omdat ik mijn andere paardje ook verdacht van het hebben van pssm, hij bleek het niet te hebben, maar toen heb ik veel geleerd over de ziekte, en daardoor ben ik nu niet compleet geflipt.

het echt werken met tijdschema's en opbouwen per minuut, dat gaat hem voor mij gewoon niet worden, zo kan ik niet werken met hem en al helemaal geen lol er meer in hebben.
maar ik heb hem 7 jaar, hij heeft dit zijn hele leven al gehad, en dit is nu de 2e keer dat hij een aanval (grote) heeft gehad. dus ik denk dat ik ergens toch ook wel iets goed doe in hoe ik met hem werk.

dus ik ga gewoon op mijn gevoel af en luister goed naar wat hij me verteld. wanneer hij een slechte dag heeft dan hou ik daar rekening mee, en als hij een goede heeft kunnen we eens ietsje langer rijden ofzo bv.
en dan gaan we wel zien waar het schip strand.

wat ik trouwens totaal niet in mijn zoektocht heb kunnen vinden is of deze ziekte ook een verandering in het levensbeeld geeft als in hoe oud ze worden.
worden paarden met pssm niet oud?? of heeft dat niks met elkaar te maken.

Mister is gisteren 10 jaar oud geworden, en ik hoop hem nog heel lang bij me te hebben :D

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 08:28

Mister01 ik kan dat heel goed begrijpen. Zo zit ik er met mijn merrie ook in. Het is wel zo dat wat jij zelf leuk vindt om te doen eigenlijk geen richtlijn meer kan zijn bij een pssm paard, maar hoe goed je paard is, is bepalend. Zijn de waardes slecht of heb je net een aanval gehad, dan heb je geen andere keus dan rustig aan doen.

Misschien een lichtpuntje voor je, zij heeft pssm 1 en is inmiddels 19 jaar! Ik weet het overigens pas sinds vorig jaar dus dat betekent dat zij 18 jaar 'normaal' regime heeft gehad, waarvan ik de laatste 7 jaar wel heel rustig en gelijkmatig met haar heb gewerkt vanwege haar artrose en HKO.

Ik kijk ook per dag hoe het gaat en met name wat ze zelf ook wil. Het is een paard dat heel graag buitenritten maakt, dus als haar spierwaardes goed zijn en ze zit lekker in haar vel, stap ik er weer op. Ik rijd dan uiteindelijk (na opbouw) zo'n 20 a 30 minuten voornamelijk in stap. Draven doe ik alleen als ze goed is en dan nog maar hele kleine stukjes. Galoperen onder het zadel doe ik niet, dat mag ze zelf kiezen als ze los is.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 09:05

Ik denk dat de levensverwachting van een PSSM-er niet veel lager zal zijn dan van een ander paard. Wat ik wel veel lees en bij mijn paard ook het geval is, is dat ze met het verstrijken van de jaren wel steeds meer kwakkeltjes krijgen. Mijn paard is nu overigens 11.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 09:27

ok, dus in theorie moet hij net zo oud worden als ieder ander paard.
nu heeft hij ook nog artrose in zijn kogel, dus daardoor werd ik toch al behoorlijk beperkt in wat we nog doen.

we hebben wel wedstrijden gereden, en we hebben altijd hard getraind voor de reining, en dat heb ik direct aan de kant geschoven toen er artrose werd geconstateerd.
nu is er de factor stress-vermijden bij gekomen, dus met de trailer op pad zal ik absoluut niet zomaar meer gaan doen. dat is waarschijnlijk een enorme trigger voor hem.

op dit moment rij ik hem heel licht (een beetje gymnastigeren, en alle gangen lekker los rijden), we fietsen tegenwoordig ook, en dan laat ik hem stappen en draven, ik longeer hem helemaal los nog (later wel weer met bijzet ofzo), we gaan op buitenrit, soms alleen stappen, soms met draf en galop erbij, en we werken aan de lange lijnen (volgens de Piet Bakker methode), ook om hem wel te trainen, maar dan zonder mijn gewicht er nog eens bij.

dus ik kan nog heel veel met hem doen! :)) *\o/*
het is gewoon allemaal met mate, en ik moet erg scherp op mijzelf gaan letten dat ik me niet laat meeslepen door hem, of toch nog net even doorvraag, maar dat komt wel goed. :o

judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:35

Mag ik vragen wat jullie voerschema's zijn en hoe jullie dat uitgebalanceerd hebben?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:07

ik geef hetzelfde voer als Freeride (ben het gaan voeren op haar advies)

luzernebrok (zonder melasse geperst) ongeveer 1/4 schep per dag (hij staat de hele dag op de wei)
magnesiumoxide, zo'n 10 gram
vitamine E en Selenium
zeewier (nog een paar dagen, ik had een kilo gekocht en wilde het geven als extra om er weer goed bovenop te komen)
graszaadhooi, heel arm
weide gang, overdag de hele dag

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:13

Hier een vergelijkbaar voerregime, overigens naar aanleiding van hooianalyse :-) :
- 8 kilo hooi, verdeeld over 4 voerbeurten
- 1 kilo luzernebrokjes (Agrobs), droog
- VitE/Sel (Chevivit)
- GlucoBalance (Phytonics)
De VitE en GB roer ik doer 1/3 kilo geweekte luzernebrokjes

Ze gaat nu een uurtje of wat op het gras en dat lijkt ook goed te gaan :-)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:17

het enige probleem dat ik nu aantref is dat meneer zijn eten niet wil eten. eerst ging het prima, maar nu hij de hele dag op de weide staat en er in zijn boks meestal 2 of 3 plakjes hooi ligt (als knabbel voor de nacht) heeft hij geen behoefte meer aan het andere voer.

ik snap het wel, hij staat de hele dag lekker gras te eten, maar ik zou toch eigenlijk wel willen dat hij dit ook opeet, al is het maar voor de vitamines en mineralen die hij moet hebben elke dag.

ik zal ook eens proberen met weken of hij het dan wel wil eten.

edit: ohja, ik geef er ook nog wat lijnzaadolie door, een paar pompjes, dus niet veel hoor.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:26

Misschien eens proberen de lijnzaadolie weg te laten Mister. Mijn merrie vindt dat niet lekker. Misschien is dat bij jouw paard ook wel zo. Anders kijken of het 1 van de andere ingredienten is die hij niet lekker vindt, dan kun je iig de rest nog geven :D

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:36

ja ik denk dat die magnesium het grootste probleem is :o maar dat heeft hij ook wel heel erg nodig.

het smaakt natuurlijk nergens naar, en het is best een hoeveelheid die hij moet hebben.

de lijnzaadolie kreeg hij eerst ook door zijn muesli, en at het toen braaf op.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:38

Da's idd een kwestie van uitvogelen. Zou mooi zijn als hij "maar" met 1 ingredient een probleem heeft, dan kun je iig de andere nog voeren :)) .

Als het de magnesium is die hij niet lust zou je nog magnesiumchelaat kunnen proberen (Paard Natuurlijk verkoopt een mooie pure vorm).

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 20:02

Hier eenzelfde probleem, mijn merrie eet altijd alles braaf op, maar de jaarling eet zelfs geen gewoon luzernebrokje mee, gras wil ie en niks anders :D, het is gewoon logisch nu, gelukkig haalt ie alles uit de uurtjes gras, en zijn hooi voor nu, en als ie ooit onder het zadel komt, zal ie honger genoeg hebben hoop ik. olie wil mijn merrie ook voor geen meter eten, maakt niet uit welke, ze vindt vettig eten gewoon viezig denk ik, plonsje water op de brokjes vinden ze hier allemaal wat lekkerder :).pssm is in principe zelf geen reden om niet oud te worden, maar het is een stofwisselingsprobleem, en daar begint en eindigd ook alles mee. Stress is idd een enorme trigger, trailerrijden ook, maar niet door de stress, meer omdat ze niet lopen om de spierspanning kwijt te raken, en wel continu al hun spieren moeten gebruiken. trailerstaan is werken voor ieder paard. Hoe minder zware aanvallen hoe minder echte spiercelafbraak en spierschade, het is nog niet helemaal bekend waarom, maar ze zijn ook veel gevoeliger voor slokdarmverstoppingen of verkrampingen daarvan, dat is dan wel heel griezelig, de mijne heeft dat nu 3x gehad bij mij, ze is overigens 7 jaar nu, en pas 1 attack gehad dankzij de achterbuurman die kippen moest slachten aan haar weide( ruim 50 stuks) en dan ook al die rotzooi in haar wei kiepte.( de avond ervoor had ie blijkbaar een paar emmers kippengraan opgeruimd=in haar wei gegooid).verder is ze wel eens een beetje stijfjes geweest, maar niet noemenswaardig.