[WN] Voeding Quarters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Evelyn_

Re: Voeding Quarters

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 10:39

Ik heb het ook eens gehad met mijn paardje (quarter) dat ze verzuurd was, maar dit kwam na een 3daagse tocht, wat blijkbaar toch teveel is geweest voor haar.
Sindsdien krijgt ze naast haar gewoon 'muesli' mengeling ook een halve portie pavo explosive and vitamine E en sindsdien geen problemen meer gehad. Sinds een maand krijgt ze lannoo, luzerne en vitamine E en dit gaat ook prima.
Ik vermoed wel als ik er volledig in slaag van haar spiermatig correct te rijden dat ik die supplementen ga kunnen afbouwen (moet ook nog veel leren ... :-)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:33

El Cid;

Merk jij dat je paarden drukker worden van het graan?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:11

Vera schreef:
El Cid;

Nee, absoluut niet; sterker nog, ze zijn alledrie supercool en relaxed, maar niet sloom ;) en in super conditie, zelfs als ze even hebben stil gestaan.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:27

storrum schreef:
Sjee, dat zou je idd ook niet verwachten....
Ik weet dat er dieten zijn die enkel bestaan uit zemelen + kruiden.

Jaren geleden (20 of zo) heb ik ook eens een paard op zo'n zemelendieet gehad. Het was enorm kostbaar, dat weet ik nog wel...

Waaruit bestond die eiwitboost? Zei die dierenarts nog iets over een oorzaak?

Eiwitboost bestond uit 1.5 liter whey proteine (is een restprodukt uit de kaasmakerij) dat in drie keer over haar voer moest worden gegoten. Het lijkt op water, is reuk- en kleurloos, maar het paard stonk verschrikkelijk nadat ze het op had. Oorzaak is waarschijnlijk een bacteriele infectie, die ze overwonnen had, maar waardoor ze te weinig eiwit aanmaakte. DA vreest een terugkerend probleem omdat ze blijkbaar zelf te weinig eiwitten aanmaakt als ze wat moet werken. Daarom vliegt ze na het weideseizoen op veulenbrok met spelt aangevuld.
Zemelen voer ik nu absoluut niet meer.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:09

ElCid schreef:
Vera schreef:
El Cid;

Nee, absoluut niet; sterker nog, ze zijn alledrie supercool en relaxed, maar niet sloom ;) en in super conditie, zelfs als ze even hebben stil gestaan.

ik voer nu sinds woensdag ook gemengd graan, naast zijn gewone brok.
daarbij nog 1/3 emmer bietenpulp.
Ik merk helemaal niks van die granenmix, die toch voor meer als de helft uit haver bestaat.
Integendeel, meneer is super relaxed. De muesli is nu op, en haal ik ook geen nieuwe zak meer van.
Ben begonnen met een handje graan, en nu vandaag een halve kilo gegeven.
Hij staat lekker 24 uur buiten in de wei, met onbeperkt hooi ter beschikking.
Dus hij krijgt nu per dag, halve kilo gemengd graan, een kilo brok, en 1/3 emmer bietenpulp, onbeperkt hooi, en hele dag in de wei

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:16

Hier hetzelfde!
Voer nu ongeveer een dikke maand graan en ze is er niet drukker van. Ziet er super uit :j

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:22

Ik ben benieuwd hoe hij er over een maandje uitziet, hij mag wat meer spek op de ribben hebben. We zijn ook pas sinds woensdag echt serieus aan het trainen gegaan, nog wel rustig aan, we zijn echt met de basis bezig. Hij is van zichzelf geen heethoofd, en mag eigenlijk wel ietsje meer actiever, maar dat is denk ik ook een kwestie van trainen.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:54

Hoe zit het met de eiwitten in granen?
Mijn paard heeft eiwit allergie.

beertje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:31

mijn paard heeft ook suikers. we hebben hem heel lang medicijnen gegeven op advies van de DA. maar ik heb toen iemand laten komen van marstal. hij heeft mij geadviseerd om op Vito over te gaan, en dan langzaam de medicijnen er weer af te halen. het gaat echt heel erg goed nu.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:45

Ik hoorde gisteren dat er dit jaar 78% meer fructaan in het gras zit.
Dus opletten!!!

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 21:53

ik snap er nu ff niks meer van ,mag je QH nou wel of geen suikers/eiwit/malsse

mijn QH merrie heeft tot vorig jaar april<ik verbrijzelde m,n been>dagelijks 2 uur onder het zadel gelopen<ook endurance>nooit geen problemen met verzuring of bevangenheid
daarna kwam ze stil te staan ,in augustus 2009 langzaam weer opgepakt en vanaf december is ze gaan kreupelen,slijtage en zakken door de linker schouder

tot het weideseizoen begon kreeg ze altijd subli basisbrok 500gram en 150 gram subli structuur muesli /2x per dag

met het weideseizoen kreeg ze 100gram subli brok en 30 gram muesli 1x per dag

en toch is ze nu tegen bevangenheid aan ,dus nu krijgt ze alleen nog 3x per dag een beetje hooi en staat ze weer in de paddock ,

8 juni wordt ze 13
wat doe ik nou fout en hoe krijg ik het weer goed
wat vinden jullie ??

ik zag trouwens bij de vergelijking tussen subli basisbrok en equifyt quarter dat er in de equifyt meer suikers zit 34% terwijl de basisbrok van subli maar 18,2% aan suikers zit

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:36

Zoals ik al schreef; het fructaan gehalte is met 78% gestegen dit voorjaar in verhouding tot vorig jaar.
Het zit dus niet zozeer in je voeding als wel in het gras.
Zeer raadzaam om alleen je paard in de ochtend in de wei te zetten (als je haar al in de wei wilt zetten) omdat dan het gehalte op zijn laagst is. Ik zou haar wel van de bijvoeding afhalen en voldoende ruwvoer geven. Daar moet je niet op korten.

Er is momenteel een enorme stijging van bevangen of bijna bevangen paarden ten opzichte van vorig jaar.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 20:31

Bizar! Het was mij idd ook wel opgevallen dat er veel hoefbevangen paarden waren dit jaar, maar dat is eigenlijk al sinds begin dit jaar zo, toen het dus nog zo bar en boos was. Het gras is kennelijk zwaar gestressssst door die gekke seizoenen. Ik kan het het gras niet kwalijk nemen ;-)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 23:11

Ja het is echt booming dit jaar. Bambi heeft ook een beetje last, nog nauwelijks waarneembaar maar ik zet haar alleen in de ochtend een paar uurtjes in de wei. Ze lopen zelf de paddock in als ik het hek open doe dus kennelijk vinden ze het niet al te erg.
Ik vind het natuurlijk sneu dat ze niet zo lang de wei in kunnen maar zij hebben er vrede mee :)

EstherJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 10:02

Hou op schei uit! ;) Mijn merrie heeft normaal nooit last van het gras, maar nu waren we er nog maar net op tijd bij. Ben een week lang 2x per dag aan het koelen geweest en het ergste is er nu vanaf.. Pffff! 78% zeg, dat is nogal wat!

Ze staat nu alleen op zand en krijgt daar hooi om te knabbelen. Verder krijgt ze 's avonds alleen een hapje van luzerne met kruiden en gister. Daar knapte ze snel van op gelukkig!

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 11:56

Om die reden heb ik mijn paarden nu maar maximaal 3 uur per dag op het gras en verder op een zandpaddock. Gelukkig nog geen problemen gehad, behalve extreme eiwit gevoeligheid dit jaar.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:21

Ik vond het altijd een beetje sneu voor de paarden dat ik niet meer gras heb en zette ze altijd elders op de zomerwei. Vanwege de afstand liet ik ze dan na een paar opbouwweken 24/7 daar. Ik vond niet dat ze er beter van werden (te dik en/of gevoelige voeten) en nu houd ik ze ook in de zomer gewoon thuis. Nu doen ze het met een uur per dag grazen en voor de rest staan ze in de paddock/bak + round pen met voordroog (nog een geloof waar ik vanaf ben gevallen :)) ) ... dat bevalt me eigenlijk prima en ze zijn alsnog méér dan rond genoeg := !

Ik zag trouwens dat er al veel gehooid is. Hopelijk is dat dan niet voor paardenkuil met de huidige fructaanwaardes := ...

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 14:33

Onze quarters lopen ook op een paddock en gaan 's avonds 3-4 uur op het gras. Zo blijven ze mooi in conditie.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:59

Jaycee_ schreef:
Onze quarters lopen ook op een paddock en gaan 's avonds 3-4 uur op het gras. Zo blijven ze mooi in conditie.

's Aonds is de slechtste tijd omdat dan het fructaangehalte op zijn hoogst is :=
In de ochtend is het beste...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:05

Er wordt veel verschillends beweerd over wanneer het fructaangehalte het laagste is, ochtend of avond. Weten jullie ook waar ik hier meer info over kan vinden?

Niet dat ik de mensen niet geloof maar als er meerdere dingen gezegd worden is het zo lastig om te bepalen wat waarheid is...

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 22:19

Vera schreef:
Jaycee_ schreef:

's Aonds is de slechtste tijd omdat dan het fructaangehalte op zijn hoogst is :=
In de ochtend is het beste...

Het probleem is dat er overdag niemand thuis is... Vandaar dus 's avonds ;)

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:12

Nu de zon een paar dagen fink schijnt is het fructaan weer terug naar normaal hoor. Dat is met name het voorjaar hoog geweest toen de temperatuur maar laag bleef en de zon maar af en toe scheen. Als het gewoon zomer wordt is dat over. Geen paniek dus...

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:40

Misschien handig om te weten, uit het Centraal topic Hoefbevangenheid:
Schema voor fructaan gehalte in de weilanden:

Weersomstandigheden: Reacties van het gras: Gevaar voor hoefbevangenheid:
Koud weer en nachtvorst Geen groei van het gras maar Middelmatig.
wel opslag van fructaan.
Koud weer en zonneschijn Hoge fotosynthese (Energie) in Extreem hoog.
het gras. Grote opslag van
fructaan.
Bewolkt weer maar droog Geringe fotosynthese. Neemt af.
Warm weer, bewolkt en vochtig Geringe fotosynthese en ter Gering
gelijkertijd groei en opslag van
het fructaan gehalte neemt af.
Warme nacht en zonnige dag. De groei heeft fructaan gebruikt Morgens gering en s’middags.
en er word nieuwe fructaan verhoogd risico
opgeslagen door fotosynthese.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:04

troi schreef:
Er wordt veel verschillends beweerd over wanneer het fructaangehalte het laagste is, ochtend of avond. Weten jullie ook waar ik hier meer info over kan vinden?

Niet dat ik de mensen niet geloof maar als er meerdere dingen gezegd worden is het zo lastig om te bepalen wat waarheid is...

Op diverse sites staan fructaan-indexen.

Bijv. http://www.hippago.nl/index.php?option= ... iew&id=123

Het risico staat al een poosje op 'laag'.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:10

Bedankt!